אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה קולנוע גרמני מעבר למסך הברזל
 

 
 
רטרוספקטיבה מיוחדת לקולנוע ממזרח גרמניה תתקיים בסינמטק וחיפה בין התאריכים  14– 26 בנובמבר 2007


את הרטרוספקטיבה אוצר רלף דיטריך, בתמיכת קרן DEFA.   בין אורחי הרטרוספקטיבה נמנים: השחקנית יוּטָה הוֹפמַן ("קרלה"), התסריטאי ווֹלפגַנג קוֹלהאזֶה ("סולו סאני"), הבמאי והתסריטאי פּטר קַהַנֶה ("הארכיטקטים") והבמאי פוֹלקֶר קֶפּ ("חיים בוויטשׁטוֹק"), שיכבדו הקרנות שונות בנוכחותם.
 
ה- DDR, הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (או בשמה הנפוץ יותר: מזרח-גרמניה) בקולנוע, היא מצרך מבוקש – בגרמניה מטבע הדברים, אבל עכשיו גם מחוצה לה. מאז "להתראות לנין!" (ווֹלפגַנג בֶּקֶר, 2003) או "חיים של אחרים" (פלוֹריאן הֶנקֶל פוֹן דוֹנֶרסמארק, 2006) לכל המאוחר, מכיר גם קהל הקולנוע הישראלי את שלוש האותיות "DDR".
 
שני סרטי קולנוע מצליחים מהשנים האחרונות, שביימו במאים ממערב-גרמניה, "להתראות לנין!" (ווֹלפגַנג בֶּקֶר, 2003) ו"חיים של אחרים" (פלוֹריאן הֶנקֶל פוֹן דוֹנֶרסמארק, 2006) שנים לאחר נפילת חומת ברלין חושפים ארץ שהייתה חבויה מעיני מרבית הישראלים בצל החומה. שני הסרטים האלה – ורבים אחרים, שלא זכו להצלחה בינלאומית גדולה כשלהם – הם מבט לאחור, מבט מבחוץ אל מדינה שבארבעים השנים של קיומה יצרה קורפוס מרשים של סרטים, מלאי-עניין מבחינה אמנותית, סגנונית ותוכנית. סרטים שכמסמכים היסטוריים מספרים רבות על ארץ ששקעה, אך גם סרטים שנמנים זה מכבר עם יצירות המופת הקלאסיות של הקולנוע הגרמני.
 
ב- 2005 התקיימה במוזיאון לאמנות מודרנית ביו יורק  רטרוספקטיבה גדולה של סרטים מה- DDR, הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (או בשמה הנפוץ יותר: מזרח-גרמניה) . כל הקולנוע של מזרח גרמניה הופק על ידי חברת DEFA - חברת הסרטים הממשלתית (והיחידה) שישבה באולפני בּאבֶּלסבֶּרג בפאתי ברלין – מוקד העשייה הקולנועית הגרמנית מאז 1912. יותר מ-700 סרטים עלילתיים ואלפי סרטים תיעודיים, סרטי אנימציה וסרטים קצרים הופקו במהלך שנות פעילות של DEFA,  שפעלה תחת פיקוח ישיר של משרד התרבות ולמרות שהייתה בשליטת המדינה, חוו אנשי הקולנוע תקופות של חופש יצירתי, לצד תקופות של עיכובים ומכשולים. יחד עם זאת, באופן מפתיע, צנזורה ישירה הייתה חריגה והדרך להשפיע על הפקות סרטים הייתה הרבה יותר מורכבת. כך, מספר רב של סרטים ביקורתיים למדי יכלו להיווצר.
 
רלף דיטריך, אוצר הרטרוספקטיבה, גדל במזרח גרמניה ועבד בתיאטרון. בשנות התשעים למד תיאוריה והיסטוריה של הקולנוע בברלין ובתל אביב. דיטריך מפיק תוכניות קולנוע ורטרוספקטיבות במסגרות שונות ועובד בפסטיבל הקולנוע בברלין בתחום הרטרוספקטיבה, מאז 2004. כמו כן, בשנים האחרונות אוצר פרויקטים שונים של קולנוע ישראלי בגרמניה.
 
הסרטים
 
התכנית כוללת עשרה סרטים עלילתיים ושישה סרטים תיעודיים. מרבית הסרטים שיוקרנו בתוכנית הם בשחור לבן. לדבריו של דיטריך: "לכל מי ששכח כמה צבעים יכולים להיות בשחור לבן, כמה שכבות וניואנסים, יוכל לגלות זאת מחדש כאן. בנוסף, יכולים סרטים אלו להעניק לצופים הזדמנות לבחון מחדש את הדימוי הסטריאוטיפי של מזרח גרמניה כמדינה בה הכל היה אפור - אפילו האוויר שנשמת. למעשה, במשך שנים רבות היו החיים במזרח גרמניה רחוקים מלהיות מדכאים ואפורים. הייתה גם תחושה של שינוי, רחוקה מסיסמאות קומוניסטיות, שאפשר לחוש בה היטב בסרטים". 
   
הסרטים העלילתיים: סולו סאני (1980), בימוי: קונרד וולף, וולפגנג קולהאזה, כוכבים (1959), בימוי: קונרד וולף, הרוצחים בינינו (1946), בימוי: וולפגנג שטאודטה, קרלה (1966/1990), בימוי: הרמן צ`וֹכֶה, ברלין - פינת שנהאוזר (1957), בימוי: גרהרד קליין, בעקבות האבנים (1966), בימוי: פרנק באייר, יאדופ ובל (1981/1988), בימוי: ריינר זימון, הארכיטקטים (1990), בימוי: פטר קַהַנֶה, המסילה השנייה (1962), בימוי: יוֹאַכים קוּנֶרט, הרוסים באים (1968/1987), בימוי: הַיינֶר קארוֹ.
 
הסרטים התיעודיים: חיים בוויטשטוק (1984), בימוי: פולקר קפ, סוף היום (1964), בימוי: קרל גאס, משפחת פועלים (1969), בימוי: יוּרגֶן בֶּטשֶׁר, מי מפחד מהאיש השחור (1989), בימוי: הֶלקֶה מיסלֶוויץ, במוזיאון פֶּרגַמוֹן (1962), בימוי: יורגן בטשר, נתבי המסילות (1984), בימוי: יורגן בטשר.

דיטריך בחר להתרכז בשני תחומים: בנושא ה"אנטי פאשיסטי"  - סרטים שעוסקים בתקופת הנאציזם - מלחמת העולם השנייה והשואה ומהצד האחר, וכן - סרטים המייצגים את חיי היומיום, תוך התייחסות לעשייה קולנועית הנפרשת על פני 46 שנים.
 
סרטיהם של הבמאים החשובים ביותר ממזרח גרמניה יוקרנו בישראל, חלקם חסרים. קונרד וולף הוא הבמאי היחיד ששניים מסרטיו שולבו בתכנית ("סולו סאני", "כוכבים"). וולף, יהודי קומוניסט, היה קרוב לודאי הבמאי החשוב והמעצב ביותר ב- DEFA ובית הספר היוקרתי לקולנוע ב-בּאבֶּלסבֶּרג קרוי על שמו. בנוסף לסרטים העלילתיים נבחרו לתוכנית שישה סרטים תיעודיים מתקופות שונות, שנוצרו על ידי טובי הבמאים ומתמקדים בעיקר בנשים וגברים בעבודה, בסגנונות שונים. ביניהם, "חיים בוויטשׁטוֹק" חלק מהתיעוד הארוך והידוע של פולקר קפ, אורח הפסטיבל.
 
הרצאות וימי עיון
 
במהלך ימי הרטרוספקטיבה יתקיימו בסינמטקים הרצאות וימי עיון על מזרח גרמניה ועל קולנוע ממזרח גרמניה, בהשתתפות מרצים ישראלים ואורחים, ביניהם משה צוקרמן, ג`אד נאמן (ישראל) ואנגליקה טים (גרמניה) ורבים אחרים.במבואת הסינמטקים יוצגו כרזות של סרטי DEFA במהלך ימי הרטרוספקטיבה.
 
הרטרוספקטיבה מתקיימת בתמיכת קרן DEFA ובסיוע מדור הקולנוע במשרד החוץ הישראלי ושגרירות גרמניה בישראל. כל הסרטים יוקרנו עם כתוביות בעברית.


07/11/2007   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע