סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן שירים שתמר גלעדי אוהבת במיוחד
 

 
 
יש לתמר גלעדי כמה פורמטים של הופעה. זה, מצטייר באוזניי, הכי הולם את הקול, השירה, הטעם שלה במוזיקה ואופן ההגשה הפולקי שלה... כמו שהיא עצמה אומרת, בהקשר שונה, 'אוריגמי' הוא אלבום שאי אפשר לראות מרחוק. צריך להתקרב אליו. אם תעשו זאת, מלוּוִים בהמלצתי החמה, תמצאו שמקרוב, ההופעה מיטיבה להסביר אותו."
באלבומה החדש "אוריגמי" מביאה גלעדי שירים של אחרים, ואחד שלה, בביצוע מלנכולי, מנומס ומלבב


לאלבומה החדש והשישי של תמר גלעדי קוראים "אוריגמי", כשמה של אמנות קיפולי הנייר היפנית. אמנם אריזתו (בעיצובה של רויטל אלרון כץ) מעוטרת באיורים נאיביים של ציפורי נייר, ש'מעופפות'  גם בחוברת המילים והקרדיטים המצורפת. אך אין באלבום רמז מהותי יותר שיקשור בין השם, היפה המסקרן והמבטיח לכשעצמו, לבין גלעדי ושמונת השירים שבו.

ועל אף השרירות לכאורה, שבבחירת השם, משהו בהרגשה למשמע השירים ולמשמע קולה של גלעדי, מפרנס תחושה של קלילות כנייר, דקוּת ודיוק בשימוש לשם הבעה, ואפילו אמנות לשמה. אמנות קיפול המילים של גלעדי, נותנת להן אמנם צורה, זהות ויישות, אך בה בעת גם משאירה מקום להתנסות חווייתית אחרת, לפרשנות נוספת, כפי שאמנות טובה דורשת.

פתיחות אמנותית ואנינות טעם

גם האלבום החדש וגם המופע שמלווה את צאתו הם פרשנות של תמר לגלעדי לשירים שהיא אוהבת במיוחד. כמו האלבום - שכולל כאמור שמונה שירים (על 29:41 דקות), אך רק אחד מהם מקורי לחלוטין שלה ("אהבת חינם" הפותח) - גם המופע (כדלהלן) מרופד בשירים שאחרים הרו או כתבו במיוחד בשבילה. נותנים לה את החירות (האמנותית אם תרצו) להטעימם כרצונה, להטביע בהם חותם משלה.


תמר גלעדי בהופעה, צילום: הלה עמנואל


ב"אוריגמי" היא נעזרת בפיליו אנטוניו קנדיאה הברזילאי ("לראות את הפרחים"), במשורר ימי הביניים גיום דה מאשו הצרפתי (שתרגם עידו אברבאיה ל"אהבת אמת"), בזמר הלואו-פיי האמריקאי אליוט סמית' ("עד שאתרחק" שנסחו מחדש בעברית היא ועינת רז) ובזמרת הפולק האמריקנית סוזן וגה (שאת הפואמה "המלכה והחייל" שלה תרגמה נעה ברנר).

עוד נדרשה גלעדי לשירותיו המצוינים של דידי שחר ("שוק"), של מרים ילן שטקליס ושמוליק קראוס ("אלישבע מה נחמדת") וגם להשראה חסידית, חב"דניקית או ברסלבית, ביצירת "הנהר" שלה. ואם תתעקשו שהאחרון מקורי שלה, לא אתווכח עימכם.


  


הרשימה האקלקטית הזו מעידה - מעבר לסקרנות הספרותית, לפתיחות האמנותית ולטעמה האנין-משהו של גלעדי - על היעדר אגו אך בעיקר על הסכמה, קבלה ויכולת לבצע שירים טובים ואיכותיים כאילו היו שלה, ועדיין להשאיר מקום למבצעים אחרים לבצע אותם כרצונם. עניין שבא לידי ביטוי ביתר ענווה ושאת, גם באלבום ובמופע "בלוז לנעמי", שמבוססים על שיריה של נעמי שמר, חמותה.

מצד אחד, נושאיהם קרובים ללבה - האהבה וכוחה לנחם ולגבור על הכאב והייאוש, זוגיות, משפחה  ואימהות, וגם אמירות חברתיות ואנטי-מלחמתיות. מצד שני, בעיבודים ובהפקה המוזיקלית המשותפים לה ולנגן הגיטרה איציק יונה המצוין, הם מקבלים מבע אחיד, מאופיין ומלוטש, של פולק לירי מזוקק ומזוכך. סאונד שמעמיד במרכז את שירתה הגבוהה, המלנכולית והמפויסת, עטופה במצלול אקוסטי, מינורי ומעודן - היא ויונה בגיטרות אקוסטיות וספי עספורי לצדם, נותן בעוּד, בכינור ובכלי הקשה לפי הצורך, ושלושתם נעזרים בגיחות של פו סינגהנארט בחצוצרה וז'וקה פרפיניאן בשירה ובהקשה, כדי לשמר את הצליל האולפני המלנכולי, המנומס והמלבב.


                                                     תמר גלעדי, צילום: הלה עמנואל



הזמנה להתקרבות

גלעדי תוהה אם כדאי עדיין לעשות אלבומים, שהרי זה הכיוון אליו הולכת התעשייה. ובכל זאת, כמי שלא ויתרה על יצירת האמנות, היא כוללת את כל שירי "אוריגמי" בהופעה (מן הסתם בהשראת התימצות וההסתפקות בשמונה שירים, כותר שבין אי.פי. לאלבום). מהפתיחה עם "אהבת חינם", שמשמש כמוטו וככותרת ("הרבה מילים קושרות בינינו/ הרבה ימים, חגים ושבתות/ וּרגעים שלא נרצה לשכוח/ וכאלה שכבר לא נוכל למחוק"...), ועד "הנהר" החסידי-פולקי, שכולו השגחה, הנחייה והדרכה את הדור הבא.


  


בנוסף שוזרת גלעדי ביניהם ולצידם שירים נבחרים מכ-20 שנות יצירה, היפים והמשמעותיים שבהם, כמו "האהבה מתה" הציניקני ו"עידן חדש" שכתב לה בעלה אריאל הורוביץ (ובשניהם מעיר העוד של עספורי רגשות טמירים); "הדרך הביתה" שנושק לבלוז (בנגינתו המסורה של יונה), ו"תפילתי" הבינדורי המכמיר, המרגש והנוגע שכתבה היא עצמה; "גן חורפי" (של קרן אן זיידל) שתמר תרגמה לצרכיה-היא, ואותו היא מחברת - על פלטפורמת מקצב הבוסה-נובה - ל"יצאנו אט" הוותיק של חפר וזהבי; ועם האורחת ענת עצמון היא שרה את "בחלום" (מיכל ורד וירוסלב יעקובוביץ') ואת "מגדלור" שיר העידוד והתמיכה של דני סנדרסון.


מימין לשמאל: ספי עספורי,  פו סינגהנארט, ז'וקה פרפיניאן, תמר גלעדי, ענת עצמון ואיציק יונה, צילום: הלה עמנואל


יש לתמר גלעדי, כפי שכבר נרמז לעיל, כמה וכמה פורמטים של הופעה. זה, מצטייר באוזניי, הכי הולם את הקול, השירה, הטעם שלה במוזיקה ואופן ההגשה הפולקי שלה. אולי היא מונוטונית קצת במנעד ההבעה שלה, אבל הטריו האקוסטי הזה מתאים לה בול, וגם השירים - בעיבודיו ובנגינתו של איציק יונה - יושבים נהדר בתבנית הבשלה והמדויקת.

כמו שהיא עצמה אומרת, בהקשר שונה, "אוריגמי" הוא אלבום שאי אפשר לראות מרחוק. צריך להתקרב אליו. אם תעשו זאת, מלוּוִים בהמלצתי החמה, תמצאו שמקרוב, ההופעה מיטיבה להסביר אותו. תגלו שירים שנאספו ונצרפו תוך כדי הופעות, מתאימים לבילוי לילי נעים, עושים טוב ואולי גם תצטרפו לשירה. אני משוכנע שגם אתם תאהבו את השירים שתמר גלעדי אוהבת במיוחד.


תמר גלעדי, צילום: יפעת יוגב


תמר גלעדי. אוריגמי (עצמאי)

תמר גלעדי במופע השקה ל"אוריגמי". תיאטרון תמונע, תל אביב. רביעי, 27 ביוני 2018

למועדי מופעים >

01/07/2018   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע