אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מאי 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה התחייה של הנדל בקאמרית הישראלית
 

 
 
האורטוריה "התחייה" לסולנים ולתזמורת תבוצע במסגרת "מוסטונן פסט" בניצוחו של אנדרס מוסטונן


הקונצרט הקרוב של התזמורת הקאמרית הישראלית מוקדש לאורטוריה "התחייה" לסולנים ולתזמורת47 HWV מאת הנדל. הקונצרט מנוגן במסגרת "מוסטונן פסט" – פסטיבל מוסטונן המתקיים זו הפעם השישית בישראל. מייסד הפסטיבל ומנהלו האמנותי אנדרס מוסטונן ינצח על הקונצרט.

משתתפים: אַנְדְרֵס מוּסְטוֹנֶן (אסטוניה) מנצח, דניאלה סְקוֹרְקָה (ישראל) מריה מגדלנה, סופרן, רויטל רביב (ישראל) המלאך, סופרן, ענת צ'רני (ישראל) מריה קְלֵאוֹפַס, מצו-סופרן, אַנְטוֹ אוֹנִיס, טנור (אסטוניה) יוחנן הקדוש, טנור, אַלְוַר טִיסְלֶר (אסטוניה) לוּצִיפֵר, בריטון.  

על המשתתפים
 

אַנְדְרֵס מוּסטוֹנֶן, כנר ומנצח

כנר ומנצח, מומחה עולמי למוזיקת ימי הביניים והבארוק. ב-1977 השלים תואר אמן בנגינת כינור מן האקדמיה למוזיקה של טאלין שבאסטוניה ונסע לאוסטריה ולהולנד והשתלם במוזיקה עתיקה ובנגינה בשלל כלים עתיקים. ב-1972, בהיותו בן 19, הקים את הוֹרְטוּס מוּזיקוּס -Hortus Musicus, מהוותיקים באנסמבלי המוזיקה העתיקה באירופה, שאת הקלטותיו נושאים עד כה כ-30 תקליטורים. מאסטרו מוסטונן מייחד מקצת זמנו להופעות ככנר סולן, אך עיקר עיסוקו ניצוח. תחת שרביטו ניגנו התזמורות המובילות של אסטוניה, לטביה, ליטא, גרמניה, הולנד, שוודיה, פינלנד ורוסיה, ובהן הפילהרמוניות של מוסקבה וסנט פטרבורג והתזמורת הסימפונית של תיאטרון מרינסקי שבסנט פטרבורג. 
 


אנדרס מוסטונן, מקור: אתר התזמורת הקאמרית הישראלית

דניאלה סְקוֹרְקָה, סופרן

למדה בקונסרבטוריון בכרמיאל, שירתה כמוזיקאית מצטיינת בצה"ל והשלימה תואר ראשון באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. היא העפילה למקומות הראשונים בתחרות הליד ובתחרות מנדלסון, הייתה חברה ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית והופיעה עם הפילהרמונית הישראלית בניצוח מהטה, הקאמרטה הישראלית בניצוח בירון וההרכבים הצרפתיים "האמנויות הפורחות" בניצוח כריסטי ו"הכשרונות הליריים" בניצוח רוּסֶה. על בימת האופרה שרה תפקידים של פרסל, לוּלי, מוצרט וזֶבָּה ועל בימות הקונצרטים ביצירות ויוולדי, הנדל, פרגולזי, מוצרט ומנדלסון. סקורקה זכתה בפרס הראשון ע"ש מיכל אורן בתחרויות האביב בזמרה, במקום השלישי בתחרות לשירת בארוק ע"ש צ'סטי באינסברוק ובפרס על ביצוע מצטיין ליצירה ישראלית. 
  
 

דניאלה סקורקה, צילום: מגל עטר


רויטל רביב
, סופרן

בוגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים והקולג' המלכותי למוזיקה בלונדון, היא מן הזמרות הישראליות הבולטות במגמת "הביצוע ההיסטורי" במוזיקה. היא הופיעה עם הסימפונית ירושלים, הסימפונית הישראלית ראשון לציון, אנסמבל סולני תל אביב, תזמורת הבארוק ירושלים ואנסמבל בארוקדה, תחת שרביטיהם של אנדרו פארוט, פיליפ פיקט, לורנס קאמינגס, דיוויד שטרן, שלו עד-אל ואחרים. היא גילמה תפקידים ראשיים באופרות של מונטוורדי, פרסל, גלוק, הנדל, מוצרט ושוחט, במוזיקה ליטורגית של באך, הנדל ומוצרט, ברסיטלים של לידר ומוזיקה ישראלית ובפסטיבלים בארץ ומחוצה לה. רויטל זכתה במלגות מטעם קרן התרבות אמריקה-ישראל והעמותה הישראלית לאמנות הזמרה IVAI. 



רויטל רביב, תמונת יחסי ציבור

ענת צ'רני, מצו-סופרן 

השלימה תואר ראשון בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב, שם זכתה במלגות בית הספר ובמלגות ברקוביץ' ובסר. לאחר תקופת חברות ב"מיתר אופרה סטודיו", החלה לגלם תפקידים באופרה הישראלית, באופרות של מוצרט, בליני, פוצ'יני, ורדי, רוסיני, גונו ודוניצטי. בעונה 2016/17 הייתה הנסיך בסינדרלה של מסנה באופרת פרייבורג בגרמניה. על בימת הקונצרטים הופיעה עם הסימפונית ירושלים באורטוריה שלמה של הנדל ובמיסה בדו מינור של מוצרט, עם הסימפונית הישראלית ראשון-לציון בדיקסיט דומינוס של הנדל, עם הקאמרית הישראלית בתפילת הערבית ליום הקדוש הַמְּוָדֶה של מוצרט, ועם האופרה הישראלית ברקוויאם של מוצרט
 


ענת צ'רני, תמונת יחסי ציבור

אַנְטוֹ אֶנִיס, טנור

נולד ב-1979 והחל ללמוד נגינה בכלי נקישה וניצוח מקהלות בבית הספר התיכון למוזיקה בטאלין, בירת אסטוניה. את תוארו הראשון קיבל מן האקדמיה למוזיקה של טאלין. היום הוא נגן כלי הנקישה בתזמורת האופרה הלאומית האסטונית ובמקביל הוא מופיע כזמר בשורת אנסמבלים קוליים אסטוניים: אנסמבל הַיינוַנְקֶר (Heinavanker), ווֹקְס קְלָמַנְטִיס (Vox Clamantis) והוֹרְטוּס מוּזיקוּס Hortus Musicus בניהולו של אנדרס מוסטונן. כאוונגליסט במתאוס פסיון וביוהאנס פסיון של באך הופיע עם תזמורות אסטוניות, סקנדינביות וישראליות.
 
אַלְוַר טִיסְלֶר, בריטון 

קשור לאופרה הלאומית האסטונית למעלה ממחצית חייו. הוא החל את דרכו כילד במקהלת הבנים של האופרה, ולימים החל לשיר במקהלת הבוגרים של האופרה. הרפרטואר שלו כסולן כולל את ישראל במצרים ודיקסיט דומינוס של הנדל, המגניפיקט של באך והריעו לססיליה המוארת (Hail Bright Cecilia) מאת פרסל. אלוור הופיע כסולן עם תזמורות רבות, ובהן התזמורת הקאמרית של טאלין, סינפונייטה ריגה, הקאמרטה הישראלית ירושלים ואנסמבל בארוקדה. מלבד בארצו, הופיע בכל רחבי אירופה, בארה"ב, בקנדה, ביפן, ברוסיה ובישראל. 
  

אנדרס-מוסטונן-jevgeni-kulik.jpg
אנדרס מוסטון (צילום: jevgeni-kulik)

על היצירה
 
האורטוריה "התחייה", הנדל

האורטוריה "התחייה" לסולנים ולתזמורת 47 HWV - גאורג פרידריך הנדל, יליד הַאלֶה, היטיב לנגן בצ'מבלו כבר בגיל שבע. כששמע אותו פרידריך צָכָאוּ, נגן עוגב ידוע בעיר, נטלו תחת חסותו, וכך השתלם הנדל בנגינת מקלדות, למד לנגן בכלים נוספים והחל להלחין. באמצע העשור השני לחייו היה לנגן עוגב בקתדרלה בהאלה וכבר היו באמתחתו קנטטות ויצירות למקלדת. ב-1703 התקבל ככנר בתזמורת בית האופרה של המבורג, ושם, ב-1705, חיבר את שתי האופרות הראשונות שלו, אַלְמִירָה ונֵירוֹן. כדרך רבים ממלחיני מרכז אירופה הירבה לחקות את דפוסי ההלחנה האופראית של האיטלקים, אך בשלב כלשהו לא הסתפק עוד בחיקוי מרחוק. הוא הדרים לאיטליה, ובשנים 1710-1706, בדילוגים בין פירנצה, רומא, נפולי וונציה, למד מאַלֶסַנְדְרוֹ סקרלטי כיצד להשתכלל בחיבור אופרות וקנטטות, התחרה עם דומֶניקו בנו בנגינת מקלדות, קיבל טיפים מקוֹרֶלִי ומוויואלדי בתחום הלחנת קונצ'רטי וסונטות, ובמקביל הלחין יצירות כליות וקוליות.
 
אירופה החלה לראות ב"סקסוני" הצעיר גאון, ובשובו מאיטליה מונה למנצח החצר של הנסיך גאורג-לודוויג מהָנוֹבֶר. ב-1712 הוצע לו לכהן כמלחין החצר של מלכת אנגליה בלונדון, ובבירת הממלכה הבריטית חי ופעל עד יומו האחרון. עם מות המלכה אָן ב-1714, הומלך תחתיה גאורג-לודוויג, מעסיקו לשעבר מהנובר. לאורך 35 שנה היה הנדל מעורב בחיי החצר של המלך ג'ורג' ובחיי האופרה של לונדון. עשרות אופרות איטלקיות הלחין ומאות יצירות אחרות. ב-172 היה לאזרח בריטי והמיר את שמו הגרמני ל-George Frideric Handel. כמה שנים אחר כך, כששמע שהקהל האנגלי מאס באופרות איטלקיות, עבר להלחין אורטוריות קונצרטיות באנגלית, וכך נולדו אסתר, דבורה עתליה, שאול, ישראל במצרים, שמשון, יהושע, יפתח, יוסף ואחיו,יהודה המכבי, ו...משיח.
 
התחייה היא האורטוריה השנייה שיצאה תחת ידי הנדל, בשבתו ברומא. בזמן ההוא הייתה העלאת אופרות אסורה בבירה האיטלקית בשל צו אפיפיורי, ואורטוריות היו פתרון יאה לעקיפת האיסור. ב-1708, השנה שבה הלחין הנדל את האורטוריה, היה בן 23 בלבד, אך בעל רקורד אופראי מרשים. מלבד שתי האופרות שכתב בהמבורג, היו באמתחתו גם רודריגו, שחיבר בפירנצה ואגריפינה, ילידת ונציה. האורטוריה התחיה דרמטית לא פחות מאחיותיה האופרות. כל שחסר בה הוא התרחשויות בימתיות, תחפושות ותפאורה. את העלילה נושאים הרצ'יטטיבים ואת הרגשות מביעות האריות.
 
קרלו קָפֶצֶ'ה, כותב הליברית, מצא דרך מקורית לגולל את עלילת תחיית ישו. במישור האנושי הדרמה מתוארת בפי אוהבי הצלוב, שתי נשים וגבר, ובמישור הקוסמי מאבק איתנים מתנהל בין מלאך אלוהי לבין לוּצִיפֵר (הֵלל בן-שחר), מלאך סורר שהושלך בזמנו מן השמיים והמליך עצמו על השאול.



ג'ורג' פרידריך הנדל, ציור: Balthasar Denner, 1733



חלקי היצירה

 
האורטוריה בנויה שני חלקים. בתמונה א' של חלק א', אחרי פתיחה כלית, המלאך (סופרן) מתייצב לפני שערי השאול ומכריז כי ישוע, אף כי נפח נשמתו על הצלב, עומד להביס את המוות, את האשמה ואת הסבל (Morte, Colpa, Pena). לוציפר קורא לכוחות השאול להתנגד לתכנית האלוהית. בתמונה ב', מריה מגדלנה ומריה קְלֵאוֹפַס מתאבלות על מות ישו, אך יוחנן הקדוש מזכיר להן את הבטחת ישו לקום לתחייה ומציע להן לגשת את הקבר. בתמונה ג', המלאך קורא לנשמות אנוש לדורותיהם - אדם וחווה בראשם - לקום ולחיות מחדש עם ישוע הקם ולהצטרף לחגיגת נצחונו.
 
חלק ב' מתחיל בפתיחה משלו, ובתמונה א' יוחנן מברך את שחר היום השלישי אחרי מות ישו. הוא מביע תקווה כי רעידות האדמה העזות מעידות על ניצחון החיים על המוות. הוא הולך לבקר אצל מרים, אמו של ישו, לראות אם יש בפיה חדשות טובות. בתמונה ב' המלאך מכריז על ניצחון ישוע ומסביר ללוציפר כי ההודעה על כך תתפרסם בארץ תחילה ורק אחר כך בשמיים. לוציפר נחוש למנוע את הצגת קלונו כבל עם ועולם, אך אז המלאך מראה לו את שתי הנשים הקרבות אל הקבר. תמונה ג' מציגה את החשש והאמונה שחשות שתי המָריוֹת בהתקרבן אל קבר ישו ואת נפילתו הסופית של לוציפר אל המעמקים. בתמונה ד' שתי הנשים מגיעות למערת הקבורה, ושם המלאך, בדמות צעיר לבוש בדים, מבשר להן שיֵשו קם לתחייה. הוא מעניק לנשים את פרס הפצת החדשה הטובה ברבים, אך להן חשוב תחילה למצוא את ישו החי. בתמונת הסיום, תמונה ה', יוחנן שומע ממרים קלאופס מה התרחש ליד הקבר ומגלה לה מצדו, כי גם מֵרים אם-ישו כבר ראתה את בנה החי. מגדלנה מצטרפת, ומתארת את פגישתה שלה עם מי ששב מן המתים. עתה הכל בטוחים שהתחייה היה הייתה, מגדלנה קוראת לכל האנושות לשמוח, ושירת שבח מפי כל המשתתפים מסיימת את היצירה. 
 
הקונצרט יתקיים ביום שלישי,  12 בפברואר 2019 בשעה 20:00 וביום רביעי, 13 בפברואר  בשעה 20:00 במוזיאון תל אביב לאמנות, אולם רקאנטי. להזמנת כרטיסים: 03-5188845

רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

04/02/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע