סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן סחרוף ובנאי מכניסים רוק ללאדינו
 

 
 
המגע הרוקי, המתבקש בהפקה שבה מככבים כוכבים מקומיים כבנאי וסחרוף, מעצים, מגדיל וגם מנפח מעבר למידותיהם ולמשקלם הרגשיים האמיתיים, וגם מחטיא ומעקר את הקסם והמסתורין של השירים המקוריים, שראויה להם צנעה וענווה. אבל זה, לטוב ולרע, אחד הערכים המוספים של האלבום. ואיני מתכוון להתנבא, אולם ההרגשה שלי היא שהגרסאות של 'היא הופיעה כמו הרוח' יישארו נחלתם הבלבדית של אהוד בנאי וברי סחרוף. בעוד שאר הזמרים שיידרשו לשירים בלאדינו בעתיד ימשיכו לעשות זאת, כבעבר, מול הרומנסות המקוריות, המופנמות והחמות, לא המוחצנות."
אלבום שירי הלאדינו המשותף מושקע אך אינו הכרח. מנגד, בהופעה השניים כובשים את הבמה


"היא הופיעה כמו הרוח" הוא פרויקט מרשים כמקובל בבית ההפקה נענע דיסק. אם כבר מפגש פסגה בין אהוד בנאי וברי סחרוף לצורך הקלטת אלבום משותף, ואם כבר הם חוזרים בזמן אל ילדותם ואל שורשיהם המשפחתיים המשותפים בשירת הלאדינו - אז שיהיה בסטייל (איך אומרים את זה בלאדינו?), ברוחב יד, עם השקעה בכל כיוון, הרבה אהבה וערכים מוספים תרבותיים.

לא סתם דיסק, אלא ספרון בכריכה קשה, משופע במאמרים מקיפים ומעמיקים, מחכימים ומאלפים (כולל של שני גיבורינו), שסוקרים ומנתחים היסטורית, תרבותית, חברתית, לשונית ומוזיקלית את השירה בספניולית, הלשון הספרדית-יהודית ששימשה - ועודנה עושה זאת - את היהודים יוצאי ספרד וצאצאיהם שנפוצו בעולם, מאסיה הקטנה ועד דרום אמריקה, ונתכנתה לאדינו בהשאלה משפת התרגום של כתבי הקודש.

פרשנות רוק מקורית

תריסר שירים (על 47:43 דקות) שנספגו לאורך השנים בתרבות יוצאי תור הזהב, עד ששמות יוצריהם נשתכחו ואבדו. אולם הם הפכו לתמצית המוזיקלית המסורתית, המיץ והעסיס, של דוברי הלאדינו, ואף זלגו אל השירה העממית היהודית והישראלית בכלל. כך שאין באלבום זה כוונה להציל ולשמר, אלא להעניק פרשנות מקורית וייחודית של שני אייקוני רוק ישראלים, לא רק בהעתקת השירים למחוזות מוזיקליים עכשוויים, אלא בעיקר בתרגום-שכתוב-עיבוד מילולי חדש ברוח זמננו, שנוהגת מידה לא מבוטלת של חירות מול קווי "העלילה" המקורית.

אהוד בנאי וברי סחרוף.jpg
אהוד בנאי וברי סחרוף (צילום: רויטל טופיול)


וכך מתקשט כל שיר בשלושה שמות - המקורי בלאדינו; הרוֹוֵח, בתרגומו המוכר עד כה; והחדש, כפי שבנאי וסחרוף בחרו. "Tres Ermanikas", שלוש אחיות, הופך בפיהם ל"שלוש הן בנות הפלא", "Avre Tu Puerta Serrada", פתחי את דלתך הסגורה, מתקצר ל"פתחי לי את דלתך", ואילו שיר הנושא הוא ריענון של "התאהבתי ברוח". ביטוי לכך שלעשרה מהשירים הותאמו נוסחים עבריים חדשים - שמונה מהם כתבו בנאי וסחרוף במשותף (ושניים בידי עמנואל כ"ץ ואבנר פרץ) – כדי לקרבם אל היצירה שלהם ואל השירה בפיהם. את "הסירנה", אחד השירים הידועים יותר במורשת הלאדינו, הם נטעו בחופה של בת ים.

רק אחד, "לילות, לילות" ("Noches Noches") מושר בלאדינו (וחלק ממנו הוא הקלטה בקולו של הזמר יצחק לוי, אספן ומתעד הלאדינו, אביה של הזמרת יסמין לוי, שמתכבד גם במאמר לזכרו) ואחד נוסף, הלחן של "בגיל חמש עשרה", זוכה כאן לביצוע אינסטרומנטלי בלבד תחת השם "טרנטה לירה" (30 לירות).

רצועה זו, כמו הפרולוג האינסטרומנטלי שמקדים את שיר הנושא בפתיחה, מאפיינים את רוחה של ההפקה המוזיקלית שבידיו של המוזיקולוג אסף תלמודי, מומחה מקומי בעל שם למוזיקת עולם יהודית. התפישה שלו, שבביצועה נוטלים חלק איתמר דוארי בכלי הקשה, גיל סמטנה בבס, בנאי בגיטרות וטאר, סחרוף בגיטרות, הוא עצמו בתכנותים ובקלידים למיניהם, ולא מעט נגנים אורחים נוספים, מאדירה את החיבור בין הלאדינו המקורי למוזיקה ים תיכונית דהיום, ומדגישה את ההקשרים האתניים-סביבתיים.

  


זמרי הלאדינו יאמצו?

לטעמי, המגע הרוקי, המתבקש בהפקה שבה מככבים כוכבים מקומיים כבנאי וסחרוף, הוא לא תמיד בטובת השירים. הוא מעצים, מגדיל וגם מנפח מעבר למידותיהם ולמשקלם הרגשיים האמיתיים, וגם מחטיא ומעקר את הקסם והמסתורין של השירים המקוריים, שראויה להם צנעה וענווה.

אבל זה, לטוב ולרע, אחד הערכים המוספים של האלבום. ואיני מתכוון להתנבא, אולם ההרגשה שלי היא שהגרסאות של "היא הופיעה כמו הרוח" יישארו נחלתם הבלבדית של אהוד בנאי וברי סחרוף. בעוד שאר הזמרים שיידרשו לשירים בלאדינו בעתיד ימשיכו לעשות זאת, כבעבר, מול הרומנסות המקוריות, המופנמות והחמות, לא המוחצנות.

אותן תחושה והכרה ליוו את ההצגה הבימתית של "היא הופיעה עם הרוח", שניה מתוך שלוש בלבד. הלאדינו בגרסה של בנאי את סחרוף אינו מיועד לבני הדור הראשון ואף לא לבני הדור השני של עדת דוברי הספניולית. הגרסה גדולה (או קטנה, תלוי בנקודת ההשקפה) עליהם.

חיבור לשירים "הפרטיים"

ההופעה היא בעצם הגשמת חלום רטוב של שוחרי הרוק המקומי, לראות את אהוד בנאי וברי סחרוף משתפים פעולה על במה אחת. לא יודע אם האלבום לא היה תנאי לקיום ההופעה, אבל גם היא מושקעת לא פחות, כראוי וכמתבקש משני הענקים, שהם גם מאמני הבמה הצנועים יותר במחוזותינו.

הם נכנסים לבמה יחד עם הנגנים, לא אחריהם. אל איתמר דוארי בהקשה, גיל סמטנה בבס ואסף תלמודי, בפסנתר, קלידים ואקורדיון - שיגביר את מינון העיבודים האנדלוסיים בהפקה המוזיקלית של ההופעה, כמעט ולא יישב ויחיה את המוזיקה כמו מנצח על תזמורת - מצטרפים יונתן דסקל בקלידים נוספים (שמרשימים במיוחד ב"חיקויים" של  כלי נשיפה), ניר מנצור בתופים, גליה חי בוויולה והדס קליינמן בצ'לו. שתי האחרונות תורמות גם את קולותיהן לשירה, מה שעושים בעצם כל הנגנים האחרים, להוציא את מנצור.

25 שירים בהופעה. רק שבעה מהאלבום המשותף (ועוד אחד שאינו כלול בו). השאר הם שירים "פרטיים" שלהם - שמונה של סחרוף, תשעה של בנאי. אם תרצו, אלה השירים שמתחברים טוב יותר עם נרטיב הלאדינו. דרך המקורות, דרך שירת יהדות ספרד, דרך געגועים מבית ושירים של כור היתוך ישראלי. אם תרצו, אלה ה-שירים שלהם, שהייתם רוצים לשמוע. ולא היינו יכולים להיטיב לבחור מהם. הזיקוק העצמי, המיטב של המיטב.

  


בדרך כלל הם נאמנים בהובלה ליצירות שלהם. הפרטנר מלווה בגיטרה ומצטרף בקולות, תוך כדי שמירת כבוד הדדי. אהוד מתחיל את המסע המשותף עם "השיר הזה מתחיל כאן" ("יוצא לאור"), וממנו ל"פתחי לי את הדלת", השיר שאבא שר לאמא. ברי ממשיך עם "עיר של קיץ", משירי הגיטרה המשובחים ברוק הישראלי, משולב במוטיבים ערביים בניצוחם של תלמודי בקלידים ודוארי בהקשה. משיחות המכחול האתניות העזות נמשכות גם ל"אסתר" של בנאי, שבו משתלבות שורות מפתח בערבית.

"היא הופיעה כמו הרוח" מצטבע במחיאות כפיים קצובות בהשראת הפלמנקו. הערגה אל המורשת מתחברת אל "בואי הביתה" של סחרוף, בביצוע יפה, של כמעט דואט, ומוליכה אל שיר הגעגועים של "דוד ושאול" של בנאי.

סחרוף, באקט דברני די נדיר מבחינתו, מציג את "העצים לגשמים בוכים", אחת הבודדות ביצירות האלבום שיוצרה - החזן והפייטן חיים אפנדי, יליד המאה ה-19 - מזוהה. ביצועם המאופק, מלא ההוד ואף הקדושה, הוא ככל הידוע הראשון בעברית.

ב"סירנה" הבת-ימי, מתחברים רוק'נרול וצלילים מיוון, תחת שמיכה אלקטרונית קיצית. מה שמוביל ל"מונסון" ולצמאון לאהבה, כמו היה טקסט לאדינו מקורי, בהפקה מוזיקלית משכרת ומסחררת. "אל תחפש רחוק, תישאר קרוב", ממשיך סחרוף להציע ב"ככה זה", שעוקב את "יום שני עלות השחר" מהאלבום ("הנואפת" במקור), ומסתיים באורגיה של נגינה על הבמה.

שיר למאיר

בעקבות שיא (זמני) זה מתפנה חלק מן הנגנים. נשארים דוארי בהקשה וחי בכינור, סמטנה ממיר את הבס בקונטרבס ותלמודי מתחמש באקורדיון, ואילו בנאי וסחרוף עוברים לגיטרות אקוסטיות. כולם מתייצבים בחזית לחלק האנפלאגד של המופע שנפתח עם "בלוז כנעני", שנכתב על ידי בנאי לזכרו של מאיר אריאל והפעם מוקדש לעילוי נשמתו של מאיר בנאי. המיתרים צובטים בלב, שלוות עולמים, אקליפטוס ברוח שורק בלוז כנעני, הנר שלך מאיר עדיין בוער. ישראליאנה מרגשת עד דמעות.

אותו הרכב, כמו מקהלת כליזמרים בשמחה משפחתית, ממשיך עם "כולם יודעים", מצייר תמונה משפחתית פסטורלית - כמו חלום, כמו חזיון תעתועים. הקהל מצטרף לשמחה ב"ניצוצות" של סחרוף. בנאי עם מפוחית, חי מתרכזת בשירה וסחרוף אחוז דיבוק "זה כמו לרקוד, עם שד מחבק ולא עוזב", ובהמשך חוזר אל החמימות המשפחתי של "כמה שאני אוהב אותך" מ"בסוף של יום".

אירוע שמצדיק את ההשקעה

את "שיר החייל" מהאלבום, שיצא לרדיו בשבוע שבו נפטרה אהובה עוזרי, הם מקדישים לזכרה של הזמרת האהובה, וברוחה הוא מקבל גוון ים תיכוני נהדר, לא רק בנגינה נפלאה של דוארי ודסקל, אלא גם בשירה של כולם. יפה מכל להיט מזרחי/ ים-תיכוני עכשווי.

ב"כמה יוסי" חוזר סחרוף אל קיבוץ הגלויות של ילדותו ועל פלטפורמת הקצב המואץ של שפת הים, הם עוברים ל"ג'מלי פורוש" הירושלמי. הקהל על הרגליים. בעננים. ממשיך להתענג על "עיר מקלט", ללא ספק שיתוף הפעולה הכי מושלם של בנאי וסחרוף. טוב, זה לא צריך להפליא אף אחד. סחרוף אימץ את השיר לרפרטואר שלו כבר מזמן.

  


למחלקת ההדרנים מזומנים "נוצ'ס נוצ'ס", שעל הבמה, ממש כמו באלבום, משולב בו קטע מוקלט של יצחק לוי; "טיפה טיפה" של בנאי שמתקשט בעיבוד ערבי; "שלום לך דודי" מפרויקט "אדומי השפתות" של סחרוף ורע מוכיח (שירי אבן גבירול); ואת "אדיו קרידו", מרומנסות הלאדינו הידועות ביותר, ואת "ממשיך לנסוע" - שכמו סוגר מעגל עם "יוצא לאור" הפותח - הם מבצעים שניהם לבד, הם וגיטרות חשמליות בלבד. אולי בניסיון להוכיח שנשמת הלאדינו חיה לנצח.

על אף תוספי התרבות שבו, האלבום אינו הכרח. ההופעה היא סיפור אחר, הרבה יותר מנומק ומשכנע מאשר האלבום. אם באולפן בנאי וסחרוף לא מצליחים לשכנע במחוייבות ובנאמנות לקווי המתאר של המקור, על הבמה, כאן ועכשיו, הם רשאים להסיר כפפות ולטעון רוק'נרול. בעיקר בחדוות הנגינה המשותפת להם.

האלבום לא בורח. תוכלו לרוכשו אחרי ההופעה. לעומת זאת, שיתוף הפעולה הבימתי הוא בפירוש אירוע, ואם לא הצלחתם להשיג כרטיסים לשתי ההופעות בהיכל התרבות בתל אביב, יש לכם הזדמנות נוספת, אחרונה בלי נדר, לראות אותם בלייב פארק של ראשון לציון, בחול המועד פסח. שני גיבורי תרבות בהופעה. זה לבד מצדיק את ההשקעה.

אהוד בנאי ברי סחרוף היא הופיעה כמו הרוח.jpg
עטיפת האלבום "היא הופיעה כמו הרוח"

אהוד בנאי וברי סחרוף. היא הופיעה כמו הרוח (נענע דיסק/אן.אם.סי.יונייטד)

אהוד בנאי וברי סחרוף. היא הופיעה כמו הרוח. הכיל התרבות תל אביב. 2 בפברואר 2017

למועדי מופעים >

06/02/2017   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע