סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה הקאמרטה מארחת את ניצה שאול
 

 
 
הקונצרט ישלב בין שתי סימפוניות של מוצרט ליצירות של ויליאם וולטון ואנדרה קפלה


בקונצרט הרביעי בעונה של התזמורת הקאמרית הישראלית ירושלים, בניצוחו של אבנר בירון, מארחת הקאמרטה את השחקנית והזמרת ניצה שאול ואת נגן הסקסופון גן לב לערב המשלב בין שתי סימפוניות של מוצרט לשתי יצירות ייחודיות מהמאה ה-20 – של ויליאם וולטון ושל אנדרה קפלה.
 
בקונצרט יושמעו היצירות הבאות: וולפגנג אמדאוס מוצרט - סימפוניה מס' 1 במי במול מז'ור, ק' 16, אנדרה קפלה 1925 - "אגדה" לסקסופון אלט ולתזמורת, וויליאם וולטון - תשעה שירים מתוך "פאסאד" מאת אידית סיטוול, וולפגנג אמדאוס מוצרט - סימפוניה מס' 41 ("יופיטר") בדו מז'ור, ק' 551.

הסימפוניה הראשונה של מוצרט

את הסימפוניה הראשונה (או שנחשבת כראשונה), במי במול מז'ור, חיבר מוצרט בשנת 1784, בהיותו בן שמונה, בעיצומו של מסע בן שלוש שנים בכל אירופה עם אביו לאופולד ואחותו. בסימפוניית הנעורים הזאת ניתן למצוא את סממני סגנון ההלחנה של יוהן כריסטיאן באך לצד סממני הסגנון של בני באך אחרים וכן כמובן את טביעות הסגנון של לאופולד מוצרט.

"אגדה" מאת אנדרה קפלה

יליד חבל נורמנדי שבצרפת בשנת 1878, התגלה על ידי אביו ככישרון מוזיקלי כבר בילדותו. ב-1896 נרשם קפלה לקונסרבטוריון של פריס, שם למד הרמוניה, הלחנה ופסנתר. באותה שנה התקבל לתזמורת קולון הפריסאית כנגן טימפני, ואחר כך  הפך בה עוזר מנצח. בה בעת החל לנצח גם על שתי תזמורות אחרות ובהיותו בן 20, היה למנהל המוזיקלי של תיאטר אודאון, משרה שהחזיק בה עד 1910.

בשנת 1907 הכיר קפלה את דביסי, אז כבר מלחין עתיר תהילה, וזה זיהה מיד את "מוצקות טוב-הטעם" של המלחין הצעיר. הידידות ושיתוף הפעולה התפתחו מהר. קפלה הגיה פרטיטורות של דביסי, עיבד כמה מיצירותיו ושיכתב אחרות.

קפלה היה מנצח פרפקציוניסטי ושמו נודע בעולם. בשנת 1910 גייסה אותו אופרת בוסטון כמנצח, והוא היה למנהלה האמנותי בין 1912 ל-1914. באותה שנה מונה למנהל האופרה של פריס, אך עם פרוץ "המלחמת הגדולה" התנדב לצבא. הרעלה של גז הביאה לידי מותו בטרם עת.

את "אגדה" כתב קפלה בשנת 1903, בשבתו בווילה מדיצ'י שברומא. היצירה הוזמנה בידי פטרונית המוזיקה האמריקנית אליז הול, אולי ראשונת נגניות הסקסופון של ארצות הברית. התזמור הוא: אבוב, קלרינט, בסון, סקסופון אלט וכלי קשת. אף כי רק הסקסופון מופיע בכותרת כסולן, היצירה נותנת מקום למונולוגים, לדיאלוגים ולרבי-שיח של כל משתתפיה. היצירה אמנם אינה קרויה רפסודיה, אך היא כזאת.


ניצה-שאול011.jpg
                                ניצה שאול (צילום: דור מלכה)

"פאסאד" מאת וויליאם וולטון

היצירה"פאסאד"מאת וויליאם וולטון לשיריה של המשוררת הבריטית האמידה והאקסצנטרית אידית' סיטוול לקריין, חליל/פיקולו, קלרינט, סקסופון אלט, חצוצרה, כלי הקשה וצ'לי בוצעה לראשונה ביוני 1923 והתקבלה בביקורות סותרות – חלקן שיבחו, חלקן כינו אותה "סקנדל".

שיריה של סיטוול היו קשים לעיכול ובלתי קליטים לקהל ורק שנים מאוחר יותר נתגלתה לקהלי השומעים ה"רצינות" של יצירתה, בהתרחב מעגל אוהדי השירה המודרנית, ומשלמד "העולם" לעכל את האמנות הפלסטית הלא-פיגורטיבית ואת המוזיקות הא-טונאליות למיניהן.

בשנת 1955, שנה אחרי שצירפה המלכה אליזבת הצעירה את אידית' סיטוול למסדר המצוינות של האימפריה הבריטית היא הייתה לדיים. גם ויליאם וולטון קיבל את תואר האצולה סר בתחילת שנות ה-50 אם כי בעת "סקנדל פאסאד" של 1923 קשה היה לחזות כי יהיה למלחין בריטי נחשב לצד אלגר, ווהן-וויליאמס ובריטן.

בעת לימודיו בקולג' קרייסט צ'רץ' שבאוקספורד נקרה המזל בדרכו בכך שהכיר את שלושת בני סיטוול שהחליטו כי הוא גאון והזמינוהו לבית סיטוול המרווח בלונדון, בו נשאר 15 שנה. הקונצ'רטו לוויולה שהלחין בשנת 1929 הוא שהזניק את וולטון אל קידמת המוזיקה הבריטית.
פאסאד הינה יצירה של מוזיקה כרומאטית ובעלת סממנים ג'אזיים. למיטב הידיעה לא תורגם פאסאד לשום שפה.  אין עלילה, אף כי יש משמעויות, אך הן שבורות ודלגניות, צפות ומציפות. אולי לכן פאסאד: חזית או חזות.

ב"פאסאד", המוזיקה השנונה של וולטון משתלבת במוזיקליות ובריתמיות של המילים, ומעניקה להן הד, רקע, השלמה וניגוד. היצירה עברה גלגולים עריכתיים ולגרסת פתיחה עם 21 שירים הגיעה בשנת 1942.
 
סימפוניה מס' 41 של מוצרט

הסימפוניה הינה האחרונה שכתב.  בין יוני לאוגוסט 1788 הוא חיבר כבמשיכת קולמוס אחת את שלוש הסימפוניות האחרונות שלו: מס' 39 האלגנטית, מס' 40 חדורת הסבל, ומס' 41 הדגולה ומלאת התחכום והעליצות. רב הנעלם על הגלוי בנוגע לסימפוניות הללו - אין מספיק מידע לצורך מה ובהזמנת מי הלחין אותן מוצרט או מדוע קרויה האחרונה "יופיטר", כפי שמופיע לראשונה בתיעוד מפסטיבל אדינבורו של שנת 1819.

מכל מקום, המבקרים, המבצעים והשומעים לדורותיהם גומרים עליה את ההלל ומחפשים בעבורה - ובעיקר בעבור הפינאלה שלה - את שמות התואר העוצמתיים ביותר שבמילון - בין מהולל לנשגב, בין אלמותי לאלוהי, כיאה ליצירה הקרויה יופיטר, כשם ראש אלי רומי. טרגית היא העובדה שיצירה כזאת יצאה מידי יוצר שהיה מצוי בשעת יצירתה במיצר איום ונורא ומפתיעה ביותר העובדה שהיצירה צוהלת כל כך.

הקונצרט הראשון יתקיים ב-9 בדצמבר 2014 בשעה 20:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים. להזמנת כרטיסים:02-5605755. קונצרטים נוספים יתקיימו בכפר סבא, זכרון יעקב, מוזיאון תל-אביב וגני תקווה.
  

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

26/11/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע