סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן תחרות הנבל: לא לנשים בלבד
 

 
 
הגברים הפסיקו להתבייש לנגן נבל. יש להם הרבה יתרונות - הם יכולים לסחוב את הנבל בעצמם, יש להם ידיים ורגליים חזקות יותר וזה ניכר מאוד בנגינה. זה אולי לא פוליטקלי קורקט, אבל זאת המציאות."
רגע לפני פתיחת תחרות הנבל הבינלאומית בישראל, המנהלת האמנותית יוליה רובינסקי מחממת מיתרים


נבל דוד, לא כינור
 
תחרות הנבל הבינלאומית ה-20 המתקיימת בעכו יוצאת לדרך ובאמתחתה 12 ימי רסיטלים וקונצרטים קאמריים.
 
את הרעיון להקמת התחרות הגה ב-1959 "הבית"רי הראשון", כפי שכינה אותו מנחם בגין - אהרון צבי פרופס, האחראי גם על הקמת פסטיבל ישראל וה"זמריה".
 
הבחירה בתחרות בינלאומית לנבל הייתה מוצלחת. פרופס חיפש כלי שייחד את ישראל, ומאחר שתחרויות לכנרים, פסנתרנים וכלים אחרים היו מקובלות כבר אז, בחר בכלי הנגינה של דוד המלך (הכלי שזכה לכינוי "כינור דוד" הוא למעשה כלי פריטה המזכיר את הנבל). 


תחרות הנבל תמונת יחסי ציבור
 
התחרות הבינלאומית בישראל הייתה עד מהרה למותג, ושמה הלך לפניה. החובה לנגן יצירה ישראלית בכל תחרות הביא לחיבורן של עשרות יצירות לנבל כאן ובעולם. מלחינים ישראלים כפאול בן חיים, צבי אבני, סרג'ו נטרא, עמי מעייני ואחרים פרצו למודעות ולהכרה בינלאומיות בזכות יצירותיהם לנבל.
 
לצד כל זה, 47 שנים ארוכות חלפו מאז התחרות הראשונה ועד שיכולנו להתגאות בזוכה ישראלי - סיון מגן, שמאז מנהל קריירה בינלאומית בנגינה בנבל. התחרות הולידה גם קשר זוגי שהביא להקמת משפחה - הפסנתרן ארנן ויזל, בנם של הצ'לן עוזי ויזל והנבלאית אביבה לוסטיג-ויזל, נשא לאישה את נציגת אוסטרליה בתחרות הנבל בשנת 1982, אליס ג'יילס, והם חיים באוסטרליה ועוסקים במוזיקה עד עצם היום הזה.
 
"עפתי מהר מאוד מהתחרות"
  
על ניהולה האמנותי של התחרות, שתיפתח ביום שני הקרוב, הופקדה יוליה רובינסקי, הנבלאית הראשית של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. 
 
"שמעתי על התחרות עוד כשחייתי ברוסיה," נזכרת רובינסקי, שעלתה לישראל מסנט פטרבורג כזוכה בפרס הראשון בתחרות כלל ארצית. "רוסיה היא מדינה גדולה אז תחרות כלל ארצית היא אתגר לא פשוט."
 
אחרי הזכייה נשלחת לחו"ל לתחרויות אחרות?
 
"לא נשלחתי, שלחתי את עצמי לישראל בשנת 1991 ומאז אני כאן. ידעתי על התחרות בארץ והתכוננתי להשתתף בתחרות של 1992, כשיהודית ליבר עמדה בראשה (יהודית ג'ודי ליבר שימשה כמנהלת מוזיקלית של התחרות וכנבלאית ראשית בתזמורת הפילהרמונית, י"ש).


יוליה רובינסקי צילום: מריה רוזנבלט

 
ומה הייתה התוצאה?
 
"עפתי מהר מאוד. אבל עצם ההשתתפות בתחרות הייתה חשובה. הייתי אימא צעירה, בת פחות מ-20, וזכיתי בלוקסוס של שבוע בבית מלון, לעסוק רק בנבל ולא להיות מוטרדת במה קורה לילד. מהבחינה הזו התחרות היא עניין מאוד חשוב, גם אם לא זוכים." 
  
כשהרפרטואר מתרחב
 
מה תפקידך כמנהלת מוזיקלית בתחרות נבל?
 
"אני עושה כמעט הכל, חוץ מגיוס כספים. מקביעת התכנית לתחרות, אישור קבלת המתחרים, הזמנת יצירות חדשות, וקביעת ההרכבים שילוו את המתחרים בשלבים השונים."
 
מה הייתה ההחלטה האמנותית הראשונה שלך?

"לבצע שינויים ברפרטואר ולהכניס מבחר גדול של יצירות, לאו דווקא כאלה שנכתבו לנבל. רציתי להעשיר את ההיצע למתחרים, אז בחרנו יצירות שעומדות בזכות עצמן עוד לפני העיבודים. חלק מן היצירות עיבדתי בעצמי ויצירות אחרות נמסרו למלחינים ומעבדים אחרים."
 
ואיך היו התגובות?
 
"נלהבות. אנשים אמרו שכיף לעבוד על היצירות האלה ושהמוזיקה שנבחרה מצוינת. ההוכחה לכך היא הגידול במספר הנבלאים שנבחרו להשתתף בתחרות."    
 
תני לי דוגמא של יצירה שהחלטת להעביר מכלי אחר לנבל?
 
"למשל שלישיות של היידן לפסנתר, כינור וצ'לו. גיליתי מזמן שהיצירות האלה נשמעות אפילו טוב יותר כשאת תפקיד הפסנתר מנגן נבל. הוא כלי הרבה יותר קל."
 
ובאשר למי שיעפילו לשלב הסופי, נגינה עם תזמורת, בדרך כלל מדובר בקונצ'רטו המפורסם של הנדל ואחר כך יצירה מוכרת אחרת?
 
"גם כאן החלטתי על יצירה שבעבר לא נכללה בתחרות - הקונצ'רטו לנבל של פרנסואה-אדריאן בּוּאַלדיֶיה, מלחין שחי את שנות המהפכה הצרפתית וחיבר את היצירה היפה הזן בתחילת המאה ה-19. בזמנו ניגנתי אותה עם הפילהרמונית בניצוחו של זובין מהטה, אבל בתחרות זו תהיה הופעת בכורה ליצירה."   


תמונת יחסי ציבור
  
 "המקום של הנבל הרבה יותר חזק"
 
 המקום של הנבל משתנה לאורך השנים. הוא ממלא מקום מרכזי יותר במוזיקה כיום?
 
"המקום שלו הרבה יותר חזק מבעבר. מלחינים רבים מחברים יצירות לנבל, יש הרבה עיבודים לנבל ומבחינה לוגיסטית קל יותר לנוע איתו מאשר עם פסנתר. וישנה גם ההתפתחות של הכלי." 
 
אנחנו עדיין מדברים על אותו כל שמחזיק 47 מיתרים ומפעילים אותו בעזרת שבע דוושות.
 
"בהחלט, אבל הכלי השתכלל. הכיוון הרבה יותר מדויק. אתה יכול היום לשמוע נבלאים שמנגנים יצירות של שופן בנבל. בעבר אי אפשר היה לעשות את זה."  
 
מה לגבי אסכולות? בכלים שונים, בעיקר בכינור ובפסנתר וגם בכלי נשיפה,   נהגו לדבר על אסכולות - רוסית לעומת צרפתית, צליל גרמני, צליל אמריקני.  זה תופס גם בנבל?
 
"פעם היו טכניקות שונות של נגינה. אני זוכרת שישבתי והתאמנתי לפני קונצרט בקליפורניה ועברה שם מישהי שאמרה שאני מנגנת בטכניקה לא מוכרת בארה"ב. אני רואה בהתפתחות הבינלאומית צעד מבורך. כל אחד יכול ללמוד מכל אחד, וכל האמצעים הטכנולוגיים רק מסייעים."



תמונת יחסי ציבור

 
הנבל הוא לא רק נכס של העולם הקלאסי, הוא קיים בתרבויות שונות מן המזרח ועד אירלנד ודרום אמריקה. יש דיאלוג בין נגנים קלאסיים לנגנים של כלים עממיים יותר?

"כמובן. מבחינתי הדבר דומה למי שמחליט לעבור מן התזמורת הסימפוניות ה'רגילות' למוזיקת בארוק. חשוב לי להדגיש שלמרות שכולם נקראים 'נבל' מדובר בכלים שונים לחלוטין. ניגנתי פעם בנבל מפרגוואי והצלחתי רק כשעצמתי עיניים, כי צבעי המיתרים הפוכים לאלה שאני מכירה (בנבל קלאסי כל מיתרי הצליל דו צבועים באדום על מנת להקל על הנגנים את ההתמצאות, י"ש). כמובן שגם שיטת הנגינה שונה והפריטה בכל כלי נעשית בטכניקה אחרת ובחלק אחר של כף היד."
 
"מגיעים לתחרות שמות גדולים"
 
במסגרת התפקיד את מרכיבה גם את חבר השופטים?
 
"כן, ונאלצתי גם לשמש כשופטת בתחרות כי נדרשנו להצטמצם בהוצאות ואני ממילא נמצאת כאן."
 
אבל הקול שלך בהצבעה זהה לכל קול של שופט אחר?
 
"כן. יש לנו יושבת ראש, קתרין מישל מצרפת, אחת הדמויות החשובות בעולם המוזיקה לנבל כיום. חבר השופטים מונה תשעה חברים - מצרפת, ארה"ב, קוריאה, שוויץ, רוסיה, צ'כיה ושלושה ישראלים. שני הישראלים האחרים הם המנצחים זאב דורמן ודמיטרי יבלונסקי. שניהם גם נגנים טובים, הראשון בבסון והשני בצ'לו. אני מעדיפה נגנים מבצעים על פני מלחינים, כי מלחינים מבינים פחות. בין אורחי התחרות תמצא שמות מפורסמים מאוד כמו מאריקו אנרקו, יפנית המכהנת כנבלאית של בית האופרה מטרופוליטן בניו יורק, או סילבן בלאסל הצרפתי, מורה ופרשן של יצירות חדשות המבוקש על במות בכל העולם ומשחזר נבלים עתיקים."

דמיטרי-יבלונסקי-ענק.jpg
דמיטרי יבלונסקי, תמונת יח"צ

 
יש גיל אידיאלי שבו כדאי להתחיל ללמוד לנגן בנבל?

"זה עניין אישי ואינדיבידואלי. ככלל הייתי אומרת שילדים בני שש-שבע יכולים להתחיל לנגן, אבל בארץ יש בעיה - אין מבחר כלים שעומד לרשותו של תלמיד וילדים שרוצים לנגן מקבלים כלים קטנים יותר. אם הם מתמידים ומגיעים בסופו של דבר לכלי הגדול, הם צריכים ללמוד מחדש."
 
אבל הכלי לא גדול מדי לילד?
 
"ומה עם הפסנתר? פותרים את בעיית הגודל. לא מנגנים על כל המיתרים מן הרגע הראשון אלא מנגנים בעמידה ורק על מיתרי האמצע הנוחים לגישה. היתרון הנוסף של נגינה בכלי אמיתי מן הרגע הראשון היא הלימוד המורכב של הפעלת הדוושות. אם אתה רואה אותן מן היום הראשון אתה לא חושב על הקושי שבלחיצה עליהן."
 
אני זוכר מקרים שנגנים הגיעו לישראל, ועל מנת להוזיל את הטסתם לכאן הם התבקשו להשאיר את הנבל בבית ולשכור נבל כאן. מה דעתך על זה?
 
"אני מסודרת מהבחינה הזו. התזמורת לוקחת את הנבל שלי לכל מקום בו אנחנו מופיעים. כמובן שיכול להיות מצב שבו לנבלאי אין כלי מסיבות תקציביות כאלה או אחרות, ונכון שכל נגן טוב יסתדר עם כלים אחרים, אבל לפעמים ההבדלים בין כלי לכלי הם כל כך גדולים, כולל הרווח בין המיתרים. זה נראה טריוויאלי אבל זה בהחלט לא." 


יוליה רובינסקי צילום: מריה רוזנבלט
 
פניה האמיתיים של המציאות
 
 
מה קורה בתחרות? אני מניח שלמתחרים צעירים אין כסף להטיס נבל?
 
"נכון. רק שניים מביאים את הכלים שלהם. לכל היתר אנחנו מציעים לבחור מתוך עשרה נבלים שאנחנו מעמידים לרשותם."
 
יש מבחינתך זוכה אידיאלי? תכונות מיוחדות שאת מחפשת?
 
"רק שינגן טוב. הזוכה בפרס הראשון מקבל נבל של חברת ליאון והילי, הנחשבת לטובה בעולם. מאז שהחברה נרכשה על ידי קרן סאלווי האיטלקית, נשיא החברה מאשר לזוכה לבחור בין נבל אמריקני לנבל איטלקי. בנוסף הוא יופיע אחר כך בקונצרטים בפינות שונות של העולם, מסין דרך ישראל ועד אמריקה הצפונית והדרומית."

היום רואים יותר גברים שמנגנים נבל מאשר בעבר? 

 "בוודאי. נראה לי שהגברים פשוט הפסיקו להתבייש לנגן נבל. יש להם הרבה יתרונות - הם יכולים לסחוב את הנבל בעצמם, יש להם ידיים ורגליים חזקות יותר וזה ניכר מאוד בנגינה. גברים בעלי כוח פיזי לא צריכים לדרוך עם כל כף הרגל על הדוושה למשל, ויכולים להסתפק בחלק של כף הרגל. אין מה לעשות, לגברים יש יתרון פיזי." 
 
זו לא הצהרה שאישה צריכה לומר בעידן METOO 
 
"מתוך 31 המתחרים יש 29 נשים ושני גברים. אז זה אולי לא פוליטקלי קורקט, אבל זוהי המציאות." 
  

תחרות הנבל הבינלאומית ה-20 תתקיים בין התאריכים 25-15 באוקטובר 2018 באודיטוריום עכו ובאולמות האבירים בעכו העתיקה. להזמנת כרטיסים: 03-6041808 או באתר התחרות 


למועדי מופעים >

10/10/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע