סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה בורודין ופרוקופייב בסימפונית רמת גן
 

 
 
הקונצרט השני בסדרת התזמורת שיתקיים בתיאטרון היהלום יכלול את "מחולות פולובציים"


הקונצרט השני בסדרה של התזמורת הסימפונית רמת גן שיתקיים בתיאטרון היהלום יכלול את היצירה "מחולות פולובציים" של בורודין. כמו כן תבצע התזמורת במסגרת הקונצרט יצירות של בטהובן ופרוקופייב. מנצח: ד"ר אלכס וסרמן.

תכנית הקונצרט: בורודין - "מחולות פולובציים", פרוקופייב - סימפוניה קונצ'רטנטית לצ'לו ולתזמורת אופ. 125 עם הסולנית ענבל שגב, בטהובן - סימפוניה מס' 5. 

על היצירות
                          
בורודין - "מחולות פולובציים"

אלכסנדר פורפירייביץ' בורודין  (1833 - 1887) נולד בסנט פטרבורג כבנו הלא חוקי של אציל גיאורגי. עקב נסיבות הולדתו הבלתי חוקיות, רשם אותו האציל כבן של אחד מצמיתיו, פורפירי בורודין, ומכאן שמו של המלחין. בורודין התחיל ללמוד הלחנה רק בשנת 1863, כתלמיד של מילי באלקירב. בשנת 1869 ניצח באלקירב על הסימפוניה הראשונה של בורודין, ובאותה שנה החל בורודין לכתוב את הסימפוניה השנייה שלו. סימפוניה זו נחלה כישלון בהופעת הבכורה שלה, אך פרנץ ליסט ארגן הופעה שלה בגרמניה בשנת 1880, וכך זכה בורודין לתהילה מסוימת מחוץ לרוסיה.

עוד בשנת 1869 החל בורודין לעבוד על האופרה ה"נסיך איגור", אשר בה היה שותף גם לכתיבת הליברטו. זוהי אופרה בעלת ארבע מערכות ומפורסמים בה במיוחד הקטעים המכונים "המחולות הפולובציים", שבדרך כלל בוצעו כיצירה העומדת בפני עצמה, ופרסמו את האופרה מכל יצירותיו. האופרה לא הושלמה עד מותו של בורודין, עקב איטיות ההלחנה תחת עומס העבודה שלו ככימאי. רק לאחר מותו השלימו חבריו, ניקולאי רימסקי-קורסקוב ואלכסנדר גלזונוב את כתיבתה ותיזמורה. 

אלכס-וסרמן-022.jpg
אלכס וסרמן (יח"צ)
  
לודוויג ואן בטהובן ‏- סימפוניה מס' 5

בטהובן (1770 - 1827) נחשב לאחת הדמויות החשובות ביותר בין התקופות הקלאסית והרומנטית בתולדות המוזיקה. בטהובן בנה על עקרונות צורת הסונאטה ופיתוח המבנה שירש מהיידן ומוצרט, אך הרחיב אותם מאוד, בכתיבת פרקים ארוכים ושאפתניים יותר. אולם בטהובן גם הגדיר מחדש בצורה משמעותית את הסימפוניה, שינה אותה מבעלת מבנה נוקשה של ארבעה פרקים בתקופתו של היידן לצורה גמישה, שמספר פרקיה איננו קבוע ומתכונתה משתנה בהתאם לצורך על מנת להביא ללכידות היצירה.

בסימפוניה מס' 5 עושה בטהובן שימוש במוטיב ריתמי אשר מופיע בכל הפרקים (מוטיב המכונה לפעמים "מוטיב הגורל" או "מוטיב הניצחון"). גם בכך תורם בטהובן להפיכת צורת הסונטה מצורה דואלית (המתמקדת בעימות בין שני נושאים מנוגדים) לצורה מונותמטית (המציגה נושא מאגד שסביבו מבוסס כל הפרק, או אפילו כל היצירה). הסימפונית ה-5 בדו מינור, המכונה גם "הגורל" היא מהמפורסמות והפופולריות שביצירות המוזיקה הקלאסית, בוצעה לראשונה בשנת 1808 בתיאטר אן דר וין שבווינה וזכתה לפופולריות תוך זמן קצר. מאז הייתה לאחת הסימפוניות המבוצעות ביותר באולמות הקונצרטים, ולאחת היצירות המוכרות ברפרטואר הקלאסי. מוטיב הפתיחה שלה הפך למעין "אייקון" מוזיקלי המייצג מוזיקה קלאסית בכלל ואת יצירותיו של בטהובן בפרט. 

סרגיי פרוקופייב - סימפוניה קונצ'רטנטית לצ'לו ולתזמורת

פרוקופייב (1891 - 1953) נולד בסונצובקה שבאוקראינה, שהייתה חלק מרוסיה הצארית. כבר בגיל חמש גילה כישרון מוזיקלי יוצא דופן. החיבור הראשון שלו לפסנתר (שנכתב בידי אמו) נקרא "גאלופ הודי" בסולם פה מז'ור, אך ללא סי במול. בשנת 1948 הואשם, יחד עם דמיטרי שוסטקוביץ' ואראם חצ'טוריאן, ב"פורמליזם", עבירה חמורה במשטר הסובייטי, משום שהסימפוניה ה-6 שלו לא נשמעה חוגגת ניצחון כל צורכה לאוזני השלטונות. פרוקופייב הכיר באשמתו בנמיכות רוח, כמתבקש, לפני מוסדות המפלגה, אך לא עמד על חשיבותה הראשונה במעלה של המלודיה, ועל הקושי למצוא מלודיה שבעת ובעונה אחת תהיה מובנת למאזין שאיננו בקיא במוזיקה וגם תשמור על מקוריותה.
 
פרוקופייב אכן מצא את הדרך לדבר אל הקהל הרחב, מילדים ועד מבוגרים, בלי לוותר על עקרונות היצירה המודרניים שאימץ לכתיבתו, הכוללת רכיבים של אירוניה והומור. הקונצ'רטו לצ'לו מצא את תיקונו כסינפוניה קונצ'רטנטה בסיוע הצ'לן מסטיסלב רוסטרופוביץ'. יצירה זו, שבוצעה לראשונה בקופנהגן בשנת 1954, היא מן החשובות לצ'לו ותזמורת במאה ה-20. 

על האמנים

ענבל שגב, צ'לו 

שגב נגנה עם תזמורות רבות, ביניהן: הפילהרמונית של הלסינקי, הסימפונית של רדיו הלסינקי, הסימפונית של רוטלינגן, הפילהרמונית של דורטמונט,   בנגקוק, ליון, וכל התזמורות המובילות בישראל. את נגינת הבכורה שלה עם הפילהרמונית של ברלין והפילהרמונית של ישראל, בניצוחו של זובין מהטה, ביצעה בהיותה בת 17. היא ניגנה עם אמנים מן השורה הראשונה, בהם עמנואל אקס, אוגוסטין דומיי, פמלה פרנקקאליש, רביעיית ווגלר ועוד. שגב השתתפה בפסטיבלים ברחבי אמריקה, באירופה  ובישראל, ולאחרונה השתתפה בסיור ברחבי ארה"ב עם נגני ה"אמריקן צ'מבר פליירס". 

הקונצרט יתקיים ביום שלישי, 16 בינואר 2018 ב-20:30 בתיאטרון היהלום ברמת גן. להזמנת כרטיסים:  03-6135474 שלוחה 2   r.g.newmusiccenter@gmail.com

התזמורת הסימפונית רמת גן בפייסבוק


למועדי מופעים >

12/12/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע