"טרון: ארס", סרטו של יואכים רונינג, "תזמורת המצעדים", סרטו שלי עמנואל קרקול ועוד
"טרון: ארס" (ארה"ב 2025) ****
פנטזיה-אקשן. סרטו של יואכים רונינג. קווין פלין (ג'ף ברידג'ס), הוא מתכנת משחקי מחשב גאון. אלא שהוא גורש מתאגיד "אנכום". האחראי לכך הוא אד דלינג'ר, שחומד את עבודתו של פלין ומשתלט על העולם הווירטואלי שהאחרון בנה. בעולם הווירטואלי שולטת כעת תוכנת Master ,Control Program המדכאת תוכנות סוררות. בראש המורדים ישנה תוכנת אבטחה בשם טרון, הנושאת את דמות חברו הטוב של פלין, אלן בראדלי. פלין עובר פירוק ודיגיטציה שמכניסים אותו למציאות הווירטואלית. תוכנה מתקדמת במיוחד בשם ארס נשלחת מן העולם הדיגיטלי אל העולם האמיתי למשימה מסוכנת, מה שמסמן את המפגש הראשון של האנושות עם ישויות בינה מלאכותית. פלין משתף פעולה עם ארס בהבסת ה-MCP. השאלה היא האם יצליח לחזור לעולם האמיתי ולהשתלט מחדש על חברת "אנכום"? 119 דקות. טרון: ארס
 טרון: ארס, תמונה באדיבות דיסני ישראל
ביקורת
הסרט הראשון בסדרה, "טרון", עלה למסכים ב-1982 והיה חדשני ומהפכני בחזון המחשוב שלו. השני, "טרון: המורשת", שעדכן את המסר, עלה למסכים ב-2010. והשלישי "טרון: ארס", עולה כעת. כלומר, 28 שנה בין הסרט הראשון והשני, ו-15 שנה בין השני והשלישי. וזו התנהלות אולפן (דיסני) חריגה למדי בכל הקשור לסרט ולסיקוולים שלו. כך, שגם מי שצפה בכל הטרילוגיה, כמוני, יכול לקבל פטור מלחפש ולמצוא את החוליות הקונקרטיות המקשרות בין סרט לסרט. כל אחד מהסרטים מגיע לתוך מציאות ממוחשבת אחרת, וזה מה שמייצר עניין.
המסר המרכזי כאן הוא לגמרי מוכר ונטול חדשנות ומהפכנות. הוא פשוט חוזר לרעיון המרכזי של "2001: אודיסאה בחלל", של סטנלי קיובריק, שעיבד לקולנוע את ספרו של ארתור סי קלארק. אבל המוטיב של השתלטות המכונה על האדם הופיע בספרות ובקולנוע כבר לפני כן.
האלמנטים החדשניים המרתקים כאן הם בעיקר בתחום האמצעים האמנותיים. "טרון: ארס" זוהי יצירה קולנועית אודיו-ויזואלית מסעירה. יחידה קולנועית שבה הצילום של ג'ף קורנוולת' ("מועדון קרב", "הרשת החברתית", "נערה עם קעקוע דרקון", "היצ'קוק") והפסקול של "ניין אינץ' ניילז"-טרנט רזנור ("מתחרים", "הרשת החברתית", "נערה עם קעקוע דרקון", "קוויר", "האמת מאחורי הרדיפה") יוצרים מארג מושלם שעוטף את הנרטיב כולו. זוהי למעשה פואמת ויז'ואל-סאונד יוצאת דופן לחלוטין, שעוד ידובר בה רבות.
ובאשר לשחקנים, אז יש כאן כמובן את ג'ף ברידג'ס, ג'יליאן אנדרסון, ג'ייסון טרמבליי, ג'ודי טרנר וגרטה לי, אבל ג'ארד לטו, על תקן ארס, אל המלחמה, הוא תוספת מרנינה לפרנצ'ייז. לטו זכה באוסקר על "מועדון הלקוחות של דאלאס", ושיחק בין היתר גם ב"רקווייאם לחלום", "נערה בהפרעה", "מועדון קרב", "בלייד ראנר 2049", "יחידת המתאבדים" ועוד ועוד. הוא גם מוביל להקת רוק אלטרנטיבי, "30 שניות ממאדים", בה מנגן גם אחיו שאנון. אין למוזיקה שלו אמנם ביטוי ב"טרון: ארס", אבל מן הסתם הוא נהנה מהפסקול המהפנט של הקולגה טרנט רזנור והרכב המוזיקה האלטרנטיבי-תעשייתי שלו "ניין אינץ' ניילז". "טרון: ארס" הוא בהחלט סרט מהנה. מומלץ מאוד.
"תזמורת המצעדים" (צרפת 2024) ****
דרמה. סרטו שלי עמנואל קרקול. טיבו (בנג'מין לברן) הוא מנצח נודע שעובד עם תזמורות ברחבי העולם. כאשר הוא נקלע לבעיה בריאותית קשה לאחר שלקה בלוקמיה וזקוק להשתלת מח עצם, בדיקת DNA מגלה במקרה שהוא מאומץ. ואם זה לא מספיק הוא מופתע לגלות גם שיש לו אח צעיר בשם ג'ימי (פייר לוטן). זה גדל ברקע משפחתי וחברתי צנוע הרבה יותר משלו. הוא עובד בקפיטריה של בית ספר, מטפל באמו ומנגן על טרומבון בתזמורת מצעדים של נגנים חובבים, פחות או יותר, הצועדת-מנגנת באירועים שונים. הבסיס הזה של המוזיקה, פלוס הצורך של טיבו לקבל תרומת מוח עצם, מחברים את השניים זה לזה. ובהמשך נרקמים ביניהם יחסים מורכבים. האהבה המשותפת למוזיקה היא פרמטר אחד מבין אלה המחברים ביניהם. טיבו "מגלה" את אחיו גם בקטע המוזיקלי, ולמרות השוני הגדול ביניהם בתחום הזה הוא מרגיש שהוא יכול לתרום לאחיו, לטפח ולשדרג אותו. 103 דקות. תזמורת המצעדים
 תזמורת המצעדים, תמונה באדיבות קולנוע חדש
ביקורת
הקונפליקט כאן מאוד בסיסי. שני אחים, הקשורים לעולם המוזיקה, אם כי משני קצוות שונים של התחום, נפגשים על רקע אחר. המשבר הרפואי שמאלץ את טיבו לחפש אחר תורם מוח עצם, שרצוי מאוד שיהיה לו את אותו DNA שלו. ומשנמצא אחיו האובד, מתפתח ביניהם קשר שיש בו מתח מובנה. בנג'מין לברן ופייר לוטן הם שחקנים מצוינים שמצליחים לרקום את אותה מערכת יחסים לא מובנת מאליה, שיש בה מצד אחד קרבה, אך גם סוג של אנטגוניזם הנובע מהצרכים המנוגדים שלהם, לא להיות מנצל ומנוצל. במיוחד ששניהם בתחום המוזיקה וברור שתפקידו ומעמדו של טיבו משדר אוטומטית עליונות, מה שגורם למגננה מצידו של ג'ימי, החש – ובצדק - שהוא לא מספיק טוב כמוזיקאי, אך מהסס להיעזר באחיו בקטע הזה. הבמאי עמנואל קרקול מהלך כאן על קו עדין ומצליח, וזה לא מובן מאליו, ליצור אינטגרציה תוך כדי תנועה, בין השניים, המגיעה לשיאה כשטיבו לוקח על עצמו ללמד את ג'ימי ניצוח. אבל ברצינות ובהקפדה, כמו שצריך. כך שעבודת הבימוי ומשחקם של השניים הופכים את הסרט ליצירה יפה, רגישה ומעודנת. קרקול יכול היה להימנע ממעמד קלשאי מסוים, שנועד בעיקר ליצור אלמנט רגשי ולגרום לקהל להתייפח, או לפחות להכניס יד לכיס ולהוציא את הממחטה.
"חילוץ תחת אש" (ארה"ב 2024) ****
אקשן. סרטו של וויליאם פיובנק. קפטן אדי "ריפר" גרים (ראסל קרואו), טייס דאון צילום, מספק יחד עם סמלת נייה ברנסון (צ'יקה איקוגה) כיסוי אווירי וסיוע לצוות של כוח דלתא במשימתו להציל סוכן CIA הלכוד במעבה ג'ונגל. אלא שאש כבדה מצד טרוריסטים מקומיים נפתחת לעבר הכוח שפועל בשטח ונראה כי רק סרג'נט ג'יי ג'יי קינלי (ליאם המסוורת'), שכינויו ברשת "פלייבוי", ניצל מהתקיפה. עכשיו הוא יזדקק לכל התושייה שבעולם, פלוס לסיוע שלהם באיתור גורמים העוקבים אחריו במטרה ללכוד אותו, כדי לצאת מהסיטואציה בשלום. עם לוק המסוורת'. 113 דקות. חילוץ תחת אש
 חילוץ תחת אש, תמונה באדיבות סרטי שובל
ביקורת
בגדול, הנראטיב של הסרט הזה מזכיר לא מעט עלילות של סרטי "הצלות בעורף האויב" שכבר ראינו, אבל כמה אלמנטים כאן עושים כאן את ההבדל. ראשית, הסיטואציה המאפיינת את הלוחמה המודרנית, בה יש חיפוי/ צילום אווירי של פעולה המתבצעת על הקרקע, ומסתבכת. שנית, האותנטיות של העלילה, למעט מספר החרגות-הגזמות שלא נראות אותנטיות במיוחד, ושלישית, צוות השחקנים, בראשותו של ראסל קרואו, באחד מתפקידיו הסטטיים ביותר, שמאפשר לו לפתח משחק הבעות פנים אפקטיבי. שווה לתת צ'אנס לסרט הזה.
11/10/2025
:תאריך יצירה
|