"ארמנד", דרמה. סרטו של הלפדן אולמן טונדל, "העוקץ הפיניקי" עם שלל שחקנים בהם טום הנקס וסקרלט ג'והנסון ועוד
"ארמנד" (נורבגיה 2024) ****
דרמה. סרטו של הלפדן אולמן טונדל. במהלך אחר צהריים חורפי אחד, נפגשות בבית ספר יסודי ריק אימהותיהם של ארמנד וג'ון בני ה-6 בניסיון ללבן את העניינים אחרי אירוע של הטרדה מינית לכאורה, שאירע או לא, בין שני הילדים. להפתעתה של המורה המתווכת האבודה, התקרית בין הילדים תתגמד לנוכח הקרב בין שתי הנשים - הנחושות להגן על ילדיהן. כשאין דרך לגלות מה באמת קרה סודות ייחשפו, האשמות יוטחו, קווים אישיים ייחצו, ונדמה שכל האמצעים כשרים, עד שלא ברור מי בעצם רב עם מי ועל מה. 117 דקות. ארמנד
ארמנד, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב
ביקורת
סיטואציית היסוד מטרידה מאוד. איך אפשר לחשוד בילד בן 6 שעשה מעשה אנאלי בחברו, בן גילו? אלא שהנהלת בית הספר מזמינה את אליזבט (רנאטה ריינסבה), אימו של ארמנד, לפגישה. למקום מוזמנים גם הוריו של תלמיד אחר, בן אותה כיתה. נאמר לה שבנה איים על ילד אחר בן גילו ואף נקט במעשים. והחשד הוא, על פי התיאורים, שמדובר במעשה אנאלי. של ילד בן 6?! אליזבת, שלא מזמן אבדה את בעלה בתאונה טראגית, מוצאת עצמה מותקפת קשות על ידי הורי הילד השני, שאף רומזים ברשעות שיש לה יד בתאונה שגרמה למות בעלה. אנשי בית הספר מנסים לנהל דיון מנומס, כזה שעונה על כללי הפרוטוקול, כולל המסכות הצבועות של התקינות הפוליטית. אבל אליזבת הכעוסה חשה מותקפת מכל הצדדים ויוצאת להגן על עצמה ועל בנה בחירוף נפש.
ובשיאו של השיח הטעון הזה, אליזבת פורצת לפתע בצחוק. צחוק מתגלגל. צחוק משחרר. צחוק בלתי נשלט. צחוק אינסופי שגורם לשאר הנוכחים מבוכה. הם לא מצליחים לגרום לה לכבוש את פרצי הצחוק שלה, וזה קורה רק כשהיא קורסת לתוך עצמה והצחוק הופך לבכי מר. זו תגובה על המצב האבסורדי וחסר ההיגיון אליו נקלעה. זו אחת הסצנות הרגשיות החזקות ביותר שראיתי בקולנוע בשנים האחרונות.
הקרדיט מגיע כמובן לשחקנית המדהימה רנאטה ריינסבה. היא פרצה לתודעה בגדול בזכות "האדם הגרוע בעולם" (2021), סרטו של יואקים טרייר. משחקה של רינסבה אכן מתעלה מעל הכל בסרט הזה. ובכל זאת ראויות לציון גם תיאה למברצ'טס וולין, על תקן סונה, המורה הנבוכה שמנסה לרצות את כולם. ואלין דורית פטרסן, המאשימה הראשית של אליזבת, שהיא גם אחותו של בעלה המנוח.
הסרט מכיל אג'נדות נסתרות, והרבה אלמנטים רוחשים בו מתחת לפני הקרקע. ויש כאן גם דימוי מביך עד משעשע: לאחת ממורות בית הספר יורד דם מהאף דווקא ברגעים הלא מתאימים. ויש כאן שתי סצנות ריקוד סוריאליסטיות, שמאיימות להפוך את הסרט למיוזיקל. יש כאן פסקול אקספרסיבי. כלומר, כל האלמנטים שמסייעים להפוך את היצירה הזו לאלגוריה על חברה שהולכת ומאבדת את דרכה. לא פלא שזה החתום עליה, הלפדן אולמן טנדל – זוכה פסטיבל קאן בקטגוריית סרט ביכורים – הוא נכדם של אינגמר ברגמן וליב אולמן. "ארמנד" הוא לא סרט קל לעיכול, אבל דווקא בגלל זה שווה לנעוץ בו שיניים.
"העוקץ הפיניקי" (ארה"ב 2025) ***
דרמה. סרטו של ווס אנדרסון. זא-זא קורדה (סניסיו דל טורו), איל תעשייה אירופי עשיר ואקסצנטרי, ממנה את בתו המנוכרת הנזירה ליסל (מיה טריפלטון), כיורשת היחידה לעסקיו. יחד עם המורה הפרטי שלה הם מוצאים את עצמם בלב קונספירציה בינלאומית הכוללת טייקונים יריבים, טרוריסטים זרים ומתנקשים נחושים. עם טום הנקס, בריאן קרנסטון, סקרלט ג'והנסון, ג'פרי רייט, בנדיקט קמברבץ', הופ דייוויס, ביל מארי, שרלוט גיינסבורג, ווים דאפו, מתייה אמלריק, מייקל סרה, ריז אחמד. 101 דקות. העוקץ הפיניקי
העוקץ הפיניקי, תמונה באדיבות Tulip Entertainment
ביקורת
כדרכו בכמה וכמה מיצירותיו האחרונות, מציג הבמאי ווס אנדרסון עבודת קולנוע אישית, ביזארית, אקספרימנטלית, שלא בהכרח אפשר להבין מה הוא רוצה לומר בה. מה שכן, אפשר כל פעם להעריך מחדש את השפה הקולנועית שהוא מפתח. זה סרט כאילו מתוכנת המעוצב באופן נהדר. הארט, תנועות המצלמה הייחודיות, האסתטיקה המיוחדת. הפעלת השחקנים יוצאת הדופן. הכל מתכנס לכדי יצירת קולנוע אנדרסונית טיפוסית, לא ממש קומוניקטיבית, כאילו הוא פועל בתוך הבועה של עצמו – והמבין יבין. ועדיין צפיתי בפליאה במרקם הנראטיבי והוויזואלי שהוא הציג כאן, ולא בפעם הראשונה. מדהימה מחדש גם העובדה שכל שחקנית ושחקן שהוא רק פונה אליו – וישנם רבים כאלה גם כאן – נענים לאתגר, ואפילו אם יהיו להם רק כמה שניות מסך. אין ספק שלא קיימים הרבה יוצרים כמוהו ומסוגו בעידן הזה.
"להחזיר אותה" (ארה"ב 2025) **
אימה. סרטם של דני פיליפו ומייקל פיליפו. פייפר היא נערה לקוית ראייה שמוגנת על ידי אחיה אנדי. לאחר טרגדיה אישית שמותירה את השניים יתומים, הם מוצאים עצמם תחת חסותה של לורה (סאלי הוקינס), יועצת שחיה בבית מבודד, שאיתה חי אוליבר, ילד בעייתי שאינו מדבר. נראה כי לורה מנסה להשתלט על פייפר ולהרחיק ממנה את אנדי. מתברר כי יש שדים בארונה והיא פועלת באופן מניפולטיבי כדי להרחיק את האחים זה מזה. המזימה כמעט מצליחה, אבל תושייתו של אנדי מונעת זאת. 99 דקות. להחזיר אותה
 להחזיר אותה, תמונת יחסי ציבור
ביקורת
מדובר בסרט אימה פסיכולוגי, אבל לגמרי טורד שלווה. תפקיד מטלטל של סאלי הוקינס הבריטית. היא מתעלה כאן, כמו שעשתה בסרטים לא מעטים בקריירה שלה, בהם "וירה דרייק", "חלומה של קסנדרה", "לחנך את ג'ני", "תקוות גדולות", "יסמין הכחולה" ועוד. העניין הוא שהסיפור והתסריט כל כך מעוררי חלחלה – כך לפחות אני חוויתי אותם – שקשה היה לי לפתח אמפתיה אליהם. מדובר באישה שחוותה אירוע טראומתי ומאז היא מנסה לשחזר אותו כשהיא מפעילה טרור על הנערים והנערה שבטיפולה. התקשיתי פיזית לצפות בסרט, המכיל התעללות ועינויים, פסיכולוגיים בעיקר. בשורה התחתונה, אפשר לוותר על הצפייה בסרט הזה.
"אהבה מחוץ למגרש" (ארה"ב 2025) **
דרמה. סרטו של ג'סטין וו. דאלאס בריאן (סיינה אגודונג) היא רקדנית צעירה שמנסה להשיג מלגה לבית הספר היוקרתי בו למדה אמה המנוחה. כאשר דרייטון (דרו ריי טרנר) נכנס לחייה של דאלאס היא מנסה להכחיש את משיכתה אליו במחשבה שהוא צעיר ושחצן. בהמשך היא מגלה שמתחת לחיצוניותו המצודדת מסתתר גבר צעיר המתמודד עם לחצים משפחתיים וטראומה נסתרת, כולל מערכת יחסים קשה עם אביו. הרומן המתפתח שלהם נתקל במכשולים רבים, ציפיות גבוהות וחוסר הוודאות הממשמש ובא של סיום הלימודים. האם דאלאס תוכל לפתוח את ליבה למישהו שהיא משוכנעת שאסור לה לסמוך עליו - והאם דרייטון יכול להתעלות מעל האתגרים שלו ולהוכיח שהוא ראוי לה? 99 דקות. אהבה מחוץ למגרש
 אהבה מחוץ למגרש, תמונת יחסי ציבור
ביקורת
מסוג הקומדיות הרומנטיות הקלישאיות הנוראיות בעיניי. סרט על אישה וגבר צעירים הנמשכים זה לזה ולוקח להם 99 דקות כדי לברר אם הם באמת מתאימים זה לזה. נכון שהסרט הזה מיועד לבני נוער, אבל גם קהל היעד הזה נראה הרבה יותר אינטליגנטי ממה שמציעים לו כאן. תסריט רדוד וירוד, דיאלוגים לכאורה כנים, אבל לא אמינים בעליל, וסיפור שאני ממש מתקשה להאמין לו. מצד שני, אולי אני באמת כבר רחוק כל כך ביולוגית מהדור הזה, שאני לא מבין דבר וחצי דבר בחומרים שהוא צורך.
21/08/2025
:תאריך יצירה
|