סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה הקאמרטה הישראלית א-לה באך
 

 
 
הקאמרטה ב"קולאז' באך" בניצוח טים בראון, עם הסולנים אנדריאס וולף, לוסי הול ונטשה שר


בקונצרט השביעי בעונת המנויים של הקאמרטה, "קולאז' באך", בניצוחו של טים בראון הבריטי, מעניקה התזמורת מקום של כבוד ליוהאן סבסטיאן באך ויצירותיו.

בקונצרט משתתפים הבס-בריטון הגרמני אנדריאס וולף, הסופרן הבריטית לוסי הול והכנרת המובילה של התזמורת נטשה שר.
 
בקונצרט יבוצעו הקונצ'רטו לכינור מס' 1 בלה מינור, רי"ב 1041; ארוו פֶּרט, קולאז' על B-A-C-H; קנטטה רי"ב 32, "ישוע אהוב, תשוקתי"; קונצ'רטו ברנדנבורגי מס' 3 בסול מז'ור, רי"ב 1048; וקנטטה רי"ב 49, "הולך אני ודורש בערגה".
 
על היצירות

הקונצ'רטו לכינור מס' 1 בלה מינור הוא אחד משלושה הקונצ'רטי היחידים לכינור של באך ששרדו בשלמותם. משערים כי המאסטרו הלחין עוד קונצ'רטי לכינור, אך רק בבואותיהם שרדו כשִכתובים לכלים אחרים.

ידוע, למשל, שהקונצ'רטו מס' 1 הפך לימים לקונצ'רטו למקלדת ברה מינור רי"ב 1052. אין הסכמה בין היסטוריוני המוזיקה מתי בדיוק הולחן הקונצ'רטו, אך זה היה מתישהו בין העשור השני לשלישי של המאה ה-18.
 
קולאז' על B-A-C-H של המלחין האסטוני ארווֹ פֶּרט ממשיך מסורת ארוכת שנים של מחוות הערצה לבאך באמצעות ארבע האותיות של שם משפחתו. לא זו בלבד שמשמעות השם BACH (פלג) טובה למי שמתעסק כל ימיו בהפקת פלגי מוזיקה, אלא אף אותיות שמו ניתנות לנגינה, לפחות בשפת ארצו: במסורת הגרמנית B היא סי במול, A היא לה, C היא דו ו-H היא סי רגיל (בֶּקָר).
 
באך עצמו השתמש במוטיב הזה כנושא לפוגה בחלק האחרון של "אומנות הפוגה", יצירה שלא הספיק להשלים, והמוטיב מופיע גם ביצירות אחרות משלו. גם בני זמנו של באך היו מודעים למוטיב. היסטוריון מוזיקה שחקר את הנושא העלה את התוצאה הבאה בנוגע ליצירות שמוטיב B-A-C-H מופיע בהן: 409 יצירות מאת 330 מלחינים מן הבארוק ועד המאה ה-20.
 
באך הלחין את קנטטה 32 לתפילת יום א' הראשון שאחרי חג ההתגלות בכנסייתו, כנסיית תומאס הקדוש בלייפציג, והיא הושמעה לראשונה בינואר 1726. הקנטטה שאובה משני מקורות – הברית החדשה והברית הישנה – והמחבר, גיאורג כריסטיאן לֶהְמְס, מיזג אותם לידי טקסט אמונה לותראני. שני קולות דוברים בקנטטה: בס (ישוע) וסופרן (הנשמה), ובאך מיזג אותם לידי דיאלוג מוזיקלי דרמטי.

הסיפור אהוב על דרשני יום א': תיאורים פלסטיים מלווים את חרדת ההורים בשל היעלמות הילד הרך ואת התפעמות שבטי ישראל מן העילוי הצעיר, המביך בשאלותיו את "מורי בית-המקדש" החכמים. אך הקנטטה אינה מותירה את הסיפור בתקופת הילדות של ישוע. השמת הדיאלוגים בפי בס וסופרן מעבירה את הסיפור לתקופה בוגרת בחיי ישו ולדיוטה אחרת, אבסטרקטית, כלל-דורית.
 
הקונצ'רטו הברנדנבורגי מס' 3 הוא אחד מששת הקונצ'רטי שהקדיש באך למרקיז ברנדנבורג-שְבֶדְט, אך זה לא רק שלא השכיל להעריכם כראוי ולא אימץ אותם אל לבו, אלא ככל הנראה לא הביא אותם לידי ביצוע, ואף אין שום תיעוד כי שילם לבאך או הודה לו עבור מאמציו. רק בעידן תחיית באך, באמצע המאה ה-19, במסגרת המצוד אחר כתבי ידו המפוזרים והאבודים, נתגלו הפרטיטורות בארכיון מדינת ברנדנבורג ונדפסו לראשונה.

המוזיקולוגים, שהקפידו לבחון את הקונצ'רטי מאז גילוים ב-1849 לאורך, לרוחב ולעומק, מתפעלים בין היתר מכך שכל אחד מן השישה זכה לתזמור נועז וייחודי ושהקורפוס כולו מנצל את שילובי כל 17 הכלים שעמדו לרשות באך בתזמורת נסיכות אנהלט-קֶטֶן, שם הלחינם.
 
באך הלחין את קנטטה 49 לתפילת יום א' בכנסייתו בלייפציג והיא הושמעה לראשונה בנובמבר 1726. כמו בקנטטה 32, שהולחנה שנה קודם לכן, יש כאן דיאלוג בין בס לבין סופרן, ובאופן סמלי בין ישוע לבין נשמת המאמין. גם כאן מושם במרכז הקנטטה טקסט מן הברית החדשה, מגובה בדימויים מן הברית הישנה.

קולאז' הטקסטים ששזר המחבר עלום-השם בקנטטה מציג שני חיפושים: חתן נשגב מחפש (ומוצא) כלה יפה, ועקב כך אהבה גדולה ניצתת ביניהם, ואב שמימי מחפש אורחים ראויים לסעודת כלולות בנו. 

הקאמרטה-הישראלית-ירושלים-יח.jpg
"הקאמרטה הישראלית ירושלים" (יח"
 
טים (טימותי) בראון

טים (טימותי) בראון החל את דרכו המוזיקלית כזמר מקהלה בקתדרלת וסטמינסטר של לונדון ולאחר מכן שר במקהלת קינגס קולג' של קיימברידג', תחת שרביטו של סר דייוויד וילקוקס.

בשנת 1979 התמנה למנהלה של מקהלת קלייר קולג', ולאורך 31 שנה הביא אותה להישגים מרשימים.

בשנת 2010 פרש בראון מניהול מקהלת קלייר קולג', והיום הוא המנהל המוזיקלי והמנצח של שתי מקהלות מצוינות אחרות: מקהלת קולות אנגליים הבריטית ומקהלת אקדמיית השירה של ציריך שבשווייץ.

בראון זכה למוניטין בינלאומיים באירופה כמנצח מקהלות, הן בשל תשומת הלב שהוא מקדיש לפרטים והן בזכות עומק פרשנויותיו.

בהמשך העונה תופיע מקהלת אקדמיית השירה של ציריך בניהול טים בראון עם הקאמרטה ביוהאנס פסיון של באך.
 
אנדריאס וולף

הבס-בריטון הצעיר אנדריאס וולף התחנך בבית-הספר למוזיקה של העיר וֶרניגֶרוֹדֶה בגרמניה והיה חלק ממקהלת הנוער הוותיקה והנודעת של בית השידור המקומי. עם גמר לימודיו באוניברסיטת דטמולד נבחר להשתתף באופרה אורפיאו של מונטוורדי תחת שרביטו של רנה יקובס.

כוכבו על בימות האופרה ובאולמות הקונצרטים של אירופה החל לדרוך במיוחד לאחר שגילם את תפקיד גוליילמו ב"כך עושות כולן" של מוצרט בבימויו של המחזאי והבמאי האוסטרי מיכאל הנֶקֶה בתיאטרו ריאל של מדריד ובאופרת "לה מונה" של בריסל.
 
לוסי הול

לוסי הול, בוגרת בית-הספר גילדהול הלונדוני ב-2010, היתה המצטיינת במחזורה והיא היחידה שזכתה במענק "דרך המשי", הפוטר אותה משכר לימוד לקראת התואר השני. כמו כן זכתה הול בפרסים ובמענקים רבים לאורך שנות לימודיה.

הול משתתפת הן בהפקות אופראיות והן בהפקות קונצרטיות רבות באנגליה וברחבי אירופה.
לאחרונה, כשנטלה חלק בהפקת "נישואי פיגארו" של מוצרט בבית-הספר גילדהול, כתבה עליה ג'וליה סאווג', מבקרת כתב-העת המקוון "באך טראק": "כוכבת המופע היתה בלא ספק לוסי הול בתפקיד סוזנה. הסופרן הצלול שלה היה תענוג של ממש והלם יפה את דמותה".

אנדרס-וולף-ולוסי-הול.jpg
אנדריאס וולף (יח"צ), לוסי הול (צילום: קריס הנינג)
 
נטשה שר

נטשה שר, הכנרת הראשית של הקאמרטה הישראלית ירושלים, עלתה ארצה ממוסקבה בשנת 1990. לפני שהצטרפה לשורות הקאמרטה, בשנת 2003, הופיעה כסולנית עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, התזמורת הקאמרית הישראלית ותזמורות נוספות.

שר בוגרת האקדמיה למוזיקה בירושלים. היא היתה ממקימי שלישיית כלי הקשת אראטו בשנת 2004. כמו כן השתתפה כסולנית וכחברת הרכבים קאמריים בקונצרטים, בסיורים ובפסטיבלים רבים בארץ ובחוץ לארץ: לונדון, פריז, פרנקפורט, מילאנו, ניו יורק ויפן.
 
הקונצרט יתקיים בתל אביב, ירושלים וחיפה. כרטיסים: 150–180 שקל. לצעירים עד גיל 35 בערב הקונצרט (על בסיס מקום פנוי): 50 שקל.

הקונצרט יתקיים במוזיאון תל אביב לאמנות במוצ"ש, 15 בפברואר 2014, ב-20:00; ביום ראשון, 16 בפברואר, ב-20:30; וביום שישי, 21 בפברואר, ב-13:00. כרטיסים: 1-700-55-2000.
 
כמו כן יתקיים הקונצרט בתיאטרון ירושלים, אולם הנרי קראון, ביום שלישי, 18 בפברואר 2014, ב-20:00. כרטיסים: 02-5605755 ובקופת התזמורת, 1-700-55-2000.
 
הקונצרט יתקיים אף באולם רפפורט בחיפה, ביום רביעי, 19 בפברואר 2014, ב-20:00. כרטיסים: 1-700-55-2000.

למועדי מופעים >

30/01/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע