סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 אוגוסט 
א ב ג ד ה ו ש
      
101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
כתבה
 
מאת: מיכל בן דוד מ"האקדמיה לצחוק" ל"ארץ נהדרת" במסלול המהיר
 

 
 


רגע לפני עליית תכנית בוקר חדשה ברדיו, אבי נוסבאום שאמנם נפלט פעמיים מה"אקדמיה לצחוק" אך עקף את הקולגות כשהצטרף לצוות הכותבים של "ארץ נהדרת", מהגג על הקשר הבלתי נמנע כנראה בין הסטנד-אפ לטלוויזיה.

היחיד שידע את כללי המשחק גם מחוץ למסך

"האקדמיה לצחוק" לא הייתה להצלחה טלוויזיונית גדולה, ועם זאת זו הייתה תכנית שבחנה מקרוב את הקשר ההדוק בין סטנד-אפ והטלוויזיה. "האקדמיה לצחוק" התיימרה לגלות את הסטנד-אפיסט הבא שהולך למלא אולמות דרך בדיקה שבועית של האופן שבו המועמדים עוברים מסך – בהופעה, ומאחורי הקלעים של תהליכי היצירה והקשרים שנוצרו עם שאר המתמודדים.

בסופו של דבר - סטארים גדולים לא צמחו שם. צחי אירני לקח את המקום הראשון בתחרות ומאז נעלמו עקבותיו. יוסי וטירן הפציעו פה ושםבתכנית של אדיר מילר, הדר לוי השתלבה בערוץ הילדים ופורמן משלישיית דופה עובד בערוץ פוקס קידס על תקן מצחיקן לילדים. מי שכבר הצליח למצוא עבודה בתעשייה לא מצא אותה עלי במות, ובדיעבד - כנראה שזו לא הייתה באמת המטרה, אלא רק האמצעי של יוצרי התכנית להעלות את אחוזי הצפייה.

למרות שלא הגיע לשלישייה הסופית, אחד הפליטים המוצלחים ביותר של "האקדמיה" היה אבי נוסבאום. נוסבאום הודח פעמיים מהמירוץ (אחרי הפעם הראשונה הצופים החזירו אותו למשחק), ובכלל נדמה היה שהוא היחיד שבאמת יודע את כללי המשחק גם מחוץ למסך.

מאז האקדמיה ממשיך נוסבאום להופיע על הבמות, נמנה על צוות הכותבים בתוכנית "ארץ נהדרת" ובקרוב אף יתחיל להגיש יחד עם אורי חזקיה (מ"פספוסים") תכנית בוקר ברדיו 99 אף.אם, שעליה הוא מסרב להסגיר פרטים כי "כלום עדיין לא גמור"..

"אם אתה מצחיק יהיו מי שירצו לתרגם את זה לכסף"

תפסנו את נוסבאום לשיחה מיד אחרי שהוא סיים מסע קניות בסופר פארם, וניסינו לדבר איתו קצת על עניינים ברומו של עולם הסטנד-אפ. "אני על הבמות שלוש שנים בקושי, ומאוד אוהב את הבמה. הופעתי בבמות פתוחות בעיקר בקאמל קומדי קלאב. חברים שלי רשמו אותי ל`אקדמיה לצחוק`, ומאז הכל היסטוריה..." הוא מסכם בקצרה תקופה שהפכה אותו מבחור די אנונימי, לאחד ההימורים הטובים בשוק.

השיחה איתו קולחת, נוסבאום שולף תשובות, ומדבר בקצב שמחייב אותך להיות בקשב כדי לקלוט את הקריצות והחידודים שהוא לא מפסיק לשלב בדברים. "יש אכן משהו מוזר בזה ש`האקדמיה` ניסתה למצוא את הסטנד-אפיסט הבא, וכשהכל נגמר כל המתמודדים הלכו לטלוויזיה. מצד שני רוב המתמודדים בכלל לא באו מרקע של סטנד-אפ. חשוב לזכור שבסופו של דבר מדובר בתכנית שניסתה להביא רייטינג. אנשים זכו להכרה, וזה לא כל כך משנה מה הם עושים אחר כך. אני מניח שאם היו לוקחים סטנד-אפיסטים אנונימיים ומכניסים אותם ללופט, אחרי התחרות הם היו מצליחים להביא יותר קהל לאולמות".

נוסבאום רואה את הקשר ההדוק בין הבמה לטלוויזיה כמשהו בלתי נמנע. "בעולמנו הצר זה משהו שהוא מאוד מתבקש. המשוואה פשוטה: אם אתה עובד טוב על הבמה, אם אתה מצליח להביא קהל, אם אתה גורם לאנשים לצחוק ממך, יהיו מי שירצו לתרגם את הדבר הזה לכסף. כסטנד-אפיסט רק אתה מרוויח מההצלחה שלך. מטבע הדברים יש אנשים שירצו לקחת את זה ולהפוך את זה למנוף בתכנית שלהם, וכך להרוויח גם כן יותר כסף".

כששואלים את נוסבאום אם הזליגה לכיוון הטלוויזיה עושה טוב לסטנד-אפ, הוא משיב בצורה הרבה פחות נחרצת - "מצד אחד זה טוב. זה מעיר את התעשייה, פותח דלתות, אופציות להתקדם, יש הרבה יותר סטנד-אפיסטים שמנסים את מזלם. יש אווירה טובה של יצירה. מצד שני, לפעמים הדברים נהיים תעשייתיים מדי, ויש תחושה של מכאניות, והרבה פחות אומנות".

"מאוד קל לשרוף את עצמך כסטנד-אפיסט"

כמו רועי לוי גם אבי נוסבאום מסכים שעל הבמה מדובר בדו קרב בין האומן לקהל. "בטלוויזיה זה הרבה יותר קל אנשים שבאים לשמש כקהל הם די משוחדים, כי אחרי הכל הם באים לראות מישהו שהם אוהבים. באווירת הצחוקים שיש באולפן, גם מערכונים בינוניים יוצאים טוב, ומעבר לזה תמיד אפשר לערוך את הכל, להדביק צחוקים ועוד כל מיני טריקים. על הבמה אין דבר כזה. על הבמה זה אתה לבד, ואתה צריך לכבוש את הקהל שלך".

למרות שהמעבר לטלוויזיה אצל הרבה סטנד-אפיסטים בא כהמשך ישיר לבמה, נוסבאום טוען ש"צריך לחשוב טוב טוב לפני שעושים את הצעד, משום שהקהל לא סולח. אם אתה עושה תוכנית שהיא נפילה, ומחר יש לך הופעה על הבמה, לקהל לא תהיה סבלנות לשמוע את הסיבות לכישלון שלך. מאוד קל `לשרוף` את עצמך כסטנדאפיסט. זה תחום מאוד קשה מהבחינה הזו".

מתוקף היותו סטנדאפיסט וכותב לתכנית הטלוויזיה המצליחה ביותר כיום, ביקשנו לדעת אם יש איזה שהוא שינוי בתכנים שסטנד-אפיסט נוגע בהם. האם על הבמה הוא פחות נשכני כדי שיוכל להתאים גם לתוכנית מיינסטרים מובהקת. נוסבאום מבהיר שהשינוי בחומרים בא מעצם ההתבגרות על הבמה. מעבר לזה, כשהוא על הבמה הוא לא עושה מערכונים, אלא מציג לקהל את צורת החשיבה שלו, ומעבר לזה יש במופע שלו הרבה פחות אקטואליה. "חוץ מזה", הוא מבהיר, "אין כל כך שוני, ואני גם לא שם לב לזה אצל אחרים".


לתאריכי מופעים קרובים של אבי נוסבאום

צילום: באדיבות אתר שידורי קשת.

מיכל בן דוד


24/01/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. מעוניין בשירותך
אורן , (13/03/2005)
1. לאבי...
תמי זנטי , (08/03/2005)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע