סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
      
101112131415
16171819202122
23242526272829
30
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן נסרין קדרי - הדרלינג המזרחית החדשה
 

 
 
נסרין קדרי היא בהחלט תופעה. זמרת צעירה, עוד לא בת 30, עם קול עמוק ועצום (עומר אדם מין נקבה, חולף הרהור במוחי) שהיא מתקשה לתפעל כראוי. מתאבדת למן השנייה הראשונה, לוחצת על מיתרי הקול ובלוטות הרגש מההתחלה, לא שומרת כוח ורזרבות להמשך (ויש לה, לא יודע מאיפה מביאה אותם), כאילו הצעקה היא חזות הקול, כאילו אין גוני ביניים, כאילו אין מקום לניואנסים ולאינטימיות גם בסלסולים הארד-קור שהיא מנפקת."
על הבמה, קדרי מתמסרת לקהל בשירה עוצמתית וכריזמה כובשת. היא כאן כדי להישאר, ויש לה לאן להתקדם ולהתפתח



מאז זהבה בן בסוף שנות ה-80, לא היה כגילוי וכפריצה של נסרין קדרי, זוכת העונה השנייה (2010) של "אייל גולן קורא לך". זמרת שחובקה באהבה ובעוצמה הן על ידי התעשיה והתקשורת (האינטרנטית לפחות), הן על ידי הקהל.

הדמיון בחשיפה ובתשומת הלב של השתיים הוא בעיקר בסוגת השירה ובנוכחות הקולית המרשימה. שתיהן גדלו על מסורת שירה בערבית, על אבות המזון הקלאסיים שלה. וגם קדרי, כעמיתתה הוותיקה, מטמיעה את השפעות הבית והמורשת הערבית בשירה בעברית, כבחירה בדרך אמנותית מושכלת ומתוך הכרה בחשיבותה ובנחיצותה לקריירה בתוך ישראל וכגשר מוזיקלי-חברתי בין קהלים מנוגדים ומקוטבים.

מערבבת סגנונות

עד כה זה עובד נפלא עבור הדרלינג המזרחית החדשה, בכל החזיתות. לא מעט, מן הסתם, בזכות ניהול זהיר, נבון ואחראי, שנזהר מלעשות את הטעויות שליוו את בן ובוחר - לפחות כפי שמצטייר כרגע - בבניית הדרך ולא ברדיפת כסף.

זה בא לידי ביטוי בליהוק לפרויקטים ולאירועים הנכונים והמדוברים - מהופעות עם אייל גולן וגיל שוחט, דואטים עם הראל סקעת ואבי מסיקה, דרך השתתפות בטקסים הרשמיים של יום הזיכרון ויום העצמאות, בבית הנשיא וביום הזיכרון ליצחק רבין, בפסטיבל הפסנתר, בחג המחזמר ("סוליקא") ובריאליטי הפופולרי "גולללסטאר", ועד להופעות בפסטיבלים בינלאומיים עם התזמורת האנדלוסית, "הכוויתים" של דודו טסה ו...חימום להקת רדיוהד (כולל בהופעתה בפארק הירקון בחודש הבא). כך שאי אפשר להתעלם ממנה.

נסרין קדרי אמיר בן חיים.jpg
נסרין קדרי בהופעה (צילום: אמיר בן חיים)


בדרך להיות הדיווה הבאה של המוזיקה הים-תיכונית, נסרין קדרי מאתגרת את גבולות המיינסטרים של הפופ המזרחי הישראלי ואת סובלנות (להבדיל מסבלנות) הקהל המקומי. היא עושה זאת בעירוב סגנונות וטעמים, בעזרתו של חגי אוזן, מנהלה האישי, שלא הגיע רחוק בניסיונות היצירה וההקלטה הסולניים שלו ומתעלה על עצמו בכתיבה לה. ויותר מזה - משכיל שלא להתעקש רק על שירים שלו (והתעשיה מלאה בנסיונות כפייה כאלה), ומתוך היכרות עם הזרמים, האופנות ותנאי השטח, מזמין אותה להתמודדות עם היצירה של כותבים נוספים, איכותיים, כדודו טסה וגלעד כהנא, דקלה דורי, רותם כהן, אבי אוחיון, אופיר כהן ואפילו הראפר אבי מסיקה.

מתאבדת מהשנייה הראשונה


המופע הנוכחי שלה, שנקרא "בנאדיק" ("קראתי לך" בערבית) כשם אלבומה השני מסוף השנה החולפת, הוא גם הכרטיס שלה להופעות הקיץ. שילוב מסחרר של שירים ומחרוזות בערבית, עם להיטים משני אלבומיה, שיר חדש אחד, וגם מחוות לקלאסיקות בלתי נמנעות, בעברית ובערבית.

הפתיחה קצת בעייתית לי. ההגברה החזקה ושירתה העוצמתית, מקשים עליי בזיהוי לשון השירה. כשמתרגלים לשאון מצליחים להבחין שזו עברית בדרך כלל, כשבכל שיר כמעט מסתתרות מילים בערבית, אם פזמון שלם, אם שורה-שתיים. אבל אין שום בעיה וקושי לזהות את הכריזמה הכובשת שלה (בטח אחרי שהרביצה כניסה של מלכה, כשלמותניה, מעל שמלת המיני הצמודה וההדוקה, עם מחשוף עמוק, "חצאית" של תוספות טול), על נוכחותה הבטוחה והתנהלותה הבימתית יוצאת הדופן, ואיכויותיה הקוליות, העצומות וגם המרגשות (כשמתאפשר...).

   


היא בהחלט תופעה. זמרת צעירה, עוד לא בת 30, עם קול עמוק ועצום (עומר אדם מין נקבה, חולף הרהור במוחי) שהיא מתקשה להשתלט עליו ולתפעל אותו כראוי. מתאבדת למן השנייה הראשונה, לוחצת על מיתרי הקול ובלוטות הרגש מההתחלה, לא שומרת כוח ורזרבות להמשך (ויש לה, לא יודע מאיפה מביאה אותם), כאילו הצעקה היא חזות הקול, כאילו אין גוני ביניים, כאילו אין מקום לניואנסים ולאינטימיות גם בסלסולים הארד-קור שהיא מנפקת.

בחסות הרכב הליווי הקצבי - דן סמרא בקלידים ואקורדיון, מיקי בן עטר בכינור, עידו מימון בתופים, עומרי אורלו בבס, יובי אברהם בגיטרה, ברי יחזקאל בדרבוקה, יוסי בן מוחה בבנדיר ותוף מרים, ומיטל בן חמו בליווי קולי, שנהנים מתזמורים מועשרים בנדיבות - קדרי מתמסרת לאהבת הקהל, למחיאות הקצובות ולשירת הרבים. לא צריכה יותר מזה כדי להישרף שם, על הבמה.

היא מעכסת ומענטזת במתינות, מקפיצה את הכתפיים בהתרסה חושנית, בעיקר ניצבת עם כפות ידיים פרושות לצדדים כמי שמבקשת להכיל את כל האולם או להמריא אל העולם. משרטטת באצבעותיה את השירים, חיה אותם, מנסה להסביר אותם. הלוואי וזמרים גברים בסוגה שלה והקרובות לה, היו מתנועעים וזזים כמוה, משכנעים שהם חווים כמותה את השירים שלהם.

מנגד, אין זרימה בביצוע השירים. כל שיר הוא אי בודד, עם אמירת תודה ופאוזה קצרה לאחריו. התזמורים לא נכנסים אחד לתוך השני, לא יוצרים המשכיות ורצף, מבדלים את השירים ללהיטים - כל אחד בתורו - ובכך מונעים ממנה, לטעמי, לייצר קונצרט. לספר סיפור. זה בטח יגיע. רצוי בהקדם.

נסרין קדרי אמיר בן חיים2.jpg
נסרין קדרי בהופעה (צילום: אמיר בן חיים)

שירי אכזבה ותקווה לעתיד

הרפרטואר הנוכחי שלה מתאפיין בשירי כאב ואכזבה, מצוקה נפשית ומצור רומנטי. האהבה שלה נואשת, עזה ומתפרצת, אבל מתמקדת בגילויי אומץ, הקרבה והתרסה מול הגורל והחיים, עם הרבה אמונה בהשגחה עליונה ולא מעט תקווה לעתיד.

לפעמים היא בעלת אוב שמשתכשכת ביגון, בדיכאון ובכאב. מבכה את מר גורלה, כמאפיין את הז'אנר היבבני. לפעמים היא בחורה צעירה ותוססת, תאבת צחוק, שמחת חיים ואופטימיות. וכמו ב"קצת שונה" מ"בנאדיק" (שמשולב רחוק מדי בסדר ההשמעה), שאם להאמין למילותיו (אבי אוחיון; לחן: אסף צרויה), היא "בחורה פשוטה עם לב שביר... רוצה לחיות, רוצה לקוות/ גם לי מגיע לא פחות", דעתנית, מתעקשת על שלה, וחותרת למתן הזדמנות שווה, אמנותית וחברתית ("זו בדיוק אותה המנגינה, אז מה, אם לא מאותה שכונה...").

  


אבל בעיקר היא משרתת את הז'אנר כפי שמעידה ההשתוקקות הנואשת, בין אם לאהוב רחוק, בין אם לאושר עצמו, בשיר הנושא הכתוב (אוזן) על מידותיה הקוליות ובדיעבד על מידותיה הרגשיות: "רציתי בכל דרך לקוות/ בחומה שלך חיפשתי חלונות/ שיחקתי במגדל של אשליות/ חלמתי// ניסיתי להלך בין הטיפות/ גם מהן הצמחתי לי את התקוות/ חיפשתי את הטעם לחכות... בנאדיק/ כל העולם שמע אותי, זה לא מספיק/ חוץ מימך לא משנה לי מי מקשיב/ את האושר רוצה שוב להשיב". שיר שנענה בשירת פזמון רועמת מצד הקהל ובתשואות כדין. וגם ב"באתי להחזיר לך" החדש (גם הוא אוזן), פופ-רוק מזרחי-מערבי, היחיד שמזכיר את פס ייצור הלהיטים של שרית חדד: "באתי להחזיר לך/ את החלומות שלנו/ הם לא שווים לבד/ לא שווים בלעדינו/ הייתי מוותרת על עצמי/ כבר לא מזהה אותי/ השתנית כשלא היית לידי".


ויש גם אום כולת'ום

אחרי הפתיחה עם "אל תלך", "אנא בחיבאק", "אתה עושה לי טוב" המשמח ובלדת הנשמה "חייאתי" מן האלבום הראשון ("נסרין קדרי", 2014), ושניים (מחרוזת ערבית אותנטית ו"מילה אחת") מ"בנאדיק", היא מרפה קמעה בביצוע "אל תשליכני לעת זקנה" של אביהו מדינה (אם כי לא מתאפקת וצועקת אותו לקראת הסוף. למה? זו תפילה, תחינה, בקשה. אולם לקהל זה לא מפריע לצאת מגדרו), ואחרי שנפטרה תודה לאל מתוספת הטול המסתבכת באביזרי הבמה, היא מצדיעה לאום כולת'ום בגרסה משלה ל"אינתא עומרי" הקלאסי. הקהל בטירוף.

חכו. המופע צובר גובה בשיר הנושא וב"סוואח", עם פתיח ערבי קלאסי בנגינה, וממריא לשיא רגשי ב"רציתי לדבר איתך", הבלדה קורעת הלב על אהבה כואבת (צ'ולי זכאי ושי ראובני) שזכתה לאיזכור ולביטוי גם ב"אח הגדול".

נסרין קדרי תום מרשק.jpg
נסרין קדרי (צילום: תום מרשק)


נציגי "בנאדיק" - "קצת שונה" ו"בינת אל סולטן" (שהקליטה עם אבי מסיקה) שבו משתלב "חביבי יא עיני", ו"באתי להחזיר לך" החדש - מחזירים את השמחה, העליצות והקצב, לפני הנעילה עם "בחלום", שבו היא קרובה קצת למרגול ו"בסיבוב השני". קצת חבל, לי לפחות, ש"הדוד מאמריקה" (של דקלה ואלירן אביטל) ויותר ממנו "העזתי" (של גלעד כהנא וטסה) מהאלבום האחרון, לא קיבלו את דקות החסד שלהם על הבמה, אולי מפני שאינם נארגים למצלול ההופעה בהיותם חריגי הבעה רוקנרוליים.

זה לבד מעיד שיש לנסרין קדרי לאן להתפתח ולהתקדם. נכון שהספיקה לא מעט, אבל היא רק בתחילת הדרך, ונראה שנועדה להישאר כאן שנים רבות. יהיה מעניין ללוות אותה ולעקוב אחריה.

נסרין קדרי. בנאדיק בהופעה. היכל התרבות פתח תקוה. שבת, 17 ביוני 2017

למועדי מופעים >

21/06/2017   :תאריך יצירה

כתבות נוספות
נסרין זה לכולם

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע