סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: לילך גביש ללכת עם הגוף עד הקצה
 

 
 
בעבודה החדשה שיצרה ל"דה דה דאנס" חיפשה יערה דולב את המקום של שליטה בחוסר השליטה. שיחה


קפיצת ראש לתהום
 
"בריחה לשימושים לא יום יומיים, קסם של משהו אחר שמפעיל את הדמיון", כך מתארת הכוריאוגרפית יערה דולב את יצירתה החדשה "באחו", שתעלה בביצועם של חמשת רקדני להקת דה דה דאנס, אותה היא מנהיגה יחד עם בן זוגה עמית גולדנברג.
 
בעוד מספר ימים תעלה העבודה תעלה בבכורה ובסטודיו החזרות בעיצומן. התאומות נועה ומיכל גימל שטיין מבצעות דואט קרוב, כמעט פרטי. מהמקום הזה הן בוחנות את יחסיהן, ספק רוצות ספק מסרבות להתנתק אחת מהשנייה. אחת מהן מבצעת עם אורן טישלר דואט מעגלי שטומן בחובו גילויי תשוקה ומיניות. עמית גולדנברג, המופקד על הניהול האמנותי משוחח עם הרקדן עדי אלזם, שנפצע בחזרה קודמת ומשאיר את חברי הלהקה, יחד עם נועה שביט, בהרכב חסר המורגש בחזרות. בתוך מספר ימים הוא צפוי לחזור לשגרת הרקדן שלו, של חזרות וראנים עד לבכורה.
 
במהלך החזרה דולב רושמת הערות בפנקס קטן, מחליפה מבט עם גולדנברג שנכנס לרגע ויוצא מהסטודיו. לאחרונה, השניים קיבלו החלטה משותפת לחדול מליצור במשותף ולדולב זו היצירה השנייה שהיא יוצרת בלעדיו. גולדנברג נותן לה את המרחב הדרוש וממעט לשהות בסטודיו במהלך החזרה.

השניים, שמנהלים מערכת יחסים זוגית מזה 17 שנה, החלו את דרכם המשותפת כרקדנים בלהקת בת שבע ובשנים האחרונות יצרו במשותף. "הכל היה מאוד מעורבב ולאט לאט התחיל לקבל כיוון שאני מתעסקת בתנועה ועמית בקומפוזיציה, עד שהבנו שצריך לתת לכל אחד הזדמנות להוציא את הפנטזיה, החלום שלו, במלואו", היא אומרת על חלוקת העבודה אז והיום.
 
"בעבודה הזו עמית נכנס בשלב מאוחר יותר של היצירה. בהתחלה בצפייה בווידאו, וכעת הוא מייעץ ותומך. אני מעריכה את זה מאוד. הוא עבד על עצמו לא להתערב, אלא רק לשאול שאלות וזה מדהים, עוזר לי וממקד אותי. כשהיצירה כל כך מעורבבת, צריך לשמור על הסנטר. זה כמו אבולוציה, שלב בהתפתחות. אולי בעוד כמה שנים זה יהיה מתאים ששוב ניצור יחד".
 
דולב מספרת על חופש יצירתי אותו היא לוקחת צעד אחד קדימה: "בעבודה הקודמת, היה לי דימוי מאוד ברור מראש, מה אני רוצה. ופה זה היה כמו קפיצת ראש לאיזו תהום, למחילה של הארנב של עליסה בארץ הפלאות. לא ניסיתי להגביל את עצמי. ידעתי שאני רוצה לפתח את המקום הזה של עבודת רצפה ומתוך זה להטען באנרגיה שתגרום להתפתחות מעלה. כל תחילת החזרות היינו חזרות שלמות על הרצפה. נתתי לרקדנים הנחייה מאוד ברורה ומתוכה הם יצאו לאימפרוביזציה בזמן אמת, בלי לדעת מה השני הולך לעשות.

   


לקבל הפתעות מהגוף
 
"העבודה היא סופר פיזית ומשוכללת ומאוד מאתגרת את הרקדנים", אומרת דולב, "כל הזמן חיפשתי איך הגוף יכול להפתיע אותי, להגיע לאוף-באלנס שבו אני שולטת במקום של חוסר שליטה. אני רוצה לקבל הפתעות מהגוף – להביא אותו למקום כל כך קיצוני ולראות איך הוא יקבל את זה כשהוא נופל על האדמה, מסתובב. מקום שהרקדנים לא עובדים במרכז המשקל, אלא לידו. גם כשהם נמצאים במצב של נפילה, הם צריכים לעבוד במדויק, כדי ליצור כל תנועה ותנועה יחד".
 
מהמקום הניסויי הזה, נפצע הרקדן במהלך חזרה. "הרקדנים מביאים את עצמם למצב של קצה היכולת בעבודה, הם מחפשים את הגבולות שלהם וזה משפיע גם על הגוף. במקומות של חקר של התנועה לפעמים אפשר להיפצע. זה חלק מהמקצוע", היא מזכירה.
 
"חיפשתי את חוסר השליטה, ללכת עד הקצה גם במקום הפיזי. ב'בלוסם', העבודה הקודמת הייתה לי התייחסות אחרת למה שעניין אותי. חיפשתי את החיבור של הגוף לקרקע ונתתי לו לנזול לתוך הרצפה, פה חיפשתי את השליטה בחוסר השליטה. אני מנסה לזרוק את עצמי לתוך הסיטואציה ולהתפתח בה. כך גיליתי שהעיסוק המשוחרר הזה הוביל לקונספט ברור שעליו חלמתי".
 
"בעבודה הזאת אני נותנת לעצמי לחזור לעולם החלומות. חלומות מיוחדים ומוזרים שחלמתי כשהייתי קטנה וגדלתי איתם, ואני מרשה לעצמי לתת להם ביטוי בעבודה. ההתרחשות ביצירה היא לא משהו שקורה עכשיו, בעיר, ביום יומיות, זה אפילו לא קורה על האדמה, אלא 100 מטר מעליה, במעיין קו חיבור דמיוני שבו נשים נפגשות עם מלאכים שנשאבו למעגל הנשי הזה. ובתוך הבועה הזאת מתרחש קסם בחיבור בין הארצי לשמימי והחיבור הזה יוצר משהו נשגב, אבל באותה מידה בסיסי מאוד, ייצרי מאוד. בסוף ההופעה יש הפתעה", היא רומזת על מה שנוצר בדיוק כך – ייצרי אך בסיסי.

דה-דה-צלם-גדי-דגון.jpg
"באחו", צילום: גדי דגון
 
"לפעמים יש משהו שממש מדגדג בראש ולא נותנים לו חשיבות", משתפת דולב במקורות ההשראה שלה, "עבדתי על דואט של נועה ואורן ופתאום ראיתי שקופצות לי כל הזמן תמונות של מארק שגאל והדואט הכפיל את עצמו. מקור השראה נוסף הוא מסיפורים של ש"י עגנון, על עיירה קטנה שמקבלת חיים, מן אורגניזם אנושי וחומרי שעובד ומקבל חיים. יש גם סולו שלקוח   לגמרי מתוך השראה של שיר פאול צלאן. הרבה בזכות יוסי תמים, כוריאוגרף שיצר דואט לעמית ולי, ובזכותו הכרתי את השיר. אני  לא יודעת איך זה מגיע, זה קופץ מעצמו. לפעמים בתהליך יצירה, כשמשחררים את המחשבה, יש צינור פתוח ופשוט החלטתי להתייחס לזה. זה קרה ממקום של שחרור".
 
זו הפעם השנייה שדולב משתפת פעולה עם המוזיקאי משה בן משה, שיוצר מוזיקה מקורית עם היצירה "סטאבט מאטר" של אנטוניו ויואלדי, מזמור קתולי שזכה לאינטרפרטציות רבות, על ייסורי מריה בעת צליבתו של ישו. על עיצוב התלבושות הופקד מאור צבר ומעצבת הבמה היא כנרת קיש. אופיר גז מלווה את הלהקה מבחינה הפקתית ולדברי דולב: "כמו עם הרקדנים, זה ממשיך את הקו של לעבוד עם אנשים מיוחדים שהם כמו משפחה".

דה-דה-2-צלם-גדי-דגון.jpg
"באחו", צילום: גדי דגון


השנה הייתה שנה מוצלחת לבני הזוג שהופיעו בפסטיבל ישראל ובפסטיבל עכו, והם מופיעים עם עבודות הלהקה בארץ ובחו"ל. כמו כן, זכתה דולב בפרס רוזנבלום לאומניות הבימה. יחד עם זאת, השניים מנהלים סדנה להכשרת רקדנים בשיטת העבודה שלהם, במסגרת דו-שנתית, עם דגש על המעבר מהסטודיו לבמה. הסדנה מכשירה תלמידי מחול מגיל 18 ומעלה בצורת עבודה המדמה את פעילות הלהקה ובהיקף שעות דומה, תוך מתן דגש על הכלים שמבדילים בין אמן לתלמיד.
 
השיעורים מתקיים בסטודיו B שבאבן גבירול, זאת לאחר שהשניים ניסו בעבר לתפעל מתכונת לימודית בביכורי עיתים, וויתרו. "הגענו לביכורי עיתים עם הרבה חלומות. הבנו שזה לא יעבוד ושיותר נכון לא להתעסק בזה", מעידה דולב, "המסלול הנוכחי פועל במתכונת של להקה עם רשימה מופלאה של מורים כמו ברק מרשל ועמנואל גת והתלמידים עושים יצירות מהרפרטואר שלנו וגם יצירה מקורית. הם מקבלים ניהול חזרות ושיעורים באופן שיוצר הדמיה של חיי עבודה של להקה עם חיזוק של הטכניקה".

דה-דה-דאנס-033.jpg
"באחו" (צילום: גדי דגון)
 
"באחו" יעלה  ביום שני, ה- 29 בנובמבר ב-20:30 בתיאטרון המעבדה ירושלים. כרטיס: 60 ₪ (02-6292000) וביום רביעי, ה-1 בדצמבר ב-20:30 במרכז "נא לגעת" בנמל יפו. כרטיס:  100 ₪  (052-6779503). 


למועדי מופעים >

28/11/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. תגובה
עמית , (30/11/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע