|
|
|
ידיעה |
|
|
|
|
|
מאת: מערכת הבמה
|
רביעיית אשר במוזיאון ת"א |
|
|
הרביעייה תארח את יבגני יהודין, מיכאל סלטקין, דניאל מזעקי, ניר קומפורטי ודוראל גולן
מוזיאון תל אביב עורך את הקונצרט הראשון בסדרה "מופת ב'", עם רביעיית אשר והסולנים יבגני יהודין, קלרינט, מיכאל סלטקין, קרן יער, דניאל מזעקי, באסון, ניר קומפורטי, באס, ודוראל גולן, פסנתר.
לפני הקונצרט תרצה ענת שרון כחצי שעה על היצירות שיבוצעו – שמינייה לכלי נשיפה ולכלי קשת בפה מז'ור של שוברט; וחמישיית פסנתר מס' 2 בלה מז'ור, אופוס 81, של דבוז'אק.
רביעיית אשר
רביעיית אשר, שנוסדה ב-2005, נקראת על-שם האמן הגרפי מאוריץ קורנליס אשר ופועלת בהשראת שיטת עבודתו, שלפיה מרכיבים בודדים יוצרים שלם מתוך יחסי גומלין ביניהם. חברי הרביעייה הם אדם ברנט-הארט ואהרון בויד, כינור, פייר לפוינט, ויולה, ודיין יוהנסן, צ'לו.
כמה חודשים לאחר שנוסדה הזמינו את הרביעייה פנחס צוקרמן ויצחק פרלמן להופיע בפסטיבלי הקיץ שבניהולם במעמד של רביעייה אורחת. זה שנים שהרביעייה משתפת פעולה עם מוזיקאים נודעים מתחומי המוזיקה הקלאסית והג'אז.
בשנים 2010–2012 הופיעה הרביעייה, שבסיסה בניו יורק, באולמות ויגמור וקדוגן בלונדון במסגרת התוכנית "דור האמנים החדש" של ה-BBC. כמו כן הופיעה במסגרת האגודה למוזיקה קאמרית של מרכז לינקולן בניו יורק, וב-2013 היתה בין ההרכבים הקאמריים הבודדים שזכו במענק הקריירה אייברי פישר היוקרתי.
בעונה הנוכחית מתוכננים לרביעייה סיורי קונצרטים באמסטרדם, בתל אביב, בלונדון, בניו יורק, בברלין, בריו דה ז'נרו ובהונג קונג.
"רביעיית אשר" (צילום: יח"צ)
שמינייה לכלי נשיפה ולכלי קשת של שוברט
בשנת 1824 היה שוברט שרוי בעיצומה של אחת מן התקופות הקשות בחייו. נסיונו לכתוב אופרה נחל כישלון חרוץ, מצב בריאותו הרעוע גם כך הלך והחריף, והוא נכנס למצב של תשישות ודיכאון. שוברט החליט לשוב להתמקד בסוגות הקאמריות, שבהן כבר קצר הצלחות יחסיות בעבר, וכן בכתיבה סימפונית.
בנקודה זו שוברט חש עצמו, בצניעות אופיינית, כטירון בשדה הכתיבה הסימפונית, על אף שמאחוריו כתיבה של לא פחות משמונה סימפוניות. את כתיבת השמינייה לכלי נשיפה ולכלי קשת לקח על עצמו כמעין משימת הכנה לקראת כתיבת הסימפוניה התשיעית "הגדולה", הסימפוניה האחרונה שהספיק לכתוב.
המודל שעליו התבסס בכתיבת השמינייה היה בטהובן, אולי בניסיון להתחקות אחר הצלחתו הגדולה. ניתן לראות ביצירה של שוברט מעין גשר בין תקופות ועולמות מוזיקליים שונים. החשיבה היא רב-פרקית קלאסית ומסורתית, אל מול רוח רומנטית שופעת. בכך מהווה היצירה ציון דרך חשוב ביצירתו של שוברט, שנחשב בימינו למייצג בולט של התפר הסגנוני שבין התקופה הקלאסית לזו הרומנטית.
חמישיית פסנתר מס' 2 בלה מז'ור, דבוז'אק
בשנת 1873 הלחין דבוז'אק את חמישיית הפסנתר אופוס 5. על אף שהיצירה בוצעה באישורו, דבוז'אק לא היה שבע רצון ממנה והשמיד את כתב היד זמן קצר לאחר הבכורה. לאחר 15 שנה החליט לערוך את היצירה מחדש, ולבסוף כתב יצירה חדשה לחלוטין לאותו הרכב. התוצאה היא חמישיית הפסנתר אופוס 81, מיצירותיו הידועות של דבוז'אק ואחת מפסגות יצירתו הקאמרית. (אורי יעקוב)
הקונצרט יתקיים ביום שישי, 8 בנובמבר 2013, ב-13:00, באודיטוריום על-שם ליאון ומטילדה רקנאטי, מוזיאון תל אביב. לפרטים: 03-6077020.
05/11/2013
:תאריך יצירה
|
|
|