סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: מערכת הבמה לראות את הצלילים - תזמורת הבמה
 

 
 


בקונצרט הקרוב של אסתרית בלצן במסגרת "הקתדרה למוסיקה" היא תארח את רביעיית כרמל לתכנית שבמרכזה חמישיית הפסנתר בפה מינור מאת ברהמס.

ברביעיית כרמל חברים רחל רינגלשטיין – כינור, ליאה רייחלין – כינור, יואל גרינברג-ויולה ותמי ווטרמן - צ`לו.

עוד יבוצעו בתכנית היצירות הבאות: פרנץ שוברט - רביעייה ברה מינור, "העלמה והמוות" , פרק א`, אלגרו; ל.ו. בטהובן - רביעייה אופ 18 מס. 4 בדו מינור, פרק א`, אלגרו נון טאנטו (1800); י.ס. ברהמס - ריקוד הונגרי מס. 6, ברה מז`ור; רונדו בסגנון צועני, מרביעיית פסנתר בסול מינור, אופ 25 (1861).

החמישייה של ברהמס

חמישיית הפסנתר של ברהמס נחשבת ליצירת מופת ולנקודת שיא במוזיקה הקאמרית הרומנטית אך דרכה של יצירה זו מן הכוח אל הפועל הייתה ארוכה וקשה. ראשיתה כסונטה סוערת בפה מינור, הממשיכה את דרכו המינורית-דרמטית של בטהובן, ה"אוחזת בגורל בגרונו" (בדומה לסונטת ה"אפאסיונטה" לפסנתר בפה מינור). עקבותיו של בטהובן ניכרים גם ב"מוטיב הגורל" בדו מינור, המהדהד במלוא עצמתו בפרק השלישי.

מכאן לתזמור הראשון של החומר, לחמישיית מיתרים (שני כינורות, ויולה ושני צ`לים),בעקבות חמישיית המיתרים האחרונה של שוברט בדו מזו`ר. השפעת שוברט ניכרת גם בגוון הטרגי הכהה של היצירה, וגם
בשירתיות ובריקודיות הוולסית של הפרק השני.

בכל זאת - ברהמס לא היו מרוצה מן התזמור. תסכולו היה חריף כל כך שבחר לשרוף את התווים ולנסות פיתרון אחר – הפעם כסונטה לשני פסנתרים. הסונטה בוצעה בידי ברהמס עצמו ועל ידי הפסנתרנית הווירטואוזית קלרה שומאן, אלמנתו של מורו ומיטיבו רוברט שומאן. הנסיכה אנה ממחוז הסה, לה מוקדשת היצירה, שמעה את הגרסה לשני פסנתרים, התלהבה ואף נתנה לברהמס כמתנה את כתב היד המקורי של הסימפוניה מס` 40 של מוצרט . אולם ברהמס וחבריו, ובראשם הכנר ג`וזף יואכים וקלארה שומאן – לא היום שלמים עם התוצאה. ברהמס חש כי "חלק מן הרעיונות נבלעים ונעלמים בתוך הפסנתר" .

לא היה מנוס מתזמור נוסף – הפעם כחמישיית פסנתר. כאן ניכרים עקבותיו של שומאן, מורו ומיטיבו של ברהמס, חלוץ ז`אנר חמישיית הפסנתר, שכתב החמישייה שלו במי במול מאז`ור לרעייתו קלרה , ערב חתונתם, ב-1840.

התכנית משחזרת את דרך החתחתים שעברה היצירה עד גיבושה כאנדרטה לרוח הרומנטית, למאבקו ולנחישותו של ברהמס, ולמסורת המוזיקלית הנשזרת בין קלאסיקה לרומנטיקה, בין עבר הווה, בין תחכום לעממיות, ובין ענקי המוזיקה לדורותיהם: באך, מוצרט, בטהובן,שוברט, שומאן וברהמס.


משך ביצוע החמישייה: כ-43 דקות.
משך התוכנית כשעתיים וחצי כולל הפסקה.


הקונצרט הראשון יתקיים ביום חמישי, ה- 16 בפברואר 2006 ב-20:00,בהיכל התרבות כפר סבא. קונצרטים נוספים יתקיימו במרכז רפפורט בחיפה, בתיאטרון ירושלים ובמוזיאון תל-אביב לאמנות. לפרטים נוספים


16/02/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע