סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן “האב” – הצגת חובה
 

 
 


רק הצגות כמו זו של הקאמרי יכולות להעניק חיים למחזה מהמאה ה-19 שנדמה כי הנאמר בו אינו עומד במבחן הזמן.

גם גברים בוכים

"האב" של אוגוסט סטרינדברג נחשב לאחת הדרמות הפסיכולוגיות הגדולות של התיאטרון המודרני ויש בו, גם 120 שנה לאחר שנכתב והוצג לראשונה, עוצמות רגש נדירות, מרוכזות. במרכזו ניצב סיפורו של גבר, סרן בצבא השבדי ומדען החוקר מטאוריטים, שאשתו נאבקת כנגד תפיסת עולמו על עליונות הגבר, ובעיקר בכל מה שנוגע לחינוך בתם והתנהלותה, ומכריעה אותו במה שנראה כציניות מחושבת. וזהו גם סיפור ניצחונה הטרגי של האישה.

הפרשנויות למחזה נגעו לא אחת בדמותו של סטרינדברג עצמו ובמסכת יחסיו עם הנשים, ובדרך כלל העמידו אותון בקוטב הנגדי לתפיסתו של איבסן הנורווגי שנחשב למקדם שחרור האישה. פרשנויות מודרניות יותר דווקא מצביעות על "האב" כעל מחזה שיש בו הערצה לנשים, לעורמתן, לתושייה שלהן ואפילו הזדהות מסוימת עמן.

כך או כך המאבק הניטש על הבמה במשך כמעט תשעים דקות אמור להיות מרוכז מאוד, עוצר נשימה ומכאיב, גם אם מבחינות חיצוניות רבות ברור כי מחזה שבו האישה נדהמת לגלות שגם גברים בוכים הוא מחזה שהזמן נגס בו. כשם שאת שאלת הספק המנקרת במוחו של הגבר ביחס להיותו אביה האמיתי של בתו כבר ניתן לסלק או לאשר בעזרת בדיקת רקמות.

לגבור על חוקי ההתיישנות

אבל במפתיע, מחזהו של סטרינדברג עשוי לגבור על חוקי ההתיישנות הן בזכות המאבק הנמשך בין נשים לגברים על השליטה בחייהן הן בזכות רמת הדיאלוג הדרמטי שבו, הן בזכות תמונות מרגשות באמת, ובעיקר בזכות ביצוע בימתי מושלם. וזה בדיוק מה שקורה באולם הקטן של התיאטרון הקאמרי שבו הקהל יושב כמעט בין קירות הבית האפל שבו מתרחשת הדרמה הסוחפת וכמעט נוגע בצוות השחקנים המשובח.

השחקן יוסי פולק שגילם בהצלחה גדולה את דמות הסרן בהבימרתף, לפני שמונה שנים, הוא הפעם במאי ההצגה, והיכרותו האינטימית עם המחזה ניכרת בבימוי שלו – מדוד וחותך כמו הנוסח העברי של גד קינר (שתרגם) וחנן שניר, קר ואפל ממש כמו התפאורה הנכונה כל כך של אבי שכוי, דוקר כמו התאורה המפלחת את החלל שעיצבה קרן גרנק, חונק כמו התלבושות שעיצבה עופרה קונפינו ובעיקר סוער ומאיים כמו המוזיקה המדהימה של אבי בללי. בימוי שמשתמש מצוין בכל המרכיבים האלה, אך בעיקר בצוות השחקנים הנפלא שפולק מפיק ממנו מרגליות.

דינה סנדרסון מביאה תום ופחד לתפקיד הבת שהוריה כמעט קורעים אותה במאבקם. אסף גולדשטיין מדויק כחייל שנחשד באבהות ומרגש בדמעות היורדות על לחיו בסיום. גם יוסי קאנץ מדויק כשהוא מגלם את הכומר המקומי הצבוע, שמבין את עולמו של הסרן ומעריץ אותו אך מכיוון ושהוא גם אחיה של האישה, הוא בוגד בגיסו היוצא מדעתו. אבי טרמין מעצב ברוך מפחיד את הרופא ההופך לכלי שרת של האישה. רוזינה קמבוס מרתקת בתפקיד האומנת הזקנה ונוגעת ללב בתמונה שבה היא סוגרת על הסרן כאילו היה אותו ילד קטן של פעם.

פרנק ופון שוורצה בחיבור מושלם

אבל ההצגה שייכת בסופו של דבר לשני השחקנים הנפלאים המגלמים את הסרן ואשתו – גיל פרנק ושרה פון שוורצה – ולמשחק המרוכז שהפיק מהם פולק, ובמיוחד החיבור המושלם ביניהם. למעשה, ובכך סייעו לו השניים, פולק בנה הצגה, שבניגוד מסוים למקובל, יש בה שתי דמויות טרגיות במקום אחת, שפועלות כמראה זו לזו, וכל אחת מהן היא הגיהינום של עצמה.

גיל פרנק מעצב ברגישות את התפתחותו ההדרגתית של הסרן מאישיות בטוחה ונלהבת אל שבר-האדם שבסיום. בדרך הוא מפיק במשחקו רגעים של חום ושל פחד (שניהם עם הבת) עברה וזעם (עם אשתו) והכרה בתבוסתו (עם עצמו ועם האומנת) ויוצר דמות שלמה מאוד של אדם המשמיד את עצמו לדעת.

שרה פון שוורצה יוצרת בתפקיד לאורה את אחד מתפקידיה הגדולים והמרשימים ביותר, מרגע כניסתה הראשונה היא משתמשת נפלא בתת-גוונים של קול ושל מבע פנים, במחוות זעירות של אצבעות ידיה, בתנועה כמעט סטטית של גופה, ובהתבוננות קרה כדי לבטא כוח ונחישות המעבירים אותה על חוש המידה, ומוליכים אותה – לא פחות מאת בעלה – אל הניצחון, שפון שוורצה מעצבת אותו ברגישות כתבוסה טרגית שלה.

הצגת חובה לשוחרי המחזאות הטובה ושל התיאטרון החי.


לפרטים נוספים


21/09/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. מסכימה עם כל מילה, כמעט
רונית , (16/12/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע