הסימפונית י-ם בניצוחו של אורי סגל בקונצרט האחרון בסדרת מאהלר של התזמורת
לרגל יום השנה המאה למותו של מאהלר תגיש התזמורת הסימפונית ירושלים – רשות השידור קונצרט מיוחד לכבודו של גדול המלחינים והמנצחים במאה שחלפה.
על הקונצרט האחרון בסדרת מאהלר התזמורת ינצח אורי סגל ותחת שרביטו יופיעו הסולנים זמר הבריטון כריסטיאן אימלר וזמרת הסופרן שרון רוסטורף-זמיר.
בקונצרט יבוצעו 12 שירים מתוך "קרן הפלא של הנער" – רק אלו שהופיעו בתזמור המקורי של מאהלר. עוד בתכנית: "בלומינה", מתוך סימפוניה מס’ 1 ושני הפרקים שהשלים מאהלר מתוך הסימפוניה מס' 10 - אדג’יו וסקרצו פורגאטוריו (שינוגנו בסדר הפוך מן הנהוג).
על היצירות
ביצוע הבכורה של הסימפוניה הראשונה של מאהלר , שנקראה במקור "טיטן" – פואמה סימפונית ב-5 פרקים, זכה לתגובות פושרות ובעקבות תגובות אלו שינה מאהלר פסאז'ים רבים וויתר לחלוטין על הפרק השני המקורי, "זר פרחים" (Blumine). מאהלר אף הסיר את השם "טיטן" מכותרת היצירה אף על פי שמתוך שיקולים של ההוצאה לאור נותר השם צמוד ליצירה באופן בלתי רשמי. כיום כמובן אנו מכירים בגאוניות התזמור של מאהלר וכבר בסימפוניה הראשונה אפשר למצוא שימושים נרחבים באפקטים המיוחדים שעשה מאהלר לשם השגת הצלילים שחיפש.
כריסטיאן אימלר (תמונת יח"צ)
"קרן הפלא של הנער" היא כותרת שהעניקו המשוררים אכים פון ארנים וקלמנס ברנטנו לאסופה של שירה עממית גרמנית שראתה אור ב-1805. המנעד הרגשי הרחב שאצור באסופה משך אליה מלחינים רבים ובהם שוברט, מנדלסון, שטראוס, וברן ואייבס, שמצאו בה מקור לטקסטים עבור יצירותיהם. מרבית השירים בקובץ הם בלדות, שעוסקות בנושאים כגון אהבה, שברון לב, פנטזיות ילדות, החיים בצבא ומלחמה. מאהלר העיד על היצירה שהיא "שונה מכל הסוגים האחרים של שירה 'ספרותית'. היא יותר חיים וטבע, שהם המקורות של השירה כולה, מאשר אמנות." ואילו מבקר הספרות הנודע קארל שומאן העיר שמאהלר נמשך אל השירים בשל המוזיקליות השופעת שמסתתרת במילים.
בין השנים 1890-1887 מאהלר הלחין תשעה מהשירים שבקובץ בעיבוד לקול ולפסנתר ואלו זכו לכותרת "שירים ופזמונים משנות הנעורים"; בין השנים 1901-1892 הוא הלחין חמישה עשר נוספים לקול ולתזמורת. שלושה מתוך אלו התגלגלו לכדי פרקים בתוך הסימפוניות של מאהלר. שנים עשר מתוכם זכו לכותרת בלדות והומורסקות ועם הזמן זכו למעמד של מעיין מחזור-שירים.
הסימפוניה העשירית של מאהלר, יצירה שלא הספיק המלחין להשלים בחייו רכשה לעצמה חשיבות מיתית שהודגשה על ידי ההוצאה לאור של הטיוטה השלמה לאחר מותו של המלחין. הגרסה המבוצעת ביותר היא זו של דרק קוק, שנזהר בטיפולו והשתדל להשאיר את המוזיקה בצורתה המקורית ביותר ולשנות כמה שפחות. סיומה של היצירה היא מילתו האחרונה של המלחין, כאילו אמר: "כעת זמני הגיע".
הקונצרט יתקיים ביום רביעי, 18 במאי 2011 ב-20:00 באולם הנרי קראון, ירושלים. מחירי כרטיסים: 170 ₪ באולם 150 ₪ ביציע וההנחות הרגילות. למידע נוסף וכרטיסים: 1-700-70-4000 וגם בקופת התיאטרון: 02-5605755.