סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן "ברתולינה" – תעודת כבוד לבת שבע
 

 
 


יצירתה הארוכה הראשונה של שרון אייל בבת שבע מאתגרת אותה, את הלהקה ואת הקהל במקצבים פיזיים לוהטים ממסיבות האנדרגראונד והרייב.

שרון אייל היא הדי ג`יי

כל מי שהיה אי פעם במסיבה יודע שסוד הבילוי המושלם שם מורכב מהתמכרותם המוחלטת של הרוקדים לחוויית הריקוד הקולקטיבי, יחד עם התחושה המתעצמת של האני הרוקד, כאשר לכל אחד מהם יש את הסולו שלו, לעתים מול מראה, לעתים מול כל הסובבים אותו. היחיד נבלע בתוך הקבוצה, או הקבוצה בולעת את הנפרד ממנה, השב ומנסה להיות רק "אני" ולא "אנחנו", ולהפך. להיות יחד, לאבד כליל את העצמי, ולהיטמע כליל ביישות הקולקטיבית.

מי שמצוי בתוך התהליך הזה מתחבר באופן מוחלט לקצב המטריף של המוזיקה שנקבע על ידי הדי.ג`יי. את המלודיה הרוקדים משמיעים מתוך מה שעובר עליהם. למתבונן מהצד זה נראה לעתים מפלצתי. הידיעה שלא מעט מכל זה כרוך גם בשימוש בסמים ממריצים ומלהיבים יוצרת חיץ מסוים האומר כי מדובר בתהליך עם התנייה מלאכותית. החוויה איננה טבעית. למתבונן מהצד גם נראה כי המיניות המתפרצת של היחיד ושל הרבים הופכת את האירוע כולו לחוויה מסוכנת מאוד.

במידה רבה ניתן לתאר במלים האלה את המרקם המיוחד של "ברתולינה", אלא שהדי. ג`יי של היצירה הזאת - הנמשכת כשבעים וחמש דקות (כולל הפסקה מיותרת) - היא כוריאוגרפית: שרון אייל, שלראשונה בקריירה המיוחדת שלה מעלה יצירה ארוכה ורבת משתתפים, ובסיועם של שותפים ליצירה היא עושה זאת בתנופה חזקה ביותר.

"ברתולינה" היא בכללותה יצירה מסעירה, בעלת איכויות מרגשות, אך זאת גם יצירה שאיננה מושלמת. יש בה רגעים מרשימים מאוד, אך גם רגעים שחוזרים על עצמם ואל עצמם כמעט כתנועה פולחנית שאין מאחוריה או לפניה תכלית. זהו מחול שמתכתב בבירור עם אמנויות לחימה לטינו-אפריקניים ועם פיתוחיהם הריקודיים, כמעט שיר תהילה לקבוצה הגדולה. אלא שכדי להאדיר את הרבים יש צורך לבסס את היחיד, שהוא חוט השני או עמוד השדרה של הכלל, תרצו - המנהיג, תרצו הקורבן, ואת זה אייל עושה רק באורח חלקי.

חיזוק המרכיב הזה יעניק ל"ברתולינה" את השלמות הראויה, המצויה במטווחי נגיעה. כי באותם רגעים קצרים מדי, כשהיא מעמתת רקדן בודד או צמד עם הקבוצה, היצירה שלה היא במיטבה. מי שמעניקים בניסיונם ובאישיותם את האינדיבידואליות הם הרקדנים הוותיקים בלהקה, כולל אייל עצמה המחליפה רקדנית שנפצעה בשלבים האחרונים של העבודה, וכן שני רקדנים חדשים, מברבדוס וברזיל. כל אלה מעניקים לצעדים הקבוצתיים, ולהבזקי הסולו, כוח ונוכחות נפלאים.

בה במידה אפשר להצביע גם על האיכויות הקבוצתיות הגבוהות של היצירה הקבוצתית, ובעיקר כאשר לכל אחד מהרוקדים יש תנועה שונה מעט מזו של השאר, כאשר האוניסונו (התנועה האחת הזהה) הופך פוליפוני.


עיצוב תלבושות מופתי

את הפס-קול המצוין עיצבה אייל עם גיא בכר, שותפה העיקרי לתהליך היצירה, עם אורי ליכטיק שמתפקד כדי.ג`יי בלייב-מיקס ויצר את הדי.ג`יי-סט והמיקס המוקלט, וכן עם אוהד פישוף שערך את המאסטר. למוזיקה יש תפקיד מרכזי ביצירה מהסוג הזה, ואני חייב לציין בהערכה את העובדה שלמרות שמדובר ביותר מעשרים קטעים נפרדים, הם מקבלים את הקרדיט שלהם בדף התכנייה.

תפקיד חשוב לא פחות הוא בעיצוב התאורה, והפעם במבי (אבי יונה בואנו) משחק אותה באורח שונה לחלוטין מזה שהורגלנו אליו. בחלקה הראשון של היצירה הוא פשוט מחליף את התאורה כאילו בעזרת מפסק, ולא בהכרח בקצב שהמוזיקה מכתיבה. כאילו במקריות נדלק אור שטיפה ירוק, או צהוב, או לבן, והבמה והרקדנים כאילו רוחצים בהם. בחלק השני הוא כבר מעבד את הטכניקה, והאור מקבל מקצב פנימי, ששיאו החשכה כמעט מוחלטת מבלי שהרקדנים ייעלמו מעין הצופה אפילו לחלקיק שנייה. הייתי קורא לאפקט הזה חלקיק-תאורה. נפלא.

ואחרון - עיצוב התלבושות של מיקי אבני בעזרת יאן סורקין הוא עיצוב נדיר שיצר את המהלך המבוקש של הבלטת האינדיבידואליות של הרקדנים. התלבושות - אחת אחת בגזרה שלהן, ובעיקר ברעיון המדהים לעטר אותן בהדפסים של תמונות, כתובות, ומרכיבים חזותיים אחרים, כולל שרוולים שקופים מעוטרים בכתובות קעקע. הפקת התלבושות האלה לכשעצמה היא יצירת מופת, ובפעם הבאה שאצפה ביצירה – וזה יקרה – אשב בשורה הראשונה כדי לקלוט טוב יותר את ההישג האמנותי המיוחד הזה. הביצוע הגרפי שלהן נעשה על ידי דימה ליפשיץ ואלכס גונדורס, הודפסו על ידי בדי בריטקס-בר, וייצורן המושלם היה במתפרת בת שבע בניהולה של דליה לידר (ולא הייתי מפרט כל זאת אלמלא היה מדובר כאמור ביצירת מופת). את ההפקה המורכבת הזאת תיאם למופת גיא בכר.

"ברתולינה" היא תוספת רפרטוארית חשובה ותעודת כבוד ללהקת בת שבע, ומגלה הבטחה לגישה כוריאוגרפית אישית של שרון אייל, שהיא כוריאוגרפית הבית של הלהקה.

לפרטים נוספים


13/07/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (6 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
6. ההפסקה הייתה הקטע החשוב במופע
קובי , (08/12/2006)
5.
יושי , (07/12/2006)
4. נשארתי בחוץ
העוקבת , (16/09/2006)
3. היה חסר לי
ראה את המופע , (26/08/2006)
2. מושלם
jojo , (13/07/2006)
1. הופעה מדהימה
מיקי , (13/07/2006)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע