סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: אביה בן דוד אחת על אחד - שיחה עם כתריאל שחורי
 

 
 
לרגל מלאות 30 שנה לקרן הקולנוע הישראלי פגשה אביה בן דוד את יו"ר הקרן בעשור האחרון


30 שנה, 300 סרטים, מכריז פוסטר גדול שהכינה הקרן לקולנוע ישראלי כדי לציין לעצמה יומולדת. 300 סרטים. חלקם הגדול הפכו חלק מהתרבות וקוטלגו כבר כנכסי צאן ברזל פילמאיים (למשל "כנפיים שבורות",  "אוונטי פופולו", "גמר גביע", "מתנה משמים"  ועוד היד נטויה). ככה זה כנראה כשהופכים למקור המימון הממשלתי הגדול ביותר לקולנוע. ההשפעה והיבול בהתאם.

והיבול לפעמים, כך למדו ב-30 השנים בקרן, יכול  להמטיר גשמים כבדים בזירה הבינלאומית ("עג'מי", למשל) או הפנימית ("המדריך למהפכה" הטרי יחסית), לנגוע באור יקרות אוסקרי ("ואלס עם באשיר", "עג'מי", "לבנון", "ביקור התזמורת", "מדוזות", "הקיץ של אביה", "מאחורי הסורגים") ובאופן כללי לעמוד כל הזמן על הצומת ולכוון תנועה סוערת.
 
מנכ"ל הקרן, כתריאל (כתרי) שחורי, מכיר את הצומת הזה מקרוב ומכיר גם את המאבקים הציבוריים שניהלה הקרן והוא עצמו לקידום ההפקה המקורית הישראלית בטלוויזיה המסחרית. הוא בוודאי מכיר גם את צומת המאבק הקולנועי כמי שעומד בראש הקרן בעשר השנים האחרונות.
 
בימים שבהם נערך הריאיון שחורי עסוק. על ארגזים, מה שנקרא. משרדי הקרן עוברים דירה. אמנם הם נשארים באותו בניין בשדרות יהודית, אבל עולים קומה. בעצם שתיים. הזדמנות מצוינת של אריזה ופריקה לריאיון עם אבי  היוצרים והמהפכות בקולנוע הישראלי של העשור האחרון.

הטרנד הישראלי והטרנד הפלסטיני  
 
האם הקולנוע הישראלי נמצא על פרשת דרכים או בתנופה קדימה?
 
"אנחנו בהחלט בתנופה קדימה ביחס לעולם והקולנוע הישראלי ממשיך לעורר סקרנות  רבה".
 
מה כל כך מעניין בקולנוע שלנו?
 
"אני חושב שזה קולנוע שמאופיין בעוצמת הסיפורים, באמת, בחשיפה ובישירות של התסריטים. הקולנוע הזה יש בו כישרון הגדול של הבמאים ומיומנות ומקצוענות של המפיקים. השילוב בין כל אלה, הוא אשר מעניין את המשקיעים מהחוץ".
 
איזה למשל?
 
"אני לא אתן לך דוגמה של סרט מסוים כי כולם בני".
 
מה צריך לעשות כדי שלא נהפוך לגל טרנדי שנמוג כדוגמת הגל הדני או הגל האיראני?
 
"טרנדיות היא חלק מהתחום שאנחנו עוסקים בו וחלק מהעולם שאנחנו חיים בו. יחד עם זה, הכישרון הגדול והאנרגיה היצירתית  של היוצרים הישראלים יש בהם כדי  שנישאר בטרנד".
 
אומרים שאנחנו עכשיו בגל הטרנד הפלסטיני?
 
"הקולנוע הפלסטיני מעורר עניין וסקרנות וארגונים רבים בעולם מגויסים כדי לעודד ולסייע בקידומו".
 
ואם וכאשר האם יתכנו שיתופי פעולה עם הקרן?
 
"יתכן, כל פרויקט שעונה על הקריטריונים של הקרן ועל דרישות החוק מבחינתי כשר. אין לי שום בעיה".
 
איך התוכן הישראלי יכול לפרוץ את גבולות הקונפליקט, סלאש החוויה, סלאש ההוויה הישראלית ולהפוך בית תוכן אוניברסאלי בעולם ?
 
"התוכן הישראלי ברובו איננו עוסק בקונפליקט המרכזי באזורנו, אלא דווקא  בחוויה ובהוויה הישראלית שהיא מאוד סוערת ורבגונית והיא בעצם משקפת את החברה הישראלית על כל גווניה".
 
אם לסרט אין קשר תרבותי לישראל סיכוייו להתקבל בקרן פחותים או כמעט לא  קיימים?
 
"הקריטריונים של הקרן ברורים ביותר והם ממוקדים אך ורק בהערכת האיכויות הקולנועיות של  הפרויקט,  הכישרון והרמה המקצועית של מפיקיו ויוצריו. הקריטריונים נקבעו בחוק, אין מקום לשיקול דעת. סרט נחשב סרט ישראלי אם לפחות חמישים אחוז מתקציב הסרט מושקע בארץ או שבעים אחוז מהשכר משולמים לישראלים שהינם תושבי קבע ושהבמאי או תסריטאי הם תושבי הארץ. סרט שעומד בקריטריונים האלו הוא סרט ישראלי. ".
 
אז זה לא קשור לתוכן?
 
"לא, ממש לא אוי ואבוי אם כן. לקרן אין אג'נדה מכל  סוג שהוא והיא איננה 'מניפה דגלים' כלשהם".
 
איפה אתה רואה את הקולנוע הישראלי בעוד עשר שנים?
 
"אני רואה את הקולנוע הישראלי ממשיך להיות נדבך מרכזי ומוביל בתרבות הישראלית ושומר על הרעננות, הסקרנות, ועל מקומו המסקרן והאחר בקולנוע העולמי". 
 
קרן-הקולנוע-הישראלי 1-יחצ.jpg
קרן הקולנוע הישראלי (תמונת יח"צ)


איזה סרט צריך לעשות לדעתך כדי לזכות סוף סוף באוסקר הזר ?

 
"אין נוסחת פלא, צריך להמשיך ולעשות סרטים שבאים מתוך האמת, הכישרון והאמונה של היוצרים  ואכן, העובדה ששלושה סרטים ישראליים בתוך שלוש שנים רצופות  הגיעו לקו הגמר, הם ההוכחה שאנחנו בדרך הנכונה".
 
"הגיע הרגע שנראה סרטי אימה ופנטזיה בקולנוע הישראלי"
 
אין לכם ניסיון ויש לכם מאסטרפיס? כתבתם תסריט שכולו בלוקיישן אחד והוזלתם את ההפקה? אתם במאי על בפוטנציאל אבל חייבים איזה פיצ'ר לרזומה? יש לכם סטייל אבל אתם זולים או בקיצור אתם לא קוסאשווילי אבל גם אתם שכנעתם את איבגי, יש לכם סיכוי

ישנה תחושה בקרב יוצרים צעירים שמתגבשת שכבת שמנת של יוצרים ותיקים והשוליים של היצירה הקולנועית הישראלית צרים. תרבות מחויבת בשוליים רחבים, כיצד ניתן לפתור זאת ?
 
"העובדות בשטח מוכיחות בדיוק את ההיפך. הקרן יזמה שורה של מסלולים הנותנים מענה למגוון הרחב של היצירה והיוצרים הבאים מכל קצווי הארץ  ומכל קצות החברה הישראלית. ההוכחה לכך מצויה בגיוון הרב של הסרטים שהקרן תמכה בהפקתם במשך כל השנים ובשורה ארוכה של מפיקים, במאים ותסריטאים שהחלו את דרכם בסרטים שהקרן עודדה ותמכה בהפקתם".
 
מה הסרט הכי מוזל שנעשה בעידוד הקרן?
 
"הקרן מפעילה מסלול מיוחד להפקות סרטים בתקציב נמוך הידוע בשם 'המסלול העצמאי' או  'מסלול סרטי הגרילה' והוא מיועד לתת מענה ליוצרים צעירים שמבקשים לעשות את המעבר מסרט הגמר לפיצ'ר הראשון שלהם".
 
 ומה יש לדעתך לשפר בהתנהלות הקרן?
 
"הקרן בוחנת את עצמה כל הזמן, משנה ומשפרת בהתייעצות ובדיאלוג מתמיד עם היוצרים, עם המפיקים ועם המפיצים והקרן אכן עדכנה ומעדכנת כל הזמן את דרך פעולתה".
 
יש משהו שאפשר לרוץ איתו?
 
"הפרויקט 'הולכים לעיבוד בקולנוע' שבא לעודד וליצור הזדמנויות מול מו"לים ומפיקים, הקולנוע הישראלי לא מבוסס מספיק על עיבודים".
 
וזה עבד?
 
"לגמרי זו השנה השלישית וזה פשוט פנטסטי, נוצר גל של יוצרים שמתבוננים בספרות הישראלית כמאגר".
 
מה עוד?
 
"עידוד סרטי ז'אנר, כיצירה של סדנה מיוחדת של סרטי אימה, מדע בדיוני שאינם כמעט בעשייה המקומית".
 
לשם מה? אנשים לא מספיק יצירתיים?
 
"אנו מאמינים שלא תמיד סרטים יכולים להיות סיפורים של היוצרים וגם הגיע הרגע שנראה סרטי אימה ופנטזיה בקולנוע הישראלי".
 
איך אתה מסכם את עבודתך רבת השנים כראש הקרן?
 
"עוד לא הגיעה העת לסכם את עבודתי כמנהל הקרן, יחד עם זה, השנים בהן אני משרת כמנהל הקרן הן שנים מעניינות, מאתגרות ומרתקות".
 
200 בקשות תמיכה בסרטים לשנה
 
מי שחושב שהמאסטר פיס שלו יופק תוך חצי שעה בשל גאוניותו האין סופית - חי בפנטזיה. לתסריט יש מסלול משלו, לקטגוריזציה, ועוד אחת ואז חבילה (צוות/תקציב/במאי) אם נפלתם אי שם בדרך כי הקדמתם את זמנכם תחכו שוב ושוב, חודשים, לפעמים שנה לפעמים יותר.
 
כיצד ניתן לשפר את הזמן בין הגשת התסריט לקבלת תשובה סופית ?
 
"הקרן מתמודדת בשנה שנתיים האחרונות עם עלייה דרמטית במספר ההגשות ביחד עם איגודי המפיקים, הבמאים והתסריטאים החלטנו על שינוי ושיפור בתהליכי הקריאה והמיון כדי לתת מענה. השינויים שאנחנו מקווים יביאו לשיפור אמיתי, ייכנסו לתוקף ב-1 לינואר 2011".
 
אלו שיפורים?
 
"שיפורים שמשמעותם האצת הקריאה, כאשר בעיקרון מתהווה מסלול קריאה לאנשים ניסיון מוכח ובמקביל לחסרי ניסיון, נרחיב את המערכת בשני מסלולים, מה שיהפוך את התהליך למהיר יותר כזה שיהיו בו שתי דלתות".
 
מה זאת אומרת עלייה דרמטית במספר ההגשות?
 
"אם מדובר באחוזים אז בעשרים וחמישה שלושים אחוז יותר מבעבר. כמאתיים סרטים השנה מול מאה-מאה ועשרים בשנה שעברה".
 
כאחד ממובילי המאבק על תקציבי הקולנוע האם לצעירים יש מספיק הזדמנויות?
 
"לצעירים בישראל בהשוואה לכל מדינה אחרת בעולם יש בהחלט הזדמנויות. כשליש מסך תקציב הקרן המיועד להשקעה בהפקה מושקע בסרטים של במאים שזה סרטם הראשון. הקרן יזמה שורה של פעולות הן בארץ והן בחו"ל כדי ליצור הזדמנויות ליוצרים צעירים ולקדם את הפרויקטים שלהם בארץ ובעולם. בסך הכל, יש ליוצרים הצעירים בישראל יותר הזדמנויות מאשר לחבריהם בחו"ל".
 
אלו הזדמנויות יש לצעירים כאן ביחס לעולם?
 
"יש מגוון רחב , מסלולים ניסיוניים, גרילה, הדלתות פתוחות לכולם, כאן לא צריך להגיע עם מפיק בעוד שרוב מדינות העולם תלמיד שנה א' לא יכול להגיש ללא חברת הפקה, אצלנו הכל פשוט אין חובת מפיק ואין כלום". 

עגמי-יחצ.jpg
הסרט "עג'מי"

היעלמותה של הדרמה הבודדת ממסכי הטלוויזיה המסחרית מוגדרת כטרגדיה ליוצרים צעירים מה ניתן לדעתך לעשות ?

 
"אכן חבל מאוד שהדרמה הבודדת נדחקה ממסכי הטלוויזיה המסחרית, וייתכן שניתן 'לארוז' את הדרמות הבודדות באופן שהיא תחזור למצוא את מקומה הראוי על מסכי הטלוויזיה המסחרית".
 
האם לטעמך לטלוויזיה המסחרית יש השפעה על הקולנוע הישראלי ?
 
"לדעתי ופריצת הדרך שהובילה הטלוויזיה המסחרית  מאז הקמתה  במיוחד בתחום הדרמה, תרמה לרמת ואיכות התסריטים, לכתיבה אמינה ומדויקת של הדיאלוגים,  והרגילה את הצופה הישראלי לצפות  בסיפורים קולנועיים שהם עלינו ובשפתנו". 
 
"בחלקים נרחבים בישראל אין בתי קולנוע"
 
 
אם היית שר התרבות הבא של ישראל מה היית משנה בקולנוע הישראלי?
 
"הייתי שם דגש מיוחד על הבאת  אמנות הקולנוע  לכל קצווי הארץ ויוצר ומשקיע בתשתית, במערכת ובאמצעים שיאפשרו לרוב רובם של אזרחי ישראל לצפות בסרטים ישראליים וליהנות מהחוויה המיוחדת ומהערכים הקולנועיים האסתטיים והחברתיים  שיש בצפייה בסרטים ובבתי הקולנוע".
 
הכוונה היא יבוא סרטי ערפדים למשל?
 
"לא, הכוונה היא שבחלקים נרחבים בישראל ערים שלמות אין בתי קולנוע וזאת חלק מהמחויבות והאחריות של כולנו, שכל אזרח ישראל יוכל ליהנות מחוויית הצפייה בקולנוע באיזור שלו ואנו חייבים להתמודד עם זה".
 
חשבתי שזה הכי בסיסי
 
"ממש לא. מחיפה, למעשה מהקריות ועד לקריית שמונה כולל קריית שמונה אין בית קולנוע אחד, אני לא רואה סיבה שתושב עפולה או כרמיאל לא יוכל לראות סרט בעיר שלו. מאשדוד, רחובות ועד אילת, להוציא את באר שבע, אין בית קולנוע וזה הדגל שהייתי מניף".
 
הערפדים אחר כך. למה הקולנוע העצמאי לא מתפתח במחוזותינו?
 
"קיים קולנוע עצמאי בתקציבים נמוכים, אך הוא מתקשה כמו כל הסרטים המופקים בארץ לגייס השקעות פרטיות, מה גם שהתמריצים שהמדינה מציעה למבקשים להשקיע בהפקות סרטים הם מוגבלים  ולא מספיק אטרקטיביים".
 
"מתרגש מראפ קאט""
 
מה ההישג הכי גדול שלך כמנכ"ל הקרן?
 
"במובן הרחב שהחזרנו את האמון של הקהל הישראלי בקולנוע המקומי והקהל חזר לאהוב אותו וחזר לבתי הקולנוע לראות סרטים ישראלים זה ההישג הגדול".
 
אבל ההישג הכי גדול שלך שייך לזירה הבינלאומית
 
"הישג נוסף שכולם אוהבים לדבר הוא שהובלתי מהלך מאוד מאוד מסיבי להציג לעולם את הקולנוע הישראלי וזאת אחרי שכמעט נעלמנו מהמפה העולמית. ואחרי עבודה סיזיפית הצלחנו לעשות לו הכרות מחודשת עם הקולנוע הישראלי ואני מרשה לעצמי לקחת קרדיט די גדול למרות החינוך התנועתי שלי".
 
הוצאתי את זה ממך בכוח. ומי מהסרטים סלל את הדרך חזרה?
 
"'חתונה מאוחרת', גם בארץ וגם בעולם, הוא אחראי על פריצת הדרך. זאת הסנונית שסימנה בארץ ובעולם את העידן החדש".
 
אתה עומד מאחורי בחירת "חתונה מאוחרת" כסרט האהוב ביותר ב-30 שנות הקרן?
 
"אני עומד מאחורי הבחירה הזו, מה גם שיותר מ-70 אלף מהגולשים ב-YNET אמרו את דברם ובחרו את הסרט הזה".
 
על איזה במאי ישראלי היית מהמר שיביא את האוסקר?
 
"אני לא עונה! כולם בני".
 
אז מה הם חמשת הסרטים האהובים עליך ?
 
"כל עוד אני משמש כמנהל אמנותי של הקרן ולוקח חלק בקריאה במיון וכו' אני לא אענה על שאלה שקשורה בטעם שלי בקולנוע".
 
מה הרגע הכי מרגש שלך כמנכ"ל הקרן
 
"כשאני צופה בראפ קאט הראשון של כל סרט. כל פעם שאני צופה בראפ קאט שהשקענו בהפקתו זה רגע הכי מרגש".
 
תשמע, סף הריגוש שלך...
 
"אני עד לכך שהתהליך מרגע שהוא הגיע כנייר ועבר תהליך ופעם ראשונה אתה רואה איך תורגם התסריט למסך הגדול זה רגע בהחלט ראוי".
 
והגאווה הכי גדולה שלך?
 
"פשוט ההצלחה של היוצרים, של הסרטים אני הולך עם כל האנשים, כי מה זה לנהל קרן? אתה טוב בדיוק כמו כל האנשים שנותנים את האנרגיה והכח שלהם ועיקר הגאווה הוא על ענף הקולנוע בארץ".
 
תזהר, יחשדו בך שאתה פילנתרופ
 
"אני לא פילנתרופ הלוואי והיה לי כסף פרטי להיות פילנטרופ, אני שליח ציבור".
 
אז רגיש. האם יש משהו שאתה מצטער עליו?
 
"לא, זה כבר לא ישנה, אין טעם להצטער לאן זה יוביל? אני לא יכול להצביע על משהו מסוים".
 
ניסוח חדש: יש משהו שמעציב אותך?
 
"זה שאנחנו נאלצים לאכזב אנשים שפונים לקרן מאחר והיא יכולה לתת מענה לשמונה אחוז מסך כל המגישים תשובה חיובית ולמעלה מתשעים אחוז ואתה נאלץ בצער רב ובכאב לתת תשובות שליליות. זו מערכת סלקטיבית וכל עוד יש יותר תסריטים מתקציב תהיה אכזבה וזה לא קל. אני מסתובב ימים ארוכים עם צער כבד אבל זה אופי התפקיד והמקום הזה".
 
יש גם תסריטים איומים אי אפשר להצטער בשביל כולם
 
"נכון".
 
כמה שנים לדעתך צריך מנהל קרן לעמוד בראשה ?
 
"קרנות הקולנוע בארץ הן כולן עמותות בהן המדיניות וההתנהלות נקבעת על ידי ההנהלה הציבורית ויושב ראש ההנהלה. ההחלטה לגבי פרק הזמן בו יכהן מנהל קרן בתפקידו עליה להיות נתונה לשיקול הדעת של ההנהלה הציבורית והעומד בראשה". 



07/12/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע