סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: מאיה איזקוביץ
 

 
 
היא רק בת 24 אבל נשמעת כמו זמרת פולק-רוק בינלאומית מהשורה הראשונה


הופעה של מאיה איזקוביץ, אחד השמות המדוברים בפופ הישראלי הדובר אנגלית בשנה החולפת, גורמת לך לתהות האם זה אמיתי. האם זה קורה כאן, בישראל? או שנעשתה לנו, המאזינים, קפיצת דרך ומקום, ובכלל אנחנו חולמים אותה בחלל הופעות שמעבר לים?

וזה מפני שאיזקוביץ הצעירה (24), שמריצה מזה כשנה ויותר את Safe & Sound, אלבום הבכורה שלה (שתחילה נמכר בהופעות בלבד, אך נוכח ההיענות והביקוש להופעותיה לאורך התקופה הנדונה), נשמעת כמו החלומות הרטובים של זמרת פולק-רוק בינלאומית, אבל מהשורה הראשונה.

משהו בקול, בשירה ובשירים הענוגים והמכמירים שלה, לוקח אותך מכאן, ממריא למחוזות שבהם יודעים להעריך רוק רך,  קאנטרי מתובל ברוקאבילי וגוני גוספל ונשמה.

אלבום בכורה בשל ושלם

בעצם, זה קורה גם כאן, כאמור. זמרת מבוקשת. להיט מקומי. אפילו אקו"ם העניקה לה את פרס תגלית השנה בטקס שנערך בחודש שעבר. בנימוקי השופטים נאמר: "...איזקוביץ' היא אחד הקולות הייחודיים בז'אנר הזה. בעבודה חרוצה ומאומצת הצליחה ...בשנה האחרונה להרחיב את קהלה ולבסס את מעמדה כאחת התגליות המרעננות בנוף הפולק-רוק בישראל. קולה המיוחד, שיריה הנשיים ונגינתה בגיטרה, פרצו עבורה השנה את הדרך אל מרכז הבמה...".

צודקים. אם כי יש להבחין בין מאיה של האלבום לבין איזקוביץ של ההופעה. בראשון 11 שירים, רובם ככולן בלדות, 44:52 דקות מזוקקות בעדנה אין קץ, שמבליטה אכן את נגינת הגיטרה שלה, אך בעיקר את רגישותה הרבה כיוצרת שירים מקסימים, מלים ולחנים. שירים שבוחנים את עמדותיה במערכות יחסים, תהיות וחששות, חלומות מול מעשים, ובעיקר רצון להבין, להיות בטוחה, להיות שייכת, חלק מזוגיות או חברות.

מצד אחד היא, כבת-דמותה לוסי (Lucy), מחפשת דרכים לברוח מהמציאות, מבריחה פיזית ועד מחשבות דכאוניות וצעדים סופניים. מצד שני היא אמיצה שוב (Brave Again), מחליטה לאסוף כוח ולהתמודד עם קשיי המציאות. ואיכשהו, בכל המבוכה, חוסר הוודאות והחשש מאובדן שליטה, היא מפתחת קול צלול, ברור ואופטימי של Safe and Sound, שיר הנושא שנועל את האלבום.

   

אלבום בכורה בשל ושלם. בכתיבה, בביצוע. ההפקה של יוגב סמינה מעודנת ורגישה, מבליטה את יכולותיה של מאיה כזמרת וכנגנית, מזמינה להתענג על יפי הקול ואיכות השירה. כשמן בעצמות. ממש אי אפשר להאמין שהיא זמרת ישראלית.

ואכן בקולה הארומטי, הצרוב קמעה, בפיתול הפנימי של הנשימה, בליריות הנוגעת והצובטת, בהגשה הרכה והמלטפת אך הדעתנית והעיקשת, היא מזכירה זמרות פולק-רוק גדולות. מג'ניס איאן ועד ג'ול ואלניס מוריסט. ובעיקר, לטעמי, בשל הגוונים השחורים של בלוז, סול ואר אנ בי, גם זמרות  כג'ואן ארמטריידינג, טניטה טיקאראם וטרייסי צ'פמן.

שומטת לסתות

ההופעה היא סיפור מעט אחר. על הבמה איזקוביץ מספקת הדגשי רוק, טוענת את השירים והשירה באנרגיות קשיחות יותר. משלימה ומעשירה את חוויית ההאזנה לאלבום. ושני הפורמטים נחוצים. אי אפשר להסתפק באחד מהם. אם לא, אולי לא תדעו, אבל תימָצאו חסרים.

   


   
לאורך שעה ורבע היא מגישה 14 שירים, רק שמונה מהם מן האלבום. רובם מרוכזים בחלקה הראשון של ההופעה. פותחת, לבד, היא וגיטרה, עם הפניה הישירה של In Your Eyes, על הבדלי הגישה ונקודות המבט וההשקפה בינה לבין הגבר שלה.

היא ממשיכה באופן טבעי עם On My Way, ועם ארבעת נגניה (שי לוקוף בגיטרות, אודי נאור בתופים, נמרוד גולדפרב בבס וגל בנימין בכינור; אף אחד מהם לא ניגן בהקלטות) שפורש ומבהיר את התחושות שלה והשיקולים שלה לפני מעשה אפשרי; ועוברת ל-Roses האיטי והמלנכולי, הבלוזי והחודרני, שבו הזוגיות כבר במבחן של פרידה.

"לוסי" מסמן את המעבר לשלב הבחירה וההחלטות, נימת השירה היא כשל הקרבת קורבן, וממש כמו באלבום מיד אחריו "אמיצה שוב", אחד השירים המוקדמים יותר שלה, נכתב כבר בגיל 15.

אם באלבום יש לו גוון של שיר מסע (לתוך הנפש?), על הבמה הוא הולם בתיפוף אובססיבי של נאור המצוין, לדעתי הנגן החשוב ביותר בגרסת הבמה של מאיה איזקוביץ. הוא גם ההבדל הגדול והעיקרי בין האולפן לבמה, בהדגשי הכוח והעוצמה שניתנים לשירים בלייב.

כמו שניתן להבחין ב-Free Yourself שיגיע בהמשך - בתקליט הוא איטי לגמרי, עצוב ומהורהר, מתחיל עם מפוחית פה (פיטר איזקוביץ, אביה של הנסיכה) ומתגבר למעין תפילה-תחינה. בהופעה הוא שיר כאב בלוזי שמתעצם בהמשכו לרוקנ'רול מובהק, הרבה בעזרתו האדיבה של לוקוף, נגן הגיטרות המשובח של איזקוביץ.

מאיה-איזקוביץ-1-אוהד-רומנו.jpg
מאיה איזקוביץ (צילום: אוהד רומנו)

בין התוספות גרסאות משלה ללהיטים של זמרות אחרות, כמו "ריהאב" של ריהאנה בביצוע מרוכך ומבוית, אך אוצר את הגרוב ומפגין יכולות ריתם'נבלוז משכנעות וגם גניחות בסטייל יוקרתי).

 "משפך של אהבה" של וואנדה ג'קסון הוא שיר בן חמישים של חלוצת רוק'נרול אמריקאית, ששילבה רוקאבילי במוזיקת קאנטרי, זכתה לתואר הגברת הראשונה של הרוקאבילי, הפכה לדיירת ב"היכל התהילה" והביצוע האוהב של איזקוביץ לשיר הוא ההכי "שחור" שלה בהופעה, עם גוני סול, גוספל ופאנקי שרק מעידים על הוורסאטליות הגלומה בה, ובה בעת לא מסתירים את העובדה שבסופו של דבר זה הימנון קאנטרי סוחף. ויעידו מחיאות הכפיים הקצובות מצד הקהל.

Between These Walls, המבוצע כהדרן אחרון, הוא פולק גרובי-גראנג'י, מלא חיוניות, אנרגיה וכיף, שמשאירים טעם גדול של עוד.

משלימים את התמונה שירים שלא באלבום, כמו "נועם" ו"השורות" ושעשועי נגינה, כשבראשון בנימין (שנוכחותו מוסיפה המון צבע ותורמת בעיצוב סאונד הקאנטרי והרוקאבילי) פורט על הכינור כמו היה בנג'ו, ובשני נאור מקיש על סוג של קסילופון חשמלי זעיר.

הלהיט הגדול, Is It Alright המבויש וההססני מוגש בעדנה מעוצבת היטב; שיר הנושא המעודן והתקיף כהדרן ראשון, שוב  רק היא וגיטרה; ו"אין לי מנוס", השיר היחיד שלה בעברית - קאנטרי אמריקאי שהופך לג'יג אירי סוחף - שלמשמעו אפשר להבין מדוע היא מעדיפה לשיר באנגלית: לא רק שהמבטא שלה באנגלית טוב יותר ונכון יותר, גם סוגת היצירה שלה "עובדת" טוב ונכון יותר באנגלית.

מה שרק מדגיש כי מאיה איזקוביץ היא אחד היוצרים, היוצרות, המוצדקים יותר בשפה האנגלית בפופ המקומי. זמרת מהפנטת, מרתקת ושומטת לסתות מהרגע הראשון בו היא פותחת את הפה. גם בלחישה ובשירה הנמוכה, גם בצעקה ובשירה הגבוהה.

   


 
היא כמעט ולא מדברת בין השירים ולא החלטתי אם זה טוב או לא. אחרי האנגלית הבהירה והמוארת שלה, לנהל מעברים בעברית זה חתיכת דיסוננס מפתיע ולא פתור. היא גם לא צריכה. הכל בשירים. בכל זאת,  בסקרנות הרבה שהיא מעוררת, חשוב שתגיד משהו, שתפתח אשנב לרקע של היצירה שלה, שתקרע צוהר - מעבר לטקסטים - לצפונות ליבה.

ובעצם -  מתי בפעם האחרונה ראיתם זמרת פולק בינלאומית מדברת עברית בין השירים? והרושם הוא שמאיה איזקוביץ לא שייכת לכאן. שזה עניין של זמן שהעולם הגדול יגלה אותה ויפתה אותה. ולכן, כל עוד היא איתנו, מהרו ורוצו. אתם חייבים לעצמכם איזקוביץ אחד לפחות, תקליט או הופעה, ובהקדם. עדיף שניהם. אבל למסקנה הזאת תגיעו בעצמכם.

מאיה איזקוביץ בהופעה. זאפה תל אביב. שני, 23 באפריל 2012

המופע הקרוב של מאיה איזקוביץ' יתקיים ביום חמישי, 3 במאי 2012 ב-21:00 במסגרת פסטיבל סולם יעקב בנוף גינוסר לגדות הכנרת. טל': 04-6850403.


למועדי מופעים >

29/04/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (6 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
6. אלופה!
שחר , (12/09/2012)
5. מאיה והלהקה המדהימה
רות ולירון נגבי , גבעת עדה (09/09/2012)
4. מאיה והלהקה
רות ולירון נגבי , גבעת עדה (09/09/2012)
3. היא ענקית, לכו תראו אותה בהופעה!
שחר לוי , (02/05/2012)
2. מאיה איצקוביץ
משה , רמת גן (29/04/2012)
1. ביקורת יפה, שתי הערות
עידו , (29/04/2012)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע