אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה הרביעייה הירושלמית במוזיאון תל-אביב
 

 
 
חברי ההרכב יבצעו יגישו שלוש רביעיות: שתיים של היידן ואחת של דביסי


חברי הרביעייה הירושלמית הכנרים אלכסנדר פבלובסקי וסרגיי ברסלר, הוויולן עמיחי גרוס והצ`לן קיריל זלוטניקוב יגישו קונצרט מיצירות היידן ודביוסי במוזיאון תל-אביב לאמנות.

 על התכנית:

טעות רווחת למדי בקרב קהל המאזינים והמוזיקאים כאחד היא הנטייה להתייחס אל מכלול רביעיות כלי הקשת מאת היידן כאל מקשה אחת. אחת הסיבות העיקריות לטעות הבסיסית הזו טמונה במספרן המרובה של הרביעיות, המונה למעלה משבעים יצירות בז`אנר זה. ניתן לומר כי היידן, אף שסגנונו כביכול לא יצא את גבולות הסגנון הקלאסי של המאה ה-18, הוא מן המלחינים המתפתחים והמשתנים ביותר בתולדות המוזיקה. במקרים רבים נוכל לזהות התפתחויות ושכלולים בין יצירות מפרי עטו שנכתבו בצמוד זו לזו.

הרביעייה בסול מינור אופוס 74 מס` 3 מאת היידן זכתה לכינוי "הפרש" בשל המקצבים המופיעים בפרקים הראשון והרביעי ומזכירים מקצבי רכיבה ערים. כבר בפתיחת הפרק הראשון קשה להתעלם מן הניסיון ליצור אפקט תזמורתי רב-רושם, כאשר כל הכלים מנגנים יחד באוניסון ובמלוא העוצמה. שני הפרקים החיצוניים מלאי אנרגיה, דרמטיים כמעט, וברור שיש בהם ניסיון יותר לרתק ולהסעיר את המאזין מאשר "להנעים את זמנו". הפרק השני והאיטי מהווה ניגוד מושלם לשאר הפרקים ברכותו ועידונו יוצאי הדופן.
 
רביעייה אופוס 77 מס` 1 של היידן, למעשה אחת משתי היצירות השלמות האחרונות שהמלחין כתב בז`אנר זה.. הנושא הפותח את היצירה נושא אופי של מארש. לפרק המינואט אופי שמזכיר הרבה יותר סקרצו מהיר ומתפרץ, בטהובני כמעט באופיו, מאשר מינואט אצילי וחינני. בפרק הפינאלה ניתן לזהות שימוש בסגנון ההונגרי שהחל להיות אופנתי בוינה של אותה תקופה ולחלחל גם אל המעודנים שבז`אנרים הקלאסיים. מרתק להיווכח כמה היידן המשיך להשתנות ולהתאים את יצירתו למתרחש סביבו, אך למרות זאת החליט בשלב זה "לפנות את מקומו" לדור המלחינים הבא.
 
רביעיית כלי הקשת בסול מינור אופוס 10 מאת קלוד דביסי היא דוגמה ליצירה שניתן לומר עליה ש"הקדימה את זמנה". בשלב זה בקריירה שלו, דביסי עודנו מלחין צעיר המחפש לעצמו דרכי ביטוי בתוך שלל ההשפעות הסובבות אותו. ביצירה אימץ לעצמו דביסי שפה מודאלית המתבססת על תזמור צבעוני, עם השפעות של יצירותיהם של מלחינים רוסיים כבורודין ומוסורגסקי. השפעה נוספת שראוי לציין היא השפעת מוזיקת הגמלאן האינדונזית שדביסי נחשף אליה בפריז עוד ב- 1889. שלל האפקטים והמצלולים יוצאי הדופן, ששיאם בפרק השני, מושפעים מגישה מוזיקלית מזרחית זו, וזהו בבחינת חידוש בתחום שילוב התרבויות החוץ-אירופיות בכתיבה האומנותית, ועוד דרך הז`אנר המזוהה ביותר עם התרבות האירופית ה"קלאסית": רביעיית כלי הקשת.
 
הקונצרט יתקיים ביום שלישי, 27 בינואר 2009 ב- 20:30 במוזיאון תל-אביב לאמנות. 


למועדי מופעים >

25/01/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע