אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה שוברט ושומאן בממד אישי
 

 
 
אסתרית בלצן והסינפונייטה באר שבע בעקבות המלודיה של שני ענקי הרומנטיקה


ד"ר אסתרית בלצן תחבור לסינפונייטה באר שבע בניצוחו של דורון סלומון לקונצרט שיתחקה אחר תעלומת המנגינה ביצירותיהם של ענקי הרומנטיקה שוברט ושומאן.הקונצרט יתקיים במסגרת הסדרה "קלאסיקה בממד אישי".
 
בתכנית: פרנץ שוברט - מוזיקה מתוך המחזה "רוזמונדה",  אופ` 26, 1823; רוברט שומאן -  קונצ`רטו לפסנתר ולתזמורת  בלה מינור, אופ` 54; פרנץ שוברט -  סימפוניה מס` 4 בדו מינור (הטרגית) ד. 417 ( 1816) 
  
על התכנית

 המלודיה היא נשמת הרומנטיקה - המנגינה ואפיוניה משקפים את חייהם, מחשבותיהם ורגשותיהם של יוצריה. כבר בגיל 19 השלים המלחין הווינאי פרנץ שוברט ארבע סימפוניות, סונטות לפסנתר ושירים רבים . אולם, בעוד שהשירים מבטאים מיד את המקוריות והגאונות של שוברט , בעולם הסימפוניה מוטל צילו של בטהובן, ובולט נסיונו של שוברט הצעיר להשתחרר מההשפעה הקלאסית האדירה של אלילו ולמצוא את הטון הייחודי שלו.
 
הסימפוניה הרביעית של שוברט, נושאת השפעה מובהקת של בטהובן (בבחירת הסולם, דו מינור, בארגון הפרקים ובטון ההרואי).  במוזיקה מתוך "רוזמונדה", שנכתבה שבע שנים מאוחר יותר, מבשיל הסגנון האישי של שוברט . המוזיקה נכתבה למחזה "רוזמונדה",דרמה על פי הלמינה פול צ`זי, על חיי נסיכת קפריסין, שחונכה בכפר כרועת צאן, עד שהגיעה לפרקה ונישאה לבחיר ליבה. המחזה נכשל בתיאטרון ווינה, אולם המוזיקה רבת ההשראה שנכתבה לו, רדפה את שוברט בשנים הבאות ושמשה אותו כנושא לוואריאציות ברביעיית מיתרים בלה מינור שנכתבה שנה אחר כך, 1824, ובאימפרומפטו לפסנתר אופ` 142, 1827. ב"רוזמונדה"  המוטיבים הבטהובניים נבנים לאמירה מקורית הנחרטת בלב.
 
המלחין הגרמני רוברט שומאן התלבט בין כתיבה ספרותית וכתיבה מוזיקלית, בין לימודי פילוסופיה ללימודי משפטים, והתמסר לבסוף ללימודי המוזיקה בגיל 30 . חלומו הגדול היה להיות פסנתרן וירטואוז וכך הגיע לסטודיו של פרופ` פרדריך וויק, מורה נערץ לפסנתר ואביה של הפסנתרנית הוירטואוזית ילדת הפלא קלרה וויק. שומאן הגיע למיצוי כשרונו בגילאי  40-30, והיה בין הראשונים שהכירו בגאונותו של שוברט, ופעל להצלת כתביו ולביצוע יצירותיו.
 
הקונצ`רטו לפסנתר של שומאן נכתב כמתנת נישואין לקלרה וויק, איתה הצליח להתחתן למרות התנגדותו הקשה של אביה . הקונצ`רטו כולו מבוסס של שלושה צלילים, המהווים חתימה מוזיקלית של שמה של קלרה (C = דו, A = לה , CLARA = דו, לה לה) . באמצעות מוטיב קצר ופשוט זה, החוזר כשבועת אמונים בכל פרקי הקונצ`רטו, מגלה שומאן את לבו בפני רעייתו הצעירה.
 
שני מלחיני ענק אלה, מפתחים את המנגינה לכיוונים שונים : שוברט לצד השירתי, שומאן – לצד הפנטסטי והחולמני , שוברט – לעבר ההומופוניה ובהשפעת מוצרט, שומאן – לצד הפוליפוניה ובהשפעת באך . שוברט – לכיוון הבדידות והאינטימיות , שומאן – לכיוון הפיצול, הדו-שיח הקאמרי  והזוגיות. שניהם אוהבים את מקל הנדודים ואת סדרת ההרפתקאות במעברים חדים בין קצבים וסולמות. שניהם נפגשים בהערצה הגדולה לדרמה ולצליל הסימפוני של בטהובן. שניהם מתחבטים ומתלבטים בין המארש לבין הוולס. שניהם שבויים בקסם מנגינותיהם.
 
קונצרט ראשון יתקיים ביום שישי ה-22 בפברואר ב-10:00 בבוקר במוזיאון תל-אביב לאמנות. קונצרטים נוספים יתקיימו במוזיאון תל-אביב, בתיאטרון ירושלים, באודיטוריום חיפה, בהיכל התרבות כפר סבא, בקונסרבטוריון העירוני באר שבע. הקתדרה למוזיקה: טל`: 03-6420847.


למועדי מופעים >

21/02/2008   :תאריך יצירה
קישורים
אתר הקתדרה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע