אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מאי 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה הקאמרטה מארחת את שרון קם
 

 
 
הקאמרטה הישראלית ירושלים מארחת את נגנית הקלרינט הבינ"ל שרון קם בקונצרט פתיחת העונה


הקאמרטה הישראלית ירושלים מארחת את נגנית הקלרינט הבינלאומית שרון קם בקונצרט פתיחת העונה, "אופקים חדשים".

בקונצרט, בניצוחו של הארמני-גרמני רובן גזריאן, יבוצעו הסימפוניה השלישית של צ'רלס אייבס, "פגישת המחנה; "רביעייה אמריקאית" של דבוז'ק בעיבוד לתזמורת כלי קשת; קונצ'רטו לקלרינט בלה מז'ור, ק' 622, מאת מוצרט; ו"הרהורים" מתוך "תאיס" בעיבוד לקלרינט ולתזמורת כלי קשת מאת מסנה.

הסימפוניה השלישית של אייבס: תהילה מאוחרת

"מלחין גדול חי בארץ הזאת... מרוּמָם מן ההזדקקות לשבח וחסין מפני גינוי. שמו אייבס", אמר עליו ארנולד שנברג.

אייבס השלים את הלחנת הסימפוניה השלישית בשנת 1904. לידי ביצוע הגיעה רק ב-1946: התזמורת הסימפונית הניו יורקית הקטנה, בניצוח לו הריסון, השמיעה אותה בקרנגי הול של ניו יורק. זאת היתה גם הפעם הראשונה שסימפוניה כלשהי של אייבס הושמעה בפומבי. ב-1947, יותר מ-40 שנה אחרי הלחנתה, זכתה הסימפוניה השלישית בפרס פוליצר.

הסימפוניה היא הנצחה נוסטלגית למפגשים ספוגי הדתיוּת הפרוטסטנטית שחווה אייבס הילד בניו-אינגלנד מכורתו. מן הבחינה הזאת הסימפוניה היא שילוב בין המסורתי לחדשני: המסורתיות היא בשירת הקולות הלא-מאומנים שזימרו זמירות אוונגליות מוכרות במפגשים בחיק הטבע, והחדשנות היא בשיטות ההלחנה המודרניות של אייבס, שנטה להפקיע את המזמורים משגרתם.

הרביעייה האמריקאית של דבוז'ק: "אני מרוצה"

אנטונין דבוז'ק שירטט את מתווה "הרביעייה האמריקאית" בפה מז'ור בתוך שלושה ימים והשלים את הלחנתה בתוך שבועיים. על דף מצורף לפרטיטורה רשם: "תודה לאל. הלך מהר. אני מרוצה".

ההיסטוריונים יודעים בדיוק היכן הולחנה היצירה: בראשית יוני 1893 הגיעה משפחת דבוז'אק – המלחין, רעייתו, ששת ילדיהם, משרתת ומזכירה – אל עיר קטנה ושמה ספילוויל במדינת איובה. תחושת הבית הרחק מן הבית היתה בדיוק מה שהדבוז'אקים אהבו שם: לשמוע שוב צ'כית, לשיר עם השכנים את שירי המולדת ולהתבשם מריחות התבשילים וטעמיהם. היצירה עובדה לתזמורת מיתרים על ידי נורהן ארמן מקנדה.


הקאמרטה-הישראלית-ירושלים-יח.jpg
הקאמרטה הישראלית ירושלים (תמונת יח"צ)


הקונצ'רטו לקלרינט של מוצרט: ידידות מופלאה

אנטון שטדלר היה בימי מוצרט וירטואוז הקלרינט הבלתי מעורער של וינה. מוצרט ושטדלר היו ידידים קרובים. למענו הלחין מוצרט את הקונצ'רטו לקלרינט בלה מז'ור, ק' 622. מוצרט דימה את נגינתו של שטדלר לשירת אנוש.

הקונצ'רטו הולחן בסתיו 1791, ושטדלר ביצעו מיד אחר-כך. כעבור חודשיים, בדצמבר, כבר לא היה מוצרט בין החיים, והפרטיטורה המקורית אבדה. רק עשור אחרי מותו הוציא אותה בית תווים לאור, כנראה מהעתק שהיה בידו. היצירה תנוגן בקלרינט באסט, כלי שפיתח שטדלר.

הרהורים של מסנה: תוצאות הרות אסון

אחת היצירות הפופולריות ביותר של המלחין הצרפתי ז'יל מסנה היא נגינת ביניים מן האופרה "תאיס". האופרה עוסקת ביחסים הטעונים בין אשת חברה משוחררת באלכסנדריה של המאה הרביעית לבין הנזיר הנוצרי עתניאל, הבא מן המדבר לשכנעה כי תוותר על חיי הבשרים והמותרות ותהפוך, כמוהו, לחסידה מתנזרת של ישו.

התוצאות הרות אסון גם לתאיס, המגלה כי איבדה את עולמה, וגם לנזיר, המודה לקראת סוף האופרה כי התאהב בה, כנגד מיטב שיפוטו, במהלך השכנוע.

המנצח רובן גזריאן

בגיל 31 התמנה רובן גזריאן למנצח הראשי של התזמורת הקאמרית וירטנברג בהיילברון שבגרמניה. הדבר היה בראשית עונת 2002/03, ועם קבלת המינוי שינה גזריאן את תכנון הקונצרטים לרפרטואר סימפוני ושיבץ בו יצירות רומנטיות, מודרניות ואוונגרדיות.

גזריאן נולד בגיאורגיה, גדל והתחנך בארמניה ומשם עבר לגרמניה. הוא בוגר לימודי כינור וניצוח באקדמיה המוזיקלית על-שם מנדלסון-ברתולדי בלייפציג, גרמניה.

גזריאן שימש מנצח אורח בפילהרמונית של שטרסבורג, בפילהרמונית של שטוטגרט, בתזמורת הסימפונית של רדיו שטוטגרט, בסימפונית של הרדיו המערב-גרמני WDR)) בקלן, בסימפונית של רדיו פרנקפורט-מיין, בתזמורת מוזיאון פרנקפורט, בסימפונית של המבורג, בתזמורת הלאומית של ליוֹן ועוד. זו הופעתו הראשונה עם הקמראטה.

שרון קם: רבת דמיון וייחודית

"אמנית רבת דמיון וייחודית", כינה ירחון המוזיקה "גרמופון" את נגנית הקלרינט הישראלית שרון קם, הנחשבת כיום לאחת מנגני הקלרינט הטובים בעולם. ההאזנה להקלטותיה מלמדת כי היא חשה בבית הן בנגינת הרפרטואר הקלאסי והן במוזיקה העכשווית והג'אז.

אחרי תום לימודיה בבית-הספר הגבוה למוזיקה ג'וליארד בניו-יורק, שם למדה אצל צ'רלס ניידיץ', זכתה קם במקום הראשון בתחרות הבינלאומית של איחוד בתי השידור של גרמניה ARD במינכן (1992), ומאז היא מופיעה עם התזמורות היוקרתיות ביותר בארצות הברית, באירופה וביפן.

המוזיקה הקאמרית אהובה במיוחד על קם והיא מרבה לשתף פעולה עם אמנים רבים מרחבי העולם. היא זכתה בפרס "נגן השנה" מטעם ECHO – איגוד חברות התקליטים הגרמניות, ובפרס "ביקורת התקליטים של גרמניה".

בעונה 2012/13 הופיעה שרון קם באודיטוריום מוזיאון הלובר של פריז, ב-Alte Oper של פרנקפורט, בבית הפילהרמונית של אֶסֶן ובאולם הרקולס במינכן.


הקונצרט יתקיים ביום שלישי, 10 בספטמבר 2013, ב-20:00, באולם הנרי קראון, ירושלים. לפרטים: 02-5605755; ביום רביעי, 11 בספטמבר 2013, ב-20:30, באולם ויקס במכון ויצמן למדע, רחובות. לפרטים: 08-9364979; וביום חמישי, 12 בספטמבר 2013, ב-20:30, במוזיאון תל אביב. כרטיסים: 150–180 שקל. לצעירים עד גיל 35 בערב הקונצרט (על בסיס מקום פנוי): 50 שקל. לפרטים: 1-700-55-2000.

למועדי מופעים >

28/08/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע