סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 יולי 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן בלאדינו: מוזיקת עולם משובחת
 

 
 
ההתלהבות היא מהנגינה הווירטואוזית של כל אחד מחברי ההרכב, שמפגינים שליטה יוצאת דופן במגוון כלים. מגדילים עשות דרור ומוקד - הראשון בכלי נשיפה רבי השראה וצליליות, שאת חלקם הוא עצמו יצר, ומעבר לסקסופונים, קלרינט, חלילים, יש לו גם שופר ומטעני צינור מפתיעים, שמדמים צלילי דידג'ירידו אוסטרלי (שבו השתמש באולפן); השני בכלי מיתר שונים – בין היתר כינור, עוד חשמלי וגיטרות, שבחשמלית הוא מפיק צלילים של מנדולינה ובוזוקי. מוקד הוא גם מפעיל האפקטים האלקטרוניים ותכנותי המחשב."
במופע בעקבות האלבום, חברי "בלאדינו" מפגינים נגינה וירטואוזית אך השירה לא חודרת ולא מרגשת


Baladino הוא הרכב מוזיקת עולם ישראלי ששמו משקף את האג'נדה המוזיקלית שלו, חיבור בין בלאדי (ארץ בערבית) לבין לדינו, שפתם של יהודי ספרד, שמאז הגירוש ב-1492, נפוצה בטריטוריות ובארצות נוספות באירופה.
 
פיוט ומסורת בסאונד עכשווי
 
ההרכב, שהוקם לפני שלוש שנים מבצע אם כך שירים בשפת הלדינו, אך גם בשפות ים תיכוניות נוספות, כשמצד אחד מתחבר לתרבות ולשורשים של הפיוט והמוזיקה המסורתית של צאצאי אותה תרבות, ומצד שני מקנה לה סאונד עכשווי, בעיבודים דעתניים, בשימוש בכלי נגינה אקוסטיים ומודרניים, ובשילוב השפעות מגוונות - ג'אזיות בעיקר – אך גם קלאסיות ואתניות, אלקטרוניות ואלטרנטיביות. בקיצור, כל מה שאפשר למצוא במוזיקת עולם משובחת.
 
ב"בלאדינו" חברים הזמרת-השחקנית יעל בדש, נגן כלי הנשיפה יוני דרור, נגן כלי ההקשה ישי אפטרמן ונגן כלי המיתר תומר מוקד, וכן נגן הקונטרבס והבס החשמלי דניאל ספיר, שבא במקום הנגן אדם בן עזרא, אשר פרש להתמקד ביצירה משלו, זמן קצר לאחר צאת ההרכב להופעות בעולם. כולם מולטי-נגנים ששליטתם בכלים השונים נוגעת בווירטואוזיות.
 
נוכח הביקוש למוזיקת עולם בעולם בכלל ולמוזיקת לדינו בישראל בפרט, מתחייב ניהול קריירה בינלאומית מחו"ל. בלאדינו קבעה את משכנה בברלין, לשם חזרה לא מכבר מסיבוב הופעות ממושך בארצות הברית, (במהלכו הקליטה אלבום חדש בשיקגו בהפקתו של סטיב רודבי ובהשתתפות Fifth House Ensemble , שיראה אור באביב הקרוב), ומשם הגיעה להופעתה בסוף השבוע ב"אדייו קירידה", פסטיבל הלאדינו השלישי שמתארח בימים אלה (14 עד 17 בינואר) בהבימה
  
הופעה זו התבססה עדיין על Dos Amantes, אלבום הבכורה שלה – "שני אוהבים" או "צמד נאהבים" בעברית. עניין זה של תרגום לעברית, או משמעות לקהל דוברי עברית, אינו בראש העדיפויות של בלאדינו. האלבום (תשעה קטעים, 35:18 דקות) מוצג באנגלית ובתעתיק לאנגלית בלבד. נעדרות ממנו מלות השירים וגם פירושם-משמעותם של שמות השירים - מן הסתם כדי ללמד על התכוונות לקהל יעד בינלאומי, על מתן משמעות וחשיבות שוליות לטקסט, ועל שימוש בו כסאבטקסט צלילי-קצבי, כחלק מהמארג הנגינתי אינסטרומנטלי של יצירתם.



BALADINO-צילום-עמרי-בראל.jpg
Baladino (צילום: עמרי בראל)


נגינה וירטואוזית – שירה לא נוגעת
 
אי לכך שירתה של בדש - שמעידה על עצמה כדור שביעי למשפחה דוברת לדינו, אך זכורה כזמרת ליווי של דנה אינטרנשיונל בזכייתה באירוויזיון עם "דיווה" לפני 16 שנים וחברה (במשך יותר מדי שנים) בלהקת הצעירים של הקאמרי – נשמעת כתוסף כלי, סוג של עיטור מוזיקלי ואפילו אתנחתא בין קטעי הנגינה האחרים.
 
הזמרה שלה נקיה ויפה, אבל אמנותית מדי, גבוהה, לא ארצית (אפרופו בלאדי), לא חודרת וכמעט ולא מרגשת. וכבר שמענו לא מעט מבצעי לדינו עוצרי נשימה, גם משלנו, וגם זרים.
 
גם דמותה הבימתית של בדש - רזה להדאיג (אין מה לאכול בברלין?), עם שתי צמות וינטג', עבות ושחורות (כשל חנה רובינא ב"הדיבוק"), תנועות מחול מאופקות ומסוגננות (בידיה בעיקר) ורעד מתוזמן של כתפיה, כמו בובה על חוט - וגם מיעוט בהסברים ובמידע על השירים, שיכולים רק להעשיר, אינם מוסיפים לטעמי סיבות לאמפתיה ולריגוש.
 
 
ההתלהבות היא מהנגינה הווירטואוזית של כל אחד מחברי ההרכב, שמפגינים שליטה יוצאת דופן במגוון כלים. מגדילים עשות דרור ומוקד - הראשון בכלי נשיפה רבי השראה וצליליות, שאת חלקם הוא עצמו יצר, ומעבר לסקסופונים, קלרינט, חלילים, יש לו גם שופר ומטעני צינור מפתיעים, שמדמים צלילי דידג'ירידו אוסטרלי (שבו השתמש באולפן); השני בכלי מיתר שונים – בין היתר כינור, עוד חשמלי וגיטרות, שבחשמלית הוא מפיק צלילים של מנדולינה ובוזוקי. מוקד הוא גם מפעיל האפקטים האלקטרוניים ותכנותי המחשב.
 
אופי הנגינה, הנוטה לג'אז ולאלתור שהוא מאפשר, מרחיק את השירים ממקורם המסורתי, אפילו היהודי, כמו גם העיבודים המפותלים והמורכבים שהם מציעים, שמוצאים מכנים משותפים רחבים בצלילים מיוון, טורקיה ובלקן. כמו ב"מקדוניקה" הסוחף, שאותו מבצעים רק ארבעת הגברים בחבורה בשלהי ההופעה.
 
בהופעה - אחרי אינטרו של "פתחי את דלתך הסגורה" ("Avre tu" הקלאסי, שבלעדיו אין כנראה מופע בבְּלאדינו) - הם מבצעים שבעה משירי האלבום, כמעט לפי סדרם: "La kumida la manyana", "A sinyora novia", "Kuando el rey Nimrod" (המלך נמרוד המוכר גם כ"אברהם אבינו"), "חדש ימינו כקדם" (של רבי חיים בז'רנו), "צור משלו אכלנו", "Ir me kero" (שבו התארח נגן הקאנון הטורקי מומין ססלר, שהוסיף אנרגיות, קצב, להט וגם הומור גם בשלושת הקטעים האחרים בהם ניגן, כולל ההדרן הטורקי-ספרדי-בלקני "הבת שלי", "Hija mia") ושיר הנושא, אחרון לפני ההדרנים, שבו במיוחד, חסר לי הסבר.
 
בשירים הנוספים (שבעה גם הם), שלקוחים כנראה מהאלבום הבא של החבורה, גרסה מרתקת של "זמר אהבה לים" של רפאל אליעז וסשה ארגוב ("סוג של מוזיקה אתנית" לדברי דרור) שאין טוב ממנו כדי לאייר את ההתכוונות הבינלאומית של "בלאדינו"; "Poco le das", שיר התמקחות על נדוניה, ערב החתונה, שקדם לו סולו הקשה של אפטרמן; ו"שלוש בנות" ("Tres hermanikas") כהדרן ראשון, המבוצע רק לצלילי הגיטרה חשמלית של מוקד.
 
אני חייב לציין שהקהל, שמילא את אולם הבימה 4 במרתף התיאטרון הלאומי, התלהב הרבה יותר ממני.



BALADINO-2-צילום-עמרי-בראל.jpg 
Baladino (צילום: עמרי בראל)




בלאדינו. פסטיבל הלאדינו השלישי. הבימה 4, תל אביב. חמישי, 14 בינואר 2016
Baladino. Dos Amantes (קמע)



 

למועדי מופעים >

17/01/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע