סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן רשמים מפסטיבל הפסנתר העשירי
 

 
 
השיחוק של שלומי שבן וקרן אן, הצד השני של ריטה, הצצה לקרפל ולמוסרי, הכבוד של ערן צור ועוד 


פסטיבל "הפסנתר מארח" הוא מעין צומת שאליה מתנקזים (בכוחות עצמם או בהכוונה וסיוע של המפיקים) מופעים מסוגים שונים. יש ביניהם "סניק פריביו", הצצה אל חדר החזרות בטרם הבשלה; חלקם מופעים שלמים, בשלים ומוכנים שמקבלים במסגרת הפסטיבל הזדמנות וקהל ראשונים; אחרים הם אירועים חד-פעמיים שהופקו אד-הוק ולא יחיו אחריו; ויש גם כאלה שהרעיון שלהם עוד יוסיף וינקר במוחם של העושים ויכריח אותם לחזור אליו, בפורמט כזה או דומה לו.
 
להוציא מופע אחד, את שאר ההופעות שיוזכרו בהמשך לא ראיתי בשלמותן. התשוקה להספיק ולראות כמה שיותר אילצה אותי לנטוש חלק מן המופעים במהלכם ולהצטרף אל החלק האחר עד לסיומם. משום כך הביקורת שלהלן היא בערבון מאוד מוגבל, ויכולה רק להתייחס לרעיון, לאמנים, לקטעים שראיתי-שמעתי, ולהפליג (על אחריותי בלבד!) בהשערות לגבי החלקים החסרים.
 
משולש כוכבים ישראלי
 
המופע של קרן אן ושלומי שבן הוא מפגש צמרת של שלושה מוזיקאים כוכבים, אולסטארס, סופר-גרופ. קרן אן זיידל הישראלית שעושה קריירה בינלאומית ממקום מושבה בפריז, שבן שמאיים לכבוש את העולם מתל אביב, ואבישי כהן איש החצוצרה - מוזיקאי ג`אז בכיר שהפך את ניו יורק לחממה ומפיץ את בשורתו בבירות המוזיקה הנחשבות. הבסיס למופע הוא שיתוף הפעולה בין שלומי לקרן אן: היא עם השירים שלה באנגלית ובצרפתית, הוא עם השירים המוכרים שלו בעברית. לעיתים הם משתלבים, כשכל אחד "מתעקש" לשיר בשפה היותר נוחה לו, ולעיתים מלווים זה את זו. קרן אן שומרת על קווי המתאר הנקיים, הרכים והחמים שלה, הנטועים במסורת הנינוחה של שירת שנות ה-30 וה-40. נגינת הפסנתר של שלומי שבן ממריצה אותה, מוסיפה לה חיוניות, מעניקה - כרגיל בפרשנויות של שבן - הדגשים מפרים. כשהיא מלווה אותו בגיטרות או בשירה היא מרככת אותו, מעדנת את הטמפרמנט המתפרץ שלו, מכריחה אותו לקיים דיאלוג. לא שיש לשבן בעיה עם זה. כשהוא פרטנר, הוא משתף פעולה למופת, חסר אגו לחלוטין (כפי שכבר ראינו אותו באותה מסגרת עם רמי פורטיס). אבישי כהן צובע את המפגש בצלילים זהובים ומאופקים, ועם רביעיית כלי מיתר ברקע, זהו מופע קונצרטי לכל דבר. הפקה משובחת, פסטיבלית לעילא, ששווה גם סיבוב מקומי אם לוחות הזמנים של הנפשות הפועלות יאפשרו זאת. 
 
למרות הבאזז הפסטיבלי, ההתלהבות והביקוש, מופע ה-B SIDE (בתרגום לעברית: השירים של הצד השני, בגב הלהיטים) של ריטה חייב להישאר כאירוע חד-פעמי, כפי שתוכנן מראש. לא מטעמים של בקרת איכות (כי אצל הדיווה כל גיחה לבמה מוקפדת ומנומקת טיפ-טופ), אלא מן הטעם הפשוט שהשירים הכלולים בו, האוף-להיטים כמתבקש משם המופע, לא יחזיקו מופע רץ. ריטה ביצעה במופע יותר מ-15 שירים שהמוכרים ביותר בהם הם "חמצן", "האם אתה מאושר", "כובע קסמים" ,""בביתי הנעול", "השפלה קטנה", "כמה אירוני" ו"בערב יום העצמאות". השירים האלה והאחרים מינוריים ושקטים, עצובים ומהורהרים יותר, פחות ופחות שלאגרים. ריטה אפילו לא עומדת, רק יושבת על כיסא מנהלים מרופד אך לא נחה בו. מצד אחד מכל סיטואציה היא עושה דרמה, זהו כשרונה; מצד שני היא יושבת כקפיץ מתוח על הקצה, מתה לזנק ולטרוף את הבמה, אך מתאפקת בכוחות עליונים (בהמשך למגמת האיפוק שכפתה על עצמה באלבומה האחרון). ריטה כבר היתה בפסטיבל הפסנתר עם מופע פסנתרים שהיה ארוע מגלומני. הפעם היא מנצלת נכון יותר את ההזדמנות והיא אכן קרובה יותר לפסנתר (נגינה ועיבודים אלדד ציטרין, וגם תמיכה מנגן כלי ההקשה אסף רוט). מופע לא רגיל, אפילו נועז בסוגו, שיותר משנועד לענג את הקהל מאפשר לה להיפטר מגיבנת.
 
מוקדם, מיותר ומושלם
 
מופע המקלדות המיוחד של אמילי קרפל (עם שני המפיקים המוזיקליים של אלבום הבכורה שלה, ניר אוורבוך ותומר אדם לנצינגר) הוא בבחינת הצצה ראשונה למופע במה שיתגבש ביום מן הימים. קרפל ביצעה בו את שירי אלבומה המדובר "נמשים". הכשרון נמצא שם, זה ברור. זמרת מיוחדת, שירים אינטליגנטיים, הפקה מעודכנת ונוכחות של כוכבת: ברבי דקיקה ותדמית לא מציאותית ולקוחה ממגזיני האופנה - עם תסרוקת מעוצבת, לבוש הופעה מיוחד וגרבי רשת דרמטיות. קרפל היא זמרת שעשויה להפוך לגוון סטפני (סולנית "נו דאוט") משלנו. למרות ההתרגשות עם השירה אין בעיה, אך לקרפל יש עוד הרבה עבודה ודרך להתבשל ולהתחשל.
 
בהצצה חפוזה אפילו יותר התכבד גם עידו מוסרי שרק שני שירים מאלבום הבכורה שלו הגיעו עד כה לרדיו. לטעמי המופע עולה מוקדם מדי, למרות שניסיונו של מוסרי כשחקן (בתיאטרון "גשר" ובימים אלה ב"כנר על הגג") ניכר היטב בבטחונו הבימתי. מוסרי אינו זמר, הוא יוצר ששר את שיריו. דומה שהפסנתר הוא הכלי הטבעי שלו וביחד הם מהווים יישות אקספרסיבית מעניינת ואף מפתיעה. התחושה היא שמגיע לו יותר משקיבל עד כה ברדיו.
 
"צלילים חדשים בחלונות הגבוהים" הוא מופע פסטיבלי שתעה בדרך. המוזיקאי והפסנתרן משה זורמן ונגן כלי ההקשה אסף רוט מובילים את שירי "החלונות הגבוהים" ("אינך יכולה", "חייל של שוקולד", "הבובה זהבה", "איפה הם אבותינו" ועוד) למסע אינסטרומנטלי שמפרק את הלחנים המקוריים, חוקר ומבתר אותם ולוקח אותם למחוזות מרוחקים ומפתיעים, גם ג`אזיים ואוונגרדיים. כדי שהמחקר המוזיקלי האנין שלהם לא יאבד מגע עם הקהל הם נעזרים בשחקן והסטנדאפיסט תומר (תומאש) שרון שמפרש את הטקסטים המקוריים ומאלתר עליהם (בתוספת טקסטים, סגנונות מוזיקליים דיבוריים שונים וחיקויים של חברי שלישיית החלונות הגבוהים ובני דורם). מחכים ואף משעשע.
 
ארוע משעשע אחר היה "נכנס דרך חלון" של גורי אלפי. השחקן ובדרן הנונסנס כותב מחדש גרסאות מופרכות ללהיטים מוכרים ומלווה את הגשתם בקטעי הומור, במערכונים, במעברי סטנדאפ וגם באורחים לרגע כמו עילי בוטנר, שלומי שבן ואלי ומריאנו. המופע מוגדר על ידי עושיו כ"מופע בידור מוזיקלי" המוכן לריצה שוטפת עלי במות (ואלפי, עם הפופולאריות, הניסיון, החן וההומור שלו, יעשה זאת מן הסתם), ולטעמי לא היה צריך להיכלל בפסטיבל. נגן הפסנתר (אלון פרימן) הוא תירוץ קלוש בלבד. מי שאוהב את גורי בוודאי ימצא את הדרך אליו.
 
"נשים שרות ערן צור" הוא מופע פסטיבלי ראוי לשמו. מארינה מקסימיליאן בלומין הלכה בעקבות אהבתה לטקסטים הלא שגרתיים של ערן צור ("ערב ב` כסלו", "תותים", "ירושלים אהובתי", "פרח שחור", "פתאום נהיה קיץ", "בלילות של ירח מלא" ועוד), צירפה אליה שלוש זמרות נוספות (טל גורדון, איה כורם ואונילי) וביחד הן העניקו לשירים-על-נשים הכל-כך גבריים של צור פרשנות מעניינת ומרתקת מזווית נשית. שעה אחת ואחרת לגמרי שזרקה את השירים, את הזמרות, את נגניהן (אורן סלע בפסנתר, אור ברקת בקונטרבס ומתן אפרת בתופים) ואת הקהל (בו ישב גם ערן צור עצמו) לכיוונים נסיוניים וחתרניים, מפתיעים ומטלטלים. עדות לכך שצדק מי שהגדיר את ערן צור כמשורר.
 
פסטיבל הפסנתר מארח. מרכז סוזן דלל תל אביב, 1-15 בנובמבר 2008



13/11/2008   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (7 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
7. מארינה נהפיקה מוסיקלית ערב מדהים
מיקוס , (17/11/2008)
6. היה מדהים!מרינה פשוט זמרת ומנהלת מוזיקלית בחסד עליון!
נשים שרות ג`אז , (17/11/2008)
5. נשים שרות ערן צור- אין מילים!
לולה , ת"א (17/11/2008)
4. ההופעה של עידו מוסרי היתה וירטואוזית
סילבנה , הוד השרון (16/11/2008) (לת)
3. תקנו את השם- זה עידו ולא טל מוסרי!
למערכת! , (16/11/2008) (לת)
2. מדובר בעידו ולא טל מוסרי! נא לתקן!
תיקון חשוב! , (16/11/2008) (לת)
1. עידו מוסרי לא טל מוסרי
עידן , (16/11/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע