סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה רביעיית אשר במוזיאון תל אביב
 

 
 
הרביעייה הבינלאומית תבצע בקונצרט הראשון במוזיאון רביעיות מאת היידן, שוברט ושוסטקוביץ'


רביעיית אשר תתארח בקונצרט השני בסדרת הקונצרטים הקאמריים  "מופת א'" במוזיאון תל אביב לאמנות.   
 
בתכנית הקונצרט: היידן – רביעיית "הצפרדע" ברה מז׳ור אופוס 50, מס׳ 6; שוברט – רביעיית "רוזמונדה", ד' 804; שוסטקוביץ׳ – רביעייה מס׳ 15 אופוס 14. 
  
רביעיית אשר
 
חברי הרביעייה: אדם ברנט־הארט, אהרון בויד – כינור, פייר לפואנט – ויולה, דיין יוהנסן – צ'לו.
 
הרביעייה, שנוסדה ב־2005, נקראת על שם האמן הגרפי מאוריץ קורנליס אשר ופועלת בהשראת שיטת עבודתו, לפיה מרכיבים בודדים יוצרים שלם מתוך יחסי גומלין ביניהם.
 
כמה חודשים לאחר שנוסדה הזמינו את הרביעייה פנחס צוקרמן ויצחק פרלמן להופיע בפסטיבלי הקיץ שבניהולם במעמד של רביעייה אורחת. נוסף על כך משתפת הרביעייה פעולה עם מוזיקאים נודעים מתחומי המוזיקה הקלאסית והג'אז.
 
בשנים 2012-2010 הופיעה הרביעייה, שבסיסה בניו יורק, באולמות ויגמור וקדוגן בלונדון במסגרת תכנית "דור האמנים החדש" של  הבי־בי־סי. כמו כן הופיעה במסגרת האגודהלמוזיקה קאמרית של מרכז לינקולן בניו יורק וב־2013 הייתה בין ההרכבים הקאמריים הבודדים שזכו במענק הקריירה אייברי פישר היוקרתי. בעונה הנוכחית מתוכננים לרביעייה סיורי קונצרטים בתל אביב, בלונדון, בניו יורק, בברלין ובהונג קונג.

רביעיית-אשר-01.jpg
רביעיית אשר, צילום: יח"צ

אורי יעקוב על היצירות:
 
 יוזף היידן- רביעיית כלי קשת ברה מז'ור אופוס 50 מס' 6 "הצפרדע"
 
אופוס 50, שהולחן בשנת 1787, הוא סנונית ראשונה המבשרת את אחת התקופות הפוריות של היידן בכתיבה בסוגה שעמה הוא כה מזוהה, מזמנו ועד לימינו אנו (ולראיה כינויו השגור "אבי רביעיית כלי הקשת"). האופוס הוקדש למלך פרוסיה, פרידריך וילהלם ה-2, שהיה צ'לן חובב ברמה גבוהה.
 
הרביעיה השישית, החותמת את אופוס 50 היא רביעיה היידנית טיפוסית, מלאת אור, ברק רעיוני ושמחת חיים. הכינוי שניתן לה, "הצפרדע", נובע מאפקט ה"בריולז'" המשולב בפרק הפינאלה הווירטואוזי. בבסיסו של אפקט זה נגינה של אותו צליל על מיתרים שונים של אותו כלי הקשת, ליצירת מצלול שיכול להזכיר קרקור או צרצור.
 
בשנים שלאחר הלחנתה זכתה היצירה לכינויים מסקרנים נוספים, בהם "בית האש" ו"הזירה הוינאית", שכיום קשה לנו יותר להתחקות אחר מקורם, אשר צללו אל השכחה במהלך השנים.
 
פרנץ שוברט- רביעיית כלי קשת מס' 13 בלה מינור ד' 804 "רוזמונדה"
 
בשנת 1824 שב ווירטואוז הכינור הנודע איגנץ שופנציג לוינה לאחר שהות של מספר שנים ברוסיה ובמחוזות נוספים במזרח אירופה. הוא פגש בשוברט הצעיר, והשניים התיידדו.
 
שופנציג החל באותה תקופה לאסוף נגנים להרכב רביעיית כלי קשת חדש בהובלתו, ושוברט הבין כי נפלה בחלקו הזדמנות להשיג ביצוע מעולה ליצירות חדשות פרי עטו. כשלוש שנים לאחר הניסיון החלקי לשוב לכתוב רביעיות עם "פרק הרביעייה" בדו מינור ד' 703, ניגש שוברט להלחנת שתי רביעיות חדשות, והתוצאה היא הרביעיה מס' 13 בלה מינור שזכתה בהמשך לכינוי"רוזמונדה"והרביעיה מס' 14 ברה מינור, "המוות והעלמה". שתי היצירות בוצעו על-ידי ההרכב שהוביל שופנציג, והרביעיה בלה מינור הייתה לרביעיה היחידה מאת שוברט שיצאה לאור עוד בימי חייו.
 
למרות שהסיבה הראשונית לשיבתו של שוברט לכתיבת רביעיות הייתה כאמור מעשית למדי, ניכר כי בשלב זה בהתפתחותו האמנותית הוא כבר חש עצמו בשל לאתגר של כתיבה בסוגה שמצד אחד הוא התחנך על ברכיה, ומצד שני הייתה עבורו מחייבת ומאתגרת ביותר. שתי היצירות נמנות כיום עם היצירות המנוגנות ביותר בספרות הקאמרית ונחשבות לציוני דרך מרכזיים בהתפתחות סוגה זו.
 
דמיטרי שוסטקוביץ'- רביעיית כלי קשת מס' 15 במי במול מינור אופוס 144
 
הרביעייה מס' 15 מאת שוסטקוביץ' חותמת את אחד ממכלולי רביעיות כלי הקשת המונומנטליים והמשפיעים ביותר שהולחנו במאה ה-20. מספרן של הרביעיות של שוסטקוביץ' זהה למספר הרביעיות שהלחין שוברט, וחסר רביעייה אחת בלבד בכדי להשתוות למספר הרביעיות במכלול הרביעיות של בטהובן.
 
הרביעייה איננה רק רביעיית כלי הקשת האחרונה של שוסטקוביץ', אלא גם אחת מיצירותיו האחרונות בכלל וזוהי אחת מן היצירות הקודרות והמעמיקות פרי עטו. בעשור האחרון לחייו שוסטקוביץ' סבל ממצב בריאותי לקוי, והוא נאלץ לשהות בבתי חולים ובתי הבראה חלק ניכר מזמנו. במהלך שהותו במוסדות אלו הלחין חלק מיצירותיו האחרונות ובכללן יצירה זו, שהולחנה במהלך שבועיים של שהות בבית הבראה במוסקבה. במכתב לחבר כתב: "סיימתי עתה את הלחנתה של רביעייה חדשה. זוהי החמש עשרה שלי. אינני יודע אם זוהי יצירה מוצלחת, אף על פי שהפקתי הנאה מסוימת מכתיבתה". 
  
   
הקונצרט יתקיים במוצ"ש, 22 בנובמבר 2014 ב-  20:30 באודיטוריום רקנאטי במוזיאון תל אביב לאמנות.
לפני הקונצרט (בשעה 19:45) תרצה ענת שרון חצי שעה על תכנית הקונצרט. 


למועדי מופעים >

16/11/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע