אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה אסתרית בלצן בעקבות שופן
 

 
 
תכנית יחיד מרתקת של הפסנתרנית ד"ר אסתרית בלצן המנגנת ומפרשת את הפרלודים של שופן


הפסנתרנית וחוקרת המוזיקה ד"ר אסתרית בלצן מעלה את תכנית היחיד המרתקת: "שופן – בעקבות הזמן האבוד".

בתכנית בלצן מנגנת ומפרשת את הפרלודים של שופן - יצירה פורצת דרך המתכתבת עם באך ודביוסי, וחוצה כל סולם וכל  גבול רגשי –מהבלדה ועד הברבור של סן-סנס.

התוכנית מוקדשת ליצירתו של שופן פרלודים אופ. 28 – יצירת מופת בספרות המוזיקה. בגיל 28 נסע שופן לחופשה באי מאיורקה, עם הסופרת ז'ורז' סאנד. לאחר שלושה ימים חלה בשחפת והחל לירוק דם. אף אכסניה לא הסכימה לארח אותו.

בלית ברירה שכרה סאנד חמורים, שהעלו אותם עם  הכבודה אל מנזר ולדמוסה בלב האי, שם גרו בבידוד במשך ארבעה חודשים. התושבים  כינו את שופן "הגווייה הפולנית" וציפו למותו, אבל בטיפולה המסור של סאנד שופן התחזק וחזר לכתיבה, השלים את הפרלודים  ב-1829 והמשיך לחיות וליצור עוד עשר שנים נוספות.

עיקרון הזוגיות
 
היצירה היא מחזור של 24 פרלודים, כל אחד בסולם שונה, 12 מז'וריים ו-12 מינוריים, בעקבות 24 הפרלודים ופוגות של באך. אבל בניגוד לבאך, חיבר שופן פרלודים, כלומר "מבואות" -  בלי שום פוגות; מבואות שאינם 'מוליכים' (לפוגות) אלא עומדים לעצמם. עוד בניגוד  לבאך, לא בנה את היצירה לפי סדר הצלילים (מדו אל רה, משם אל מי, וכו') , אלא לפי סדר הסולמות. (מדו אל סול, משם אל רה וכו', סידור המכונה "מעגל הקווינטות").

כיצד הופכים 24 קטעים קצרים ליצירה אחת גדולה? באמצעות האחדות המופלאה של תוכן וצורה. אירגון במעגל הקווינטות מוביל לכך שהפרלוד האחרון יהיה ברה-מינור. רה מינור הוא סולם הרה גורל, מוצרט חיבר בו את הרקוויאם ואת סצינת הירידה לשאול ב"דון ג'ובאני", בטהובן חיבר בו את הסימפוניה התשיעית.  

יתכן ששופן, כחולה סופני, כתב כאן לעצמו רקוויאם. ואם כך - המחזור כולו, במעגל הקווינטות, יכול לסמל  את "מעגל החיים" ואת "מעפר באת ואל עפר תשוב".  מפרלוד בדו מז'ור, שכולו קלידים לבנים , אל סבך סולמות שבהם מספר הדיאזים והבמולים (בקלידים השחורים) הולך וגדל, ומשם הצטמקות הדרגתית עד לפרלוד האחרון ברה-מינור, ובו רק קליד שחור בודד אחד (סי-במול).

היצירה נשענת על עיקרון הזוגיות. יחסי הזוגיות בין הידיים מהווים תמצית הפסנתרנות. זוגיות נמצאת  ביחסי המז'ור-מינור בין הסולמות, שהם שונים זה מזה אך נוצרים ונבנים זה מזה, ממש כיחסי גבר ואשה. אם נוסיף את הזוגיות הסבוכה אליה נקלע שופן -  חיים באי בודד עם אשה שאימצה לעצמה שם של גבר, ז'ורז' סאנד -  נגיע לסימביוזה מרתקת בין צלילים לאנשים.
הזוגיות והניגודיות הם ערך מרכזי בתרבות: סטטיות מול תנועה, גבר מול אשה, יום מול לילה, תקווה מול ייאוש, ובהתחשב במצבו של שופן עם חיבור היצירה - חיים בצל המוות.
 
ההתמודדות של שופן מול המוות בפרלודים הולידה קלאסיקות קולנועיות ויצירות מופת
נוספות: אינגמר ברגמן, ב"סונטת סתיו", שילב את הפרלוד השני, כסצנת יחסים בין אם ובת, אינגריד ברגמן הפסנתרנית וביתה ליב אולמן. אקירה קרוסאווה, ב"חלומות", בונה את דיוקן ואן גוך (מרטין סקורסזה) לפי הפרלוד מס' 15. הפרלוד הקצר ביותר במחזור, מס' 7, נכתב 7 שנים קודם לאהובתו הפולניה של שופן הרוזנת דלפינה פוטוצקה והפך לחביב הבאלרינות,  בבלט "הסילפידות". 


ה-1, ה-11, ה-12 וה-22 במאי 2015 ב-10:00, ה-3, ה-11 וה-12 במאי ב-20:00, וה-22 במאי ב-14:00 במוזיאון תל אביב, ה-4 במאי ב-20:00 בתיאטרון ירושלים, ה-15 במאי ב-10:00 וה-19 במאי ב-20:00 במרכז רפפורט בחיפה. להזמנת כרטיסים: 6420847 -03.


למועדי מופעים >

26/04/2015   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע