אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מאי 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה אַסְתְּרִית בַּלְצן מציגה בטהובן והרוחות
 

 
 
ד"ר אַסְתְּרִית בַּלְצן בקונצרט בטהובן והרוחות עם הכנרת סעידה בר לב והצ'לן מרסל ברגמן


על התוכנית :

בשנת 1808 כתב ל.ו. בטהובן (1770 – 1827) בזו אחר זו שתי יצירות קאמריות: האחת, פופולרית ומפורסמת (שלישיית ה"רוחות") ואילו השנייה מנוגנת לעיתים רחוקות.

מהי סיבת השכחה
? מהו סוד ההצלחה ?  האם לחפש את האישה?
שתי השלישיות הוקדשו על ידי בטהובן בן ה – 38 לפטרוניתו הרוזנת ההונגרייה מריה ארדדי , בשנה בה הוזמן לאחוזתה (1808).  שתי היצירות נכתבו עבורה כתודה על תרומתה להשגת פרנסה קבועה לבטהובן מאצולת וינה.  

האם המדובר באישה או במכשיפה?
בפנקסי הטיוטות של בטהובן נתגלו רשימות מוטיבים להלחנת סצנת 3 המכשפות ב"מקבת" של שקספיר. המוטיבים דומים לנושא הפרק האיטי בשלישיית "הרוחות". פרק הזוי, ייחודי ומקורי זה כונה בפי הפסנתרן קרל צ'רני (תלמידו של בטהובן) ב- 1842 "הרוחות" בטענה שהאווירה מזכירה את המפגש בין המלט לבין רוח הרפאים של אביו במחזה של שקספיר. הכותרת שנתן צ'רני שרדה עד עצם היום הזה.
      
השלישיות חוברו בתקופה רבת תהפוכות לבטהובן: מלחמות נפוליאון, כיבוש וינה על ידי הצרפתים, קשיי פרנסה, אכזבה בחיי האהבה ובדידות קשה בעקבות החרשות המחריפה. בטהובן התמודד עם המצב בפרץ ענק של יצירה: השלישיות אופ. 70 נכתבו לאחר הקונצ'רטו לכינור אופ. 61, לאחר הסימפוניה מס. 5 אופ. 67, הסימפוניה הפסטורלית מס. 6 אופ. 68, בעקבות הסונטה לצ'לו אופ. 69  וסיום הקונצ'רטו לפסנתר מס. 5 "הקיסר", אופ. 73.

התוכנית מציגה את היצירות, בוחנת את משפט ההיסטוריה, משווה בין התכנים למבנים, ומנסה לענות על השאלה –מה בין יצירה מצוינת, ליצירת מופת שנחרתת?  מה הופך חיבור לפסגה? 

בתוכנית:
 
ל.ו. בטהובן :  שלישייה לפסנתר, כינור וצ'לו אופ. 70 מס. 2, במי במול מז'ור (1808)
                       פוקו סוסטנוטו (מבוא מתון) – אלגרו מא נון טרופו (מהיר, אך לא יותר מדי)
                       אלגרטו (מהיר למדי)
                       אלגרטו מא נון טרופו (די מהיר אך לא יותר מדי).
                       פינלה – אלגרו (סיום: מהיר).
 
 
ל.ו. בטהובן :  שלישיית ה"רוחות"  לפסנתר, כינור וצ'לו אופ. 70 מס. 1, ברה מג'ור  (1808)
                       אלגרו ויואצ'ה א קון בריו (מהיר, מלא חיים ומבריק)
                       לארגו אסאי א אספרסיבו (איטי מאוד, ומלא הבעה)
                       פרסטו (מהר מאוד).  



מימין: מרסל ברגמן, אסתרית בלצן וסעידה בר לב, צילום: משה זורמן





על האמנים :

 
סעידה בר-לב
גדלה בשווייץ , החלה ללמוד נגינה בכינור בגיל 8 התקבלה לקונסרבטוריון של לוזאן בגיל 14, וב-1988, זכתה בפרס הראשון בתחרות הנוער המוסיקלי בלוזן. הופיעה כסולנית עם תזמורות בשווייץ, ביניהן תזמורת רדיו שווייץ האיטלקית, והתזמורת הקאמרית של לוזאן. ב-1990 עלתה לישראל , השתלמה אצל חיים טאוב, הצטרפה לקבוצת הכינור הראשון של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בעונת 1990-91 והיא כיום כנרת מובילה בפילהרמונית.

בישראל הופיעה סעידה כסולנית עם הפילהרמונית, עם התזמורת הקאמרית רמת גן ותזמורת אוניברסיטת תל-אביב והשתתפה בקונצרטים קאמריים עם חברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית בארץ ובחו"ל ועם יונתן זק ושמחה חלק במחזור כל השלישיות של בטהובן.  כמו כן הופיעה ברסיטלים רבים בשווייץ ובגרמניה עם אביה הפסנתרן ונגן הבסון אסף בר-לב. סעידה נשואה לנגן הטובה של התזמורת הפילהרמונית עדי הרשקו, והיא אם ל-3 ילדים.

מרסל ברגמן
נולד באוקראינה. סיים בהצטיינות לימודי תואר אמן בצ'לו בקונסרבטוריון של סט. פטרסבורג. ב-1978 עלה לישראל והצטרף לתזמורת הפילהרמונית הישראלית כנגן ראשי בקבוצת הצ'לו. הופיע כסולן עם התזמורת בארץ ובחו"ל, בניצוחם של זובין מהטה, קורט מזור, קריסטוף אשנבאך, שארל דיטוא ואחרים.

ב-1995 ניגן כסולן בבכורה הישראלית של "דון קישוט" מאת ריכרד שטראוס עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית תחת שרביטו של זובין מהטה. כמו כן הופיע כסולן עם הפילהרמונית של צ'כיה, הסימפונית של וינה, של ליברפול ואחרות. מרסל ברגמן היה חבר בשלישיית הפסנתר הישראלית בין 1983 -2003 עימה הרבה להופיע ברחבי העולם והקליט באנגליה את כל השלישיות לפסנתר, כינור וצ'לו מאת ברהמס, שומאן, מנדלסון ושוברט. מרסל כיהן כפרופסור באקדמיה למוסיקה ע"ש סיבליוס שבהלסינקי, לימד באקדמיה למוסיקה בת"א, וכן לימד והדריך כתות אמן ברחבי העולם, כולל גרמניה, אנגליה, פינלנד, ארה"ב וקנדה. הוא מדריך את הדור ההמשך הצעיר של נגני הצ'לו בישראל.  
 

מועדי הקונצרטים

חיפה, רפפורט : סדרה 8, שישי ב- 10:00, 17.12.21, סדרה 11, שלישי ב- 20:00 21.12.21
תיאטרון ירושלים, אולם הנרי קראון:  סדרה 10, ראשון בערב ב- 20:00:  19.12.21
7 קונצרטים במוזיאון ת"א לאמנות, אולם רקנאטי:  סדרה 1, שישי 9:30 24.12.21,
סדרה 2, שני ב-20:00 27.12.21, סדרה 3, שלישי ב- 20:00: 23.11.21, סדרה 4, שישי ב 9:30: 3.12.21, סדרה 5, שישי ב- 14:00: 3.12.21, סדרה 7 , שני בבוקר ב – 9:30: 27.12.21, סדרה 12, שלישי בבוקר 9:30  28.12.21,

כרטיסים  בטלפון הקתדרה למוסיקה, 6420847 – 03

אתר הקתדרה

 


למועדי מופעים >

20/12/2021   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע