סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: זהר וגנר מלחמת הכוכבים: הכוח אכן מתעורר
 

 
 
כל מה שקורה בסרט מהדהד לאירועים ודמויות שהיו בטרילוגיה הראשונה. ההד החוזר ונשנה לעבר, אינו נחווה כהיעדר השראה מצד היוצרים, אלא כהמשך של התבניות ביחסי הורים וילדים. מנגד, אברהמס יודע להשתמש היטב ביכולות הטכנולוגיות שהשתכללו מאז שתי הטרילוגיות הקודמות, ומעצב סצנות פעולה ולחימה מרהיבות בתלת ממד. הטוב שבאפשרויות הטכנולוגיה העכשווית, משלב ידיים עם הרוח המקורית"
הפרק השביעי בסדרה המיתולוגית שביים ג'יי ג'יי אברהמס הוא כל מה שמעריצי הסדרה חיכו לו


הכותרת "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" אינה משקרת. הכוח אכן התעורר. זהו הסרט שמעריצי הסדרה ייחלו להופעתו מאז "שובו של הג'די", כלומר מזה 32 שנים.

חוויה מכוננת

כש"מלחמת הכוכבים" (1977) עלה למסכים והניע את הטרילוגיה הראשונה (יחד עם "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'די") הקולנוע עבר לפאזה חדשה. קשה להפריז במידת ההשפעה של סרטים אלו על התמקדות הקולנוע ההוליוודי העכשווי, בסרטי פנטזיה עשירי אפקטים. אך חשיבות טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" אינה רק בהיותם תופעה אמנותית, תרבותית או כלכלית.

יותר מכל סרט אחר שנעשה מאז, הפכה הטרילוגיה, עבור דור שלם של צופים, לזיכרון של הנאה תמימה מול מסך הקולנוע: חוויה מכוננת שהורים רבים ירצו כעת להעניק, ולחוות מחדש, יחד עם ילדיהם.

טרילוגיית הפריקוול ("אימת הפנטום", "מלחמת המשובטים", "נקמת הסית'") גרפה אמנם הון עתק, אך בזיכרונם של המעריצים הנלהבים, הייתה בגידה שעליה לא יכלו לסלוח. כמעט כל מאפייני הטרילוגיה הראשונה הושחתו בשנייה: הממד המיתי והיחסים המורכבים בין אב לבן הוחלפו בקונפליקטים משמימים על תעריפי מס. המרחבים הממשיים של הטרילוגיה הראשונה, הוחלפו בצילומים בתוך אולפן. התפאורות - במודלים ממוחשבים. הפילם, הוחלף בצילום דיגיטלי נקי וקר. ובמקום קסמו של היצור הפלאי יודה, קיבלנו את היצור המעצבן ג'אר ג'אר בינקס. כמעט אפשר לומר שיוצר הסדרה ג'ורג לוקאס (שנתן לגיבור הטרילוגיה הראשונה, לוק סקייווקר, את שמו) הפך לדארת' ווידר, האב הרע, המשמיד את כל הטוב שבעבודתו הקודמת.

המכירה של חברת לוקאספילם לדיסני באוקטובר 2012 עוררה ציפיות מהולות בחשש. "האב הרע" לא יהיה מעורב בסרטים החדשים, אבל הוא עדיין יוצר ואבי הסדרה. בנוסף, התוכניות של חברת דיסני, ליצור המשך לטרילוגיה, עוררו דאגה בהיותן שאפתניות (שלא לומר חמדניות) באופן חריג. כוונת התאגיד היא, להפיק בכל שנה, מעתה ועד הנצח, סרט נוסף בסדרה. בכל שנתיים יופק סרט ב"טרילוגיה" המרכזית, ובכל שנה שנייה, סרט שיעמוד בזכות עצמו, ויעסוק בדמויות או בנקודות זמן החורגות מקו העלילה המרכזי.   

  

   


  

מלחמת-הכוכבים-הכוח-מתעורר-1.gif-יחצ.gif
מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר (תמונת יחסי ציבור)

הרוח המקורית והטכנולוגיה העכשווית

"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", בוים על ידי ג'יי ג'יי אברהמס. ב-2008 הוא יצר את סדרת "מסע בין כוכבים", שאותה ביים עם השפעות ניכרות של "מלחמת הכוכבים". כעת הוא מגשים חלום שהוא נושא עמו מאז ראה, כילד בן 11, את "מלחמת הכוכבים" יחד עם אביו. את התסריט כתב יחד עם לורנס קאסדן (התסריטאי של "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'די"), ומייקל ארנט ("צעצוע של סיפור 3"). הצילום חוזר לפילם, האפקטים הדיגיטליים משולבים בתבונה עם תפאורות ובובות. והסיפור, מתמקד שוב בסאגה המשפחתית, ובמפגש הפשוט ורב העוצמה, בין הטוב והרע.

המחויבות לחזרה לשורשים ניכרת כבר בשניות הראשונות של הסרט. הכתובית "לפני זמן רב בגלקסיה רחוקה מאוד" מופיעה כפי שהופיעה ב"מלחמת הכוכבים" המקורי, ולא בגרסאות השונות, שנוצרו שוב ושוב על ידי לוקאס, כשהחליט בשנות ה-90 לעשות  "תיקון" דיגיטלי לסדרה כולה. החלטה איומה אגב, שהושיבה אל שולחן העריכה כמה מעריצים שרופים, שהחליטו לשחזר את העותקים המקוריים (כפי שנראו בשנות ה-70 וה-80 בקולנוע) שלא ניתן להניח עליהם יד יותר.

מכאן ואילך כל מה שקורה בסרט מהדהד לאירועים ודמויות שהיו בטרילוגיה הראשונה. ההד החוזר ונשנה לעבר, אינו נחווה כהיעדר השראה מצד היוצרים, אלא כהמשך של התבניות ביחסי הורים וילדים. מנגד, אברהמס יודע להשתמש היטב ביכולות הטכנולוגיות שהשתכללו מאז שתי הטרילוגיות הקודמות, ומעצב סצנות פעולה ולחימה מרהיבות בתלת ממד. הטוב שבאפשרויות הטכנולוגיה העכשווית, משלב ידיים עם הרוח המקורית.


מלחמת-הכוכבים-הכוח-מתעורר1.jpg
מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר (תמונת יח"צ)

הגלקסיה כבר לא לבנה

לאחר 32 שנים, חוזרים שלושת השחקנים שגילמו את גיבורי הטרילוגיה המקורית – הריסון פורד כמבריח ההרפתקן האן סולו, קארי פישר כנסיכה ליאה (שמאז הפכה לגנרל בכוחות המורדים) ומארק האמיל, שגילם את אביר הג'די, לוק סקייווקר. נקודת המוצא העלילתית היא שכוחות האופל המכונים כעת "המסדר הראשון" חוזרים ומשתלטים על הגלקסיה. אביר הג'די לוק סקיווקר נעלם לפני שנים, ומקום הימצאו לא נודע. העלילה מתחילה בניסיון להשיג פיסת מידע שתוביל למציאתו.

השחקנים הצעירים - הדור החדש של הדמויות בסדרה - עושים מלאכתם נאמנה. דייזי ריילי בתפקיד ריי שמתפרנסת מחילוץ שאריות מהריסות חלליות האימפריה, על כוכב הלכת המדברי ז'אקו. ג'ון בוייגה הוא פין, חייל כוחות הרוע שעורק לכוחות הטוב. אוסקר אייזק הוא פו, בכיר טייסי הקרב בשירותם של המורדים.

בצד האופל נמצאת דמותו של קיילו רן (אדם דרייבר) הנושא, לא במקרה, כמה מסממני הופעתו של דארת' ויידר. הקשרים בין הדמויות החדשות והוותיקות יתגלו במספר סצנות רבות עוצמה בסרט. מנגד, העובדה ששלוש הדמויות הראשיות הן אישה צעירה, גבר שחור (בוייגה) וגבר ממוצא דרום אמריקאי (אייזק) היא שינוי ניכר וחיובי מהגלקסיה "הלבנה" של הטרילוגיה הראשונה.

"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" הוא סרט מהנה, המשחרר גם אנחת רווחה. וכשהמוזיקה של ג'ון ויליאמס חוזרת למוטיבים שנשמעו לראשונה, לפני 38 שנים, ומספרת את המשכו של הסיפור שאורכו כמעט כחיי הצופים, קשה שלא להתרגש.


למועדי מופעים >

20/12/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע