סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 מאי 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: אמדורסקי ופוסטל
 

 
 
הכאב, הנהי, העצבים והפצעים החשופים, התקוות והפרידות, המעצורים והתסכולים, הרגישויות וההתרסקויות, מערכות היחסים המתפוררות, השילוב הבלתי נמנע של רוך וקושי (כשם השיר מ"מנועים שקטים", 99'). הכל שם. ללא פילטרים ומנגנוני הגנה"
הבחירה של אמדורסקי ופוסטל להציג 15 שירים בליווי מינימלי מאתגרת את המוזיקאים ואת הקהל


את מלאות עשרים שנה ל"אסף אמדורסקי", אלבום הבכורה של יוצא להקת "תערובת אסקוט", ציין אמדורסקי בסיבוב הופעות קצר במהלך מרץ האחרון, הוא (בשירה ובגיטרה אקוסטית) וקרני פוסטל (בשירה ובצ'לו), חברת ילדות שהיתה שותפה בהרצת השירים קודם לכן ובהקלטת האלבום באולפן כבר אז.

עד כדי כך היה קצר, חפוז וחסר עתיד לכאורה היה הסיבוב, שהשניים החליטו לתעד אותו, ובפחות מחודשיים השיקו דיסק משותף "בהופעה", שמתפקד עתה - לנוכח המשך הסיבוב - כמזכרת מן ההופעה.

עיבודים מתומצתים

זו לא בדיוק מזכרת וגם ההופעה היא לא בדיוק קונצרט. אמנם כלולים בדיסק 12 שירים (על פני 51:15 דקות) נבחרים מחמישה אלבומי הסולו של אמדורסקי, מול 15 שירים במופע שנמשך 80 דקות, אבל הבחירה של אמדורסקי ופוסטל להציג אותם בעירומם וברזונם, בליווי מינימלי, היא החלטה אמיצה שמאתגרת לא רק את המוזיקאים אלא גם את הקהל שלהם שנסחף - כעל כורחו כמעט- לחוויה מוזיקלית לא פשוטה ולא קלה.

גם הלהיטים, שלא לדבר על השירים המוכרים פחות, נשמעים בניתוקם מאלבומי האם, בעיבודים המתומצתים ובהפקה המוזיקלית החסרה לכאורה, כאילו היו ה-B Sides של עצמם. לא להיטים, לא מנסים להתיידד, זרים ומוזרים, רחוקים ומתנכרים, תובעניים ונאבקים על זיהוי ותשומת לב, גם אצל אוהדים בקיאים, על אחת כמה וכמה מאזינים מזדמנים. בפירוש הרפתקה.

אמדורסקי מודע לסיטואציה ומשתעשע לא אחת על חשבונה ועל חשבון המאזין. הוא נהנה מהתעתוע שהוא נוהג בקהל, כאילו מודד, בודק ומותח את הסבלנות שלו. ואפשר להבין: גיטרה אקוסטית וצ'לו הם לא הרכב מובן מאליו לרוק של אסף אמדורסקי. במיוחד לא כשהיוצר נחשב כאחד המפיקים המוזיקליים הבולטים בסצנה המקומית, ויכולתו למקם את היצירות שלו בהקשרים ובצבעים עדכניים, כבר הוכחה לא אחת.


אמדורסקי-ופוסטל-צלם-יניב-אד.jpg
אסף אמדורסקי וקרני פוסטל (צילום: יניב אדרי)




"מהעצב הזה נצא מחוזקים"

"אני יודע שהשירים הם באסה", הוא מפתיע בכנות ובגילוי לב בשלב מוקדם יחסית של ההופעה, אחרי רצף קשה ולא ידידותי בעליל של "מעיין" (מהאלבום השני, 96'), "רבים הימים", "משהו קצר שאני לא יכול" (שניהם מהראשון, שאת הראשון ביניהם כתב עם שולי רנד, שותף לראשית הדרך) ו"רעידת אדמה" (שכתבה פוסטל ל"צד א'" 2011, אלבומו האחרון עד כה). "אבל מהעצב הזה נצא מחוזקים", הוא מבטיח ובנימת קולו אפשר להרגיש שהוא אמנם אופטימי לקראת המפגש והקשב של הצופים, אבל גם ספקן, לבטח לא במועדון שמרבית יושביו עסוקים באכילה והופעה לא בדיוק בראש מעייניהם.

   

מאוחר יותר, לפני שהוא משמיע את "אהבה חדשה", הלהיט הראשון שלו כזמר עצמאי והשיר ה-12 במופע (והאחרון קודם הדרנים), הוא מסכם משועשע: "בשביל אנשים מסוימים זה (השיר, ע"א) יכול להיות סיכום החוויה הערב, והמשפט שיקחו הביתה". מיותר לציין שהמלים הפותחות את "אהבה חדשה" הן "איזה שיעמום...". סטנדאפיסט בדרך?

הזירה אינטימית. המגע בלתי אמצעי כמעט, השירה חשופה. ולהוציא "אהבה חדשה", שכתוב אמנם בגוף שני למרות שאי אפשר להחמיץ את ההתכוונות, אלה שירים אישיים ביותר, קורעים אשנבים ולחיי הזוגיות שלו, כולם בגוף ראשון. אני לא יודע אם אלה  הבעת אי אמון, אי נחת או אי שביעות רצון מהטיפול שהעניק לשירים הללו לאורך השנים; או שמא הוא סבור שיש בהם יותר (או פחות) שלא הודגשו בסשני האולפן הקודמים; וגם לא התובנה שאם היו לו הוותק, הניסיון ובעיקר המעמד והאומץ שיש לו היום, ייתכן שהיא מגיש-מבצע אותם כך כבר אז.

אולי. אולם זו גם ההרפתקנות האמנותית שלו. לבדוק את כישוריו כמפיק וכאמן מבצע. גם סקרנות ואתגר לנסות  את עצמו בפורמט שונה (או עוד אחד), כזה שמכריח אותו להיות זמר טוב יותר וברור יותר, נגן גיטרה מרשים ומיומן יותר (גם ברגעי הכעס והעצבים של "אהבה חדשה"), וגם מפעיל מחיאות כפיים ושירת רבים. ועל הדרך, למצוא פורמט נוסף לשירים שלו, תבנית קטנה ונמוכת עלויות. הוא לא חייב, אבל עובדה שהוא עושה זאת, בכנות ובמחויבות שאי אפשר להתכחש אליהן.

הכאב, הנהי, העצבים והפצעים החשופים, התקוות והפרידות, המעצורים והתסכולים, הרגישויות וההתרסקויות, מערכות היחסים המתפוררות, השילוב הבלתי נמנע של רוך וקושי (כשם השיר מ"מנועים שקטים", 99'). הכל שם. ללא פילטרים ומנגנוני הגנה.

רק הצ'לו החם (כשצריך...) והמנחם (כמעט תמיד) של פוסטל, ותוספות השירה שלה, עוזרים לו לעגל את הפינות, להציג את הצד לא זוהר, הנוגה וגם הנאבק של אסף אמדורסקי, כוכב רוק ישראלי שכל מה שהוא מבקש הפעם זה הקשבה, הבנה, אולי הזדהות. שלא התדמית הזוהרת כביכול היא העיקר. אלא הרגשות שבפנים הם החיים האמיתיים.

   

מתפייס עם נכסי צאן ברזל

את אלבום הבכורה מייצגים בסך הכל ארבעה שירים, משלים אותם "יקירתי", שיר אהבה תרתי משמע, שביצועו מתאפיין באפקט של גניחות לתיאור מעשה האהבה. נציגות דומה גם ל"הרי את" (08'), אלבום הגירושין שלו, עם "סיני" (שמדליק נר זיכרון לתקופת החיזורים ההורמונלית), "יש לך מקום" (שמצטייר כפרידה מאוחרת מאביו, אך גם כפרידה מכל אדם יקר, אך אינו נכלל באלבום ההופעה), "רכבת לצפון" (שכולו ברכת הדרך לאהובה לשעבר) ו"בראשית" (שבוחן בצורה בוגרת ומפוכחת את החיים שאחרי הגירושין) כהדרן ראשון (לפני פיזור) אותו הוא מגיש לגמרי לבד ומאפשר שירת רבים חרישית.

שני להיטים נוספים ש"מתגנבים" פנימה הם "השמיים הכחולים" (שפותח את האלבום ובהופעה ממוקם במחציתה, כעוגן מוכר ראשון) מהאלבום השני, ו"חמש עשרה דקות" (גם הוא מ"מנועים שקטים", שיר שכתב עם יהלי סובול וסיון שביט), פסגת האומץ (והפחד...) של אמדורסקי - לשיר אותו כמעט ללא ליווי, זה לא דבר של מה בכך.

הוא מסיים את ההופעה עם שני שירים נוספים שאינם כלולים באלבום. ב"פגישה לאין קץ" (כי סערת עליי) של נתן אלתרמן ונעמי שמר הוא מתמודד עם המורשת של אביו, בני אמדורסקי ("שהיה זמר הרבה יותר טוב ממני"), שהקליט את השיר לפני יותר מ-40 שנה כחבר ב"שלושרים" (עם חנן יובל ושלום חנוך). אמדורסקי, שממשיך להתפייס עם נכסי צאן ברזל שהותיר אביו בזמר העברי (נוסף על "שרים דודאים" עם ישראל גוריון) נעזר מאוד בפוסטל, שהצ'לו שלה מספק עטרת הוד ויופי לקלאסיקה הישראלית.

ב"זוג משמיים" ("גם הוא מצד א'") הבלתי נגמר (שמסביר את היעדרו מהאלבום), הוא מסכם את כל המפגש כולו: "אנחנו זוג משמיים, אנחנו פצע חשוף, אנחנו אבן שואבת, אנחנו נפש וגוף, אנחנו זעם אצור, אנחנו אש מאכלת". רית'ם'נבלוז חריף ונוקב, ואמדורסקי שר כאילו היה אסף אבידן, בכאב ובצעקה מיוסרת. סיום למופת.

במשפט אחד: השילוב בין אסף אמדורסקי וקרני פוסטל, הוא אלבום והופעה למתקדמים ולמיטיבי לכת ברפרטואר של אסף.

אסף אמדורסקי וקרני פוסטל בהופעה. ג'מס פתח תקוה. ראשון, 25 במאי 2014
אסף אמדורסקי וקרני פוסטל. בהופעה ( High Fidelity )


למועדי מופעים >

05/06/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע