סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן תפילה ופיוט בהיכל התרבות
 

 
 
התז' האנדלוסית, קובי אוז, מיכה שטרית, מאיר בנאי והפייטנים הפכו את היכל התרבות לבית כנסת


ועידת פסגה
 
בדיוק כפי שהיטיב לנתח ג'קי לוי, מספר הסיפורים והמנחה המיומן. לא סתם פיוטי יום כיפור וניגוני הבקשות (בעשרת הימים הנוראים) והסליחות (בבקרי חודש אלול) שקודמים לו, הם האירוע המוזיקלי ביותר בלוח התפילות היהודי. לא רק שהם, כימי חשבון נפש שבהם התפילות נענות יותר, אלא - שכפי שהדגים לוי- ככל שהמלים עצובות יותר, נוראות יותר ומאיימות יותר, כן הלחן היהודי שמשרת אותן שמח ועליז יותר. וגם להיפך: ככל שהן שמחות יותר, המנגינות שמשמשות אותן הן דכאוניות יותר.
 
אבל אלה, האחרונות, לא היו מעניינינו הפעם. כי על הפרק הייתה גיחה נדירה, כמעט היסטורית, של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, להיכל התרבות של ישראל, בתל-אביב, בקונצרט חגיגי וחד פעמי לסיכום העונה וגם לסיכום תקופת הסליחות, ממש ערב ראש השנה תשע"א. 40 נגנים, מנצח אחד, שני פייטנים, שלושה זמרים אורחים, ולוי אחד, מנחה שטרח והזכיר כי ליום הכיפורים יש יותר פיוטים מכל שאר החגים ביחד, מן הטעם הפשוט שאם תיתן ליהודי להגיד סליחה, הוא יפצח בשירה.
 
אחרי שהיכל התרבות היה למשיסה בפני לגיונות כוכבי הזמר המזרחי, הגיע העת לדבר האמיתי. לתפילה ולפיוט שהיו עמוד האש לפני המחנה, לפני שממשיכי הדרך שירכו רגליהם. גם למוזיקה המזרחית האמיתית, הקלאסית, ובטח כשהיא קונצרטית-אינסטרומנטלית, בכל יופייה הקלאסי, עמוס משמעויות, צבעים, חלקי טונים ומטען שנים מכובד. וגם אם התפאורה הייתה קלקרית מצועצעת, כשל מחזמר חנוכה עם דמיון מזרחי קלוקל, כמו עלי באבא ו-40 הנגנים, סליחה- השודדים, עדיין זה היה קונצרט-קונצרט, מזרחי-מזרחי, שלוש שעות ברוטו, כולל הפסקה, ללא הדרנים ועוד מינוס שני פיוטים מתוכננים.
 
אם תרצו זה היה הכי קרוב שאפשר לועידת פסגה של זמרים-כוכבים-מובילים, צאצאי אנדלוסיה, החשודים המיידיים. למרות שלי נדמה שקובי אוז, מאיר בנאי ומיכה שטרית היו הקישוטים, מקדמי המכירות, של פייטני הבית של התזמורת, חיים לוק וליאור אלמליח. הם בקולותיהם המרהיבים, שרק לעיתים רחוקות נשמעים בהיכל ויוצא לנו להתבשם מניחוחם, נשאו בעול הפיוט ההארד-קור, והחברה מהרוק'נרול תרמו מהרעיונות ומהפיתוחים שלהם. 

האנדלוסית  - לימור אדרי 01.jpg
"התזמורת האנדלוסית" (צילום: לימור אדרי)

וזה הוגן וראוי, כי לוק ואלמליח הם זמרים-זמרים, קול נטו. הראשון, המבוגר יותר, הוא פייטן בסגנון הקלאסי, עם קול גבוה ואופראי, שירה מתאמצת לכאורה, בקיאות וניסיון שלא יסולא בפז. השני, הצעיר יותר, עם פוזה נפוליטנית ושירה עמוקה ומסולסלת, שבאה כאילו בקלות. ודווקא בזכות ההבדלים הגדולים ביניהם, הדיאלוג שהם מנהלים מרתק, משכר ומעשיר. שעה ששיתוף הפעולה עם האחרים, ושל האורחים בינם לבין עצמם, שבל אפילו מליקויי תיאום ותרגול, למרות שהחזרות על המופע נמשכו - לדברי יעקב בן סימון, מנכ"ל התזמורת הנמלץ - חודש ימים. 
  
תשואות לכל סולו ולכל מאוואל

 
שני חלקי המופע נפתחו ביצירות אינסטרומנטליות לתזמורת (סמעי כורד וחג'אז משרקי), שעם קצת רצון טוב אפשר היה לדמיין אותן (בניצוחו של שמואל אלבז) כפסקול של סרט מוזיקלי.

ההמשך (של הפתיחות) הוקדש לפיוטים מסדר הסליחות, כאמור בביצועם של לוק ואלמליח - "ישן אל תרדם", (שניהם של ר' יהודה הלוי), "למענך אלוקי" (ר' דוד אבן בקודה), "ענינו","בת אהובת אל (חון תחון)" שני נוסחי שירה שונים, "אליך נשאתי עיני" (הערבי-עברי, בפיו של לוק) ו"אבינו מלכנו" (עשה עימנו צדקה וחסד והושיענו, בביצועו של אלמליח). וגם "יה שמע אביונך" (גם הוא של ריה"ל, וזה הסימן לנבערים בני זמננו שהמשורר פעל בספרד, שהרי נאמר ריה"ל מדריד...). האחרון, ברמת התיאום, הזכיר ממש בית כנסת - על בסיס התנדבותי ומקום פנוי על הבימה, כשחלק מהקודמים הפך את היכל התרבות לבית כנסת, כשהפייטן מחזן וקהל הצופים מתפלל ועונה אחריו, בהתלהבות ובדבקות.
 
בהמשך (של כל חלק) הצטרפו האורחים, כמעט באותו דפוס הופעה: תחילה מאיר בנאי, שבחלק הראשון הגיש מפיוטיו המתחדשים ליום כיפור - "לך אלי תשוקתי" (של ר' אברהם אבן עזרא) ו"שמע קולי" (ר' האיי גאון), ו"בזכרי על משכבי" (ר' יהודה אבן בלעם) - כשבנגינת התזמורת בולטים צלילים מובחנים של ריתם סקשן, אפילו רוקי; ובחלק השני את להיטי פופ האמונה שלו - "שער הרחמים" בביצוע מקסים לצלילי עיבוד של כינורות שלקח את האנדלוסית אליו, ו"שירו של שפשף" שבו לקח את תמצית האמונה שלו (מה אני? רק בנאדם; והכוונה נותנת אמונה) לצליל מזרחי-ערבי מאופיין של התזמורת.
 
קובי אוז אירח את מיכה שטרית  ב"שוועת עניים", הפיוט שלו מתהילים, שעוד ייכנס לספר התפילה, אם לא עשה זאת כבר, בין היתר בזכות שילוב מוטיבים אשכנזיים-יידישאים בו (אגב, השניים לא היו מסונכרנים בשירה). וכגומלין התארח אצלו אוז ב"בגלל הרוח", שלא כל כך הסתדר באופיו, גם מפני שהאנדלוסית ליוותה אותו בעיבוד נקי כמעט ממאפיינים מזרחיים.

האנדלוסית-לימור-אדרי-03.jpg
"התזמורת האנדלוסית" ואורחים (צילום: לימור אדרי)

אוז שר עוד שני שירים מ"מזמורי נבוכים" האחרון שלו: "אלוהיי" תפילה תוצרת בית בביצוע מרגש ועם קולו המוקלט של סבו, נסים מסיקה ז"ל, ו"געגועיי לגעגועים" הכל כך טיפקסי (שבניגוד למופע השוטף שלו ולקונצרט הזה, דווקא מילותיו לא הוקרנו על המסכים לצדי הבמה, לתועלת התפב"צ, תפילה בציבור, של הקהל) שאומץ בשמחה ובהתלהבות על ידי התזמורת האנדלוסית. באוז תמכו קולית ג'וני קורן, נועם שלמה ואדם מדר, נגני הליווי במופע השוטף שלו.
 
בחלק השני מיכה שטרית הוסיף גם את "שמחות קטנות" עם אלמליח, שזכה לפתיחה מקסימה של אקורדיון וחליל והפך לצרור ברכות ואיחולים לשנה החדשה.
 
כל חלק הסתיים בהמנון יום כיפורים מובהק במעמד התזמורת, פייטניה, אוז ושטרית. בראשון היה זה "אדון הסליחות" העתיק, הוותיק ושבע הגלגולים והעיבודים, דווקא בגרסה מסורתית למהדרין; ובשני היה זה "אל נורא עלילה" (של ר' משה אבן עזרא) שפותח את תפילת הנעילה של יום הכיפורים, בשני נוסחי תפילה שונים, גם כדי לסמל את הרב-תרבותיות של האנדלוסית.
 
קהל חם, משתף פעולה ומבין, כיבד בתשואות כל נגינת סולו וכל מאוואל. מי אמר שאי אפשר לשמוע מוזיקה מזרחית בהיכל התרבות בלי שהצופים יעמדו ויסתירו ובלי שיעשנו? עכשיו נראה מתי האנדלוסית תגיע להרצליה, על פניו, המעוז ולב לבה של התרבות האשכנזית. שם היא לא הייתה עדיין.
 
שנה טובה וחתימה מוצלחת.
 
התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד. סליחות ושיר. יום שני,  6 בספטמבר 2010, היכל התרבות תל אביב.



07/09/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. פחות מליצות
דודי , תל אביב (15/09/2010)
3. מופע מרגש,מדהים.
מושון , חולון (08/09/2010)
2. אלמליח והאנדלוסית - גדולים מהחיים
אבי ב , צפון (07/09/2010)
1. אלמליח היה ענקקק
אייל , (07/09/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע