קבוצת "מוסיקה נובה" תגיש דיוקן מוזיקלי של המלחינה רחל גלעין בקונצרט מיוחד שיתקיים ביום שלישי, 6 במרץ 2007 ב- 20:30 במרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל, בתל-אביב
בתכנית יבוצעו ארבע יצירות של רחל גלעין, שתיים מהן בבכורה ישראלית: "טריו אנרג`יקו" לכינור, לצ`לו ולפסנתר (2005) ו-"נעימה לאבוב" (2005), ושתיים בבכורה עולמית: "אתהלך בארצות החיים" לסופרן, לקלרנית, לכינור, לצ`לו ולפסנתר (2006) ו-"דיבוק" לקלרנית סולו (2006). עוד תבוצע בקונצרט שלישייה אופ` 67 (1944) מאת דמטרי שוסטקוביץ..
המבצעים: אווה בן-צבי - סופרן, אורית אורבך – קלרנית, מתיו פיסמן (גרמניה) – אבוב, גלעד הלדסהיים- כנור, רז כהן - צ`לו, אלן שטרנפלד - פסנתר .
על המלחינה
רחל גלעין היא כלת פרס ראש הממשלה לשנת 1994. נולדה בעיר שטוקהולם בשוודיה, שם למדה פסנתר ומוזיקולוגיה. עלתה לישראל בשנת 1975. סיימה תואר ראשון ושני בקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל-אביב אצל פרופסור ליאון שידלובסקי.
יצירותיה בוצעו בשוודיה, בארה"ב, בגרמניה ובישראל בידי תזמורות וגופי ביצוע חשובים בניצוחם של גארי ברתיני, תיאודור גושלבאור ואחרים. בשנת 1994 זכתה יצירתה למקהלה" ונגינותי ננגן" בפרס אקו"ם. הסימפוניה הראשונה פרי עטה השתתפה בשנת 1996 בשלב הגמר של תחרות יובל השישים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. היצירה "מעגלים" זכתה בשנת 1993 לציון לשבח בתחרות השנתית של Vienna Modern Masters בווינה, ובשנת 1996 בוצעה בבכורה ישראלית בידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בשנים האחרונות היא מתמקדת בהלחנה להרכבים קאמריים ויצירותיה מבוצעות בקביעות במיינץ וברחבי בגרמניה. רחל גלעין הוציאה לאור שני תקליטורים.
מדברי המלחינה על יצירותיה
"היצירה `אתהלך בארצות החיים` מוקדשת לזכר אמי, צופיה גלוכוביץ` ז"ל, אשר שרדה את השואה, ניצלה בנס והגיעה לשבדיה - שם החלה חיים חדשים. מאוחר יותר היא עלתה עם משפחתה לישראל. הפסוקים מתהילים קטז` מתארים את חוויותיה של אמי בשואה, את כוח ההישרדות שלה ואת הצלתה. לקראת סוף היצירה מבוטאת שמחת חיים והאופטימיות למרות הכול.
"`טריו אנרג`יקו` מוקדש לפסנתרנית מרטינה גראף-ניסנר, החיה במיינץ, שם היא ביצעה את השלישייה בשנת 2006 בבכורה עולמית. היצירה מבטאת תחושה של אמונה ויכולת והיא בעלת שלושה פרקים: הפרק הראשון הוא בעל אופי אנרגטי (ומכאן נובע שמה של השלישייה); בפרק השני מופיעים מודוסים שבזכותם מקבלת היצירה אופי ישראלי. הפרק המסיים את היצירה כתוב בסגנון ג`אז.
" את הרעיון לכתיבת היצירה `דיבוק` שאבתי מצפייה בכוריאוגרפיה של מוריס בי`ארט (Maurice Bejart) באותו שם, המשלבת מוזיקת כלייזמר עם יצירות של ארנולד שנברג. המוזיקה שלי מחקה את הסגנון של שנברג וגם מוזיקה יהודית. לקראת אמצע היצירה מתוארת החתונה שנכפתה על לאה הצעירה במעין ריקוד מקברי ומופיעה מוזיקת כלייזמר מעוותת. "דיבוק" לקלרינט סולו מוקדשת לאורית אורבך.
"`נעימה לאבוב` מוקדשת למתיו פיסמן שביצע אותה בבכורה עולמית במיינץ בשנת 2006. המוזיקה שלווה ומלודית ומשקפת את תחושת הקלה שחשתי בעת כתיבתה: תקופה שקטה יחסית בארץ בשנת 2005. תרועת השופר, המופיעה בשני מקומות, מקנה ליצירה אווירת חגיגיות".