סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן בחזרה לזהר
 

 
 
הבחירה ברבקה זהר למופע הפתיחה רשמי של פסטיבל ראשון לציון לזמר עברי הצדיקה את ההשקעה והמאמץ


קבלת פנים אוהבת
 
ההישג הגדול, חייבים להקדים ולומר, הוא של פסטיבל סוכות של ראשון לציון, שבשנתו ה-20, הצליח להחזיר לבמה את רבקה זהר, זמרת שנעלמה לנו מהקרשים לפני כעשרים שנה. אם המטרה הייתה להשתמש בה ובשירותיה הקוליים הנדירים, כדי להתנצל על שינוי השם מ"חגיגות היין" הייחודי ל"פסטיבל ראשון לציון לזמר עברי" השכיח, היא הצליחה מעל המשוער. רבקה זהר במופע הפתיחה רשמי - והיוקרתי - של הפסטיבל המתחדש, הייתה בחירה מבריקה שהצדיקה את ההשקעה והמאמץ.
 
הקונצרט - ולא רק בזכות 46 נגני הסימפונית הישראלית ראשון לציון (ועוד ארבעה נגני קצב) - היה פגישה נדירה עם אגדת זמר ישראלית. מבצעת יוצאת דופן, עם קול פעמונים וסיפור חיים מדהים, שבשלהי שנות השישים הייתה כוכב-שביט בפופ הישראלי (לפני שידע שהוא כזה), אך אופי חלש ובחירות מוטעות, דרדרו אותה אל שאול תחתיות, ממנו ניצלה בעור שיניה. יחסית לגילה ולפוטנציאל שלה, זהר לא הקליטה הרבה ומספיק. אולם צברה מספיק והרבה ניסיון כדי שתוכל לשיר את המעט שהקליטה, בהטעמה-הטענה של המלים במשמעויות אחרות, של החיים האחרים אליהם נחשפה.
 
כבר המחרוזת האינסטרומנטלית בפתיחה, בפסנתר ה"רולנד" של אלונה טוראל (בתזמוריו של המנצח אילן מוכיח, שכרגיל-כמעט, הוא האיש הנכון בעמדה הנכונה למשימות פילהרמו-סימפו-פופיות מיוחדות), גררה פרץ מחיאות כפיים, הנהוני הסכמה וגרגורי הנאה. הכלה, כסופת שיער קצוץ, בשמלה-גלימה לבנה תלת שכבתית ובנעליים שטוחות תואמות, נראתה משתאה מעוצמת האהבה של קבלת הפנים. אולם במקצועיות שלא פסה ממנה, השתלטה מיד על עצמה. וקולה, שהתלחלח קצת בנמוכים, התעשת והתייצב מיד. כשהמריאה איתו למרומים, לשיאי הגובה ולצלילות הבדולח, היה ברור שהיא לא איבדה מכוחה, מיכולתה ומקסמה. בגבוהים אין דומה לה. זה הקול העז, הצלול והמוכר, הנכסף והנערג כל כך. התמצית המזוקקת של המושג רבקה זהר.
 
הקונצרט, שהחל במפתיע בדיוק בזמן, היה קצר. שעה ורבע בלבד, לא כולל הדרנים, שהיו בעצם חזרה על שלושה מ-16 שירי המופע. הוא לא היה אנתולוגיה, לא כרונולגיה וגם לא מיטב הלהיטים. כי אם בחירה מושכלת של שירים מתקופות מנופות, עם דגש מפתיע-משהו, ואולי לא, על הקלטותיה האחרונות שבהן "מככב" בעלה שלמה קאלו -  השיר "כלת מלך" מ-2004 שכתב, "אוהבת אותך" ששרה בעבורו, וארבעה משירי "חסד מופלא", אלבום האולפן האחרון שלה, מלפני תשע שנים - בהם "אבי הטוב שבשמים", "סיפור על ציפור" ו"לחיות אותם עד תום", שקשה להגדיר אותם כלהיטים. אם כי, ההזדהות המוחלטת והרעד המרטיט בו שרה אותם (ואת האחרים) הזכירו לי את אדית פיאף, הזמיר הצרפתי האגדי.
 
גם בשאר, זהר לא הקלה. לצד קלאסיקות כ"בן יפה נולד", "הבית ליד המסילה", "נגן לי ירדן" וכמובן "על כפיו יביא", ולהיטים מהקאמבק הגדול, הראשון, באמצע שנות השמונים ("הדרך אל הכפר" ו"חלקת אלוהים", שהעניק לקונצרט את שמו), היא שילבה שיר בערבית של הלבנונית פיירוז ששרה לה סבתה ושיר ערש (שכב בני) ששרה לה אמא, וגם שני שירים עולצים בודדים  - "אוריאנה" ו"גדליה רבע-איש" מתכנית ההומור והזמר "צץ וצצה". אך דילגה על נכסים כ"זמר שלוש התשובות", "המתופף הקטן", "רבי עקיבא", "הלאה" ובעיקר "מה אברך", להיטה הגדול ביותר, שאינו מתאים יותר לתפישת אמונתה הנוכחית.
 
זהר לא הקלה גם בבחירת סיפור המסגרת, הדבק בין השירים. היא בחרה (בסיועו של הבמאי והיועץ האמנותי רוני פינקוביץ) לגולל באמצעותם אם סיפור חייה המרתק והלא-קל, עם פירוט בהיר ומצמרר של הנפילה לסמים, ההשתעבדות והייאוש, השנאה העצמית והחיים העלובים בניו-יורק, הניתוק מבתה תמה, תחושות הריק והאובדן, רגשות הכעס, האשם והצער, והישועה המופלאה שקרתה לה, עם ההזמנה המפתיעה לשוב לארץ כדי לשיר ב"פסטיגל". מה שהפך, עם דבקותה בתפילה ובאמונה ובאהבה ללא-תנאי למולדת, למעין תשדיר שירות נאיבי וציוני שפס, כך הנחנו, מן העולם.
 
הייתה לי "בעיה" אחת איתה. היה משהו גרוטסקי ותמהוני בתנועה, בעמידה וביציבה שלה. ניכר היה בהן שהנתק מן הבמה הוא ארוך וממושך מדי. בעיקר הגזימה והגחיכה, לטעמי, בניסיונות בלתי נלאים להגביה עוף, משל היו ידיה כנפי-ציפור.
 
למרות רשימת תודות ארוכה, סיום הקונצרט תפש את רבקה זוהר לא מוכנה. רק החלה להתחמם ופתאום, לא רצתה ללכת. הבמה מצאה חן בעיניה או שלא ידעה את נפשה מרוב אושר. ועכשיו נדמה שיהיה קל יותר לשכנע אותה להפוך את הקונצרט החד-פעמי לראשון בסדרה.
 
רבקה זהר. חלקת אלוהים. היכל התרבות ראשל"צ. 29 בספטמבר 2007.

למועדי מופעים >

30/09/2007   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. המופע היה מושלם!
דבורה , מרכז (04/10/2007)
2. דעה שונה מאוד, של עוד מבקר בהופעה
עמית , (02/10/2007)
1. באתי לשמוע בעיקר את שיריה הישנים , וחבל שהיא שרה לא הרבה מיהם
שושו , (01/10/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע