סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה יום עיון על דרידה במכון הצרפתי
 

 
 
לרגל צאת התרגום העברי ל"על הגרמטולוגיה" מאת ז'אק דרידה מקיים המכון הצרפתי בת"א יום עיון


לרגל צאת התרגום העברי ל"על הגרמטולוגיה" מאת ז'אק דרידה יתקיים יום עיון בעברית ובאנגלית במכון הצרפתי בתל אביב, בשיתוף הסמינר לפילוסופיה קונטיננטלית.  

תרגום מצרפתית: פרופ' משה רון, עריכה מדעית: ד"ר רפאל זגורי-אורלי. הוצאת רסלינג 2015.

תכנית יום העיון: יו"ר ודברי ברכה: יצחק בנימיני, רפאל זגורי-אורלי - דברי פתיחה
משה רון, סדריק כהן סקלי - שיחה סביב עבודת התרגום; יו"ר: רונית פלג, חיים דעואל לוסקי - הגרמטולוגיה והפילוסופיה בימינו; יו"ר: סדריק כהן סקלי, רפאל זגורי אורלי, ז'וזף כהן - עתיד הדקונסטרוקציה.   


דרידה01.jpg
ז'אק דרידה (מקור: אתר המכון הצרפתי)
  
"על הגרמטולוגיה" מאת ז'אק דרידה  
 
על הגרמטולוגיה הוא אחד משלושה ספרים שז'אק דרידה (1930- 2004) פרסם בשנת 1967 (לצד "הקול והתופעה" – על הגותו של הוסרל, ו"הכתב וההבדל" – קובץ מסות), והוא נותר הניסוח המלא והישיר ביותר של הפילוסופיה שלו. זהו הטקסט שהכניס למחזור הדם של המחשבה והתרבות של שלהי המאה ה-20 את הביטויים דקונסטרוקציה, פונולוגיזם, ארכי-כתב, דיפראנס וסופלמנט. זה גם אולי ספרו האקדמי והמלומד ביותר של דרידה, בהישענו על קריאה נרחבת בתחומים שונים: בלשנות וסמיוטיקה, היסטוריה ותיאוריה של הכתב, תיאוריות של מוצא הלשון, מיזמים של לשון אוניברסלית. 

במהלך פרשני מורכב ומזהיר חושף דרידה את ההעדפה המובנית של הדיבור על פני הכתב בפילוסופיה המערבית שראשיתה בתורת האידיאות הסוקרטית בדיאלוגים של אפלטון. בניגוד לרושם השטחי שנוצר אצל כמה מבקרים, הכוונה אינה לתיקון של טעות פרשנית או של עוול היסטורי במטרה להשיב את עטרת הכתב ליושנה.
 
 דרידה מראה שהענקת הבכורה לדיבור ה"חי", הבלתי אמצעי, וגינוי הכתב ככלי עזר נחות, מסוכן, חיצוני ו"מת" היא רק תסמין לדפוס מחשבתי מקובע אשר מציב בראש ובמרכז את הנוכחות העצמית של הסובייקט ושל הלוגוס המגדיר אותו בתור שכזה. הדפוס הזה יצר "מעטפת" מושגית, מגוננת ומדירה כאחד, אשר את הסדקים המתחילים להסתמן בה מבקש דרידה להרחיב ולפתוח. 

בחלק הראשון של הספר מתמודד דרידה עם הסטרוקטורליזם, הבלשני בעיקרו, שנראה באותן שנים כמודל המבטיח ביותר במה שקרוי בצרפת "מדעי האדם". קריאתו ב"קורס בבלשנות כללית" של סוסיר (לצד קריאה בבלשנים אחרים) היא דוגמה מאלפת למהלך מפותח ומרשים של דקונסטרוקציה. בחלק השני מבצע דרידה מהלך דומה ורחב אף יותר ביחס לאנתרופולוגיה הסטרוקטורליסטית של לוי-שטראוס, תוך כדי חשיפת שורשיה במורשתו של רוסו. הוא מציג את רוסו כמי שנטוע עמוק בתוך המטפיזיקה של הנוכחות, ומראה עד כמה זו נולדת מתוך תפיסה אתנוצנטרית מובהקת אשר מועידה לכל תרבות שאינה מתבססת על אלפבית פונטי מעמד של אחרות ונחיתות. 

"על הגרמטולוגיה" מוגש לקורא העברי בתרגום המופת של פרופ' משה רון. לספר מצורפת הקדמה רחבת היקף על דרידה ודקונסטרוקציה מאת רפאל זגורי-אורלי וז'וזף כהן.

יום העיון מתקיים ביום חמישי, ה-21 בינואר 2016 משעה 14:00, המכון הצרפתי תל אביב. טל': 03-7968028.


למועדי מופעים >

21/01/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע