סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה יוהנסן וסטניסלבסקי בגלריות מוזיאון ת"א
 

 
 
הצ'לן האמריקני דיין יוהנסן והפסנתרן ויקטור סטניסלבסקי ביצירות מאת בטהובן, בלוך, שומן ועוד


במסגרת הסדרה האקסקלוסיבית בגלריות מוזיאון תל אביב יתקיים קונצרט קאמרי בהשתתפות הצ'לן האמריקני דיין יוהנסן והפסנתרן ויקטור סטניסלבסקי.

בתכנית הקונצרט: לודויג ואן בטהובן  - וריאציות על נושא מתוך "חליל הקסם" מאת מוצרט  לצ'לו ופסנתר במי במול מז'ור , WoO46; ארנסט בלוך  - מתוך "מחיי היהודים", 3 רישומים לצ'לו ופסנתר- "תפילה"; רוברט שומן - קטעי פנטזיה אופוס 73; יוהנס ברהמס  - סונטה מס' 2 לצ'לו ופסנתר בפה מז'ור אופוס 99; פרדריק שופן - מבוא ופולונז בריאנט לצ'לו ופסנתר בדו מז'ור אופוס 3 (9')/

דיין יוהנסן

צ'לן אמריקני, זוכה בפרס ג'וליארד ומוזיאון תל אביב לאמנות ע"ש אירווינג ומולי סאנדרס לשנת 2013.

יוהנסן (יליד פיירבנקס, אלסקה), מופיע ברחבי העולם כסולן עם הרכבים קאמריים, ובהם רביעיית המיתרים הנודעת "אשר" שהוא אחד מחבריה. הופעת הבכורה של יוהנסן, שזכה לביקורות נלהבות בעיתונות, הייתה בלינקולן סנטר בשנת 2008. יוהנסן הוא אמן אורח קבוע של האגודה למוזיקה קאמרית של מרכז לינקולן והופיע בפסטיבלים למוזיקה קאמרית של מרלבורו, ברידג'המפטון וסיאטל. הוא הופיע בסין, באוסטרליה, בגרמניה, בצרפת, באיטליה, בצ'כיה, בפינלנד, באנגליה, באירלנד, במקסיקו ובקנדה וניגן עם מוזיקאים מפורסמים, כמו פנחס צוקרמן ודיוויד שיפרין.

בשנת 2010, ביצע יוהנסן את ששת הסוויטות לסולו צ'לו של באך באולם אליס טאלי. שנה לאחר מכן, הופיע בקונצרט בכורה בקונצ'רטו ל"נמר, דרקון" בניו יורק של המלחין טאן דאן בליווי אנסמבל מטרופוליס בפני קהל של 4,000 אנשים.

יוהנסן למד במכון למוזיקה של קליבלנד, בקונסרבטוריון הלאומי הגבוה למוזיקה ולמחול של פריז ובבית הספר ג'וליארד, שם קיבל תעודת אמן. יוהנסן חבר בסגל המורים של בית הספר ג'וליארד ובבית הספר הקדם־קולג' של ג'וליארד. הוא מנגן בצ'לו שייצר למענו סטפן ולקואה ב־2011. 
 
ויקטור סטניסלבסקי

מצמרת הפסנתרנים הצעירים בישראל, הופיע במרכזים מוזיקליים מהיוקרתיים בעולם במדינות אירופה רבות, במזרח הרחוק ובאמריקה הצפונית והדרומית. סטניסלבסקי זכה בפרסים בין־לאומיים חשובים בתחרויות פסנתר והופיע בתור סולן עם תזמורות ועם הרכבים קאמריים מן השורה הראשונה. 
   
ויקטור-סטניסלבסקי-יחצ.jpg
ויקטור סטניסלבסקי (יח"צ)

אורי יעקוב על היצירות:
 
לודויג ואן בטהובן- וריאציות על נושא מתוך "חליל הקסם" מאת מוצרט לצ'לו ופסנתר במי במול מז'ור WoO46 
 
בטהובן נמנה עם חלוצי ההלחנה לצ'לו ופסנתר. הנושא לקוח מתוך הדואט "באיש היודע את תחושתה של אהבה" המשובץ במערכה הראשונה בזינגשפיל של מוצרט. הדואט הריקודי באופיו מושר מפיהם של פמינה ופפגנו, ונושאו המרכזי הוא כוחה של האהבה, אליה כמהים הדוברים, להביא מזור לכל צרה וטעם לחיים.

כבר למן הצגת הנושא בטהובן מגלם את רוח הדואט בין שני הקולות (זמרת סופרן וזמר בריטון) באמצעות שני כלי הנגינה שלרשותו. הברק והאלגנטיות האופייניים למוצרט נוכחים לאורך סדרת הוריאציות, המציגות את הנושא במגוון פנים; ארטיקולציות שונות מתחלפות להן, סגנון אופרה בופה משעשע מתחלף בדרמה מתוחה, חיקויים בין הכלים אל מול מנגינה וליווי ועוד.

ארנסט בלוך-  מתוך "מחיי היהודים", 3 רישומים לצ'לו ופסנתר- "תפילה"  
 
בשנים 1923-4 התעמק בלוך בחומר הפולקלורי היהודי בשלוש יצירות קאמריות חדשות שכתב : הסוויטה "בעל שם" לכינור ולפסנתר, "מדיטציה עברית" לצ'לו ולפסנתר ו"מחיי היהודים", שלושה רישומים לצ'לו ופסנתר. בכל היצירות הללו מושם הדגש על סגנון מלודי, לא ווירטואוזי ביסודו, המנסה להתחקות אחר סגנון התפילה היהודי תוך שימוש בקישוטים ועיטורים אופייניים.

בהקשר היהודי, בלוך כתב על יצירתו: "אין זו מטרתי או תשוקתי לנסות ליצור שחזור של מוזיקה יהודית או לבסס את עבודתי על מלודיות אותנטיות פחות או יותר... אינני ארכיאולוג, עבורי הדבר החשוב ביותר הוא כתיבת מוזיקה טובה וכנה... ענייני הוא באותה נשמה יהודית גועשת ופועמת שאני חש לאורכם ולרוחבם של ספרי התנ"ך: הרעננות ותמימות-הדרך של התורה; האלימות שבספרי הנביאים; האהבה חסרת המעצורים לצדק; ייאושו של קהלת; היגון וגדלות הנפש הכבירה בסיפור איוב; החושניות של שיר השירים. כל אלו שוכנים בתוכנו, כולם בתוכי, וזהו החלק המוצלח שבי, אותו אני משתדל לשמוע אל תוך עצמי ולתעתק אל תוך המוזיקה שלי. הרגש הנאצל של אותו מוצא השוכן עמוק בנפשותינו".
 
רוברט שומן- קטעי פנטזיה אופוס 73
 
  
"קטעי הפנטזיה" אופוס 73 נכתבו לקלרנית, ויולה או צ'לו בליווי פסנתר, ובקונצרט הערב הם יבוצעו בצ'לו ופסנתר. בתחילה חשב שומן לכנות את היצירה "קטעי לילה" ("נוקטורנים"), אולם לבסוף בחר ב"קטעי פנטזיה", כותרת שבה השתמש גם במספר יצירות נוספות פרי עטו.
 
יוהנס ברהמס- סונטה מס' 2 לצ'לו ופסנתר בפה מז'ור אופוס 99
 
קיץ 1886 היה הראשון מבין ארבעה קיצים רצופים אותם בילה ברהמס בהופשטטן שעל שפת אגם טון הפסטורלי שבשוויץ. נחה עליו הרוח במהלך אותה חופשה, והוא שב לוינה כשבאמתחתו שלוש יצירות קאמריות רב-פרקיות שאחת מהן היתה הסונטה השנייה לצ'לו ופסנתר אופוס 99.

הסונטה לצ'לו ולפסנתר הוקדשה לצ'לן רוברט האוסמן, שהיה חבר קבוע ברביעייתו של הכנר יוזף יואכים (יואכים והאוסמן אף ניגנו את תפקידי הסולנים בקונצ'רטו הכפול של ברהמס שהולחן מאוחר יותר). האוסמן וברהמס ניגנו את היצירה לראשונה בביצוע ביתי בברלין בנובמבר של אותה שנה, ובבכורה רשמית עשרה ימים לאחר מכן בוינה.

היצירה התקבלה בביקורות מעורבות. המלחין הוגו וולף, למשל, טען כי מדובר ביצירה "כאוטית" וכי היא מציגה את מלחינה באור "שרלטני", מלים שנראות לנו כיום כהיפוך של ממש של הדימוי שדבק ביצירתו של ברהמס. המבקר הנודע אדוארד הנסליק, לעומת זאת, כתב כי "בסונטה לצ'לו התשוקה שולטת, היא מתלהטת עד לנקודת הבעירה, לפרקים מאתגרת עד כדי התרסה, לפרקים מקוננת בכאב... באיזה אומץ נפתח הנושא הראשון, באיזו סערה שוטף לו הפרק הראשון כולו!". 

פרדריק שופן- מבוא ופולונז בריאנט לצ'לו ופסנתר בדו מז'ור אופוס 3
 
בשנת 1839, בהיותו בן 19, הוזמנו שופן ואביו להתארח למספר ימים באחוזתו של הנסיך הפולני אנטונין רדזיוויל. לצד שהות נעימה בחברת הנסיך ובני משפחתו, העניק שופן שיעורים פרטיים לאחת משתי בנות המשפחה, ונדה. במהלך הביקור אף הלחין, בעידודו של הנסיך שהיה צ'לן חובב ברמה  גבוהה, פולונז לצ'לו ופסנתר.

שופן כתב מיד לאחר הביקור במכתב לחברו טיטוס וויסייצ'ובסקי: "כתבתי "א-לה פולקה" לצ'לו, עם ליווי. זהו לא יותר מאשר נצנוץ סלוני, אשר נועד לגברות. רציתי שונדה, בתו של הנסיך-הצ'לן, תלמד את התפקיד. היא עדיין מאוד צעירה- אולי בת שבע-עשרה- ויפה מאוד. היה זה תענוג להנחות את אצבעותיה הקטנות". למרות ההמעטה בערך היצירה העולה מדבריו של שופן, היצירה יצאה לאור כשנתיים לאחר מכן בוינה והוקדשה לצ'לן הווירטואוז יוזף מרק. 
 

הקונצרט יתקיים ביום שני, 24 בנובמבר 2014 ב-20:30 בגלריות מוזיאון תל אביב לאמנות. לפרטים ולרכישת כרטיסים בטל': 03-6077020. 


למועדי מופעים >

16/11/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע