סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
      
101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן ליאת יצחקי בהופעה, לא עופרה חזה
 

 
 
אני יכול להבין את העניין שמצאו אנשי אן.אם.סי.יונייטד ביצחקי, בקולה ובשירתה, במסגרת החיפושים הבלתי נלאים אחרי יורשת לעפרה חזה. אבל אם חזה היא באמת אילן גבוה, דומה שאפילו אתי אנקרי, שעימה מתכתבת היצירה של יצחקי, היא מטרה בלתי מושגת
יצחקי, שנבחרה משום מה למופע הפתיחה של פסטיבל העוד, היא זמרת בוסרית ולא מעניינת


כבר ארבע-חמש שנים ששיריה של ליאת יצחקי מתנגנים ברדיו. שישה מעשרת השירים באלבום הבכורה שלה, שרואה אור בימים אלה ממש, כבר היו תקליטי שדרים, ללמד על חבלי הלידה של האלבום, וגם על אורך הרוח והסבלנות של הזמרת, שהיא גם היוצרת.

אגב, הלהיט הגדול ביותר שלה, "אין לי דבר", שכתבה לזכרו של החייל גד עזרא, שנפל בג'נין במבצע חומת-מגן, זכה למעמדו בזכות ביצוע מסור של הזמר הראל מויאל.

יצחקי, ילידת בית-שאן, עשתה, כך מתברר, קריירה נאה כזמרת דתייה בפני קהלים נשיים, ובעת האחרונה היא מקרבת לבבות של קהל ישראל כולו. היצירה שלה, שניכרות בה השפעות יהודיות ואתניות, ים-תיכוניות ואנדלוסיות, היא משפחתית באופיה – שירים מן הבית, על הבית ועל יחסים בתוככי המשפחה:

בין הורים לילדים (כמו ב"סימה" האתני הקליל סטייל "סלאח שבתי" או בשיר הערש "שיר לילדי"), בין ילדים להורים (כמו "אור מן המזרח", שיר לאמא), בינו לבינה (שיר הנושא, שהוא כעין מתכון והמלצה לתחזוק הזוגיות) וגם בינה לבין עצמה (כמו ב"ואז תבוא האהבה", שיוצא דופן בזכות נימת הפולק-קאנטרי שבו, שיר לבת דמותה, ילדה-אשה שעברה מעגל חיים שלם ומצפה למעט מנוחה). 

גם "אור מן המזרח", עם השורה ההומוריסטית על הטובים שנחטפים ולכן נשארים רק הקינוחים, הוא סוג של תובנה משפחתית שעוברת מדור לדור על נקלותה של הבררנות בבחירת בן זוג לחיים.


טריוויאליים, בהולים כאלה, חסרי נשימה

שיריה מזכירים מאוד שירים שנכתבו בישראל בשלהי שנות ה-40, ה-50 וגם ראשית ה-60, מן הסתם כשהמשפחה היתה עוגן מרכזי בחיי המדינה שבדרך. ככאלה הטקסטים שלה סיפוריים וקולחים, והלחנים שלה פשוטים, נוטים אפילו לפשטנות, זורמים עם הטקסטים, לא מאתגרים את האוזן ולא מציעים מורכבות מוזיקלית כלשהי. הם כמעט טריוויאליים, בהולים כאלה, חסרי נשימה והקדמות וחותרים למגע מיידי.

בכמה משיריה ("בית-שאן" ו"סימה" הם דוגמאות מצוינות) אין אפילו פזמון חוזר, ללמד על הפשטות (או שמא הדלות) היצירתית שלה. ו"יומי ולילי" נשמע כניסיון לא מוצלח ומאוד לא מפותח ללכת בעקבות עידן רייכל.

ליאת-יצחקי-עטיפה-01.jpg
ליאת יצחקי - עטיפת הדיסק (יח"צ)

להוציא גרסה עדכנית, קצבית ומואצת ל"עץ הרימון" (יעקב אורלנד וידידיה אדמון), כל האחרים הם שלה. מקצתם (שלושת הראשונים כרונולוגית: "סימה", "איזה ימים" ו"בית-שאן", שהם גם לב האלבום) הם שריד לעבודה משותפת עם המעבד והמפיק המוזיקלי הצרפתי-יהודי ז'אן-פייר טייב, ובהם בולט חלקם של ארז פרסקו בכלי הקשה ויניב טוכמן בעוּד.

האחרים, כנראה לאחר שהעבודה מול חברת אן.אם.סי.יונייטד עלתה על שרטון, הם כבר עיבודים והפקה מוזיקלית של נדב ביטון המוכשר והחרוץ, ובהם מנגן בין היתר דודו טסה בגיטרה חשמלית (שאי-אפשר לטעות בה).

לא מעט זמרים תורמים קולות רקע, בהם סגיב כהן, עדי צ'זרה, תומר מתנה, חני דינור ואחרים. שניים מנגני האולפן, ויקטור וייצמן בעוּד ובמנדול ואסף צרויה בגיטרה חשמלית, מופיעים גם ביישום הבימתי של האלבום, לצדו של ביטון, כמובן.


לוק של בובה בחנות לכלי חרסינה

האלבום, אני חייב להודות, השאיר אותי שווה נפש לגמרי. אני יכול להבין את העניין שמצאו אנשי אן.אם.סי.יונייטד ביצחקי, בקולה ובשירתה, במסגרת החיפושים הבלתי נלאים אחרי יורשת לעפרה חזה, ומבחינה זו היא מזכירה מאוד את מאיה אברהם זכת הקול אך חסרת הכריזמה. אבל אם חזה היא באמת אילן גבוה, דומה שאפילו אתי אנקרי, שעימה מתכתבת היצירה של יצחקי, היא מטרה בלתי מושגת.

נוסף על היצירה הרחוקה מלהרשים, יש נימה לא מבוטלת של בוסריות גם בשירה, השבירה משהו, חסרת המיץ, הבשר והניואנסים, וגם בהבעה, בהעברת הרגש. על הבמה חסרונות אלה מקבלים משנה תוקף, מפני שיצחקי לא מעניינת כפרפורמרית.

ליאת-יצחקי-01.jpg
ליאת יצחקי (צילום: עדי אורני)

יש לה אמנם קול יפה, אבל הוא קטן ולא מפותח, והיא חד-הבעתית ורחוקה מלרתק. מצד אחד דמותה דקיקת הגזרה מביסה בהצלחה מפתיעה את הידיעה שהיא אם לחמישה ילדים, ארבעה בנים ובת. מצד שני, כשהיא מארחת את לאה שבת בשלושה שירים ("סימה" שלה ושניים של שבת), אפשר בקלות להבחין מי הזמרת בין השתיים, למי יש קול ושירה מן החיים ולמי לוק של בובה בחנות לכלי חרסינה.

אפשר להבין את ליהוקה של ליאת יצחקי לפסטיבל העוד. בכל זאת, כלי הנגינה נוכח ביצירתה האולפנית, ועל הבמה הוא מתוגבר אף מעבר לתרומתו באלבום, כשוויקטור וייצמן מחזיק למעשה את הקצב ומצבי הרוח ותורם גם שירה. אבל להעמיד אותה כמופע פותח זו יומרה גדולה, למרות הכוונה הטובה לתמוך ביוצרים, אם לא צעירים אז לפחות חדשים.


השיר היחיד שבו היא מצליחה לרגש באמת

"בית-שאן", שנשמע באלבום כגרסה מקומית של "קזבלן", זוכה בהופעה לטוויסט הודי באמצעות סלסול ושירה. יצחקי גם מפתיעה בחצי גרסה עברית ("כל יום") ל"ק'יליום" של הזמרת האלג'ירית סועאד מאסי, בביצוע "יעלה יעלה" של הפייטן ר' ישראל נג'ארה (כאן וייצמן שר בערבית) וב"אין לי דבר", אולי השיר היחיד שבו היא מצליחה לרגש באמת.

   


אך בעיקר מצטיינת יצחקי בקטעי קישור ובסיפור סיפורים בין השירים, גם מעבר למינון המקובל והרצוי, ובביצוע כפול (כולל הדרן) של "תנו עוד אהבה", שכולו שמחה מאגרבית טובת אנרגיות שמזכירה את טיפקס ושפתיים ואף מצדיעה ל"ילדים זה שמחה" של הברירה-הטבעית.

והעברית? יצחקי יכולה באותה נשימה לדייק ולטעות, ובאותה סיטואציה בדיוק. "וּפנייך בְּפַּסים", היא שרה ב"ואז תבוא האהבה", או "וִילודה" ומיד אחריו "וְיְלדים" ב"אור מן המזרח". ועוד דיוקים לצד מעידות ללא היגיון ואחידות (כמו אורלֵנד במקום אורלַנד). קצת תשומת לב רק תיטיב עימה.
 
ליאת יצחקי, "איזה ימים" (עצמאי)
ליאת יצחקי בהופעה, פסטיבל העוד, צוותא תל-אביב, ראשון, 19 באוגוסט 2012.

למועדי מופעים >

20/08/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (15 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
15. הכותב אינו מבין שמדובר בצניעות לצד כשרון ענק
טלי , בית חורון (16/04/2015)
14. מי זה העמוס הזה ?
נדב , תל אביב (07/05/2013)
13. זמרת מדהימה עם קול של קרן פלס
עדי , ירושלים (07/05/2013)
12. הכותב עמוס אורן לא ישר
צביקה , (21/04/2013)
11. כמה שטויות בכתבה אחת!!!
דקלה זר , (21/04/2013)
10. ולעניין אתי אנקרי
המשך יוספה , (24/09/2012)
9. התמכרתי לפלייליסט שלה ביו טיוב
יוספה , תל אביב (24/09/2012)
8. מראה טהור, לא של בובה
חנה , (24/09/2012) (לת)
7. חחחח הצחקת אותי
פאר , (30/08/2012)
6. אני לא יכולתי לקרוא עד הסוך את כל השטויות שכתבת
פאר , (30/08/2012)
5. שכחת לכתוב שהיא שמנה ומכוערת
בבא מציעא , מודיעין (23/08/2012)
4. ליאת וההופעה.
אילנית , שדה יעקב (21/08/2012)
3. נהדר לפתוח פסטיבל עם פנים חדשות ותגלית שלא מכוכב נולד
אום כולתום , (21/08/2012) (לת)
2. כנראה שראיתי הופעה אחרת
שי , ירושלים (20/08/2012)
1. מה יהיה עמוס? איפה הפרגון?
נסים זמיר , (20/08/2012) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע