אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה בטהובן וברהמס במוזיאון ת"א
 

 
 
הרביעייה הירושלמית והקלרניתנית שרון קם יבצעו יצירות של בטהובן, יאנאצ'ק וברהמס


הקונצרט השמיני בסדרה "מופת ב'" של מוזיאון תל אביב מארח את הרביעייה הירושלמית –
אלכסנדר פבלובסקי וסרגיי ברסלר בכינור, אורי קם בוויולה וקיריל זלוטניקוב בצ'לו. אורחת: שרון קם, קלרנית.

בתוכנית: בטהובן,רביעיית כלי קשת מס' 1 בפה מז'ור, אופוס 18, מס' 1; לאוש יאנאצ'ק,
רביעיית כלי קשת מס' 1, "סונטת קרויצר"; ברהמס, חמישייה לקלרנית ולכלי קשת בסי מינור, אופוס 115.

בטהובן: אל נא תיתן לאיש להסתכל ברביעיות
 
בטהובן ניגש לכתיבת אופוס רביעיות כלי הקשת הראשון פרי עטו, אופוס 18, בשנת 1798, כשהוא כבר מלחין בשל ובעל סגנון אישי מגובש.

בטהובן שלח את הסקיצה הראשונה שהשלים לרביעיה לחברו קארל אמנדה. מקץ כשנתיים כתב לאמנדה שוב: "אל נא תיתן לאיש להסתכל ברביעיות שזה עתה ערכתי באופן מרחיק-לכת, כי רק עכשיו יודע אני כיצד לכתוב רביעיות כלי קשת כהלכה, כפי שתיווכח לראות לכשתקבל אותן".

מכל שש הרביעיות באופוס, זוהי אולי הרביעייה שבה מתקיים השוויון הרב ביותר בין ארבעת הכלים בהרכב, ועצם במיקומה בתחילת האופוס קיימת הצהרה בדבר גישתו של בטהובן. לעומת הפרק הראשון ההצהרתי, הפרק השני מיטיב להעביר את רוחה של הטרגדיה. גם בפרק הסקרצו בטהובן מותח את הקצוות בהלך רוח הנע בין הצהרתיות ואגרסיביות לבין קריצות הומוריסטיות.
 
יאנאצ'ק:תו אחר תו נמלטו להם בבעירה
 
בשנת 1917, בהיותו בן 63, התאהב יאנאצ'ק בקמילה שטוסלובה, אז בת 25. השניים היו נשואים וחיו בערים שונות, אולם שמרו על חליפת מכתבים במשך שנים. יאנאצ'ק ראה בשטוסלובה מקור להשראה ביצירותיו.


רביעיית כלי הקשת הראשונה של ינצ'ק נכתבה בתוך כמה ימים באוקטובר 1923. "תו אחר תו נמלטו להם בבעירה מתחת לעטי", כתב יאנאצ'ק על תהליך הכתיבה המזורז, שכולו מחווה לנובלה "סונטת קרויצר" מאת הסופר הרוסי לב טולסטוי.


הרביעייה-הירושלמית-01.jpg
הרביעייה הירושלמית, צילום: יח"צ


ברהמס
 
במרץ 1891 הזדמן ברהמס לעיר מיינינגן לרגל ביצוע של הקונצ'רטו השני לפסנתר ושל הסימפוניה הרביעית פרי עטו על-ידי התזמורת המקומית. במהלך החזרות פגש בקלרניתן הראשון של התזמורת, ריכרד מונפלד. ברהמס ביקש ממונפלד לנגן לו באופן פרטי, וככל הנראה התרשם עמוקות מן המפגש.
מקץ כמה חודשים שב ברהמס אל מונפלד כשתחת ידיו שתי יצירות קאמריות חדשות: השלישייה לקלרנית, צ'לו ופסנתר אופוס 114, והחמישייה לקלרנית ולכלי קשת אופוס 115. שתי היצירות מצטיינות בשימוש בחום ובמלאות המאפיינים את גוון צלילו של הקלרנית כבסיס לאופי הכללי הבשל השורה עליהן.

לאחר שקלרה שומאן שמעה לראשונה את חמישיית הקלרנית כתבה: "זוהי יצירה מופלאה... וכמה מרתקת המוזיקה, עמוקה ומלאת משמעות" (על היצירה הקודמת של ברהמס, השלישייה אופוס 114, כתבה: "מפגן של טיפשות").

הקונצרט ייערך במוצ"ש, 29 ביוני 2013, ב-21:00, באודיטוריום ע"ש ליאון ומטילדה רקנאטי. לפני הקונצרט (בשעה 20:20) ירצה אלון קליבנוב על היצירות. לפרטים: 03-6077020.
 
*** לעדכונים, הנחות, מבצעים ועוד בקרו אותנו ב- פייסבוקופרגנו בלייק

למועדי מופעים >

11/06/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע