סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן ריטה וכנסיית השכל - רומן אמיתי
 

 
 
המופע המשותף הוא ניצחון אמנותי חד משמעי והחיבור המפתיע מצדיק העלאות נוספות


משהו מפרה עובר על ריטה
 
המפגש הזה, שהוגדר כהפקת מקור במיוחד לפסטיבל תל אביב הראשון למוזיקה, לא היה מובן מאליו, ולטעמי, גם אחרי ששככו גלי ההתרגשות ותשואות ההתלהבות, נותר כזה. ובכל זאת הוא היה הפקה ראויה לשמה, למעמד אליו התכוונה וגם לאכסניה החדשה, גם היא עדיין אינה ברורה די צרכה מהבחינה התמטית.
 
זה לא דבר של מה בכך לחבר אגואים בבידור הישראלי, על אחת כמה וכמה אם הם מייצגים תפישות עולם, ז`אנרים וקהלים שונים. בדרך כלל חיבורים כאלה, של "מופעים מיוחדים", הם עלבון לאינטליגנציה. האחד פותח, השני ממשיך ולבסוף - גם אם זה בתווך - הם נפגשים לביצוע משותף של רפרטואר הדדי. זה, תודה לאל, לא קרה כאן. ולמרות הפער הדי משמעותי מבחינת פופולריות ומעמד בפופ המקומי, בין ריטה - כוכבת-על בכל קנה מידה ולכל המשפחה כמעט, לכנסיית השכל - אמנם להקת הרוק הבכירה בישראל דהיום, אבל עדיין נדרשת להיאבק ולהוכיח את מרכזיותה אם בכלל - שיתוף הפעולה הפתיע באיזון המבני והפנימי שבו.
 
אני רוצה להתעכב עוד רגע קט על עניין זה, המהותי למדי לטעמי. אני לא יודע איך החיבור הזה נולד - כי מה ללהקה המורבידית, הלבושה תדיר בשחור אייטיז, ולטווסית המלודרמטית ומוחצנת הרגשות הגדולה ביותר בבידור הישראלי? האם באמת ריטה וחברי כנסיית השכל "מתים" הדדית כהודאתם על הרפרטואר איש של רעהו, או שהייתה זו החלטה שכלתנית, קרת מזג?
 
העובדה שהשניים נפגשו באמצע הדרך מעידה לזכות שני הפרטנרים. המפגש בחצר האחורית המשותפת, האתנית, הכי אותנטית, בשכונה שבה נפגשים ניחוחות אירן וצלילי אנדלוסיה ומרוקו - היה בעצם ההפתעה הגדולה של הערב. במיוחד מעיד המפגש הזה לזכותה של ריטה. ולא רק בזכות הפרגון והחום שהרעיפה על יורם חזן ועל חבריו, כמו בזכות הפתיחות, הידידותיות והנכונות שהיא מגלה בתקופה הפוסט-קליינשטנית לרומנים מוזיקליים עם הסביבה. משהו טוב ומפרה מאוד עובר עליה.
 
תבלינים חריפים מהבית
 
24 שירים נכללו במופע המשותף. למרות שהצטברו למאסה ארוכה, מן הסתם היו הכמות המינימלית האפשרית לייצג כל צד. 12 כל אחד, חצי בחצי, עם מרבית החשודים המיידיים והשיאים המתבקשים, שנחתו למן ההתחלה.
 
למין הרגע הראשון זו הייתה חוויה משותפת משולבת, של נוכחות בו-זמנית על הבמה, להוציא היעדרויות קלות, למשך שיר-שניים, כשהרכבי הנגינה המלאים של שתי האושיות (16 איש בסך הכל) נפרדים שרירותית רק כדי להתמזג מחדש בכוריאוגרפיה מתוזמנת וכמעט בלתי מורגשת. כשרק רביעיית מיתרים משרתת את שני המבצעים ולפרקים גם עמי רייס, שלוח ה"כנסייה" ואוטוריטה דומיננטית במשא ומתן על דמות העיבודים וההפקה המוזיקלית - בפסנתר, אקורדיון וגם גיטרה.
 
היופי במופע היה הרגשת השותפות, החלוקה הטבעית כמעט בנכסים. שלך שלי, שלי שלך. ביחד ולחוד, באמת מאמץ מקצועי יוצא דופן, בדרך כלל מרגש ולפרקים גם מלהיב. חזן שר את "הכניסיני תחת כנפך", את "אהובת הספן", את "עטוף ברחמים" ואת "שביל הבריחה" כמו נכתבו בשבילו, וריטה אימצה את "ידיים למעלה" ו"איך זה מרגיש", כאילו הם נמצאים שנים אתה.
 
במיוחד הפליאה הדיווה בביצוע "קח שירים", שיר הנושא (מאיר ויזלטיר) מפרויקט השירה השאפתני של "כנסיית השכל", שאותו שרה בחיוניות ובתיאטרליות משובבת, מעין חיבור ליאונרד כהני-מרלן דיטריכי, שהיה לטעמי שיאו של המפגש והצידוק לקיומו. לו זכה השיר לביצוע הזה כשראה אור במקור, אין לי בכלל ספק שהוא היה אחד הלהיטים הגדולים יותר של החבורה השדרותית המוכשרת.
 
אך כאמור בפתיחה, דומה שהתבלינים החריפים מהבית הם שהביאו להצלחת התבשיל. התזמורים המגוונים של רייס, הניסיון של שני האמנים בחוויות מוזיקליות גדולות מהחיים, ריבוי הלהיטים ושפע הנגנים המשובחים (בהם כיכבו אורי מיילס המולטי-טלנט מהצד של ריטה, ויוני דרור אמן השואו והנשיפה - משופר יהודי ועד דיג`ירידו אבורג`יני - מהצד של "כנסיית השכל") הובילו חגיגת מוזיקת עולם, שעברה מהמפרץ הפרסי להרי המאגרב, סופחת ניחוחות אתניים, בלקניים, צועניים וים תיכוניים, ומעבה אותם ליצירה ישראלית מורכבת, מקורית ואותנטית.
 
"ילדים זה שמחה" היה סיום לוהט ומתבקש. חגיגה על הבמה ובמעברים. העבודה שהושקעה בהפקה חד-פעמית זו, מצדיקה העלאות נוספות שלה. כי לא בכל יום יצירה מוזיקלית משולבת חוגגת ניצחון אמנותי חד משמעי.
 
ריטה וכנסיית השכל. המשכן לאמנויות הבמה תל אביב. שישי, 23 באוקטובר 2009.

למועדי מופעים >

26/10/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (5 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
5. חיבור תמוה ורע לכנסייה
עינת , תל אביב (10/12/2009)
4. הופעה מדהימה - ריטה משובחת
רונן גולדפרב פלד , תל אביב (03/11/2009)
3. אחת ההופעות הטובות שהיו
מיכל , (01/11/2009)
2. היה פשוט גדול
mili , (31/10/2009)
1. קח שירים היה תמיד שיר גדול שלהם
רמי , (28/10/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע