סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אריק ברמן בהופעה - יוצא מן המילה
 

 
 
דרישת הקבלה להופעה של ברמן היא בקיאות ברפרטואר שלו. על פחות מזה אין מה לדבר


נוכח ארטילריית המלל

אם אינכם נמנים על חסידיו של אריק ברמן, חסכו מעצמכם את התענוג. ברמן הוא לא אמן להתאהב בו בהופעה. דרישות הקבלה הבסיסיות להופעה שלו הן מוכנות ובקיאות ברפרטואר שלו. על פחות מזה אין על מה לדבר, וגם אז - נוכח ארטילריית המלל האינטנסיבית שלו - לא בטוח שזה יספיק.
 
אמנם השירים של אריק ברמן אישיים, אבל  הם שירים לחברה`. להקשיב להם בצוותא ולדקלם אותם בדבקות ביחד. ברמן הוא להגן-מיומן, אמן של מלים, של הרבה מלים. אחד מנסיכי הכתר, אפילו יורש העצר, של כס המלכות שהתפנה עם הסתלקותו בטרם עת של מאיר אריאל. גם אם מושאי ההשפעה וההשראה שלו הם בוב דילן (ששיר מתורגם שלו הוא מבצע בהופעה) או ליאונרד כהן, עמיתיו הם שלומי שבן, אריאל הורוביץ, אולי גם ערן צור.
 
אחד שיוצא מן המלה, היא החשובה יותר, מתברר, במהלך היצירה. הוא מנהל רומן יציב ואינטנסיבי עם השפה העברית. כלהטוטן הוא מאוהב בטקסטורה, ביכולת שלו לשחק עם המלים וההברות, לברוא משמעויות חדשות, לעצב מלים כפלסטלינה ולנווט אותן לרצונו ("בינונימי", "אימפוטנציה של מלים" כדוגמאות בולטות). ולכן צריך לאהוב אותו מראש, או לפחות להכיר על פה את שני האלבומים שלו, כדי לבדוק את השליטה שלו ושלכם בטקסטים שלו. לראות איך הוא מצליח (והוא מצליח!) לבצע אותם בזמן אמת ואם תבואו לא בקיאים (כי אצל ברמן אין חצי תאווה ביד), התבוסה שלכם מובטחת.
 
אחת ה"בעיות" של ברמן בשלב זה, של תחילת דרכו, היא חד ממדיות האמירה שלו. אמנם יש לו יציאות על ("אהבה באור וצל"), על חוויית הכדורגל ("שער שש") וגם שיר מוזמן (מטעם גלי צה"ל) ל-60 שנות המדינה ("כרוניקה של שקיעה סגולה" אותו הוא מגיש כמו היה תפילה), אך מרבית שיריו הם של רווק תל אביבי סקסיסטי, מניאק וציניקן, שכותב ושר על כיבושים והצלחות, רומנים חולפים ומזדמנים, מערכות יחסים שבהן האשה היא תשמיש, למרות שפה ושם, בין המלים והג`סטות, מבצבצות גם כוונות אחרות, ליציבות וליחסי אמת.
 
בהתחשב במקורות ההשראה שלו, המוצהרים והמוכחשים, הצליל של ברמן הוא תמהיל ייחודי ומרתק שפולק ("כמובן שאם את נופלת", "שער שש"), קברט ("שמות", "ג`וני") ושאנסון ("עץ", "מה עוד ביקשת") משמשים בו בערבוביה. לאו דווקא בגלל השימוש מפוחית הפה , בנג`ו, גיטרה אקוסטית וסקציית כלי מיתר. צליל זה הולם את אופי ההגשה שלו. כי הוא לא זמר נטו. הוא יותר מגיש, מספר סיפורים. והשירים שלו הם סיפורים, לא להיטי פופ ולא הימנוני רוק. המורכבות הזאת היא מן הסתם גם תולדה של לימודי המוזיקה (רימון) שניכרים בעיבודים ובתזמורים המוזיקליים המגוונים, המפתיעים והמרשימים בכל קנה מידה (ולפחות בהשוואה ליוצרים הנזכרים לעיל שהגשתם יותר נזירית ומתייחדת לכלי נגינה כמו גיטרה ופסנתר. השילוב שהוא עושה בכלים הקאמריים, כינור (אבנר קלמר) וצ`לו (מאיה בלזיצמן), כמו ביכולות המגוונות של שאר נגניו (עופר שקלארסקי בגיטרה, אייל הלר בפסנתר ובגיטרה, דקל טוביה בבס ואודי קראוס בתופים), צובעים בדרמה חיננית את השירים. שיאם, לטעמי, ב"הגשמה עצמית", שהעושר המוזיקלי שלו מציב אותו כאחד משיאי ההופעה.
 
גם ההתנהלות הבימתית של אריק ברמן ייחודית. למרות שהיא מלאת תנועה אין בה טיפת כוריאוגרפיה מתוכננת. ברמן נע עם השירים, עם האווירה שלהם ועם מצבי הרוח שלו, באופן הכי טבעי בעולם, ללא טיפת מבוכה. הרושם הוא שכל הופעה היא סיפור אחר וחדש. חופש הביטוי הגופני הזה מעורר שתי בעיות: אחת, ברמן מתקשה בשיתוף פעולה עם התאורה. הוא הולך לה לאיבוד, טובע בצללים, דווקא בחלקים הלא מוארים של הבמה, ולא פעם או פעמיים. החמקמקות הזאת מוארת (סליחה על הביטוי) גם בפיזיות שלו: כשהוא עם גיטרה, עמידתו יציבה פחות או יותר; כשהוא עם מיקרופון בלבד, הוא מתקשה לשיר זקוף. מתכופף, רוכן, קד, ספק ליצן, ספק כורע-קורס תחת משא המלים. ועם זאת הוא איש שנון ומשעשע, עם יציאות וניסיונות גיוון, ג`סטות ודרמות קטנות.
 
המופע נחלק לשניים, עם הפסקה לעישון ולפיפי (ולא רק של הקהל, מן הסתם). בזאפה היו בו עשרים שירים, בחלוקה סבירה בין שני האלבומים שלו. אם כי בדגש גדול יותר על שירי האלבום השני, לפחות בחלק השני.
 
אריק ברמן בהופעה. זאפה תל אביב. 17 באפריל 2009


למועדי מופעים >

26/04/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. ההופעות של ברמן מרתקות. מחכה ללכת שוב.
איתי , רמת גן (21/05/2009) (לת)
1. חשבתי שאתר הבמה עוסק במוזיקה
אלכס , (26/04/2009) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע