סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן האישה מן הים – בין חובה לאהבה
 

 
 
גרסתו של נועם שמואל מתמקדת מצד אחד בהצמדה של של הזר לאלידה, ומהצד האחר בנורמליזציה, האמיתית או המדומה, של האחרים, שלכל אחד מהם יש חלום משלו על מה שניתן לכנות כ'ים אחר, שלהם'".
נועם שמואל מפענח לרווחה את המחזה של איבסן בסטודיו של יורם לוינשטיין


פסיכולוגיה מהאגדות
 
אחת החידות השבות ומעסיקות את חוקרי מחזותיו של הנריק איבסן היא לאיזו קטגוריה יש לשייך את "האישה מן הים" (1888), אחד ממחזותיו הפחות פופולריים. יש המבקשים לראות אותו כעוד אחד ממחזותיו הריאליסטיים, כמו "בית בובות", "רוחות", ו"אויב העם", שקדמו לו, שבהם העמיד במרכז המחזות אנשים רגילים במצבים, לכאורה, גדולים מהחיים.
 
אלא ש"האישה מן הים" שייכת דווקא לקבוצת המחזות  הפסיכולוגיים-סמליים-מיסטיים שראשיתה ב"ברווז הפרא", שנכתב לפניו,  וכוללת בין השאר את המחזות שנכתבו אחריו - "הדה גאבלר", “אלוף הבונים", "איולף הקטן" ומחזהו האחרון "כשאנחנו המתים מתעוררים".
 
עלילת "האישה מן הים" משתמשת בשתי אגדות עם מוכרות. האחת על גבר בעל עיניים קסומות המפתה אישה לעזוב את בעלה וביתה, והאחרת על ספן שנעדר זמן רב מאוד עד כי הוכרז למת, והוא חוזר לפתע ומגלה כי אשתו נשואה לאחר.
 
במחזה של איבסן האישה היא אֶלידה, החולמת ים, הוזה ים, ומחכה שהים ישוב וייקח אותה מהחיים בעיירת נופש צפונית עם בעלה, ד"ר ואנגל ושתי בנותיו מנישואיו הראשונים. לפני נישואיה לואנגל היה לה רומן עם ספן, שעמו היא כרתה  ברית נישואין סמלית, לפני שנמלט  מהחוק כרוצח.
 
ברקע לסיפור המרכזי הזה פועלות דמויות שמייצגות אינטרסים שונים או מקבילים לאלה של אלידה, בעלה ואפילו של הזר. כזה הוא סיפורו של ארנהולם, מורה לשעבר של הבת הבכירה בּוֹלטֶה, המשכנע אותה להינשא לו בתמורה ל"חופש" לעשות כרצונה.
 
כך גם דמותו של לינגסראד, סטודנט חולה במחלת ריאה סופנית, שסיפורו כולל את מיתוס הספן המת ופיענוחו. הוא אמנם מאוהב בבת הבכירה, אך זוכה דווקא בתשומת לבה של  אחותה הצעירה הִילדֶה, ומציע לה עתיד כאישה לפי כל הכללים המקובלים באותם ימים (ועדיין גם בנחלות מסוימות מוכרות בנות זמננו). 
 


האישה מן הים (תמונת יח"צ)


איבסן והדיבוק

 
המרקם המיוחד הזה של סימבוליזם ופסיכולוגיה,  מקשה לא אחת על במאים למצוא את שביל הזהב שעליו יצעדו עלילת המחזה ומשתתפיה. בהפקה החדשה עם תלמידי השנה השלישית בסטודיו של יורם לוינשטיין, ובתרגום הקולח מאוד של גד קינר, נראה כי הבמאי נועם שמואל הצליח למצוא נוסחה המחברת את איבסן אל מיתוסים מיסטיים, ובמיוחד זה של הדיבוק.
 
לפיכך, רוחו של הספן נוכחת מיד בהתחלה, מלווה את אלידה, אורבת לה, עוקבת אחריה, מתערבת או מרפה כרצונו. ככל שהעלילה מתקדמת כך גוברת הנוכחות הפסיכוטית שלו במחשבותיה ובגופה, עד שהוא מופיע, בשר ודם, כדי לקחתה עמו אל הים.
 
אלידה, שהדיבוק שאחז בה התגלה כאיש חי, דורשת שבעלה ישחרר אותה בגלל מחויבותה לאיש הזר, כפי שאיבסן מגדיר אותו ברשימת התפקידים. לחוצה בין שתי אהבותיהם אליה, עליה להחליט להישאר או ללכת.
 
נועם שמואל מצליח למלא את המחזה בחיוניות רבה וסוחפת, בליווי אמנותי של לילך סגל ובמיוחד בעזרת התפאורה המצוינת של אבי שכוי שהצליח ליצור במדפי בימות קטנות דימוי מורכב של בית, מצוק, או פיורד, ואפילו מה שנראה כחרטום של ספינה, הסוגרים על אלידה.
 
לאפקט הבימתי המוצק ולבימוי הסוחף מסייעים הקרנות וידאו של הים, התאורה האפלה של יעקב סליב והמוזיקה הקודרת של אייל וייס, שיחד עם התלבושות של ברק פוני והתנועה של עמית זמיר מחזקים את תחושת המיקום הצפוני בסוף הקיץ.  

   

גלים של אהבה
 
גרסתו של נועם שמואל מתמקדת מצד אחד בהצמדה של של הזר לאלידה, ומהצד האחר בנורמליזציה, האמיתית או המדומה, של האחרים, שלכל אחד מהם יש חלום משלו על מה שניתן לכנות כ"ים אחר, שלהם". את הצלחתו בכך נושאים תלמידי שנה ג' בסטודיו. 
 
אורטל בן שושן מרגשת כאלידה, בת ים אנושית, המפרפרת בין חייה לבין הרוח שנכנסה לתוכה ומנסה למשוך אותה בכוח אל הגלים הסוערים של אהבה ותשוקה מהעבר. רגעיה הגדולים הם בשבירתה הפיזית ואחר כך בעימות החושפני עם בעלה, והמפגש האחרון עם הזר.
 
אבינועם בן נחום מרתק במהלכים השונים של המעקב והרדיפה אחרי אלידה, ובתמונה המרכזית הוא משתלט על כל מרחבי הבמה בתנופה עוצרת נשימה. אחר כך, בחלק השני שבו הדיבוק הופך לאיש הזר החי, הוא המפתה המושלם, ובה בעת מי שגורלו וחייו תלויים במימוש הבטחתה הישנה של אלידה.
 
עמית אפשטיין כבעל ש"קנה" אותה להיות אם לבנותיו היתומות,  צובר בגרות מתמונה לתמונה, ועובר מצוין מהעיצוב התמים של ההתחלה אל זה של הגבר הנאבק על אהבתו, מבין את הדילמה, ומציע את הנוסחה שתעזור לאלידה להגיע אל ההחלטה הנכונה עבורה.
 
את המשולש הזה מלוות מצוין מאיה בכובסקי כבולטה הנבונה והאחראית, ואפרת בן יעקבפלג, המרתקת ברגישותה ובנשיותה כהילדה. שגיא הלפרין נפלא ומצחיק כסטודנט לינגסטרנד הנאיבי, ואת קו ההומור מביא במשחקו גם אדריאנו חאובל המצוין כארהולם המאוהב בתלמידתו לשעבר. אדי אלתרמן משלים היטב את הצוות כצייר שהוא גם מדריך תיירים (הקהל).
 
בסיומה של ההצגה הזאת, בבימויו של נועם שמואל, חשתי כי היא מפענחת יפה ובצורה מרתקת את חידת "האישה מן הים" של איבסן. מומלץ לראותה, כי אולי היא תמשיך ותיעדר מהבמה הרפרטוארית הממסדית עוד שנים רבות. 


למועדי מופעים >

26/03/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע