סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: יוסי שיפמן דידו ואניאס: הפקה מרשימה
 

 
 
הבארוקדה הפליאה בנגינה סוחפת, גם כאנסמבל וגם בקטעי סולו מרגשים. מקהלת האופרה הייתה מרשימה, ובהופעתה ניכרה היטב עבודתו של המנצח איתן שמייסר, שהצליח למצוא את נקודת האיזון בין מקהלה אופראית, אנסמבל בארוקי והזמרים שעל הבמה."
היצירה הפמיניסטית של הנרי פרסל באופרה הישראלית היא הפקה יפה לעין ולאוזן


דידו, MeToo
 
את האופרה "דידו ואניאס" חיבר הנרי פרסל להפקה של פנימיית בנות בצ'לסי בשלהי המאה ה-17, כאשר ככל הידוע היה הסיפור המיתולוגי הזה כלול בתכנית הלימודים באותו זמן. העלילה המקורית עובדה מתוך "אניאס" של המשורר הרומי וירגיליוס, העוסק בהגעתו של קצין טרויאני, משרדי הניצולים של מלחמת טרויה יוון, לחופי קרתגו.

שם, בחוף הצפון אפריקני, מתאהבת בו השליטה המקומית דידו, וכמהה לשוב ולשמוע את עלילות גבורתו: "היא למשתה בעצם היום הראשון תקראנו,/ שוב את גבורת הטרויאנים מפיהו רוצה היא לשמוע/ ובשִגעונה תצמד את שפתי המספר מעשֶהוּ" (תרגום שלמה דיקמן).

דידו גם משוכנעת שהשניים ייטיבו עם ממלכת קרתגו והם נישאים. אלא שאז,  אניאס מקבל הוראה חדשה לנטוש את האישה ולהמשיך במסעו אל חופי איזור לַציוֹ באיטליה ולהקים שם את מה שלימים תהיה ממלכת רומא. על פי מקורות שונים, מייסדי רומא רומוס ורמולוס הם מצאצאיו. כשנחשפת התכנית זעמה של דידו גואה ובלשונו של וירגיליוס: "הלרמותיני, בוגד בתרמית נכליך אמרתָ?/ חֶרֶש לנוס מארצי כמנוסת גנבים במו ליל?/ ברית אהבה ושבועת אמונים בעיניך כאין?....  בן בליעל! לולא לאדמת הניכר התאווית/ אל שמשכנות זרים, ולוּ טרויה עוד היתה קיימת,/ הלמולדת גם אז בסערה עם הצוות הפלגתָ." (תרגום שלמה דיקמן). הוא כאמור נוטש, היא שמה קץ לחייה. סוף.




דידו ואניאס, תמונת יחסי ציבור



הסיפור המקורי של וירגיליוס נכתב מנקודתו של הגבר, הוא מקבל משימה ויעד וקם ויוצא לדרך. נוסחם של מחבר הליברית האנגלי נחום טייט והמלחין הנרי פרסל, מציע גישה אישית ופמיניסטית. למרות השם הכפול "דידו ואיניאס" דידו היא הגיבורה, כלומר מה שקורה לה חשוב. הרעיון של הקמת רומא נראה כמעין אשליה ולאחר שאניאס מנסה לומר שהוא מוכן לוותר על השליחות, מבחינת דידו כבר מאוחר מדי. הוא, הגבר, היה צריך לחשוב על תגובתה קודם. מכאן הדרך אל הטרגדיה של דידו קצרה. תחושותיה של האישה, על עושרן הרב, משמעותיות יותר מן הציות המכאני של אניאס להוראות מוכתבות.  
 


דידו ואניאס, תמונת יחסי ציבור



שלוש פעמים, שלוש קריאות
 
את האופרה הקצרה - פחות משעה אחת של מוזיקה - אפשר לקרוא בכמה דרכים. אופציה אחת היא כסיפור מיתולוגי שעניינו התהליכים שקדמו להקמת רומא. דרך אחרת היא העימות בין הפרט, יחסי האוהבים דידו ואניאס, לבין  הכלל הציבורי - היא כמלכה והוא כשליט עתידי. 

קריאה נוספת היא אפסותו של האדם מול כוחות העל השליטים, המכשפים והמכשפות המכתיבים לבני האנוש את יעדיהם. המכשף באופרה שולח את אניאס ללב ים ושם הוא מתכונן להטביע אותו.

זו הפעם השלישית שהיצירה מועלית באופרה הישראלית. "דידו ואניאס" הייתה האופרה הראשונה שהועלתה במסגרת זו, בבניין הקודם של התיאטרון הקאמרי בהשתפות זמרות אנגליות מפורסמות. 


דידו ואניאס, תמונת יחסי ציבור


בפעם השנייה הועלתה ההפקה בתל אביב ובפרנקפורט, והייתה פרי שיתוף פעולה ישראלי-גרמני, שהתמקד ברעיון הראשוני של אופרה בפנימיית בנות אנגלית, כשבנות הסטודיו של האופרה הולבשו בתלבושת אחידה ברוח אנגליה.
 
על ההפקה החדשה חתומים צמד הבמאים ססיל רוסה וג'וליאן לובק, שאחראים לבימוי, לעיצוב, לכוריאוגרפיה וגם לאקרובטיקה. מאחר שכאמור מדובר ביצירה קצרה, ומקובל בהפקות גדולות להוסיף קטעי מוזיקה בנקודות מעבר ובקטעי מחול, נוספו בהפקת האופרה הישראלית קטעים של הנרי פרסל של אחיו המלחין דניאל פרסל ושל המלחין בן התקופה מתיו לוק
  
 


דידו ואניאס, תמונת יחסי ציבור


משולש של מקהלה, זמרים ותזמורת
 
ההחלטה העיצובית המרכזית של צמד הבמאים היא למקם את האופרה בלב הים, ולהתייחס לחוף מרחוק. היסוד הבלתי אנושי, המכשפים והרוחות, כוחות העל המכתיבים לבני האנוש את מהלכי חייהם, מקבלים כאן צורה של יצורים ימיים מפלצתיים. על עיצוב הבמה בהתאם נחה רוח של אגדה, איורים של ספר ילדים רווי ביצורים מפחידים/ משעשעים. 

בתוך המסגרת הסיפורית הזאת מתפקד אנסמבל של שבעה אקרובטים שלמעשה מוביל את ההפקה, ולעיתים אף גובר על הזמרים. העיצוב הכוריאוגרפי, לעומתם, היה בבחינת נוכח נסתר, ובא לידי ביטוי בעבודה חיוורת למדי של הרקדניות.



דידו ואניאס, תמונת יחסי ציבור


באשר לצד המוזיקלי, מחמאות מגיעות לקולקטיב הבארוק הישראלי בארוקדה שהפליא בנגינה סוחפת גם כאנסמבל וגם בקטעי סולו מרגשים לקבוצת כלי הפריטה - שני התיאורבו וגיטרת הבארוק, ולכלי הנשיפה מעץ. מקהלת האופרה - שזמריה ניצבים הפעם בפיט התזמורת שבחזית הבמה - הייתה מרשימה, ובהופעתה ניכרה היטב עבודתו של המנצח איתן שמייסר, שהצליח למצוא את נקודות האיזון בין מקהלה אופראית, אנסמבל בארוקי והזמרים שעל הבמה.
 
בין הזמרים בלטו גיא מנהיים, בעיקר בתפקיד המכשף שתפור עליו לא רע, יניב ד'אור המצוין בתפקידון הרוח שקולו נשמע מן האולם, וגם צמד המכשפות טלי קצף וניצן אלון שהביאו רגעים יפים. בקרב התפקידים הראשיים בלטה ענת צ'רני כדידו, ששלטה היטב בניואנסים הדקים שבאו לידי ביטוי כצפוי באריית הקינה בסיום האופרה.

מאת: הנרי פרסל (תוספות מוזיקה דניאל פרסל ומת'יו לוק), מנצח: איתן שמייסר. במאים כוריאוגרפים ומעצבים: ססיל רוסה וג'וליאן לובק. מעצב תאורה: מרק גינגולד

סולנים: ענת צרני, דניאלה סקורקה, מורן אבולוף, עודד רייך, גיא מנהיים, טלי קצף, ניצן אלון, יניב ד'אור, תזמורת בארוקדה. עם אקרובטים, רקדניות ומקהלת האופרה הישראלית. תרגום: חמדי כפיר
 


דידו ואניאס, תמונת יחסי ציבור



האופרה עולה ב-5 ביוני ב-18:00, 6 ביוני ב-20:00, 7 ביוני ב-20:00, 8 ביוני ב-13:00, 9 ביוני ב-21:00, 11 ביוני ב-20:00 במשכן לאמנויות הבמה - האופרה הישראלית בתל אביב. מחירי כרטיס: 470-190 ש"ח. להזמנת כרטיסים באתר האופרה הישראליתאו בטל':03-6927777

לרכישת כרטיסים


 


למועדי מופעים >

04/06/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע