סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן יאיר זיו בהופעה - עדיין לא בשל
 

 
 
הוא אמנם כוכב רדיו בזכות ארבעה להיטים אבל על הבמה זה עדיין לא מספיק


שירה גדולה מהחיים ממסמסת את האמירה

יש משהו משכר ומשקר במעמדים החגיגיים של מופעי השקה. התגובות הנלהבות והאוהבות של קהל המקורבים, המוזמנים ואלה שחשוב היה להם להגיע, עלולות להשלות ולהטעות. וכבר היינו ביותר מדי רגעי שמחה ואופוריה גדולים, שלאחריהם היה צריך להתחיל את הכל מחדש. כך גם, ואני מתנצל מראש אם אני מקלקל את המסיבה, עם יאיר זיו ו"זמן", הופעת הבכורה שמתבססת על אלבום הבכורה שלו.
 
לא פשוט להפוך כוכב רדיו - בזכות ארבעה להיטים: "ברחובות פריז", "ואחרי שהכל ייגמר" ו"אל תתייאש" מהאלבום, ו"בואי" מהאלבום הראשון של הפרויקט של עידן רייכל, שאותו הוביל זיו - לכוכב במה. זאת אמנות אחרת, מלאכה שונה לגמרי. להיות זמר-מקליט כל אחד (כמעט) יכול; להיות אמן-מופיע מעטים מסוגלים, לפחות ברמה הגבוהה.
 
זיו הוא זמר טוב, יש לו קול עוצמתי ושירה גדולה מהחיים. הוא זמר רוק במסורת הרומנטית, הקלאסית, רוק של כוח וביצוע קולי. רוק אמנותי, פאואר רוק, גם גליימור וגם וגאס. הרוק שלו מושפע מהרבה יוצרים, סגנונות וצבעים אחרים. יש בו התכתבות מודעת עם הוויבראטו והפאלצט של מייק ברנט (למשל, ב"ואחרי שהכל ייגמר"); בהפקה המוזיקלית הוא קרוב ברוחו לרוק האמריקאי חסר-הפנים של שנות השמונים, דוגמת להקות כ"סטיקס" ו"קנזאס" (תשמעו את זה ב"ברחובות של פריז"); בהשפעת שמוליק נויפלד, המנטור והמפיק המוזיקלי שלו, הוא לא חסר השראה אלקטרונית מוחצנת נוסח "אולטראווקס" (ב"כוכבים", למשל); את "הלב שלנו" הוא שר בהשראת ליאונרד כהן ואת "להסתיר את השמש" יכולה היתה לשיר בקלות ובלי שנרגיש בהבדל משמעותי ...להקת "משינה".
 
אכן מודלים ראויים, אבל מה הפנים האמיתיות של יאיר זיו? מה הייחוד שלו? מה זמר רוק מתחיל ייקח ממנו? כאמור, הקול שלו מרשים. יש בו חוזק ועוצמות לא רגילות, אבל פוזת ההופעה היא לפחות כרגע מאניירה ריקה,  שאינה נובעת מאמירה פנימית, אינה בנויה על אמירה אישית  ואינה יכולה להחזיק הופעה. ודומה שבדגש העודף שמושם על הביצוע הקולי, האמירה (אם יש כזו) משעממת ומתמסמסת (ואני מתקשה להבין על מה הוא שר בעצם). ולהבנה לא תורם הקליפ היומרני שבפתח ההופעה, ולא מוסיפה ההצהרה הפתאומית, שנוחתת על הצופה ללא הכנה במהלך ההופעה, שההכחשה היא המנגנון הכי חשוב אצל הבנאדם... מי? מה? למה? בחייאת?!
 
אולם הבעיה האמיתית של זיו היא אישיותו הבימתית. הוא לא הפרפורמר שסוג הקול והשירה שלו (שמושפעים בעליל מבונו של יו2, זהות שהתפתחה בשנים ארוכות של קאוורים) מתאימים ל"הצגה" שהוא מנסה לתת. הוא חד מימדי ולא מעניין. מגוון התנועות והג`סטות שלו דל, משעמם וחוזר על עצמו. הרושם הוא שאינו יודע מה לעשות עם עצמו ואיך להתנהל על הבמה. הוא כבר ומסורבל מדי. המוביליות שלו מלאת עכבות ולא זורמת. הוא מתקשה להישיר עיניו אל הקהל (אם לא בצוותא, היכן?), מעדיף להשפיל מבט ובאי יכולתו ליצור קשר הוא משדר מבוכה. ורוק`נרול שאינו בנוי על קשר בלתי אמצע, ישר ואמין, גם לא יכול לשכנע. והלו: כשאתה משיק מופע בכורה, מן הראוי שתתלבש בהתאם, ולא תזרוק עליך איזו גופיה זולה ומסמורטטת שגזורה על העוקם. ככה לא נהיים כוכבים.
 
במלים אחרות: להוציא את הקול, הבאמת גדול שלו, יאיר זיו נעדר כריזמה. אין הניצוץ הזה בנוכחות שלו שיגרום לנשימה להיעתק, לעיניים לצאת מחוריהן ולנשמה להשתוקק לעוד שיר ועוד שיר שלו. במפגש הבימתי הראשון עם יאיר זיו ניכר הוא שעדיין הוא לא בשל לסוג המוזיקה שהוא עושה כרגע. שהוא בכלל מנסה להיות סולן, שעה שהוא עושה עדיין רוק של להקה (ומנגנים אתו ארבעה: אלון מוטקין בקלידים, רוני הוד בתופים, און דבי בגיטרות ומאור שטרית בבס). שזה מוקדם מאוד בשבילו לצאת עם רוק של איצטדיונים להופעות במועדונים ובאולמות קטנים. אם רוק של המונים הוא הכוונה, משהו לקוי בהבנה, בהכנות ובהיערכות של זיו והאנשים הטובים שאתו.
 
וזאת לטעמי, העבודה העיקרית בפרויקט של יאיר זיו. לא לסמן כרגע את המוצר הסופי, אלא לדעת איך לבנות אותו, בהדרגה ובחוכמה, מהתחלה. לא נכון לבזבז את כל הארטילריה כבר עתה. צריך ללכת מן הקל אל הכבד, לפתח את האמירה ולשכלל את ההופעה. לא לחשוף את המבוכה בקדמת הבמה, אלא להפוך את הביישנות לכוח, אפילו במחיר הסתתרות מאחורי גיטרה או פסנתר, שנראה מתאים לו הרבה יותר. ליצור גירוי וסקרנות. לעשות משהו עם קטעי הקישור. לוותר על המאניירות של אחרים ולבנות את עצמו מחדש. גם במחיר הפקה מוזיקלית פשוטה וצנועה יותר. הנוכחית, שכה אופיינית להפקות הבמה המגלומניות של נויפלד, היא אולי עמוסה ומדויקת, אבל עקרה, לא חמה ולא מתקשרת.
 
בקיצור, יאיר זיו עדיין לא מוכן.
 
יאיר זיו. זמן בהופעה. צוותא תל אביב, 17 במאי 2009.


למועדי מופעים >

24/05/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. אתה קשקשן !!
יעל , (26/05/2009)
3. ל1 - אני מסכים איתך לגמריי.
אמיר , אודים (26/05/2009)
2. יאיר זיו זמר גדול
אמיר , אודים (26/05/2009)
1. יאיר זיו זמר השנה
אלי , (26/05/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע