סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן סגיב כהן בהופעה- תקווה מוזיקלית
 

 
 
נדירים המופעים בהם ניתן לשמוע אחד לצד השני את נתן זך ושלום שבזי, זוהר ארגוב ומתי כספי


בעז שרעבי - הדור הבא

לראשו של סגיב כהן אפשר לקשור כתרים רבים. לקולו ולשירתו ניתן למצוא ולשייך השפעות רבות. על כשרונו המוזיקלי וכתפיו הצנומות אפשר להעמיס הרבה תקוות. כי סגיב כהן, 35 ומשהו, הוא לטעמי אחד מארבעת העמודים המרכזיים שסביבם נבנית ונוצרת המוזיקה הישראלית הים-תיכונית הנוכחית, זו שתגבר ותנצח ותוביל את המוזיקה המזרחית המקומית למקום המכובד והראוי לה, כיצירה ספוגת השראות וסגנונות, אך ישראלית, מקורית ומכבדת את המורשת הקודמת, את עושיה ואת המאזינים לה.
 
שלושת המופלאים האחרים, המוכרים אולי יותר, הנהנים אולי יותר מפרגון תקשורתי ורדיופוני, הם דודו טסה, ארז לב ארי וקובי אפללו. ביחד עם סגיב כהן הם דור שני, ואולי שלישי, ליוצרים שלדעתי מנסחים כבר עתה את פני הפופ-רוק הישראלי של העתיד - כל אחד מהזווית המרתקת שלו ומהמטענים התרבותיים המיוחדים לו.
 
בשונה מטסה או לב ארי שבחרו בגיטרה החשמלית ובגוני רוק וריתם אנד בלוז לאייר ולפלס את דרכם, כהן מעדיף את המזרחיות המודגשת של העוד (גם אם הוא חשמלי לגמרי) ואת הרכות הנעימה של ה-R&B האופנתי, כתמהיל מסוגנן של סול, גוספל ומוזיקה תימנית אסלית. ככזה, ובדומה לאפללו, הוא ממשיך דרכם של רומנטיקנים כדויד ברוזה, בעז שרעבי ואפילו יוני רועה - פייטן מודרני ששורשיו נטועים במורשת ובתרבות העבר, תימניות במקרה שלו, והוא יוצק בהן גאווה מחודשת וסיבה טובה להאמין בהישרדותם לאורך שנים.
 
בעיקר הוא מזכיר את שרעבי. לא בצבע הקול ובשירה - כי שלו גבוה יותר ומשוכלל יותר - כמו ביצירה ובדרכי ההבעה. גם הוא זמר נשמה משובח, עם סלסול מעורר קנאה, אמיתי, חלק בלתי נפרד מהביטוי, לא קישוט או פזילה. וגם הוא לא מתכחש לשורשים אלא ממשיך להשקות אותם ולהצמיח בדים ופארות.
 
בעוד שרעבי ראה ושמע עולם בטרם החל ליצור וקודם שהתוודענו, כהן הרחיב ידע והשכלה בלימודיו בבית הספר הגבוה למוזיקה "רימון", שבו התנסה גם בסול, גוספל וג'אז. וכשהוא מבצע, בצורה מרהיבה ומושלמת, כהדרן שלישי וכשיר העשרים (20!) בהופעתו את "את לי לילה" הוותיק של שרעבי (מלים: יואל גוב ארי), התמונה מתחוורת: זה לא הדרן סתם. הוא התמצית וכל הסיפור. זה השיר הראשון שכהן ביצע כזמר מקצועי לפני כעשור, ועמו זכה בבכורת תחרות "שירימון" של "רימון". ללמד לא רק על היכולת אלא גם על הבחירה. אם תרצו הוא בעז שרעבי הדור הבא, ואם תנמיכו כוונות הוא נסיך תימני, אחד מיורשי העצר.
 
ויש לו לסגיב כהן יותר להיטים והמנוני הופעה ממה שאתם חושבים. ויש לו כבר קהל חסידים נאמן, מאזינים קבועים ומלווים נלהבים. בעצם גם אתם מכירים לא מעט מהם, רק אינכם מזהים אותם איתו. רמז? הוא היוצר שכתב, הלחין והפיק מוזיקלית לגלי עטרי את אלבומה האחרון "בין האש ובין המים", שכולל גם את הדואט המשותף שלהם "מהמרחקים". ועטרי, כמה לא מפתיע, היא אורחת אהובה ומועדפת בהופעה של כהן.

   

שורשים עמוקים
 
כהן הוציא עד כה ארבעה אלבומי אולפן, שאחד מהם "ישקף אלוהים" מ-2007, אפשר להגדיר כדתי ומסורתי, בהיותו כולל ניגונים, תפילות ופיוטים ששמע בבית אבא. שלושת האחרים, החילוניים, הם ספקי התוכן למופע: שבעה מ"חכי עוד רגע" אלבום הבכורה שלו מ-2004, שלושה מ"התגשמי לי" מ-2005 וחמישה מ"הרגע", אלבומו האחרון מ-2010. וגם שלושה בונוסים, אחד מהם הוא "את לי לילה". אגב, לכל שיר כמעט יש לו סיפור ותזכורת, תרומה מכרעת לארכנותו של המופע.
 
הוא פותח עם "המפרש" הקיצי מאלבומו האחרון, חוזר ל"פרח באביב" מאלבומו השני שכתב למען חיילי צה"ל, ושב ל"הרגע" עם "שימני כחותם" משיר השירים לשלמה המלך, נטען באנרגיות רוק'נרול, גיטרת ווא-ווא עדינה אך עקשנית וסלסול ערבי דומיננטי. "מה לך" מאלבומו הראשון כתוב בהשראה מקראית בולטת והוא כבר מזמין שירה בציבור.
 
במקור הוא ביצע את "ארץ אבודה" (שנכתב קודם האינתיפאדה השנייה, לפני 11 שנה) כדואט עם מרגלית צנעני. במופע הוא שר אותו (במקצב רגאיי) סולו, נעזר בקולות הליווי של חלק מנגניו ושל אחותו ברקת, נגנית כלי ההקשה שלו. "נכון להיום" (שאול בן שאול ואבנר גדסי) הוא הצדעה בלתי נמנעת לזהר ארגוב, שנשמע ממש נכון להיום.
 
בהמשך, סדרה קצרה של שירי אהבה יפהפיים משלושת האלבומים: "הכל בשבילך" (אהבה ליצירה?), "איתך" (בלדה אדירה, מאופקת, נוגה ונואשת),  "תני לי אוויר" (תימני לוהט, בקצב, בסלסול, בצעדי ריקוד שמבצבצים בקהל, כולל מעבר פאנקי קצר) ו"בסרט התמים" (עם מחוות-ביניים ל"בכפיים" של יהודה פוליקר). את החלק הראשון, לפני התארחותה של עטרי, נועל "מזמור לתודה", מתוך מופע קצר מועד בשם "בלוז תימני", המבוסס על פרק ק' מתהלים.
 
אחרי האתנחתא עם עטרי, חלקה בישיבה, מבצע כהן את להיטו הנוכחי -חידוש שלו ל"איך זה שכוכב" של נתן זך ומתי כספי, הכלול באלבום "שני הצדדים למטבע" - אולי השיר הכי לא תימני במופע. מיד אחריו הוא חוזר לשורשים העמוקים של שלום שבזי ו"ישקף אלוהים", אולי שיאו הרגשי של המופע: שיר מלא מתח ועוצמה, קצב משתלט ומתפתח עם תוספות אלקטרוניות משביחות, וכהן, עם תימנית מבית אבא, מתמכר כמו שמאן אחוז אקסטזה לביצוע. סגיב כהן בשיאו.
 
גם "חכי עוד רגע", להיט הנושא (שכתב ביחד עם ירון כהן, לא קרוב משפחה) מאלבומו הראשון מתפתח למעמד מרגש, אבל הרבה בזכות הבנות שבאולם, שמתמסרות בכל מאודן לשירת הרבים. וגם "בדרך אלייך" שפותח את אלבומו האחרון, מסתמן כלהיט הופעה חזק - אמנם תחילתו רק בנגינה שלו על גיטרה אקוסטית, אך אחריתו בהפקה מוזיקלית עשירה ומוחצת. להדרנים הוא יעלה לבד, עם האקוסטית. תחילה עם "איך שאת יודעת" הוותיק ולאחריו עם "כמו שלילה" החדש, שיר א-לה קובי אפללו. הנגנים יחזרו ויצטרפו אליו ב"את לי לילה". 
  

   


משתפר ומתעצם
 
את סגיב כהן מלווה הרכב מרשים של שישה נגנים: אסף בוכמן בגיטרה, אליאס בשארי בבס, ליאור שולמן בתופים, אסף אבידר בקלידים, גיא טירם בעוד וברקת כהן בהקשה. נגנים מצוינים שנהנים לנגן ולעשות מוזיקה ברמה גבוהה ומפתיעה.

מצד אחד, ההפקה המוזיקלית גדולה על מועדון מסוגו של זאפה, מתאימה יותר לאמפיתיאטרונים או לאצטדיונים. מצד אחר, כפי שהמופע מתפתח, וכשנשאבים לתוכו, זה כלל לא מורגש. במיוחד כשהשירה של כהן הולכת משתפרת ומתעצמת בחלק השני, או שהוא שומר את השירים החזקים למחצית השנייה.
 
מה שכן מורגש הוא אורכו של המופע: שעתיים כמעט. יותר מדי לסוג הבילוי הזה ולשלב הזה בקריירה המתפתחת של סגיב כהן. אם עכשיו הוא לא יודע לחתוך בבשר ולהיות אכזר לגבי חומרי עבר, מה יעשה אחרי האלבום החמישי והשישי?
 
ועדיין, נדירים המופעים בהם ניתן לשמוע אחד לצד השני את נתן זך ושלום שבזי, זוהר ארגוב ומתי כספי. וההרגשה היא שהשילובים והצירופים האלה רק יעמיקו ויתחזקו בהופעות וברפרטואר של סגיב כהן.
 
סגיב כהן בהופעה. זאפה הרצליה. שני, 4 ביולי 2011


למועדי מופעים >

11/07/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע