פנטזיה-אקשן. סרטו של ג'ייק שרייר, "זוכים חסרי מזל", "צ'ק אאוט" הישראלי ועוד
"ת'נדרבולטס*" (ארה"ב 2025) **** וחצי
פנטזיה-אקשן. סרטו של ג'ייק שרייר. מדובר בחבורה של אנטי-גיבורים שלמרות היותם כאלה הם נשלחים על ידי ממשלת ארצות הברית למשימות שונות. חברים בצוות ילנה בלובה (פלורנס פיו). היא אומנה בחדר האדום על תקן האלמנה השחורה, בהיותה אחות המאומצת של נטשה רומנוף, האלמנה השחורה המקורית.
ג'יימס "באקי" בארנס (סבסטיאן סטן) הוא חייל על משודרג, עם זרוע קיברנטית. הדיבור עליו שהוא נהרג במלחמת העולם השנייה אך צץ בהווה כמתנקש שעבר שטיפת מוח על ידי ארגון "הידרה". כאשר שהה בווקאנדה הוסר ממנו התכנות. הוא שימש זמן קצר כחייל החורף ב"קפטן אמריקה: עולם חדש מופלא". שם הוא עבר לפוליטיקה וכעת מתמודד על מושב בבית הנבחרים האמריקני. זאת במקביל להיותו מנהיג צוות הת'נדרבולטס. ג'ון וקר (וואייט ראסל) הוא חייל-על שכוחותיו שודרגו. בעבר הוא היה קפטן מעוטר ביחידת ריינג'רס של ארה"ב שנבחר להחליף את סטיב רוג'רס כקפטן אמריקה, אך שוחרר מתפקידו זה עם אות קלון, בעקבות מעשים שלא כיבדו את תפקידו. אנטוניה דרייקוב/ טאסקמאסטר (אולגה קורילנקו) היא בעלת רפלקסים צילומיים, מה שמאפשר לה לחקות את סגנונות הלחימה של יריביה. בעבר היא נשלטה על ידי אביה, גנרל דרייקוב, וביצעה בשליחותו משימות חיסול עבור החדר האדום. מכך שיחררה אותה נטשה רומנוף. אלכסיי שוסטקוב/ השומר האדום (דייוויד הארבור) הוא חייל-על ומקבילו הרוסי של קפטן אמריקה, המשמש כדמות אב לילנה בלובה. ולנטינה אלגרה דה לה פונטיין קונטסה (ג'וליה לואי-דרייפוס) היא מנהלת ה-CIA המעסיקה את ווקר ובלובה. אווה סטאר/ רוח (האנה ג'ון-קאמן) בעלת גמישות מולקולרית, מה שמאפשר לה לעבור דרך חפצים מוצקים. בוב/ הסנטרי/ הריק (לואיס פולמן) הוא בעל כוחות על הסובל מאמנזיה. בתור הריק, גרסה אפלה של הסנטרי והאלטר אגו של בוב הוא בלתי מנוצח ומסוגל להפוך אנשים לצללים. והחבורה הזו תנסה להתאפס ולבצע משימות למען ארה"ב. 126 דקות. ת'נדרבולטס
 ת'אנדרבולטס, תמונה באדיבות פורום פילם
ביקורת
בכרזת הפרסום של הסרט נכתב: "לא גיבורים. לא על. לא מוותרים". וזה משקף במדויק את חבורת האנדרדוגים, לוזרים אם תרצו, שבכל זאת מבצעים את משימותיהם. אני חושב שסוף סוף אולפני "מרוול" מצאו את מה שהם חיפשו כבר הרבה שנים. את הטוויסט בעלילה, את הכיוון שיחזיר את הפרנצ'ייז למסלול המרתק של חקירה מחודשת של הז'אנר. את ריענון הפורמט באופן כזה שיפתח דרכים חדשות, שיספק תובנות חדשות. ואכן יש ב"ת'נדרבולטס*" אירוניה עצמית של אנטי גיבורי על המודעים לחולשותיהם ומנסים לעבוד על זה. זאת בשילוב עם קטעי אקשן שבעיקרון לא מחדשים הרבה, למעט המאבק של בוב הסנטרי עם הדמות האפלה שלו – בעל הכוריאוגרפיה הנהדרת. הדבר גם ממחיש את ניסיונה של חבורת האנטי גיבורים להגיח למרכז הבמה.
צריך בראש ובראשונה לשבח את התסריט. חלק ניכר מהדיאלוגים המהותיים מבריק, הסיטואציות הדרמטיות בעיקרן עשויות היטב, וסצנות האקשן מודולריות ומוקפדות בדרך כלל. וגם משחקם של כל העושים במלאכה, ובראשם פלורנס פיו, עומד בסטנדרטים גבוהים. ובסופו של דבר, המעטפת המגובשת כולה היא שהופכת את "ת'אנדרבולטס*"ליצירה חשובה ביקום המתחדש של "מארוול".
שימו לב לפסקול הנפלא שחיבר לסרט ההרכב בעל שלושת המוזיקאים "Son Lux". גם מבחינה זו ובכלל, הסרט מחזיר עטרה ליושנה, ואף יותר מזאת, בכל הקשור ליקום של "מארוול". וכעת ליצירה הבאה בפרנצ'ייז: "ארבעת המופלאים".
"זוכים חסרי מזל" (צרפת 2024) ** וחצי
סרטם של מקסים גובר ורומן שואיי. הסיכויים לזכות בלוטו כל כך קטנים. אבל גם כשהמזל כבר דופק בדלת במפתיע, מתברר כי החלום שהתגשם עלול להפוך לסיוט ולנפץ את חייהם של הזוכים המאושרים. זה מתחיל עם זוג במרסיי שיש להם שני ילדים, המגלים בדרך לחופשה שהטופס שהאב שלח זכה בפרס הגדול. ואז מתחיל המירוץ להגיע ולגבות את הצ'ק השמן בזמן. ואז שפע של אירועים הומוריסטיים ובחירות לא מוצלחות של אחרים שזכו בצ'קים של מיליונים, הופכים את עולמם ואותם ל״זוכים חסרי מזל״. עם: פבריס אבוא, אודרי לאמי, אנוק גרינברג, פולין קלמן. 103 דקות. זוכים חסרי מזל
 זוכים חסרי מזל, תמונה באדיבות סרטי נחשון
ביקורת
מדובר בקומדיה שנוגעת באירוניה שבחיים. מצד אחד, טלפון מאריאלה וצ'ק שמן של מפעל הפיס בקצהו. מצד שני חוסר היכולת לגבות אותו בזמן, או סדרה של אקטים שגורמים לקומדיה להפוך לטרגדיה. אז המקרה הראשון נחמד, אבל אחר כך זה מתחיל להיות רפטיטיבי וגורם לאיבוד עניין. עוד מקרה ועוד מקרה, עוד זוכה ועוד זוכה, וכולם מצטלמים עם מודל ענק של צ'ק, וזה האקורד האופטימי האחרון שלהם. נכון שבחלק מהמקרים מדובר בסיטואציות משעשעות למדי. בייחוד המקרה של מחבלים מתאבדים עם חגורות נפץ, שהתברר להם כי זכו בהמון כסף בלוטו והם לא יודעים איך להיפטר מהמטענים, לוותר על 72 הבתולות בגן העדן, ולממש את הזכייה. בקיצור, הפרינציפ מובן על ההתחלה, ובעקבותיו יש עוד ועוד מאותו הדבר. וזה לא ממש מספק.
"צ'ק אאוט" (ישראל 2025) **
דרמה. סרטו של יונתן דקל. דב (ג'וש פייס), מרגל יהודי אמריקאי, משוחרר ארצה מהכלא באיסטנבול. אך עמיתיו במוסד לא מורידים ממנו את האזיקים והוא מוכנס לחקירה בה נדרש לגולל את שקרה במלון הטורקי. דב מודה שסירב לעזוב את המלון והתעקש לצוד מחבלים למרות הפקודה שקיבל לפרוש לגמלאות. אך כשהוא מוותר בסופו של דבר ועושה צ'קאאוט, אדם אחר עושה צ'ק-אין: גילגמש, היעד מספר 1 של המוסד. לצד חקירה צולבת של הלוחמים הצברים שמטילים ספק בכל דבר שדב אומר, הוא משחזר כיצד התקרב לגילגמש, ניצל ברמנית ישראלית ולבסוף אף עשה מעשה שלא ייעשה. והכל - כדי להיות שייך. עם אקי אבני, יעל שרוני, דר זוזובסקי, נורמן עיסא, עוז זהבי. 97 דקות. צ'ק אאוט
 צ'קאאוט, צילום: סער מזרחי, תמונהה באדיבות סרטי יונייטד קינג
ביקורת
זה מסוג סרטי הריגול שקשה למצוא את הידיים ואת הרגליים בהם. סיפור פשוט לכאורה שהיוצר הולך ומסבך אותו, והצופה הולך ומתברבר בו. לכאורה הכל כאן פשוט מאוד, אבל דב מצליח למשוך אליו אש מכל הכיוונים. גם כשהוא נכנס לחמאם הטורקי וגם כשהוא מנסה להשתחרר מתפקידו ולאפשר למחליף לתפוס את מקומו. הסרט נראה כמו מניואל של תרגילי ריגול למתחילים. הוא אמור להצחיק לכאורה, או לפחות להעלות חיוך רחב על השפתיים, אבל גם את זה הוא לא עושה טוב. חבורה של שחקנים ישראלים מובילים, פלוס כמה שחקני רכש, מתבזבזת כאן על תסריט לקוי מאוד, וכמעט אף נקודת אור גם בביצוע בפועל. למרבה הצער אין כאן בכלל אקשן אלא בעיקר ברברת שלא אומרת כלום. חבל.
03/05/2025
:תאריך יצירה
|