סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 מאי 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: מאור פרץ
 

 
 
פרץ הוא קול מעניין. הוא לא כותב להיטים. השירים שלו אישיים מאוד. כתובים בשפה פרטית, לא מושלמת... אבל כנה ונוגעת, ולמרות חספוסם המובנה הם מעוגלים בהגשה הקולית שלהם. והניגוד הזה בין הקול הגבוה לעומקים האפלוליים של השירים מרתק לפרקים. בנוסף לשימוש מרובה במלים פחד, מים וסוף, פרץ נדרש גם לדמויות ולדימויים חקלאיים, כאלה ואחרים. עוזב מושב, לא?"
אלבום רגיש שהופך מצבי רוח לשירים חשופים, נוכחות בימתית כנה ונעימה


מתוך עשרה קבין של פרץ שבאו אל העולם, תשעה נטלו מן הסתם זמרים ים תיכוניים. אבל נחמד לגלות שלא כל פרץ הוא מסלסל עד כלות.

מאור פרץ למשל. יוצר צעיר, לשעבר מושבניק מן הגליל, שיוצר רוק פולק משלנו, בעצם פולק בלוז אישי משלו, מתובל בקנטרי וברית'ם'נבלוז, שנשען על גיטרה אקוסטית, מפוחית פה, גיטרה חשמלית ואפקטים של סלייד.
"קילומטרים" (11 שירים, 47:58 דקות) הוא יצירת הבכורה שלו. אלבום קטן וצנוע, רגיש ומעניין, שהופך מצבי רוח לשירים חשופים ועניינו אהבה, זוגיות ומערכות יחסים.

בעיקר הוא מתמודד עם פחדים וסיוטים וכמה ליציבות, לזוגיות אמיצה ולבית חם ואיתן (כמו בשיר המפורש "בית": "בואי נעבור למושב במישור החוף/ שני חדרים או שלושה עם גינה בלי סוף/ ערסלים בין ברושים תלויים חצוצרות ברוח/ בואי ניסע מאחורינו תדעך העיר...").

יוצר כדי לרפא את הנפש

שמונה מהשירים הוא חולק עם בת זוג, דיאלוג עם אהובה או לפחות שותפה לדרך, ושניים דנים ברעות גברית (שיר הנושא) ואולי באמונה ("מוכן לךָ" שנכתב בהשראת ג'וני קאש).

השיר האחד עשר, הבונוס, הוא גרסה מתבקשת כמעט, נוכח צבע הקול והסאונד של ההפקה, ל"מליון דולר" של רפי פרסקי. ובהחלט אפשר להבין איך ומדוע הציע נדב ביטון, המפיק המוזיקלי של האלבום, לכלול בו את השיר, שנצבע בגוון אתני קליל וכמעט בלתי מורגש.

אך לא פרסקי נוכח בהוויה המוזיקלית של פרץ, שייחודו הוא במודולציות קוליות יפות ומפתיעות. הגיבורים המוזיקליים שלו, או אלה שלאורם הוא הולך ואת משנתם הוא ממשיך, הם יוצרי אינדי מובהקים כאלג'יר, גבריאל בלחסן ז"ל, אביב גדג' ושלום גד, פונץ' ויוסי בבליקי, גם עמיר לב ודודו טסה (יותר בהופעה מאשר באלבום) ולעתים גם ארז לב ארי, פטריק סבג ומיכה שטרית בשותפותם ב"העץ הבודד".

כמותם, מאור פרץ יוצר כדי לרפא את הנפש, שירים כמזור לנשמה מתלבטת ומהססת. וכמה שהוא נזהר שלא לגלוש למלנכוליה סנטימנטלית נוסח נתן גושן.

   

פרץ הוא קול מעניין. הוא לא כותב להיטים. השירים שלו אישיים מאוד. כתובים בשפה פרטית, לא מושלמת (ולא נקיה מטעויות בעברית, כפי שאמנה בהמשך) אבל כנה ונוגעת, ולמרות חספוסם המובנה הם מעוגלים בהגשה הקולית שלהם. והניגוד הזה בין הקול הגבוה לעומקים האפלוליים של השירים מרתק לפרקים. בנוסף לשימוש מרובה במלים פחד, מים וסוף, פרץ נדרש גם לדמויות ולדימויים חקלאיים, כאלה ואחרים. עוזב מושב, לא?


מאור-פרץ-2-צלם-אסף-אנטמן.jpg
מאור פרץ (צילום: אסף אנטמן)

אישיות בימתית נעימה וקולית

במופע ההשקה השאיר מאור פרץ בחוץ שלושה משירי האלבום. שניים במתכוון, משיקולי העריכה שלו: שיר הזוגיות "איזה מזל" ו"בחורף הבא" שהוא הכי קרוב בפיוט הגס ובתמציתיות ההבעה לעמיר לב: "...בחורף הבא לא אחפש ברחובות יותר/לא אצטרך לבקש יותר כלום מאדם/ אז מה אם שנה ארוכה לא מצליח להתעורר/ מדרכות של תקוה ספסלים על הים". השלישי במפתיע. מפוחית הפה חדלה לפתע להפיק את הצליל המדויק לטעמו (שלושה שירים מהסוף) ולמרות הפצרות הקהל דילג על "גבעתיים נרדמת", סוג של פולק עירוני שעושה את ההקבלה מתבקשת בין שינה לעיר הנזכרת ("...אני עץ פצוע/ ענפים כרותים או התחלה של צמיחה/ את מרגישה את השקט/ זו גבעתיים נרדמת").

מצד אחד, אי אפשר שלא להעריך את רדיפת השלמות שלו, במיוחד בתחילת הדרך ועל אף החיבוק שהוצע על ידי קהל המקורבים במעמד ההשקה. מצד שני, סיטואציה מביכה-משעשעת זו מלמדת שמאור פרץ עדיין לא בשל להרפתקה הבימתית. איך היה נוהג לו פקע אחד ממיתרי הגיטרה שלו? אילתור והתגברות על מעצורים הם מיומנות נחוצות ומתבקשות אצל כל אמן במה.

מאור-פרץ-1-צלם-אסף-אנטמן.jpg
מאור פרץ (צילום: אסף אנטמן)

המופע נאמן מאוד לאלבום מן הטעם הפשוט שפרץ נעזר באותם הנגנים באולפן ועל הבמה - יפתח בר בתופים, לימור בכור בבס ובליווי קולי, ונעמן טל בנגינה הדעתנית בגיטרה החשמלית ובהפקת צלילי הסטיל והסלייד הפולקיים.

ב"פרשים שחורים", ללא ספק השיר הבולט והעוצמתי ביותר מבחינת ההבעה, מצליח טל להגיע לאיכות הנגינה של יוסי אלפנט ז"ל מ"הפליטים" ב"עגל הזהב" של אהוד בנאי. וזה רק מקרה ששני השירים דנים, במשמעויות שונות כמובן, בשחיטת בהמות.

אך לא רק בשירי אלבום הבכורה - שבולטים בהם בלוז האהבה "אֶמה", שמתפתח הודות לגיטרה של טל לרית'ם'נבלוז מסעיר; דיאלוג הפולק "זיכרונות", מלא הכוח, הכנות והכוונה, שבביצועו מתארחת אורית גלבמן, שותפתו מן האלבום; ו"קילומטרים", שיר הנושא שעניינו, רעות וחברות, ניתוק וגעגוע, והטמפרמנט הפרסקי שלו מוביל חגיגת גיטרות רוק'נרולית בנעילת המופע - אלא גם בשירים המסופחים אליו.

כמו "כל החרא שעושה לך טוב", כשצליל הסלייד מאייר יפה את הצעקה בקול ואת הנואשות בפנייה; My Choice, היחיד שלו באנגלית, שיא המודולציות והמשחק בגבהי הקול שבו הוא מזכיר את רועי דהן, שעה בנגינת הגיטרה מזכירה דווקא את זו של גבע אלון; הצהלה הבלוזית ב"מגיע לנו"; ובעיקר "הסוס שקניתי לך" מהאלבום הבא, שהוא הכי עמיר לב שלו, ודווקא כשהוא רק עם אקוסטית.

   


האחרון הוא אחד משלושה שירים שפרץ ביצע בהשקה עם זמרו האורח דודי בר-דוד. שני האחרים היו "מישהו אחר" ו"גב אל גב" של בר-דוד שנשמע ונראָה כשווה ביקור בהופעה שלו. ונראֶה שפרץ מחזיק מאוד ממנו. התנהגותו כלפיו היתה כשל מעריץ.

מוקדם לנבא את עתידו של מאור פרץ. "קילומטרים" הוא השמעת קול, הצהרת כוונות. רק ההתפתחות שלו תשפוך אור על ראשית דרכו. ועם זאת יש לו אישיות בימתית נעימה, צנועה וקוּלית. יש משהו כובש בשירה החשופה ובנוכחות הפגיעה והכנה שלו. ויש לו גם הומור דק. הכל בידיים שלו ובידי המעטפת הניהולית שלו.

  

והעברית? בדומה לצעיר הישראלי הממוצע, גם למאור פרץ יש בעיה בהגייה המדויקת של ו"ו החיבור. היא תמיד בשווא גם כשהאות הבאה אחריה שוויה: וְשתיקה, וְלהתחיל, וְמשתגעת, וְלהרגיש, וְמתח וְאני. פעם אחת ב"מליון דולר" הוא איכשהו מצליח לדייק ("וּבְכל זאת"), כנראה מתוך כבוד למקור. עובדה שהוא שוגה בכל "וְכָּל" שלו. שגיאה צורמת יותר היא הניקוד שלו "גאוה" ב"מוכן לך", בצירה תמוה במקום בפתח. וגם שיבושי רחוב נוכחים מדי בכתיבה שלו: אין לי אותך וזה מרגיש לי מצד אחד, ויתור על ב' השימוש ב"אתמלא (ב)אורך" או "(ב)שנה שעברה", מצד שני.

מאור פרץ. קילומטרים (עצמאי)

מאור פרץ. מופע השקה לקילומטרים. תמונע תל אביב.רביעי, 25 בדצמבר, 2013


למועדי מופעים >

29/12/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע