"קלאסי בשישי": אימפרסיוניזם במוזיקה הצרפתית, עם יצירות של דביסי, ראוול וצ'ייקובסקי
במסגרת הסדרה "קלאסי בשישי" מעלה התזמורת הסימפונית חיפה את הקונצרט "צלילים וצבעים", בניצוחו של יוני פרחי.
הקונצרט יוקדש לחיבור המיוחד בין עולמות המוזיקה והציור, בהנחייתה של הפסנתרנית אירנה פרידלנד.
חלקו העיקרי של הקונצרט יוקדש לזרם האימפרסיוניזם במוזיקה הצרפתית וייפתח ביצירתו של קלוד דביסי, "פרלוד אחר הצהריים של פאון".
יצירתו זו של דביסי שאבה השראה ממקורות שונים ולא צפויים, ביניהם שופן, מוסורגסקי וסן-סנס, ויחד עם זאת הצליחה להיות אחת היצירות המקוריות ביותר שנכתבו אי-פעם.
היצירה, ששינתה את פני עולם המוזיקה ללא הכר, מבוססת על פואמה מאת המשורר האהוב על דביסי, סטפן מלרמה. במרכז הפואמה פאון (אל-אדם-חיה) המדמיין נימפות מופלאות. הפאון מנסה להבין את הרגשות והחזיונות שעולים בקרבו בעקבות אותו ספק-חלום, ורגשותיו הופכים סוערים יותר ויותר עד שהוא מתעייף וחוזר אל שנתו ואל חלומו האבוד.
היצירה השנייה שתבוצע בקונצרט היא המבוא והאלגרו של מוריס ראוול. זו היצירה הראשונה שבה מקבל הנבל את מלוא הביטוי שלו.
היצירה שתסיים את החלק הצרפתי בקונצרט היא הפרק השני של הקונצ'רטו לפסנתר בסול של ראוול. מנגינת הנושא בפרק זה, מהיפות והמרגשות ביותר במכלול יצירותיו של ראוול, מופיעה בפסנתר ובהמשך בקרן אנגלית.
אפרת לברי זקלד, תמונת יח"צ
הקונצרט ייחתם בפרק הראשון מאת הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי לכינור, בהשראת יצירתו של המלחין הצרפתי אדוארד ללו, "סימפוניה ספרדית". הקונצ'רטו הוקדש במקור לכנר הווירטואוז ליאופול דאאואר, אולם לאחר שנים אמר אאואר לצ'ייקובסקי שהוא מסרב לבצע את הקונצ'רטו כי יש בו חלקים וירטואוזיים "שאינם ניתנים לנגינה". כשבוצע הקונצ'רטו לראשונה הוא נחל כישלון, ורק בביצוע בלונדון בשנת 1882 נחלה היצירה הצלחה
כבירה והפכה לאחד מנכסי צאן הברזל של ספרות המוזיקה לדורותיה.
על הנבל בקונצרט תנגן אפרת לברי-זקלד, וגל אקשטיין בכינור.
הקונצרט ייערך ביום שישי, 29 ביוני 2012, ב-11:00, באודיטוריום חיפה. מחיר כרטיס – 65 ₪. לפרטים: 04-8599499.