סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן שירי מימון בהופעה - מלוטשת ומתוקתקת
 

 
 
אני מתקשה להיזכר בהפקת פופ בימתית מקומית, מושקעת ואנרגטית כשלה. אולי רק ההופעות של ריטה, וזו לכשעצמה השוואה מאוד מחמיאה. קשה למצוא דוגמאות קודמות, מפני שקשה למצוא זמרות או אמניות במה דומות לה בווקאליות, בטמפרמנט או בתנועה. ואני מתנצל מראש על ההיתלות באילנות גבוהים, אבל במופע הבמה החדש שלה, שירי מימון היא גרסה מקומית של סלין דיון פוגשת את מדונה"
ההופעה האנרגטית והמושקעת של שירי מימון מצטרפת לרשימת ההישגים המרשימה שלה


כששירי מימון הוציאה לפני שנתיים את "שלג בשרב", אלבום האולפן השלישי שלה בעברית, היא לא תמכה אותו במופע במה.

אז אפשר היה לחשוב שקבלת פנים פושרת של הרדיו לשירים החדשים מנעה זאת. היום ניתן לפרש החלטה זו כסימן מעודד ראשון להתבגרות. מימון היתה אחרי סיבוב הופעות אינטנסיבי ומפתיע בהצלחתו עם שמעון בוסקילה, אחד הדברים הממוזלים-אך-המשמעותיים יותר בדרך הקצרה שלה.

בין אם זה היה במחשבה תחילה ובין אם נעשה בלית ברירה, בדיעבד כדאי היה למימון להמתין. האכזבה, אם חשה אז, הומרה בדברים טובים ובאנרגיות חיוביות ששיקמו את מצב הרוח - עוד הופעות עם בוסקילה, התוודעות לאימהות (עם לידת בנה הבכור איתי) והצטרפות מאתגרת ומפתיעה ל"אקס פקטור", אולי המהלך החשוב ביותר בקריירה שלה.

סלין דיון פוגשת את מדונה

כמי שמתמחה באיסוף של רגעי שיא - העונה הראשונה של "כוכב נולד" (2003), הופעה מרהיבה באירוויזיון (2005, עם ההישג הטוב ביותר של ישראל מאז זכייתה של דנה אינטרנשיונל) ושיתוף הפעולה עם בוסקילה (מ-2009) - הגיעה שעתה של מימון לפרוע את שטר חשיפתה כאישיות דעתנית ואינטליגנטית, אמפטית ומפרגנת ב"אקס פקטור", למינוף בימתי של הקריירה שלה. ואם תרצו, גם ההופעה החדשה שלה מצטרפת לרשימת ההישגים המרשימה שלה.

אני מתקשה להיזכר בהפקת פופ בימתית מקומית, מושקעת ואנרגטית כשלה. אולי רק ההופעות של ריטה, וזו לכשעצמה השוואה מאוד מחמיאה. קשה למצוא דוגמאות קודמות, מפני שקשה למצוא זמרות או אמניות במה דומות לה בווקאליות, בטמפרמנט או בתנועה. ואני מתנצל מראש על ההיתלות באילנות גבוהים, אבל במופע הבמה החדש שלה, שירי מימון היא גרסה מקומית של סלין דיון פוגשת את מדונה.

אני בטח מגזים, אבל הלהט והתשוקה ניכרים בעליל, כמו רעב עצום לטרוף את הבמה בהכי גדול שאפשר. מה שלא הצלחנו לראות ולקבל אצל רותי נבון, שרי ומאיה בוסקילה, ולבטח לא אצל מיכל אמדורסקי או רוני דואני.

אפילו במאבק הסמוי מול קרולינה אברץ ואסתר רדא, שתי מלכות האר.אנ.בי. המקומיות, שעקפו אותה בשנתיים-שלוש האחרונות, מימון מצליחה להשיב מלחמה, ומול היצירה האישית והקלאסה שלהן היא נותנת שואו בימתי מפואר וזוהר ומופע מלוטש ומתוקתק.


שירי-מיימון-1-אורית-פניני.jpg
שירי מימון (צילום: אורית פניני)



אמירה אישית בעלת כוח משכנע

ההתנסות בטעמים ובצבעים מוזיקליים נוספים בטור דה פורס הבימתי עם בוסקילה, והביטחון והקהל שצברה במהלכו, אך גם מול מצלמות הטלוויזיה בעונת הבכורה של "אקס פקטור", מאפשרים לשירי מימון לבחון מחדש את האג'נדה הפופית שלה.

זו, שהחלה בהצהרת נאמנות לנשמה ולאר.אנ.בי., נצבעת עתה באנרגיות רוק'נרוליות מובהקות, שילוב בין חטיבת כלי נשיפה מצוחצחת (אוריאל ויינברג בסקסופון, ארתור קרסונבייב בחצוצרה ומעיין מילוא בטרומבון), לבין נגינת גיטרה חשמלית דעתנית (של יונתן פריג') ופסנתרנות מופלאה (של רועי זוארץ, גם מנהל מוזיקלי). כשבתווך תורם הוד מושונוב הפרוע והנמרץ גרוב ומגע אלקטרוני בקלידים ובקיטאר (קלידים נישאים דמויי גיטרה).

עוד בהרכב הליווי עידן שניאור בגיטרה אקוסטית, דני שניידרמן בבס וניר בכר בתופים. ביחד הם תומכים מבע סגנוני הרבה יותר רחב, מלהיב ומשכנע מהופעותיה של מימון אחרי שני אלבומיה הראשונים ("שירי מימון", 2005, ו"רגע לפני ש", 2008).

אולם דווקא אלבומי יסוד אלה מספקים את התשתית למופע החדש. כל אחד מהם מיוצג בחמישה שירים, לעומת שלושה בלבד של "שלג בשרב" (2012), ללמד שהרדיו לא קיפח בעלמא. ודומה שגם מימון מסכימה בבחירה זו שהוא פחות טוב ופחות מקדם מקודמיו.

ארבעה שירים נוספים לקוחים מהחוויה הבימתית עם בוסקילה - "מאמא" הערבי-מרוקאי (לימשיטי) שכתב לפרויקט של עידן רייכל, "כמה אהבה" שהפך ללהיט ענק בפיו של קובי פרץ (מלים: אלון צדוק) ו"שיר תקווה" (מלים: מיכאל וקנין) שנוכס על ידי מירי מסיקה.

הרביעי, "חלק ממך", שגם פותח את המופע, הוא אחד מארבעה שירים שמימון שותפה בכתיבתם (האחרים הם "בועה", "כשהלכת" ו"ורציתי שתדע", כולם מ"רגע לפני ש"). מעט מדי ברפרטואר שלה.

עם כל הכבוד להזדהות, לאמפטיה ולחיבור שלה לטקסטים שכותבים בעבורה ולמענה, אין כמו יצירה אישית, וככל שמימון תשקיע יותר בפיתוח הצד הזה שבה, תצא הקריירה שלה מורווחת. והדוגמאות: "בועה", שיר של נחישות עצמית ודבקות במטרה, ו"כשהלכת", בלדת הפסנתר העצומה (לחן: חזי שקד), אותה שרה בדמעות לזכר חבר ילדות שנפל בלבנון, רק מדגישות את כוחה המרגש והמשכנע של האמירה האישית.


שירי-מיימון-3-אורית-פניני.jpg
שירי מימון ורוז פוסטאנט (צילום: אורית פניני)



גם התאורה מותאמת ללבוש

הביצוע של "כשהלכת" היה גם ביטוי מרשים לשימוש של מימון (בהדרכת הבמאי ירון כפכפי) באפשרויות שהעמידה לרשותה הבמה, כששרה אותו בישיבה על גרם מדרגות לבן שמוקם במרכז ומאחור, בין עמדות התופים וכלי הנשיפה. גם את "כמה את יפה", שני שירים קודם לכן, ביצעה מאותה עמדה, בישיבה על המדרגות, כשהפעם שישה מהגברים שאיתה ישובים סביבה לסוג של גרסת אנפלאגד, כשזוארץ מחליף את הפסנתר באקורדיון ובכר ממיר את התופים בקחון. לעומת זאת, דווקא "השקט שנשאר" נעטף בצליל חשמלי מובהק, עם שתי גיטרות חשמליות.

המדרגות משמשות גם את נגני הנשיפה שלה, בעיקר באר.אנ.בי. המובהק "כמה פעמים" שבתחילת המופע, שבו ברוח הז'אנר הם מנגנים תוך כדי צעדי ריקוד מתואמים (ומימון מפגינה את כל הטריקים הקוליים שהיא מכירה).

גם בחלקו השני של המופע נמצא למדרגות שימוש.  אחרי שהיא מארחת את רוז פוסטאנס, זוכת העונה הראשונה של "אקס פקטור" בשני שירים (If I ain't got you שהן שרות ביחד, וMy way, סמלה המסחרי של פוסטאנס לבדה), והאנרגיות הרוקיות משתלטות על ההופעה, הנשפנים יורדים אליה  וכל הגברים עוטפים-מקיפים אותה ברצף של "ורציתי שתדע", "תאהבי את עצמך" ו"לאן שלא תלכי", כשהחגיגה הבימתית מהווה אותה והזמנה למעריצים המשולהבים לגלוש בכיוון הבמה.

ויש עוד פריט בימתי, תיאטרלי לא פחות, שמשמש את מימון. סטול, כסא גבוה, לבן גם הוא, שבישיבה עליו, אצל הפסנתר השחור, היא מגישה בדיוק וברגש את "לימשיטי" של בוסקילה. ומאוחר יותר, כהדרן ראשון, את שיר הנושא מ"שלג בשרב", אותו היא מקדישה לבנה הקטן, כשהסטול בקדמת הבמה, ובלדת הפסנתר הופכת לשירה בציבור.

   

כן נהנית שירי מימון משתי מערכות לבוש. הראשונה שחורה וסקסית, מבליטה חיטובי גוף - מכנסי עור צמודים, נעלי עקב דקיקות וגבוהות, חולצת וולן שקופה, שמקושטת בחזית ברקמת חרוזים של פרח ופרופה בגבה, ומתחת חזייה שחורה; ושנייה, אחרי האתנחתא של רוז, באדום - שמלת מיני מפוייטת חצויה על ידי חגורה שחורה צרה. לכאורה הלבוש לא מפריע לתנועה של מימון, להתאים את עצמה, עם כל הפוזות ופיתוי הגוף הנחוצים, לקצב ולאנרגיות המוזיקליות. אולם למעשה היא זזה, לא רוקדת, ויתר העזה בכוריאוגרפיה (שקמצוץ מן הרצוי קיבלנו ב"ורציתי שתדעי" ובהדרן הנועל "אהבה קטנה") תשדרג אותה משמעותית.

באופן משעשע התאורה העשירה והמרשימה - עם פנסים "נעים", אלומות אור ממוקדות, נורות זכוכית עגולות משתלשלות באורכים שונים מן התקרה ופרגודים בעומק של חוטי "זכוכית" צפופים - מותאמת ללבוש. בחלק הראשון היא לבנה, עזה ובוהקת, עם הבלחי צבעוניות, סגול בעיקר; ובחלק השני היא הרבה יותר עצבנית, תזזיתית ופרועה, מאיירת-מעוררת את החגיגה הבימתית, וגם מרבה להשתמש בצבע האדום.


שירי-מיימון-5-אורית-פניני.jpg
שירי מימון (צילום: אורית פניני)


זריזת לשון

ועוד משהו: מה שראינו ב"אקס פקטור", כנראה נכון. שירי מימון זריזת לשון, מאלתרת על המקום, לא נשארת חייבת, מוכנה לכל פרובוקציה, ומתבלת את קטעי הקישור בלא מעט הומור, גם עצמי. על הקריאה הצפויה "תעשי לי ילד!", היא מגיבה ללא מצמוץ: "אני לא פנויה לזה עכשיו...".

את הצופים ביציע היא מרגיעה: "אל תדאגו שאתם רואים אותי מלמעלה כזאת קטנה, גם מקרוב אני אותו דבר". ואפילו מתבדחת על הלהגנות שלה: "הפסיכולוגית שלי אמרה שעל כל שעה שאני מדברת, כדאי שאשתוק 5 דקות, אבל לא שמעתי מה אמרה, כי בדיוק דיברתי...". ובנוסף לכך משתפת את הקהל בסיפורים (כתיבה: דוד אפשטיין) מחייה הפרטיים.

בקיצור, אוהדיה הרבים והמתרבים שירי מימון ייהנו מאוד לשמוע ולראות אותה. הם גם יתגאו בה. המופע החדש שלה הוא קפיצת מדרגה חשובה ומאתגרת.


שירי-מיימון-2-אורית-פניני.jpg
שירי מימון (צילום: אורית פניני)


שירי מימון, ההופעה. הבימה תל אביב. ששי, 21 במרץ 2014.


למועדי מופעים >

23/03/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. תקציר שצילמתי וערכתי מהמופע
אורון V1 , (24/04/2014)
1. הופעה מושקעת, מהנה ומומלצת
אורון V1 , (26/03/2014)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע