סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: מערכת הבמה בטהובן באופרה הישראלית - "פידליו"
 

 
 


האופרה הישראלית מעלה בחודש אפריל, לראשונה בתולדותיה, את "פידליו" - האופרה היחידה של לודביג ואן בטהובן, בהפקה משותפת עם פסטיבל זלצבורג, ובבימויו של הבמאי הגרמני הנודע ניקולס לנהוף.

לנהוף החליט להסיר את הדיאלוגים המדוברים בעלילה כפי שמבוצעת האופרה במקור ולהשאיר את החלקים המושרים בלבד. האופרה, העוסקת במאבק בני האדם לחירות ובדיכוי עריצים ורודנים, מועלית לציון 200 שנה

בין הסולנים המשתתפים בהפקה: זמרות הסופרן גבריאלה מריה רונגה ואליזבת מאייר טופסואה, זמרי הטנור וולפגנג מילגרם, גארי ריידאוט ויורג שניידר, זמרי הבריטון בוריס טריאנוב וולדימיר פטרוב, זמר הבס תמאש באטור ואיתן הרשנפלד, הזמרים הישראלים שרון רוסטורף-זמיר, אנסטסיה קלוואן ופליקס ליבשיץ , וכן - זמרי פילהרמוניה – המקהלה הישראלית החדשה.

על התזמורת הסימפונית ראשון לציון ינצח ניר קברטי, שעבד במשך שנים רבות כיד ימינו של המנצח זובין מהטה באופרה של פירנצה וניצח על הפקות אופרה רבות בבתי האופרה החשובים של איטליה, כולל "לה סקאלה", וברחבי העולם. ניר קברטי הוא גם מנהלה המוזיקלי של סימפונט רעננה, ותהיה זו הופעת הבכורה שלו באופרה הישראלית.

תולדות "פידליו"

בטהובן נאבק למעלה מעשור עם האופרה היחידה שחיבר. הוא שינה אותה פעמים רבות מבלי שיהיה מרוצה מהגרסאות השונות. האופרה הוזמנה על ידי בעליו של "תיאטר אן דר וין" בווינה – עמנואל שיקאנדר, שהיה אמרגן, במאי, שחקן ומחבר ליבריות (והוא ידוע בעיקר בזכות הליברית שחיבר ל"חליל הקסם" מאת מוצרט).

נושא האופרה לא היה מקורי ביותר. הסיפור הכללי של המחזאי ז`אן ניקולא בויי, כבר עובד לאופרה בשם "לאונורה" שלוש פעמים בעבר על ידי שלושה מלחינים שונים - הצרפתי פייר גוו, האיטלקי סימון מאייר ופרדיננדו פאר, איטלקי אף הוא. האופרה של פאר הייתה פופולרית למדי בימי בטהובן ולכן הוחלט, למורת רוחו של בטהובן עצמו, לשנות את שמה של האופרה ל"פידליו".

ב-20 בנובמבר 1805, שבוע אחר לאחר שהצבא הצרפתי פלש לווינה, התקיימת בכורת "פידליו" והיא נחלה כשלון צורב ולא רק בשל המצב הפוליטי המעורער. בטהובן היה מאוכזב מאוד מכשלון האופרה והיה מוכן לוותר, אך הוא שוכנע לנסות ולשפץ את היצירה וערך בה כמה שינויים, שהחשוב שבהם הוא צמצום שלוש המערכות לשתיים בעלות מבנה הדוק יותר.

הבכורה המחודשת של האופרה נערכה ב-29 במרץ 1806, ושוב ללא הצלחה מרשימה. מנהלי התיאטרון היו מוכנים להמשיך ולהציג אותה אך בטהובן חשש כי מרמים אותו בדיווח על ההכנסות והחליט לבטל את שאר ההופעות.
בשנים הבאות המשיך בטהובן לערוך שינויים באופרה והבכורה השלישית, והמוצלחת, של "פידליו" התקיימה ב-23 במאי 1814, כעשור לאחר הבכורה הראשונה.

סיפור העלילה

בטהובן כתב את האופרה במסורת ז`אנר "מחזות ההצלה" שהיה מקובל באירופה בימיו. בז`אנר זה יוצאות נשים להציל את אהובן שנעלם, כשהן מחופשת לגבר. מחזות אלה מסתיימים תמיד ב"הפי אנד", כשהדרך אל הסוף הטוב חשובה בהרבה מהסיום עצמו.

עלילת "פידליו" מתמקדת בפלורסטן, אציל ספרדי, שהושלך לכלא על ידי המושל, דון פיזארו, ונעלם מבלי שאף אחד ידע מה קרה לו. אשתו, לאונורה מחליטה להתחפש לגבר בשם פידליו ולחפש אחריו בבתי הכלא. היא מתקבלת לעבודה כעוזרת לסוהר הראשי בבית הכלא שאותו מנהל דון פיזארו וחושדת כי האסיר שמנות האוכל שלו מופחתות מדי יום הוא בעלה. בינתיים, מתאהבת בתו של הסוהר הראשי בפידליו, הלא היא לאונורה, שמצדה מתחננת בפני הסוהר הראשי לעזור לו לטפל באסירים הפוליטיים שבכלא.

כאשר נודע לפיזארו כי השר דון פרננדו עומד לבקר בכלא בגלל שמועות על ניצול לרעה של כוחו, הוא מורה לסוהר הראשי להרוג את פלורסטן. המשימה הראשונה המוטלת על פידליו/לאונורה היא לכרות קבר בתא הכלא האפל שבו שוכן בעלה.

אולם ברגע האחרון, כאשר מודיעים לפלורסטן כי שעתו האחרונה הגיעה, מגנה לאונורה על בעלה ומצילה אותו. האופרה מסתיימת כשהתושבים מריעים לדון פרננדו ומברכים על קצה של הרודנות בשיר הלל לחופש ולצדק.

מוזיקה ללא דיאלוגים

הבמאי הגרמני הנודע, ניקולאס לנהוף, מדגיש את הפן האופראי של היצירה. למרות שבטהובן כתב את "פידליו" במסורת הזינגשפיל (דוגמת "החטיפה מן ההרמון" של מוצרט) הכוללת לא מעט דיאלוגים מדוברים העוזרים לקדם את העלילה הדרמטית, לנהוף, בהחלטה לא שיגרתית, החליט להשמיט את כל הדיאלוגים מן העלילה ולתת למוזיקה לדבר בזכות עצמה ולהוביל את הדרמה.

בנוסף - לנהוף אינו ממקם את "פידליו" בזמן או במקום ספיציפיים. לדבריו - "האופרה יכולה להתרחש כאן ועכשיו, בכל מדינה בה רודנים שמים גדר וסייג לחופש האדם, בטהובן, שהאמין בחופש ובשוויון, קורא ביצירתו תגר על הרודנים באשר בהם, על משטרים טוטליטריים בכל עת ".


הצגה ראשונה ב-9 באפריל 2005. לפרטים נוספים


18/03/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע