סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן לאכול ולהתרגש עם אפללו & פרנקל
 

 
 
אני לא יודע מה זה אומר לגבי שאר ההופעות בפורמט 'שף אנד שואו' - זיווגי אד-הוק של אמני מוזיקה ומטבח לערב משותף - להרגשתנו, שיחקנו אותה, אנחנו ועוד שלוש מאות צופים מרוצים. גם ארוחה פצצה וגם קסם של הופעה."
איך עובדת האינטראקציה בין הזמר האהוב קובי אפללו לשף הנודע דיוויד פרנקל בהופעה בזאפה? תיכנסו ותגלו


פגישה, חצי פגישה?
 
כותרת המשנה "מפגש פסגה בין מוזיקה לקולינריה", שנועדה לפרש את הכותרת "Chef and Show", אופיינית למערכת האריזה והשיווק של "זאפה". צעקנית ומפתה. הופכת לחובה את חוויית ההתנסות הגלומה בהבטחה. אבל - חובה לציין - עומדת במילה, בכל האמור לזמר קובי אפללו ולדיוויד פרנקל, השף של מסעדת פרונטו האיטלקית מתל אביב, אחד מני זיווגי אד-הוק של אמני מוזיקה ומטבח לערב משותף ברשת מועדוני זאפה.

הרעיון פשוט למדי. קודם להופעה מתארח במטבח המועדון, שהכנסותיו מבוססות על מכירת מזון ומשקה לצופים הבאים בשעריו, שף בעל שם. בדרך כלל מזוהה עם מסעדה, אך לא בהכרח. והוא אחראי להכנת תפריט חד פעמי, הכולל מספר מנות פתיחה, עיקרית וקינוח, נוסף על התפריט הקבוע של המועדון.

גם אם "פסגה" הוא מושג יחסי, הנובע ממעמד אמנותי והכרה ציבורית, מפרסום ומגובה הכנסה, שניתן להסכין אתו ולגשר עליו עם רצון טוב וטעם אישי (תרתי משמע), ה"מפגש" הוא הנושא הטעון בירור. עקרונית, מלבד החלטה והסכמה משותפת של הזמר והשף, שגם הן גמישות, מותאמות וכפופות מן הסתם, להנחיות ולדרישות האכסניה, האינטראקציה היא ערטילאית בדרך כלל.


Chef and Show, תמונת יחסי ציבור


אל תתפתו ליותר מזה

 
המטבח נסגר לפני שההופעה מתחילה והטעם (הטוב, רצוי) שבפה הוא החיבור העיקרי, אלא אם יש היגיון כלשהו בשידוך שבין שני גיבורי הערב. במפגש-לא-מפגש בין פרנקל לאפללו הוא לא התרחש. אמת, אפללו דאג לברר בפתיחת הופעתו אם הצופים-הסועדים נהנו מן האוכל, וגם החמיא לפורמט לקראת סיום, אבל בהיעדר ניסיון להתאים את אופי המאכלים לסוג ולסגנון המוזיקה, ולחילופין בהיעדר יצירתיות בשמות המנות (שיותאמו באופן חד פעמי לשירים של הזמר, למשל), לא באמת היה חיבור בין השניים. בכלל, לטעמי מתאים יותר מטבח אנדלוסי (עדכני) למוזיקה של אפללו, אבל גם נפוליטני לייט זה בסדר. ובזה מסתיימות ההסתייגויות.

פיצת זנב השור, שהזדרזה לנחות על שולחננו - ארנה רעייתי ואני - עוד קודם לסלט פנזנלה, היתה מצוינת. גדולה, מהבילה, דקיקה במיוחד ואפילו חרוכה במידה. עליה נח בשלווה ראגו בשר (זנב השור ארומטי וחריף יותר מבשר פרה) שבושל בבישול איטי, היה רך כחמאה ועם זאת נשאר עסיסי. נתחי הזנב הנדיבים התרועעו עם קרעי מוצרלת באפלו טעימה ועם רוטב עגבניות עדין במיוחד. את הביס הנפלא השלימו עלי רוקט טריים שהתפצחו בפה ורעננו את תכולתו. בצער אך מתוך מחשבה קדימה, הותרנו משולש פיצה עמוס בשר.


 
Chef and Show, תמונת יחסי ציבור



הסלט כלל עגניות שרי אדומות ותמר צהובות, פרוסות מלפפון בייבי, קוביות צנוניות טריות, דפי שומר דקיקים, נגיעות של בצל ירוק ועלי בזיליקום, חופן מכובד של זיתי קלמטה, וחתיכות קרוסטיני גסות וקשוחות אך טעימות. כל אלה נהנו מהשראתה של גבינת המאירי, גבינה מלוחה מסוג פנחס, ומתיבול עדין של שמן זית וחומץ בן יין.

כעיקרית חלקנו מנה יפהפיה של טליוליני טרטופו (בדקנו. לא נמצאת בתפריט השוטף של פרונטו). ערמה נאה של טליאטלה אל דנטה במידה הראויה, בלולה כהלכה ברוטב שמנת ומעורבת בפטריות שמפניון וכמהין. בראש הערמה ניצב גוש מרשים של גבינת מסקרפונה. כל גילוף בגוש בדרך לאיסוף הפסטה המבושלת לעילא וחתיכות הפטריות המלוטפות, היה פשוט אלוהי. אפילו שהבטן נלחצה מהכמות, לא הותרנו זנב טליאטלה.

לאחר התלבטות, בעיקר בשל הרצון למשוך את טעם הפסטה לתוך ההופעה, החלטנו לקנח במוחיטו ליים, שהוגש בכוס זכוכית כדורית גדולה למדי. מנה ציורית - עשויה משכבות של שטרויזל וניל, מוס ליים וסלסת אננס טרי, עם נגיעות לא מורגשות כמעט של נענע ורום. הקרם היה טעים ומהנה, שילב חמיצות ומתיקות ורוענן על ידי קוביות האננס ופירורי שטרויזל מתפצפץ. אל תתפתו ליותר מזה. שנינו לא הצלחנו להשתלט עליה. 




שף דייויד פרנקל, צילום: רון קדמי


מתעלס בתשוקה עם השירים
 
ואם האוכל היה נהדר, גם המופע היה מהנה במידה לא מצויה. כיף להגיע ככה להופעה. רצה, שוטפת, מן המניין. לא תלויה במופע השקה, בטקס הענקת אלבום פלטינה, או בציון עשור לפריצה. ועדיין לגלות שהבנאדם, קובי אפללו, נעים זמירות ויפה סלסול, הוא אמן מחוייב ומסור. חם על הבמה ועל הקהל. נשמע יוצא מן הכלל, מתעלס בתשוקה עם השירים, מפלרטט בחדווה עם הקהל ומתמסר כל כולו להנאה שבמעמד שאפו.

יצא מופע קצת ארוך. משמונה וחצי בערב - לעמוד בתור, לתפוס מקום, להספיק את המנות הייחודיות לערב - ועד סיום בחצות, אחרי 105 דקות הופעה, זה חתיכת אתגר, במיוחד אם יש יום עבודה למחרת. אבל גם אפללו "אשם". אתם מכירים אותו. "בהגדרה, אני זמר", הוא מדגיש, נוכח דרישת הקהל לסיפורים משמעשעים מעברו. אבל הוא לץ בלתי נלאה, סטנדאפיסט בארון, שלא מחמיץ הזדמנות לסיפור מבדח. מביתו המרוקאי, ממאכלי המורשת ונזקיה, מהחינוך שקיבל מהוריו, מבית הספר וצוות מחנכיו, מתקופת עובדתו כקב"ט באילת, מגיחה לכנסת, מביקור בלונדון, מפגישותיו עם אנשים. מקפל את כל חייו בין השירים. וזה, מה לעשות, לוקח זמן, שבא גם על חשבון הליין-אפ, רשימת השירים המתוכננת.

המופע שלו כולל שירים מארבעת האלבומים שהוציא בעשר השנים האחרונות: "בא מן השתיקה" (2007), "ביום הכי בהיר" (2009), "שמע" (2012) ו"מראות" (2015). מרביתם שירי אהבה ורומנטיקה, חלקם שירי אמונה ופה ושם גם שירים עם אמירה אישית ואפילו מחאה מפתיעה. כמו שיר הנושא מאלבומו האחרון, שאתו בחר לפתוח - היגד אישי, לא שכיח אצל רומנטיקן כמותו, על השתקפויות וניראוּת חברתיות: "...בין מותרות להישרדות/ עומדים בתור בדרך אל האושר/ האם חופשי האם כבול/ אל תוך שרשרת החיול/ מה שבזול עולה בסוף ביוקר/ ונשמות תמימות קמות/ וזועקות למחאות/ תשירו בסולם יותר גבוה/ מסך קטן מוכר חלום/ שמתנפץ לאור היום/ תסבירו לילדים שמפורסם/ זה לא מקצוע...".

פתיחה חזקה לטעמי, במיוחד כשהיא נתמכת בשיר הנושא מ"שמע", מעין תפילה לריבון המנגינות והשירים, שמסביר את הדרייב ואת התקווה שלו ליצירה, את הכוח שהוא מוצא במילה, וב"אין לי דבר אחר" מאלבום הבכורה, שהוא שיר אהבה ליצירה עצמה.


   


מבול של להיטים
 
רגע לפני שהאמירה האישית שלו מנקה את השולחן, ומדליקה אור מציאותי ומפוכח על כל שירי האהבה והתפילה (לפעמים חד-הם) שיבואו בהמשך, הוא מאפשר לנו להציץ לבית ולפזמון מ"צונח למעלה", שיר ראשון מאלבום חדש, שיצא בראשית השבוע לרדיו, ומתאר את רגשותיו כאב צעיר, לאריאל בת השנתיים.

מכאן ואילך, להיטים. "בא מן השתיקה", "שיר געגועים" (בו הוא נשמע לרגעים כמו פייטן תימני חינני ומקשיש), "ים הרחמים" ו"מה שהלב בחר" מאלבום הבכורה שאותו הרה בעמל מפרך וזכה בלהיטי נצח. רק אחד מ"ביום הכי בהיר", שיר הנושא שמקור כוחו באישה; עוד אחד בלבד מ"מראות" - "מהן המילים" (של משה בן שאול ושלמה ארצי) שחידש בהצלחה מסולסלת ומלבבת; ועוד ארבעה מ"שמע" - "צחורת כנף" בשלהי המופע ושלושת הדרניו: "יחידה שלי" (רק הוא וגיטרה אקוסטית, כיאה לטרובדור חולמני ומצועף עיניים), "שמרי עליי" (רק בית ופזמון, כדי לא לאכזב את אחת הצופות בקהל) ו"שיר למעלות".



קובי אפללו, צילום: רגב גל




עוד משלב אפללו שירים שהקליט בעבור פרויקטים מוזיקליים שונים: "מהזריחה עד השקיעה" (מאיר גולדברג/רועי ושמוליק נויפלד) מ"המשקפיים של נויפלד" (2017), שהולם את מידותיו כאילו היה שלו, למרות שלשם שינוי וגיוון היא בלדת רוק, אך מוציאה ממנו את מיטבו; "מכתב לאחי" שנתפר עליו על ידי עילי בוטנר, ויושב עליו נפלא - עובדה שהוא רץ איתו כבר שמונה שנים באופטימיות איצטדיונית בלתי מסויגת וכובשת; ו"תפילה" (של בצלאל אלוני והנרי ברטר) מפרויקט בעבודה לזכרה של הזמרת עפרה חזה. בשיר של הנויפלדים הוא מארח לבית אחד באנגלית את יונתן אמבר, נגן הגיטרה האקוסטית שלו ויוצר בפני עצמו ("עץ ירוק מפלסטיק" למרגלית צנעני), ומפרגן לו שיר סולו משלו, בשם "גיבור בלי בית".

אני אוהב את זה שאפללו מאמץ בקלילות ומבלי לעשות עניין, שירים של אחרים. זו לא פחיתות כבוד. להיפך. הוא עושה זאת מעמדת חוזק. את יכולותיו כיוצר כבר הוכיח, והגרסאות שלו מעידות על פרגון לעמיתים, על אהבה והערכה לשירים, גם על הצטנעות בפני כשרון של אחרים וגם על נאמנות לפרויקטים שהוא משתתף בהם. לא משתמש וזורק, וזה יפה בעיניי. הוא יוצא מורווח. השירים הללו, שאותם הוא מחבק ומנכס בדרכו המסולסלת, מעניקים ערך מוסף לרפרטואר שלו. מגוונים ומייפים אותו, משלימים ומשביחים אותו. ברשימת השירים המיועדים לביצוע היה גם "סוד המזלות" (של אביהו מדינה ומשה בן מוש, שנכתב לזהר ארגוב), שאלמלא היה אפללו מאריך כל כך בסטנדאפ, אפשר שהיה מצליח לכלול גם אותו.

לא יודע מה זה אומר לגבי הפורמט כולו ושאר ההופעות בסדרת "שף אנד שואו". להרגשתנו, שיחקנו אותה, אנחנו ועוד שלוש מאות צופים מרוצים. גם ארוחה פצצה וגם קסם של הופעה.

שף אנד שואו. קובי אפללו ודיוויד פרנקל. זאפה הרצליה, שבת 13 באוקטובר 2018. המופעים הבאים: יוני רכטר עם צחי בוקשתתר ב-19 באוקטובר ב-22:00 בזאפה חיפה, ומועדון הקצב של אביהו פנחסוב עם ניר צוק ב-31 באוקטובר ב-22:00 בזאפה ירושלים


למועדי מופעים >

18/10/2018   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע