סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן נפתלי אלטר בהופעה
 

 
 
אלטר הוא מלחין נהדר שהחליט להחזיר לחיקו שירים שכתב לאחרים. התוצאה הבימתית לא קוהרנטית


מלחין לפי מידותיו

נפתלי אלטר, 64 בעוד חודשיים, יותר קולנוען ממוזיקאי ובטח יותר מאשר זמר, משיק בימים אלה ממש את אלבום הבכורה שלו כזמר. 40 שנה כמעט שהוא כותב ובעיקר מלחין מוזיקה, במיוחד לסרטי קולנוע (לצד בימוי, הפקה וכתיבת תסריטים) אך גם לשירים ופזמונים עבור זמרים לא מעט. פה ושם גם הקליט בעצמו אבל לא בעבור קריירה ואפילו לא בעבור אלבום. "נסיעה", כאמור, יהיה האלבום הראשון שלו, ובו שירים ישנים שהחזיר אל חיקו, וגם שירים חדשים שהלחין לביצועו תחילה.
 
אלטר הוא לא זמר. גם הוא מודה בכך. הוא מלחין נהדר, בעל חוש מצוין לטקסטים משובחים (בעיקר שירי משוררים) ורגישות גבוהה למלה. ולמרות שאת השירים שלו הוא מלחין כפי מידותיו, ללא תובענות מרחיקת לכת מהבחינה הווקאלית, הביצועים שלו - כמו שזה נשמע בהופעה - הם עדיין בפורמט של דמו. חד מימדיים וחד גוניים ולמעשה מתפקדים כהצעה שלו לשיר. קחו ותעשו אותו טוב יותר ממנו. ואכן, ברובם המכריע של המקרים, הביצועים של האחרים טובים יותר משלו, ומוכרים הרבה יותר בזכות מבצעיהם, כפי ששמענו גם במופע - את עמיר לב שר את "לא הכרתי אותך מקרוב" (של תרצה אתר), רוק'נרול טעון ומפתיע, אופייני מאוד ללב.
 
קשה להתרשם שבהחלטה של אלטר להחזיר, כפי שנוהגים יוצרים לעשות, את השירים שלו אליו, הוא תרם להם ערך מוסף לא מוכר. להוציא את "פוטורומן" (מלים: אסי דיין) העגמומי, שההפקה המוזיקלית של יהוא ירון (מפיק האלבום, שתיפקד משום מה בהופעה כפועל במה) צבעה אותו בקרן יער נהדרת, כל השאר – כ-15 שירים נוספים - לא פיזרו ברקים והבזקי נגוהות. הם התחברו אולי באמירה הטקסטואלית, של שירים של חברים וחברותא, על יחסים בין אדם לרעהו, עם פרופיל שפל קומה וטעם חמצמץ כלשהו של הפסד, אכזבה או תסכול, עם מטען כזה או אחר של אנושיות קוסמת, אבל לא התגבשו למופע קוהרנטי.

   

 
נראה שמלכתחילה המופע נועד להיות אירוע לא מכופתר ולא פורמלי, יותר פגישת מחזור בין המלחין והשירים לבין חלק מהיוצרים והמבצעים (שנכחו באולם), לא של זמר מורגל במיקרופון וקהל, גם לא בקידה ובחלוקת קרדיטים. יותר הצגת השירים והיזכרות בהם, במתכונת אפיזודיאלית, פרגמנטאלית, מפורקת (כמו "אנשי המאדים", גם הוא למלים של אסי דיין), שרק הדגישה, יותר ויותר, שנפתלי אלטר הוא מוזיקאי של מוזיקאים, מבראנז'ה תל אביבית מאוד מסוימת בגיל ובראיית עולם עירונית, ולא זמר של הציבור הרחב.
 
גם העובדה שאלטר ישב בקדמת הבמה מאחורי פסנתר חשמלי, שבתחילה נשמע חזק מדי ורק בהמשך התאזן, נראתה אם לא כברירת מחדל לפחות כמזעור חסרונות, של מי שלא יכול להסתתר מאחורי גיטרה ומיקרופון ואין לו איכויות כוכב מינימליות. בצניעותו או שמא בהיעדר הכריזמה שלו, האורחים שלו הרשימו יותר ממנו, ולא שהייתה שם תחרות, כי כולם, אלטר בשירה ובקלידים, עומר הרשמן בגיטרות, איתן לויטל בבס, עידית מינצר בכלי נשיפה ואיתן רז בתופים, עמיר לב (שאלטר ניכס לרגע את "עננים שחורים" כשלב עצמו מלווה בגיטרה טעונה בעוצמה), אושיק לוי, אליה סממה וכמובן בתו רוני אלטר, שמרו על מינוריות וענווה אופיינית לשירים וללחנים של נפתלי אלטר.
 
אפילו "עוד חוזר הניגון" (נתן אלתרמן) שהלחין במקור לנירה גל, והפך לאחד הגדולים בלהיטיו בחידוש הרוקי של ברי סחרוף, נשמע קודר, מאופק וכמעט יובשני בשיתוף הפעולה שלו ושל רוני בתו. מרשים הרבה יותר היה "הבכי", הדואט הנוסף שלהם, גם הוא שיר של אלתרמן שביצעו שניהם באלבום הבכורה שלה, בשנה החולפת. שיר מקסים, לחן מלא הוד ויופי ושילוב קולי נהדר. שני דואטים אלה וגם "הרי את מותרת" (של דוד אבידן), דואט ראשון משניים עם אליה סממה, היו רק לצלילי נגינת הקלידים שלו - כנראה כדי להיצמד ככל האפשר לתבנית הבסיסית, העירומה והחשופה של השיר ושל שיתוף הפעולה.
 
ב"היא לא יוצאת לו", אחד משלושה שירים חדשים של אשכול נבו מן התקליט, הם שרו לצלילי ההרכב כולו, שיר קליל באופיו המוזיקלי. קלילי, ואפילו משעשע באופיו המילולי הוא "הכי רוחני", שמעדיף את מעשה האהבה על פני הצורך להיות מודע, ויש לו מקדם להיטנות, לא פחות מאשר "שיר נסיעה", הסינגל הראשון מן האלבום.
 
עוד ברשימת השירים במופע, שאורכו כשבעים דקות, "ועכשיו שירים" (לחן ומלים אלטר עצמו), "אבל כולם" (אהוד מנור), "שמור את עצמך" (זאב טנא), "במקום הזה" (אסי דיין), וכמובן "טוליק" (רמה סמסונוב), "יונתן סע הביתה" (יהונתן גפן) ו"איפה טעינו" שנתפרסמו בפיו של אושיק לוי, ועדיין מתברר, לא איבדו מקסמם.
 
עדיין לא שמעתי את האלבום, אבל אני מוכן להמר שאלטר נשמע בו מרשים יותר מאשר בהופעה, על הבמה.
 
נפתלי אלטר בהופעה. זאפה הרצליה. ראשון 3 באפריל 2011

למועדי מופעים >

04/04/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. מסכים עם הביקורת
אלעד , מרכז (04/04/2011)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע